Veteran
8263 inlägg
Våren 2026 innebär vägning onsdagar före kl 24 fr o m 7/1.
Finns plats för nya, anmäl er här eller på tråden "vikter Biggest looser våren 2026".
God fortsättning och Gott nytt år.
Tack för några fina år! Klaraelv tar nu över. Tv antar jag att mina gamla regler gäller, vi få se vad Klaraelv säger.
Lycka till allihop! Jag finns kvar på Matdagboken.
Tack för några fina år! Klaraelv tar nu över. Tv antar jag att mina gamla regler gäller, vi få se vad Klaraelv säger.
Lycka till allihop! Jag finns kvar på Matdagboken.
Tack babs2 vilket bra jobb du gjort
Kram från Lena
Tack Babs för de jobb du lagt ner i ett par år, ska försöka förvalta ditt arv och hålla samma regler som du haft.
Och alla ni övriga får gärna hålla koll på mig så att jag sköter mig och skriver rätt.
Tusen tack Babs och Välkommen klaraelv! Fint att det hela fortsätter
Tack för det jobb du lagt ner Babs! 🌹
Och jättejuste att du vill ta över klaraelv så att gruppen får fortsätta!
Pepp till oss alla:
Jag hoppas att det för många av oss nu känns lättare att göra bra val när det blir ljusare utomhus och temperaturerna stiger för var dag. Tänker att vi inte behöver vara perfekta utan vi skall komma ihåg att små förändringar i vardagen kan räcka långt.
Så,
Dela med dig av din kunskap och små knep här i chatten så gör det att fler kan lyckas, i sin egen takt.
Jag är tacksam över alla ideér, goda råd, peppningar och knep ni delar med er. Jag tar gärna emot den eftersom jag nog behöver dem för att klara av de utmaningar som dyker upp i vardagen. Tack på förhand!
Jag glömde min vikt i onsdags, har blandat ihop dagarna hela veckan.
Har inte mått så bra på ett tag.
Jobbigt i huvudet och ont i hela kroppen. Är såååå trött. Min fibro är inte så rolig just nu. Missköt mig med fel mat.
Tack för den här tiden Babs och härlig att klaraelv tar över.
Jobbigt i huvudet och ont i hela kroppen. Är såååå trött. Min fibro är inte så rolig just nu. Missköt mig med fel mat.
Jag blev och fundera på detta du skriver kring att du misskött dig med fel mat. Jo, då man tittar på olika forskningar kring fibro och mat kan man läsa att kost påverkar fibromyalgi främst via inflammation, tarmhälsa och metabolism och att rätt kost kan vara ett viktigt komplement. Det skulle enligt de visa handla om vissa dieter (växtbaserad, medelhavskost) som kan minska symtom. Dock vill jag här lägga in ett direkt citat från en av artiklarna:
“Although some dietary interventions show beneficial effects, evidence is insufficient to recommend a specific diet as a standard treatment for fibromyalgia.”
(Källa: Bjørklund et al., 2020, publicerad i PubMed / PMC)
Så var ödmjuk med dig själv och tänk som så att då det gäller sämre perioder med fibromyalgi handlar det mera om delarnas summa än om ett enskilt fenomen.
Jag har några vänner med fibro och har från sidan följt med dessa "skov" av jobbiga perioder. Mina vänner har lärt mig att man under dessa perioder behöver se tiden an. Så tillåt dig tid för att låta ditt fibro-skov klinga ut.
Energi och ork till dig!
Jag blev och fundera på detta du skriver kring att du misskött dig med fel mat. Jo, då man tittar på olika forskningar kring fibro och mat kan man läsa att kost påverkar fibromyalgi främst via inflammation, tarmhälsa och metabolism och att rätt kost kan vara ett viktigt komplement. Det skulle enligt de visa handla om vissa dieter (växtbaserad, medelhavskost) som kan minska symtom. Dock vill jag här lägga in ett direkt citat från en av artiklarna:
“Although some dietary interventions show beneficial effects, evidence is insufficient to recommend a specific diet as a standard treatment for fibromyalgia.”
(Källa: Bjørklund et al., 2020, publicerad i PubMed / PMC)
Så var ödmjuk med dig själv och tänk som så att då det gäller sämre perioder med fibromyalgi handlar det mera om delarnas summa än om ett enskilt fenomen.
Jag har några vänner med fibro och har från sidan följt med dessa "skov" av jobbiga perioder. Mina vänner har lärt mig att man under dessa perioder behöver se tiden an. Så tillåt dig tid för att låta ditt fibro-skov klinga ut.
Energi och ork till dig!
Tack.
Mår mycket bättre med lchf, men det blir fel ibland med mina val av mat.
Så har snart en vecka gått igen och det är imorgon dags för den återkommande daten med vågen. Går det framåt - alltså nedåt - eller har bilen i backen hela tiden?