Veteran
8081 inlägg
Här surrar vi om vad vi vill, peppar varann och ber vid behov om stöttning.
Här surrar vi om vad vi vill, peppar varann och ber vid behov om stöttning.
Kämpar på med mat och motion
Och har lyckats komma upp i samma timmar som innan mitt senaste Epilepsi anfall men februari månad blev det inte lika mycket träning
Orkade ingenting knappt
Ska få mera mediciner som ska ta bort anfallen men tydligen kan man bli yr och lite andra biverkningar så hoppas att det går bra nu när man äntligen kommit igång igen
Samma vikt som förra veckan men nöjd att jag gått ner allt från december
här forsätter vi i vårt jobb med göra oss av med grejor. Sakta går de men lite här o där så ska de väl funka. Vissa saker åker till erikshjälpen mm. Sen soptippen. Att de kan bli så mycket endå har vi flyttat mång gånger. Maten går bra.
Ja förstår inte alls vad min kropp håller på med.
Träningen funkar bra, jag rör på mig mer och har gått upp 1,6kg på en vecka. Känns tröstlöst just nu. Försöker att inte trösta mig med socker, men de är svårt. Måste vända snart...
här skiner solen och minus 4. Jag tagit min kaffemugg, Så får vi se vilket plock de blir i dag. Synd bara att man ska vara så dålig i kroppen värst är benen men nu ska jag endå försöka.
här forsätter vi i vårt jobb med göra oss av med grejor. Sakta går de men lite här o där så ska de väl funka. Vissa saker åker till erikshjälpen mm. Sen soptippen. Att de kan bli så mycket endå har vi flyttat mång gånger. Maten går bra.
Och vi har bott på samma ställe i 35 år. Men behöver flytta till lägenhet utan trappa. I radhuset har vi 13/14 trappsteg, vilket är tufft ibland. Det är jobbigt att göra sig av med saker, förstår min mamma mer och mer, man tror att man ska återuppta en massa verksamheter. Både hon och jag har sysslat med en massa hantverk. Ja, ja, det är väl bara att bestämma sig och dra igång, väl försedd med sopsäckar och sortera till Erikshjälpen/sopberget! Här fungerar inte maten .
Det är jobbigt och tar energi att gå igenom sitt hem. Vi körde Konmari-metoden och är det enda som hjälpt mig. Man jobbar med en målbild och vårt mantra blev älskar jag alla stannar alla, men beslut tas per sak. Vi tog fram allt i en viss kategori t ex muggar. Alla vi gillade flyttades över till diskbänken och de som blev kvar sålde/skänkte/slängdes beroende på skick och värde. Jag tycker det är lättare att välja ut det som skall vara kvar än att välja bort saker. Förberedda matlådor är det bästa för oss när vi skall göra liknande projekt och köra korta stunder i taget.
Tack Nira för tipset, men jag tror att mitt problem som 77-åring och ofärdig är ett annat. Kommer jag att sy av alla de små tyglappar jag har sparat (tänkta till kläder till mina Walldorffdockor)? använda det skinnspink jag har? Vad ska jag göra med alla knappar jag spart? Alla garnnystan? Har en massa matereal till sk Walldorffdockor dvs dockor sydda av trikå och stoppade med ull eller polyestervadd, problemet just nu är att jag har så förhärdat ont i höger axel. Tidigare var det bara gruvsamt att dra igång, eftersom jag mindes hur jobbiga huvudena var.
Sen har jag massa klädesmönster och en del tyger som skulle kunna bli kläder.
Det är liksom en del av mitt liv som i princip ska avslutas! Ja det är bara att fatta beslutet, fatum är att livet ändrar sig.
@Babs2 min make som är en ekorre av rang var väldigt skeptisk till metoden, men sakta men säkert blev det bättre. Han hade minst 2 kubik med datorprylar, hade sparat alla böcker från 9 års studier inklusive alla anteckningsblock, verktyg hade vi allt som var ärvt från min morfar och svärfar + det vi lyckats samla på oss själva. Mitt eget pysselmaterial, garner, tyger mm. Men det blir såklart ännu svårare om man samtidigt skall flytta till mindre eller har ännu mer saker.
Nira74, jag ska googla på "konmari",kanske kan vara något!
Jag har kommit på en egen gallringsfråga till min "hobbymaterialhylla": Detta har jag inte använt på 14 år (sen jag gick i pension) vilken är sannolikheten att jag kommer att använda det??
När jag vägde mig i Onsdags blev jag glatt överraskad för jag hade stått still, trodde jag hade gått upp. Var ju ute en dag förra veckan och ölade och dagen efter blev det ju lite si och så med mathållningen men jag skärpte till mig direkt dagen efter det. Men sedan blev det lite xtra ätning på kvällarna, inga kolisar just men ost och såna saker. Har lyckats bryta det också och ska försöka få en riktigt bra vecka