Jag har gått upp 4 kg på min honeymoon ( 9 veckor ) och ska nu ta dessa innan jul. Är någon med och känner sig peppad att ta några kilon till jul så haka på så sporrar vi varandra. Vägdag tänkte jag att vi har på onsdagar och då skriver ni in er vikt här så noterar jag dagsformen. Jag kör PF / periodisk fasta ) och LCHF kost och tränar en hel del och nu j-klar ska jag ta de sista envisa kilon som sitter som berg! Deltagare:Nuvarande vikt: Förra veckans vikt: Målvikt 24/12: Viktförändring: Flodis67.... 61,1kg ............61,5kg...................61kg.............-0,1kg (- 11 kg ) Ilinis..........56,2kg...............56,5kg..................53,5kg..............-0,3kg ( -2,2kg ) Karanna.....61kg............60,6kg....................57,0kg.............+0,4kg (+0.1 kg ) CamillaQ....76kg............76,2kg....................65,0 kg............-0,2kg (-1,7kg) NikkiLee...77,1kg............78,2kg...................70,0kg...............-1,1kg ( -5,6kg) Hemine94..65,7kg.............65,3kg....................58,9 kg..........+0,4 kg (+1,2kg) Ianne........60,2kg.............61,5kg..........................................-1,3kg Neleh........68kg.............67,5kg...................63,5kg..............+0,5kg ( -0,6kg ) Anza..........74kg............73,4kg.....................69,7kg..............-+0,6kg ( -1,4kg) :)..............69,4kg............69,6kg.....................66kg...............-0,2kg (-1,6kg) Zicka.........77,1kg.............77,2kg........................................-0,4 kg (-2,1kg ) Camrut......75,4kg.............77,3kg..........70kg............-1,9 kg(-5,4kg) Madde65....62,6kg...........63kg...............................-0,4kg(-4kg) Afosini.......88,1kg...........98,1kg...............68kg.........-1,0kg(-1,5kg) Lisa69...... 63,5 kg...........65.2 kg............... 59 kg.....-1,7kg(-2,5kg ) Veckans utmaning: 2 minuter planka per dag och 10 burpees per dag! Planka och burpees are the shit!!!!! Veckans matutmaning: Ät så ren mat som möjligt, undvik allt som är processat och allt som är halvfabrikat. Undvik socker och vetemjöl och känn efter hur kroppen mår. Drick en grön smoothies om dagen, använd er av spenat, broccoli, banan, kiwi, brysselkål, gurka m.m mums! Månadens utmaning! Tänk på att handla ekologiskt när du är i affären! Carpe Diem!
Veteran
1732 inlägg
Denna bakar jag just nu, ska bli såå smarrigt att ha i helgen =) LCHF Pavlova! Ingredienser: 4 äggvitor 1 dl sukrin (eller efter din egen smak) 1 kryddmått salt 1 tsk vitvins vinäger 1 tsk bakpulver 4 dl grädde bär efter tycke o smak Gör så här Börja med att sätta på ugnen på 225 grader. Vispa ihop äggvitor o salt till ett hårt skum. Tillsätt lite sukrin i tagen under fortsatt vispning. Vispa i bakpulver och vitvins vinäger. Marängsmeten ska vara hård och lite glansig. Bre ut smeten som en tjock tårtbotten på bakplåtspapper. Ställ in i ugnens nedre del och sänk genast ugnstemperaturen till 125 grader. Grädda marängen i 1,5 timme. Ta ut och låt svalna helt. Vispa grädden och bre den på marängen. Toppa sedan med bär. På bilden har vi valt jordgubbar, stora blåbär och hallon. Servera ganska så omgående. ENJOY!!!!
CamillaQ vad skönt med semester i värmen. madde65 härligt du verkar verkligen peppad och vad kul att du går ner i vikt:) blir riktigt avundsjuk. Flodis67 Härligt med lite fest och umgås med sina vänner :)
Tack neleh! Det känns bra nu, hade ju en svacka förra veckan. I kväll blev det tacos och 2 glas vin, lite för många kalorier men jag höll mig ifrån godisskålen i alla fall. "stolt över mig själv".
jag åt två tårtbitar igår på festen i all stress glömde jag min egen lilla LCHF bakelse, men tar igen det nu då jag ska köra crossfit träning med 20 grabbar på stranden! Kramen från Cypern!
Tjenixen Tappat motivationen lite men tar nya tag, haft arbetskompisar som var här och åt middag igår kväll, idag har det bara varit lite av allt och mest en del onyttigt, imorgon ska vi på innebandysammandrag först och sen på farsdags middag hos min pappa så nya tag det blir det på måndag. Men jag släpper inte allt bara planeringen. Trevlig helg till er allihop. Ha`re bra Zicka :-)
Vägde mig imorses - 78,4 kg, har alltså gått upp i vikt. Åkte hem till föräldrarna i torsdags p.g.a. att jag mådde dåligt. Då blev det bara fett och socker. Jag förstår inte vart motivationen tog vägen?! Den mentala orken finns inte där, blir verkligen nere av det här vädret och tiden på året. MEN NU ÄR DET NOG. Jag försöker intala mig själv att om jag inte börjar träna igen så kommer det bara gå utför. Nu är det dags för träning och nyttig mat igen! Nu är det dags för att komma upp på fötterna igen! Är det någon som vet någon ingridiens eller mat som ökar "lyckan" lite? Haha. Har hört om mat som ska göra en på bättre humör, men jag kommer inte ihåg vad det var.
Lipstick och Zicka kämpa på nu så fixar ni det här! Visst är det lätt att tappa fokus ibland. Gjorde det förra veckan när barnen hade lov. Men det gäller att försöka komma igång igen. Vi vill ju gå ner i vikt och framför allt må bättre och bli piggare eller hur? Har varit iväg på ett step pass nu och var jätteseg innan efter att ha jobbat natt, men sonen flickvän drog med mig och nu känns det jätteskönt. Nu blir det kvällsmat med familjen innan jag ska jobba sista natten och sen är jag långledig. Skönt! Pepp till er alla!!
Lipstick pepp till dig. Du har ju gått ner nästan mest av oss i gruppen. Kämpa på nu :) Zicka pepp till dig med. hoppas motivationen kommer snart igen. Du har ju gått ner 2 kg i alla fall. Jag har ståt och stampat run 67 kg nu i flera veckor. Gick ner till 66.9 kg sen upp igen och nu är jag nere på 66,9 kg igen. Hoppas jag stannar och inte går upp igen. Det är så svårt när jag är ledig.
Lipstick, jag var likadan när jag bodde i Sverige och mörkret kom, så jag är glad att vi bor här i ljuset och solen nu, märker inte av några deppar alls! Solen påverkar oss mer än vad vi tror så därför är D -vitamin såå viktigt och köp en ljusterapilampa och ha vid din dator eller där det passar dig, spana in sidan http://www.nordiclightcare.com/ljusbehandling/ljusterapilampor.asp Läs oxå denna artikel; försök skippa socker och gluten och ev laktos Mat påverkar oss på andra sätt än vilken byxstorlek vi behöver. Precis som eftermiddags-sötsaken kan ge oss ny energi visar nu forskningen att det vi äter kan förändra vårt humör. The Sunday Telegraph har listat olika typer av mat som påverkar vårt humör och då särskilt serotoninnivåerna i hjärnan positivt. För som det står i artikeln så kan rätt mat i kombination med en övergripande hälsosam diet och en lagom mängd träning höja serotoninnivåerna och därmed bidra till en balanserad enhet av kropp och själ. En god nyhet är att maten som gör oss lyckliga inte är så tråkig som man kan tro. Här följer en sammanfattning av The Sunday Telegraphs lista. FRUKT I boken The Serotonin Secret ( Serotonin-hemligheten) rekommenderar Caroline Longmore att man äter mellan fyra och elva bananer i veckan för optimal lycka. Bananer är fulla med kalium och aminosyror som båda ingår i kedjan för kroppens produktion av serotonin. Det finns andra bra källor som kan få dominobrickorna att gå i rätt riktning som exempelvis ananas, blåbär och avokado. FISK OCH SKALDJUR Det har väl knappast undgått någon att fet fisk är en supermat, men vad de flesta kanske inte vet är att den förutom att lindra inflammationer också hjälper till att bygga upp hjärnan. Med den feta fisken minskar risken för att bli deprimerad. Även flera skaldjur innehåller vitamin B och mineralerna magnesium och zink som hjälper till med må-bra-känslan. BALJVÄXTER Baljväxter är fullproppade med proteiner, är låga i fett och renar tarmarna. Vissa bönor som canneloni, kidney och bertolli hjälper kroppen att hålla en stabil blodsockernivå, vilket i sin tur är nödvändigt för att hålla ett jämt humör. Till skillnad mot kakor och andra sötsaker, gör baljväxter att kroppen saktar ner på sitt upptag av kolhydrater. BASMATIRIS Liksom baljväxterna hjälper detta indiska ris till att jämna ut variationerna i blodsockernivåerna orsakade av kost innehållande raffinerade kolhydrater. PARANÖTTER I paranöten finns mängder av selen. Selen är en mineral som kan avhjälpa problem i sköldkörteln som orsakar symptom som trötthet, humörsvängningar, ångest och depression. Det lär räcka att äta två paranötter om dagen för att få hela sin dagliga dos av selen. MJÖLKPRODUKTER Mjölprodukter är en utmärkt källa för protein, vitamin D och B och mineraler som magnesium och zink som alla bidrar till tillverkningen av serotonin i hjärnan. Keso är rik på aminosyror som i sin tur ingår i kedjan till att bli serotonin. CHOKLAD Choklad har visat sig inte bara höja humöret utan även helt ta bort symptom av depression. En australiensisk studie 2007 visade att 61 procent av en grupp deprimerande människor mådde bättre efter att ha ätit en bit mörk choklad. Detta fungerar dock inte på alla och ska inte blandas ihop med tröstätande vilket har motsatt effekt. Peppkram från ett somrigt och soligt Cypern 25° i skuggan just nu
Välkomna till det här inspirationsbrevet. Kanske har du mött människor som säger att de blev upplysta och kom till insikt bara genom att gå på en enda kurs. Det är möjligt att det kan vara sant. Jag har själv aldrig hittat den kursen. Min egen personliga utveckling liknar mer det gamla kinesiska talesättet: En person som skall flytta ett berg börjar med att bära små stenar. Dvs det går hela tiden i små steg, bit för bit. Dag för dag. Ett bra sätt att börja bli mer medveten och mer ”upplyst” är att börja iaktta sig själv i möten med andra människor. Läs först detta: I varje möte med en annan människa kan jag få reda på något om mig själv. Detta är absolut sant: Möjligheten att få reda på något om sig själv finns i varje möte med en annan människa. Detta är fantastiskt! Jag kan välja att ta möjligheten eller jag kan välja att inte ta möjligheten. Att börja iaktta sig själv i möten med andra människor är världens billigaste kurs i självkännedom och personlig utveckling. Du behöver alltså inte resa till Indien. Du behöver inte fasta i 14 dagar! Du behöver inte gå i kloster för att komma till en ny medvetandenivå. Du behöver bara försiktigt börja reflektera över vad du tänker när du möter en annan människa. Du kan få reda på massor. Du hälsar kanske mer hjärtligt på den som är chef eller professor, än på den som är vaktmästare eller städare. Du får reda på att du är imponerad av titlar och att du är någon som rangordnar människor. Jubla och tacka! Vilka fantastiska saker att få reda på. Så börja den här veckan med att nyfiket iaktta vad som händer i dig när du möter andra människor. Allt som händer innehåller meddelanden till dig. Din vän berättar att han fått ett välbetalt chefsjobb. Du känner att du har svårt att glädjas åt det. Du säger visserligen: ”Så roligt. Grattis! Grattis!” Men du känner att du inte är helt sann. Du får reda på att du känner avund. Känn ingen oro. Du är inte ensam i världen om detta. Känn ingen skuld. Döm inte dig själv. Reflektera bara! Notera bara känslan och tankarna. Så intressant, tänker du. Du har fått reda på något om dig själv. Du möter många olika människor under en dag. Du kan i ett möte få reda på att du är rädd för kvinnor. Eller att du har svårt att acceptera överviktiga. Du kan få reda på att du är rädd för auktoritära män. Eller att du plötsligt blir rädd för dina egna fantasier när du möter en mycket vacker kvinna. Du kan i ett möte med en gammal människa få reda på att du har rädsla för att bli gammal. Eller du möter kungen och du blir hög av upphetsning. … I varje möte med en annan människa finns en möjlighet att få reda på något om mig själv. De här raderna ur ”En kurs i Mirakler” är värda att läsa: "När du möter någon, kom ihåg att det är ett Heligt möte. Såsom du ser honom kommer du att se dig själv. Såsom du behandlar honom kommer du att behandla dig själv. Såsom du tänker om honom kommer du att tänka om dig själv. Glöm aldrig detta, för i honom kommer du att finna eller förlora dig själv.” ***** Jag mötte en gång en vis man. Det var vid ett tillfälle i mitt liv när jag föraktade en annan människa. Jag mådde ju inte bra av det. Den vise mannen såg mycket vänlig ut. Sanningen är att han log hela tiden, medan jag berättade om mina föraktfulla tankar. När jag berättat klart sa han: Sådana tankar kan nog alla ha. Frågan är hur du reflekterar över dina tankar. Detta är ju omvälvande. Det är fantastiskt och det är hoppfullt. Och det är sant. Varje tanke jag har om en annan människa innehåller ett meddelande till mig själv. Nu till den här veckans övning! Bestäm dig för att varje dag under den här veckan, i varje möte med en annan människa, nyfiket lägga märke till dina tankar. Lek att du är på upptäcksfärd. Du får massor av tankar och du reflekterar! En del tankar som dyker upp känns trevliga. Andra tankar som plötsligt kan dyka upp kanske känns mer skrämmande. Kom ihåg! Du dömer ingen tanke. Du reflekterar! Så intressant, tänker du. Du håller på att flytta ett berg! Du tar sten efter sten. I möte efter möte har du hela tiden med dig meningen: I varje möte med en annan människa kan jag få reda på något om mig själv. Den här veckan kan bli en mycket spännande vecka. ***** Känn dig som vanligt fri att dela den här veckans övning med dina vänner och alla dina vänners vänner. Är det första gången du stöter på inspirationsbrevet och känner dig nyfiken på att få dem i fortsättningen? Gå in på hemsidan www.kaypollak.com och anmäl dig som prenumerant. De kommer via mailen helt gratis. Har du missat de tidigare lektionerna kan du också hitta dem på min hemsida. Det är bara att gå in där och printa ut dem. Allt gott till dig hälsar Kay Pollak