Veteran
8084 inlägg
Tråden där vi kan surra om allt utom att rapportera vikter. Nu är vi igång.
Tråden där vi kan surra om allt utom att rapportera vikter. Nu är vi igång.
Babs2 - Härligt att du kommit igång med vattenträningen. Här öppnade simhallen idag och grupperna startar om 2 veckor. Jsag ser verkligen fram emot att få starta upp vattenträningen. Det där med mackorna är inget roligt, men jag kan förstå dig! Det är ju bara så gott! Tyvärr blir en macka så snabbt ett helt mål då de är så energistinna. Det blir många timmars slit i vattnet för att förbränna dem alla.....
en till i mackträsket. Vet inte hur man ska få till allt. Men man får tänka till kanske. Min ork är inte som den borde. De ska göra en minnes test på mej min läkare på vc ringde mej i går. Ja ni de är lite tufft just nu,känner de.
en till i mackträsket. Vet inte hur man ska få till allt. Men man får tänka till kanske. Min ork är inte som den borde. De ska göra en minnes test på mej min läkare på vc ringde mej i går. Ja ni de är lite tufft just nu,känner de.
Jag kan läsa i dina rader att det verkligen är en tuff period i livet just nu. Trots detta har du något som är bra och som kanske hjälper upp vardagen i det tuffa. det jag hänvisar till är en kontakt till vårdapparaten. Det är super! Det är också bra att alla de funktioner som behövs för att fixa vardagen, kontrolleras genom olika test.
Inom vården och rehabiliteringen behövs det alltid klara siffror och index på allt för att kunna visa på ett behov till stöd och hjälp.
Viktigt är nu att du så ärlig som möjligt och vågar visa på det som är svårt och utmanade, då dessa olika bedömningar och test görs.
En dag, ett test och en bedömning i taget.
Jag kan läsa i dina rader att det verkligen är en tuff period i livet just nu. Trots detta har du något som är bra och som kanske hjälper upp vardagen i det tuffa. det jag hänvisar till är en kontakt till vårdapparaten. Det är super! Det är också bra att alla de funktioner som behövs för att fixa vardagen, kontrolleras genom olika test.
Inom vården och rehabiliteringen behövs det alltid klara siffror och index på allt för att kunna visa på ett behov till stöd och hjälp.
Viktigt är nu att du så ärlig som möjligt och vågar visa på det som är svårt och utmanade, då dessa olika bedömningar och test görs.
En dag, ett test och en bedömning i taget.
ja en stund i tqget helt klart,
Nu är jag väldigt less på mig! Jag planerar och planerar mat för mig och "lilla gubben" Han följer snällt listan, och fyller på med pasta, potatis och mackor, men vad gör jag, jo jag äter också mackor. Har fastnat i smörgåsråns och bregottträsket. Och emellanåt Wasa Frukost med Bregott och färsk gurka. Varierar ibland med Fjällbrynt Storsjö mjukost, som håller 13-14 % fett och är jättegod, med återfaller till Bregott. Sambon behöver Bregott, så jag kan inte bara ta bort den, Sen har vi glassproblemet också!!!!!!!!!!!!!!!!!
Har i alla fall börjat på vattenträningen, som äntligen öppnat och jag har varit på gymmet några gånger.
Önskar att jag kunde få upp pulsen lite. Instruktören i vattengumpan säger ju ibland att:" nu tar vi en pulshöjare" men min kropp som är preparerad med pulssänkande mediciner fattar inte det.
Jag beundrar er som är duktiga och går ner!!!

Ny vecka i morgon: då blier det gym, tisdag och onsdag blir det vattenpass (våtväst) torsdag är det klippning på fm och fotvård på em. fredag har jag tänkt gym igen och lördag har jag anmält mig till ett informationsmöte med Teater Västernorrland och då planerar jag att för första gången på 1,5 år åka buss med Bugattin (rullatorn)-
Ha det bra allihop och hoppas att de nya dyker upp på onsdag.
😄Det låter som en både intensiv och spännande vecka du har framför dig- lycka till!😄
Läser om mackor & glass...kan bara instämma i den kören. Det svåraste för mig också...
Nåväl...min uppstart 1/9 med mer protein i kosten ( LCHP ) har nog funkat bra tycker jag...men bara OM jag kunde sluta med fett, bröd & glass.
Nu när min fjällgubbe är justerad , efter fallet från en stege i lördags med ont i revben......så är det JAG som köper hem ALLT onödigt s.a.s.
Lite till ”tröst” i eländet...då jag har -och är extra trött just nu...men kämpar på med mitt ” höstande” ute.
Mackor och popcorn och god mat
Men inte en glass på hela sommaren
Kämpar på
Min tarmsjudom gjorde sig påmind för en vecka men väldigt lite kontroll kontakatde jag min läkare på mag - och tarm mottagingen på sjukhuset so då direkt valde att gör prover på mig både blod och nr. 2 för att utesluta att det inte fanns några bakterier i tarmen som behöver behandling innan de gick vidare.
I måndags eftermiddag blev jag kontaktad av endoskopienheten som fått direktiv från min läkare och skulle förbereda mig för en koloskopi redan på torsdag 13:00 så idag så från lunch idag till 14 imorgon är det svält som gäller och laxermedel för att tömma tarmen helt.
Den senaste veckan har fungerat bättre med magen men viss typ av mat triggar magen som socker, för mycket fibrer vilket varit en utmaning att tänka till vad det gäller kost och viktminskning men tycker jag lyckats ok med tanke på ytterliggare -0,9 på vågen.
Jag köpte dock min favvoglass (oavsett om den går rakt igenom så får jag smaken och då min första riktiga måltid blir middag imorgon och får ju kalorier över pga. mindre mat så tyckte jag att något underbart kanske underlättar koloskopin om man har något att se fram emot.
Jag har genom åren gjort några koloskopier då jag har en mikroskopisk kolit sedan 2001.
Mas63:Idag har jag meddelat Johan att du vunnit v32-35, jag ville vänta lite utifall någon hittade något fel i min tabell. som jag skrev om tidigare lekte Excell med mig och flyttade om siffror lite hur som helst, så jag fick börja om igen. Han har inte svarat än, men det kommer! Grattis!
Jag är så inponerad av er alla och önskar att jag kunde inspireras av era resultat.
Vi har alla våra demoner vi slåss med. För min del är det godis och chips.
Jag har nu i höst börjat på nytt jobb och grunden vi jobbar med är bland annat mindfullness, att vara här och nu. Av detta försöker jag ta till mig för att själv skapa ett positivt förändringsmönster. Det vill säga att skapa nya beteenden som är positiva för oss.
Har bestämt att jobba med ett sånt mål varje vecka. Denna vecka är att åter hitta rutinen för rehab och komma ut på minst 2 långa promenader.
Veckans vikt visade - 0,3 kg och för mig är det ett lyft! Jag är nöjd. Här och nu, jag försöker.