icon-chat icon-cutlery icon-dumbbell user count-calories menu Search

Avslutad Biggest Looser sommar och höst 2021

Veteran
8084 inlägg
6 juli 2021 10:35

Tråden där vi kan surra om allt utom att rapportera vikter. Nu är vi igång.

• Veteran
    4094 inlägg
    Redigerad: 16 september 2021 07:25
    MAS63 skrev den 15 september 2021 13:11

Just nu är rödbetorna som bäst! Köpte färska, kokade dem och skivade upp dem. Varvade med mozarella (har också valt feta ibland) och ringlade över olivolja. Toppade med lite flingsalt och rostade pinjenötter. Kan det bli bättre?

Hur har du det med grönsaksätandet? Vilken grönsak har lockat dig just nu?

Älskar ljumma rödbetor med en klick smör som smälter ner. Köper dock färdigkokta...😬

Jag älskar i stort sett alla grönsaker...utom bönor av olika slag. Brytbönor går bra men är ingen favorit.

All kål är nog min favorit hela året , tillsammans med morot och andra rotsaker. Så användbart.

Ruccola är favoriten bland bladgrönt. Babyspenat likaså.

Squash och aubergine är två andra go´ingar som ofta tillagas i fjällköket. 

Grönsaker är ett måste hos oss

• Mycket engagerad
    450 inlägg
    16 september 2021 18:15
    Bella50 skrev den 16 september 2021 07:25

Just nu är rödbetorna som bäst! Köpte färska, kokade dem och skivade upp dem. Varvade med mozarella (har också valt feta ibland) och ringlade över olivolja. Toppade med lite flingsalt och rostade pinjenötter. Kan det bli bättre?

Älskar ljumma rödbetor med en klick smör som smälter ner. Köper dock färdigkokta...😬

Jag älskar i stort sett alla grönsaker...utom bönor av olika slag. Brytbönor går bra men är ingen favorit.

All kål är nog min favorit hela året , tillsammans med morot och andra rotsaker. Så användbart.

Ahhhh Bella50 vilken lista du presenterade! Jag såg framför mig så många olika smaskiga rätter man kan skapa av de grönsaker du beskrev. Tack!

• Veteran
    8084 inlägg
    16 september 2021 22:05

Lärde mig av bror och svägerska att rödbetor är en bra grönsak att ha bland ugnsgratinerade grönsaker, så i helgen blir det sådana med kyckling till.

• Utmärkt medlem
    895 inlägg
    17 september 2021 01:20

babs2 jag gör ett längre uppehåll nu, ska åka på semester till Sverige och blir borta hela oktober.  Men hoppas jag kan få vara med igen längre fram. 🙂

• Veteran
    4094 inlägg
    Redigerad: 17 september 2021 07:57
    babs2 skrev den 16 september 2021 22:05

Lärde mig av bror och svägerska att rödbetor är en bra grönsak att ha bland ugnsgratinerade grönsaker, så i helgen blir det sådana med kyckling till.

Det har jag aldrig ” vågat”...trodde allt blev rödfärgat av betorna. Där ser man 🤔 ska de i råa då ?

• Veteran
    4094 inlägg
    Redigerad: 17 september 2021 08:02
    MAS63 skrev den 16 september 2021 18:15
    Bella50 skrev den 16 september 2021 07:25

Ahhhh Bella50 vilken lista du presenterade! Jag såg framför mig så många olika smaskiga rätter man kan skapa av de grönsaker du beskrev. Tack!

Tack...jo, Auberginebiffar..panerade i ägg och pankoströbröd kryddat med riven parmesan...är ljuvligt gott istället för kött.

Jag har en maskin som gör pasta av det mesta...så det tar vi istället för pot eller bönpasta ibland. Vanlig pasta är längesen vi åt här.

Vi ” stuvar” varma grönsaker med färskost...så enkelt och gott. Ibland smaksatt ost ....eller blandar små ” skvättar” av flera olika som måste tas omhand.

Råstekta rot- och grönsaker är ändå en favvo. Lite mer tuggmotstånd...och med ädelostsås till behövs inget mera. 

Den såsen är magisk .

• Utmärkt medlem
    861 inlägg
    17 september 2021 09:50

Om du gillar fetaost eller chèvre, förkocka rödbeterna lätt, lägg i bitar i ungsfastform smula över osten, hacka lite valnötter in ugnen runt 200 grader tills osten smält eller fått lite färg. 
    Finns massor man kan göra med rödbetor, så gott som ensamrätt eller som tillbehör.

• Veteran
    8084 inlägg
    17 september 2021 10:21
    Zita48 skrev den 17 september 2021 01:20

babs2 jag gör ett längre uppehåll nu, ska åka på semester till Sverige och blir borta hela oktober.  Men hoppas jag kan få vara med igen längre fram. 🙂

Vet du när du kommer tillbaka? Du är välkommen oavsett när!heart

• Veteran
    8084 inlägg
    17 september 2021 10:23
    Bella50 skrev den 17 september 2021 07:57

Det har jag aldrig ” vågat”...trodde allt blev rödfärgat av betorna. Där ser man 🤔 ska de i råa då ?

Råa antar jag, berättarhur det gick är jag testat

• Mycket engagerad
    450 inlägg
    17 september 2021 15:52

Håller med - rödbetor i ugn är smaskens!