Veteran
8085 inlägg
Tråden där vi kan surra om allt utom att rapportera vikter. Nu är vi igång.
Tråden där vi kan surra om allt utom att rapportera vikter. Nu är vi igång.
Lärde mig av bror och svägerska att rödbetor är en bra grönsak att ha bland ugnsgratinerade grönsaker, så i helgen blir det sådana med kyckling till.
Om du gillar fetaost eller chèvre, förkocka rödbeterna lätt, lägg i bitar i ungsfastform smula över osten, hacka lite valnötter in ugnen runt 200 grader tills osten smält eller fått lite färg.
Finns massor man kan göra med rödbetor, så gott som ensamrätt eller som tillbehör.
Det skall jag genast prova, tack Digiltali
Upp igen❗️
Både i vikt och upp i den berömda sadeln igen❣️
Allt verkar åt helsike nu
- vikten leker liten jojo men tillräckligt för att bli modlös.
Ska försöka sätta upp, och genomför eller göra mitt bästa iaf, mål inför oktober månads vårdbesök.
- måste kolla blodtrycket lite regelbundet , i morse inte bra.
- blodsockret måste kollas och noteras. Inte gjort på länge och det var rent åt helsikes i morse. Minns inte när det var så mkt. Ska ju till diabetessköteskan. Det vore bra om jag hade minskat i vikt om än aldrig så lite. Eller iaf inte gått upp eller ökat runt traktordäcket.
- ska även göra gångtest hos sjukgymnasten.
- kan iaf glädja både mig och arbetsterapeuten att jag sovit med handledsskenorna varje natti snart en månad. Så inte haft en chans att böja händer på natten. Fingret fastnar fortfarande trots handgymnastiken och massagen men tycker ändå att det är lite bättre.
Har nu ugnsgratinerat grönsaker inkl rödbetor och fotat före och efter, men hur får jag bilderna från plattan till matdagboken????
före
Och efter
Det är " man tager vad man haver: potatis, gul lök,morötter, kålrot och rödbetor. Som ni ser tar inte rödbetssaften över.
Så är det söndag igen och en ny vecka ligger framför. Det betyder att ett mål för veckan behöver formuleras och en strategi för de sista dagarna inför onsdagens viktregistrering skall sättas upp. Så det blev att åter en gång tänka till. Själv använder jag här alltid papper och penna. Har märkt att då handen rör sig över pappret och formar bokstäver blir det jag skrivit mera mitt eget än om jag knapprar in det via tangenterna. Så efter en stunds hjärngympa blev det följande:
Strategi inför BL-onsdagsmätning: Registrera slaviskt allt jag äter och att hålla mig inom gränserna
Veckans SMART-målsättning: (https://projektledning.se/smarta-mal/ )
S (specifikt) = Då det gäller motionen
M (mätbart) = kommer jag att motionera 3 gånger
A (accepterat) = enlig UKK rekommendationer
R (reaistiskt) = vilket för mig betyder 1 gång Zumba, 1gång basgympa och 1 gång djupvatten gympa
T (tidsperspektiv) = vilka omfattar minst 30 min/motionsform
Hur skulle du formulera ett eget SMART-mål för denna vecka?
och
Vilken blir din strategi för måndag, tisdag och onsdag?
Så är det söndag igen och en ny vecka ligger framför. Det betyder att ett mål för veckan behöver formuleras och en strategi för de sista dagarna inför onsdagens viktregistrering skall sättas upp. Så det blev att åter en gång tänka till. Själv använder jag här alltid papper och penna. Har märkt att då handen rör sig över pappret och formar bokstäver blir det jag skrivit mera mitt eget än om jag knapprar in det via tangenterna. Så efter en stunds hjärngympa blev det följande:
Strategi inför BL-onsdagsmätning: Registrera slaviskt allt jag äter och att hålla mig inom gränserna
R (reaistiskt) = vilket för mig betyder 1 gång Zumba, 1gång basgympa och 1 gång djupvatten gympa
och
för mej besök på lassaret 3 dagar Tis ons fre, Så får jag se vad de hittar på.
och
Wow! Vilken bra! Den tar jag till mig.
Måndag: 60 min kombination av styrka, kondition, core och rörlighet.
Tisdag: Yoga eller stretchpass 20-30 min.
Onsdag: 30 min styrka överkropp.
Utöver detta blir det förhoppningsvis 6000-10000 steg/ dag.
Maten är inte så bra planerad, men brukar lösa sig hyfsat ändå. Ska tänka på att äta mer grönsaker.
Jag tränar och äter bra kost för att må bra.
Jag jobbar nästan dagligen med Smarta mål, men är lite sämre på att sätta upp egna
Nu kör vi ny vecka! Massa pepp allihopa!
Måndag, onsdag och tordag 45 min aqua classic.
Idag har vi varit i Birsta City och besökt telia och Kappahl där jag köpte ett par nya jeans. Det blev en del promenerande med rullatorn.
På fredag blir det gymbesök.
I måndags och i morgon tar jag buss från badet. Till badet, färdtjänst.
min aptit på mat är inte alls kul nu, Tycker allt smakar konstigt (mediciner tro) Men försöker peta i mej lite, men blir inte de bästa sakerna. Men jag ger denna månad med att de är så. I dag till rehab. Även ta prover. Var dit i går men de fanns ingen remiss, Så tillbaks i dag. Så de blev bara blodtrycks koll låg lite högt.
S Sofias träning varje morgon helst
M mat halva tallriken med grönsaker
A alla små bra saker är bra
R roa mig på hotellmys med mannen
T träna motionscykel igen inte slarva med svettiga bra pass de gör nytta
Ha ha svårt men bra att sätta mål
S
M
A
R
T
- att jag inte tänkt på detta tidigare?
ska bara försöka hitta hur det ska passa för mig. Är tom i huvudet nu. Lite ner men det är de senaste dagarna med strikt kaloriräkning , inga mellanmål och mindre portioner. Mäter och väger nästan allt tom vattnet. Men det har jag fått ordning på nästan varje dag ibland mer än rek 1,5 l per dag. Alltid något!