icon-chat icon-cutlery icon-dumbbell user count-calories menu Search

~GET FIT ~ 2011 ~

Veteran
2381 inlägg
31 augusti 2011 09:23

Gamla som nya är välkomna, kom igen och gör detta till det bästa året nånsin med oss!!! Vad vi vill uppnå: Bästa möjliga resultat i både viktminskning, träning, bygga/forma kroppen. Hur ska vi uppnå detta: Äta sunt, rätt och med en varierad kost. Välj ut EN ätardag i veckan, spelar ingen roll vilken, att föredra mörk choklad minimum 70% och möjligtvis popcorn. Ät med sunt förnuft! :) Kost: Drick rikligt med vatten, för att hålla sig fräsch och sund ska du helst dricka upp till 2liter per dag. Minimum 1liter per dag. Tänk på VAD du äter och HUR mkt., ditt mål och varför. Protein ska intas i minimum 1g/kg/dag. Kolhydrater max 100g/dag. Fett minimum 1g/kg/dag. Varierad kost: Fågel, fisk, nöt, ägg, frukt, nötter och mkt grönt. Tänk på mängden av: Spagetti, ris, potatis m.m. du stoppar i dig - allt med snabba kolhydrater ska du undvika. Ät hellre fullkorn, långsamma kolhydrater! Vi ska hålla ett jämt blodsocker, väldigt viktigt! En dag i veckan är det rensning av kroppen, lev på smoothies/grönsaker/bär, välj själv vilken dag som passar bäst! Träning: Minst 3dgr/vecka. Hinner vi inte till gymmet är löparskorna/promenadskorna nära till hands. Styrketräning minst 3ggr/vecka, 40min/gång, är ett måste. Varierad och utmanande träning med ett nytt redskap/en ny övning varannan vecka. Innan eller efter styrketräningen,- alltid kondition. Vi satsar på att bli bra på allt, inte bäst på en sak. Löpning, cykel, crosstrainer, pw INTERVALLER - vad än önskar i 15-30min. Redskap 1: Redskap 2: - Stretcha minst 10min efter varje pass! Vi vill inte ha några skador. Och tänk alltid på att värma upp innan varje styrkepass! I svåra stunder: Ta ett bad, varva ner. Drick te, ta en näve nötter, påminn dig om varför du gör detta. Se till att ha fasta mål och realistiska mål. Drick mkt vatten, ta en promenad, skriv ner känslor och tankar. Skriv här på MD. Det finns alltid ett sätt att ta sig igenom det. ~Viljan är stark, det är du som bestämmer över ditt liv~ ~Ta kontrollen nu~ Skriv gärna vad du lyckas med, dela med dig och var stolt. Varje månadsslut kommer vi rapportera in vikter, kanske cm och hur grymma vi är! För vi är ett gäng som vägrar ge oss!!!

• Veteran
    3541 inlägg
    20 december 2011 22:26

Jo, jag tänkte träna triathlon i morgon trots allt som finns att göra innan jul... Mitt mål är att göra en sprint (liten) triathlon i sommar igen. Men just nu är jag så sugen på allt gott som finns hemma. t.ex. nötter :-) Så idag for fetthalten i energiprocentcirkeln iväg lite på bekostnad av proteinet.

• Veteran
    2381 inlägg
    21 december 2011 09:32

Liten triathlon? För mig beror det helt på vad jag får i mig till frukost, hur protein-intaget blir för dagen. Som när jag nu har ätit gröt på morgonen har jag jätte svårt att få upp proteinet resten av dagen och det kommer säkert sluta med att jag måste ta en shake. Lite irri. :P Igår baka jag julgodis, som maken åt upp på en gång... suck. Men mitt kolis intag öka lite då, eftersom jag också tog några. Dock är det ingen fara :) Jag träna som en idiot i måndags så det är nog bara bra för kroppen att få det lilla extra då. ;) idag väntas: 45min core 40min styrka 20min backlöpning 20min stretch

• Mycket engagerad
    370 inlägg
    21 december 2011 15:17

Idag blev det 40 minuter på löpbandet. Körde intervallträning och lyckades komma ner på 5,45 i km-tid (stolt). I morgon blir det bara styrketräning.

• Veteran
    2381 inlägg
    21 december 2011 15:49

Härligt, det är underbart att klå sig själv :D Idag måste jag träna bort all knäck jag råkat få i mig... Den hoppa in i munnen på mig, LOVAR! ;)))

• Veteran
    3541 inlägg
    21 december 2011 21:20

... och jag har nog blivit nötberoende :-) Det slank ner en hel del nötter efter triathlonträningen idag... trots att jag åt kvarg som brukar mätta bra. Det är nog kombinationen av att få tugga på något lite hårt, sprött och gott och så saltet. Jag har köpt en nötblandning som är lätt rostad och saltad (och lite andra kryddor) och det är extra gott efter ett hårt pass...

• Veteran
    2381 inlägg
    22 december 2011 09:15

Jag har knäckförbud fram till jul nu, jag har ätit så det räcker, haha. Men nötter är inte lika illa som knäck, så var glad! ;))

• Mycket engagerad
    370 inlägg
    22 december 2011 10:19

Troxxi: knäck kan vara snabba och svåra att stoppa :) Mait: nötter efter träning är ju bra mellanmål :) Jag har tappat lite motivation. Mottager gärna från er som verkar vara på topp nu. Bara att rida på vågen.

• Veteran
    2381 inlägg
    22 december 2011 12:11

Jag tappade också motivationen för några veckor sen, det får man faktiskt göra anser jag, bara du har i huvudet att du kommer igen väldigt snart. Låt dig själv slappna av och bara vara en stund, ibland kan det vara det bästa för att få motivationen på topp igen. Så var det iaf för mig. :) Annars så fokuserar jag mkt på mina mål, varför jag gör detta och hur bra jag faktiskt mår av det. Det hjälper. :) Sen går jag och väntar på 2012, då rivstarten börjar! :)

• Mycket engagerad
    370 inlägg
    22 december 2011 15:29

Tack Troxii. Skönt att få höra att det är ok att inte vara på topp hela tiden. Träningen finns i mitt huvud hela tiden och svårt att inte få dåligt samvete. För jag vet ju hur bra jag mår när jag tränar. Satte mig faktiskt och skrev ner mina mål och min motivation. Det behöver man göra ibland. Målen ändras ju allt eftersom. Skriver du någon nu utmaning inför 2012? Åh vad ful jag är som lastar över det på dig men du är så bra på det :) Kanske kan det utmynna i ngn triathlon-liknande mål under någon gemensam vecka i vår? Alla kör bestämda pass/sträckor på sitt gym. Men känner jag dig rätt har du redan något på gång. Kram alla här inne

• Mycket engagerad
    370 inlägg
    22 december 2011 21:42

Fett: 34 g Protein: 93 g Kolhydrater: 97 g Så blev min dag idag. Ingen träning idag. Man ska ju inhandla julmaten med :) så det blev min utmaning idag. I morgon ska det bli ett pass iaf för sen är gymmet stängt i två dagar :(