icon-chat icon-cutlery icon-dumbbell user count-calories menu Search

~ GET FIT ~ 2012 ~ Fit for life!

Veteran
2381 inlägg
1 januari 2012 17:13

Gamla som nya är välkomna, kom igen och gör detta till det bästa året nånsin med oss!!! Vad vi vill uppnå: Bästa möjliga resultat i både viktminskning, träning, bygga/forma kroppen. Hur ska vi uppnå detta: Äta sunt, rätt och med en varierad kost. Välj ut EN ätardag i veckan, spelar ingen roll vilken, att föredra mörk choklad minimum 70% och möjligtvis popcorn. Ät med sunt förnuft! :) Kost: Drick rikligt med vatten, för att hålla sig fräsch och sund ska du helst dricka upp till 2liter per dag. Minimum 1liter per dag. Tänk på VAD du äter och HUR mkt., ditt mål och varför. Protein ska intas i minimum 1g/kg/dag, gärna 2g. Kolhydrater max 150g/dag. Fett minimum 1g/kg/dag. Varierad kost: Fågel, fisk, nöt, ägg, frukt, nötter och mkt grönt. Tänk på mängden av: Spagetti, ris, potatis m.m. du stoppar i dig - allt med snabba kolhydrater ska du undvika. Ät hellre fullkorn, långsamma kolhydrater! Vi ska hålla ett jämt blodsocker, väldigt viktigt! En dag i veckan är det rensning av kroppen, lev på smoothies/grönsaker/bär, välj själv vilken dag som passar bäst! Träning: Minst 3dgr/vecka. Hinner vi inte till gymmet är löparskorna/promenadskorna nära till hands. Styrketräning minst 3ggr/vecka, 40min/gång, är ett måste. Varierad och utmanande träning med ett nytt redskap/en ny övning varannan vecka. Innan eller efter styrketräningen,- alltid kondition. Vi satsar på att bli bra på allt, inte bäst på en sak. Löpning, cykel, crosstrainer, pw INTERVALLER - vad än önskar i 15-30min. Veckans utmaning: Tänk nyttig lyx! Redskap/Övning 1: Backlöpning, intervaller eller vanligt, du bestämmer. 10-15min. Redskap/Övning 2: Stretcha minst 10min efter varje pass! Vi vill inte ha några skador. Och tänk alltid på att värma upp innan varje styrkepass! I svåra stunder: Ta ett bad, varva ner. Drick te, ta en näve nötter, påminn dig om varför du gör detta. Se till att ha fasta mål och realistiska mål. Drick mkt vatten, ta en promenad, skriv ner känslor och tankar. Skriv här på MD. Det finns alltid ett sätt att ta sig igenom det. ~Viljan är stark, det är du som bestämmer över ditt liv~ ~Ta kontrollen nu~ Skriv gärna vad du lyckas med, dela med dig och var stolt. Varje månadsslut kommer vi rapportera in vikter, kanske cm och hur grymma vi är! För vi är ett gäng som vägrar ge oss!!!

• Mycket engagerad
    129 inlägg
    10 januari 2012 21:16

Ianne, ser lysande ut jmf med min dagsstatistik: Fett: 36 g Protein: 84 g Kolhydrater: 145 g 1273 kca Åt både pasta och havregrynsgröt idag så därav 145 g kolhydrater. Hur ska jag få upp fettintaget? Det enda jag kommer på är avokado och det kan jag tänka mig med keso till, som mellis. Vad finns det mer, som inte samtidigt ger en massa kolhydrater? Troxii, hur gick det idag med skolan? Hur går det för er andra?

• Veteran
    3541 inlägg
    10 januari 2012 21:47

Dagens rapport: Fett 52 g, protein 110 g, kolhydrater 100 g. 55 min spinning. lemontea. Avokado är bra. Försök lägga till lite fröer och nötter/mandel i din kost (toppa t.ex. filen/gröten med lite fröer/nötter) så får du upp fetthalten, ägg och fet fisk likaså. Det är nyttigt fett och inget du behöver vara rädd att få mycket av. Rätt fett (vegetariskt + fisk) bränner fett och behövs för att fettförbränningen ska hållas igång. Det behövs även för att lösa de fettlösliga vitaminerna och hålla tarmarna igång m.m. Sikta på att få i dig 1 g/kg kroppsvikt.

• Mycket engagerad
    129 inlägg
    11 januari 2012 08:31

Tack för dina tips Mait! Nu ska jag dock vara så krånglig och berätta att jag är fisk- och skaldjursallergiker (jo, man kan vara det), jag gillar inte ägg förutom som pannkaka och omelett och jag äter redan nötter till frukost och så gott som varje mellanmål… Känns som att om jag lägger till FLER nötter till t.e.x. frukosten så rusar kalorimängden iväg och jag vill gärna hålla mig under 300 kcal på en frukost. MEN jag ska öka upp med LITE fler nötter när jag äter det; jag älskar nötter så det blir bara gott!

• Veteran
    2381 inlägg
    11 januari 2012 09:35

Lemontea, det gick bra tack! :) Jag var trött ihuvudet igår och orkade in ta mig in på MD. Jag har redan satt igång och pluggat, fått lite avsmak redan.. Haha. Men samtidigt är det intressant och roligt :) Kan du inte äta kesella, majonnäs, toppa salladen med lite olivolja, få i dig mer ost och äta den där omeletten? :) Mait, för att tycka att utmaningen är riktigt svår så tycker jag att du klarar det skitbra! Cissi, du har inte tid att fuska eller skippa en måltid, så alert som du är på gymmet. Jaja, jag kanske inte ska säga nåt, är inte perfekt själv men gör inte som jag gör, görsom jag säger... ;) Haha! Har precis varit ute med hunden på en promenad/lek/träningsrunda på 60min. Tro om han är trött nu och jag är hungrig. Frukost och sen plugg! :)

• Veteran
    2381 inlägg
    11 januari 2012 09:47

Du fuskar ju med maten, äter inte ordentligt. ;) Läste i en tidning att det handlar inte om att man inte har tid, det handlar om prioriteringar. ;)) Jäklar, 331 kcal på en frukost. Det måste nog vara ett rekord för mig. ^^ Jag ska köra crossfit ikväll. !

• Veteran
    2381 inlägg
    11 januari 2012 22:17

Döööööd... Oooont. Blev dock inge Crossfit.. Kunde svära på att jag bokat men icke. Fick hoppa på Body pump 55min istället, bara 80pers där inne och jag fick köra allt på 10kg. Enda som fanns kvar i vikter!!! I ben var det lätt.. I annat för tungt.. Men HÄRDA och kör på! Hah! Och 40min löpning med 3,5% lutning.

• Veteran
    2381 inlägg
    11 januari 2012 22:18

Totalt intag Fett: 57 g Protein: 71 g Kolhydrater: 77 g Just det, kolla vad dålig jag har varit.. Åt en liten bit sockerkaka idag.. Aja baja! ;)

• Mycket engagerad
    129 inlägg
    11 januari 2012 22:37

Och jag åt INTE vetebrödet som bjöds på till jobbfikat, det är nog första gången på flera år... Äntligen är jag nere på 60,4 kg efter julens notering 64 kg. Nu har jag fått för mig att jag ska gå ner till 60 eller under, redan tills på fredag, undrar om det är möjligt? På lördag ska jag äta chips... jag gör ett medvetet val att göra det, tyckte helgen blev alldeles för trist utan nåt gott. En sån där liten 30 gramspåse ska det bli. Kolisar, tjohej! Har f.ö insett att man knappast kommer under 90-100 g kolisar om man envisas med att äta pasta va? Äter ni andra aldrig pasta eller bröd?

• Veteran
    2381 inlägg
    11 januari 2012 22:41

Jag åt en bit lasagne idag :) Det var pasta i den. Och imorse åt jag rostat bröd... :P Så jag äter. I helgen ska jag... Hm. Har inte funderat på det men kanske en liten påse ostbågar :D Eller några saltlakritsar :D Bra jobbat Lemontea, att inte äta fikat! Starkt!

• Veteran
    3541 inlägg
    11 januari 2012 22:44

*§¤# *svär* Familjelogistiken sprack ikväll så jag kom inte iväg till gymmet som jag tänkt.... och inte blev det någon lunchpromenad heller. Så det blev en ofrivillig vilodag. Dagens siffror ser väl ändå rätt bra ut, men stjälptes av bl.a. en ruta mörk choklad (som jag njöt av tillsammans med en kopp the när barnen lagt sig). Fett: 48 g, protein: 105 g, kolhydrater: 103 g... (hm, över strecket...)