icon-chat icon-cutlery icon-dumbbell user count-calories menu Search

~ GET FIT ~ 2012 ~ Fit for life!

Veteran
2381 inlägg
1 januari 2012 17:13

Gamla som nya är välkomna, kom igen och gör detta till det bästa året nånsin med oss!!! Vad vi vill uppnå: Bästa möjliga resultat i både viktminskning, träning, bygga/forma kroppen. Hur ska vi uppnå detta: Äta sunt, rätt och med en varierad kost. Välj ut EN ätardag i veckan, spelar ingen roll vilken, att föredra mörk choklad minimum 70% och möjligtvis popcorn. Ät med sunt förnuft! :) Kost: Drick rikligt med vatten, för att hålla sig fräsch och sund ska du helst dricka upp till 2liter per dag. Minimum 1liter per dag. Tänk på VAD du äter och HUR mkt., ditt mål och varför. Protein ska intas i minimum 1g/kg/dag, gärna 2g. Kolhydrater max 150g/dag. Fett minimum 1g/kg/dag. Varierad kost: Fågel, fisk, nöt, ägg, frukt, nötter och mkt grönt. Tänk på mängden av: Spagetti, ris, potatis m.m. du stoppar i dig - allt med snabba kolhydrater ska du undvika. Ät hellre fullkorn, långsamma kolhydrater! Vi ska hålla ett jämt blodsocker, väldigt viktigt! En dag i veckan är det rensning av kroppen, lev på smoothies/grönsaker/bär, välj själv vilken dag som passar bäst! Träning: Minst 3dgr/vecka. Hinner vi inte till gymmet är löparskorna/promenadskorna nära till hands. Styrketräning minst 3ggr/vecka, 40min/gång, är ett måste. Varierad och utmanande träning med ett nytt redskap/en ny övning varannan vecka. Innan eller efter styrketräningen,- alltid kondition. Vi satsar på att bli bra på allt, inte bäst på en sak. Löpning, cykel, crosstrainer, pw INTERVALLER - vad än önskar i 15-30min. Veckans utmaning: Tänk nyttig lyx! Redskap/Övning 1: Backlöpning, intervaller eller vanligt, du bestämmer. 10-15min. Redskap/Övning 2: Stretcha minst 10min efter varje pass! Vi vill inte ha några skador. Och tänk alltid på att värma upp innan varje styrkepass! I svåra stunder: Ta ett bad, varva ner. Drick te, ta en näve nötter, påminn dig om varför du gör detta. Se till att ha fasta mål och realistiska mål. Drick mkt vatten, ta en promenad, skriv ner känslor och tankar. Skriv här på MD. Det finns alltid ett sätt att ta sig igenom det. ~Viljan är stark, det är du som bestämmer över ditt liv~ ~Ta kontrollen nu~ Skriv gärna vad du lyckas med, dela med dig och var stolt. Varje månadsslut kommer vi rapportera in vikter, kanske cm och hur grymma vi är! För vi är ett gäng som vägrar ge oss!!!

• Veteran
    3541 inlägg
    15 januari 2012 20:50

Låter bra Troxii. Ska vi lägga till det i veckans utmaning - inget onyttigt till helgen :-) (Jag som unnat mig lite mörk och go choklad i dag). Dagens siffror: F:58 g, P:83 g, K:76 g. Tyärr lite låga (men alla ämnen över RDI). Kompletterade med kvarg i kväll för att få upp proteinsiffran lite.

• Mycket engagerad
    370 inlägg
    16 januari 2012 11:36

Varit på vårdcentral för att jag bara blir sjuk. Hade en bakterieinfektion bakom ögon och i tårkanalerna. Så fick medicin. Ingen träning på en vecka. Hur ska jag stå ut :/ Men måste få bli frisk.

• Mycket engagerad
    129 inlägg
    16 januari 2012 13:32

Ja, det viktiga är att bli frisk! Vad bra att du kollade upp det; står du ut en vecka nu så ska du se att du kan träna hela 2012 utan problem sen :-)

• Mycket engagerad
    129 inlägg
    16 januari 2012 13:35

Troxii, har din man några mål eller är det mer för att stötta dig som han är med på nyttiga helger? Önskar jag kunde få med min man på något sådant, han behöver tappa åtminstone 15 kg... Vilken bra matsöndag, Mait! Ni är så inspirerande allihop :-)

• Veteran
    2381 inlägg
    16 januari 2012 16:31

Krya på dig Ianne!!! Lemontea, han vill egentligen. Det är därför han går med på det, han vill inte riktigt erkänna det men han gör det mest för min skull. Han e go! :)

• Mycket engagerad
    129 inlägg
    16 januari 2012 20:53

Dagens siffor, visst är de ganska bra? Tror det är första gången jag lyckats komma under 90 g kolhydrater, tjohoo! Fett: 66 g Protein: 94 g Kolhydrater: 84 g 1340 kcal Fick avboka träningen pga sjuk make, barnen skulle köras till sin träning... Nu är klockan snart 21 och nää, jag orkar inte träna nu... Hur sent kan ni träna? På sommaren kan jag jogga eller cykla runt 21 men i det här mörkret går min gräns vid ca 19; sen blir jag för slö, bekväm, feg, lat... ;)

• Veteran
    2381 inlägg
    16 januari 2012 22:11

Måndagar är verkligen heliga :) Grattis till under 90 strecket Lemontea, det är inte lätt, grymt jobbat! Snygga siffror!:) Bra siffror Cissi, försök att få i dig mer protein så musklerna har en bättre chans. :) Jag har ätit dåligt idag, nyttigt men för lite. Jag tänkte köra en fastar dag men så kom jag på att det är måndag och jag behöver min mat inför träningen. Så kan säga att jag träna bort mer än vad jag fått in.. Skäll inte på mig nu Mait. ;) Fett: 33 g Protein: 85 g Kolhydrater: 21 g Dagens kalorikoll Energibehov 1684 Kcal Kaloriunderskott - 500 Kcal Träning + 752 Kcal Mat - 723 Kcal Kvar att äta 1213 Kcal

• Veteran
    3541 inlägg
    16 januari 2012 22:25

Ianne, tråkigt att läsa om din bakterieinfektion och att du har svårt att bli frisk. Men fokusera nu på att bli frisk (så att du kan se fram emot träningen sen). Ät mycket vitaminer, mineraler och framförallt mycket antioxidanter! Har du sett mailen till dig (har något som är markerat som ”oläst”)? Troxii, skönt med stödet från maken, men vov vov :-) Lemontea, bra jobbat med kosten. Det är inte lätt att komma under 90 g kolhydrater (framförallt för att man ”måste” äta så lite då). Det där med träning som inte blir av p.g.a. familjen känner jag igen. Det är inte så mycket att göra åt. Jag hade inte heller klarat att träna så sent på kvällen. Jag vill gärna ha min träning avklarad före kl. 20. Idag simmade jag direkt efter jobbet och det var så skönt att ha träningen avklarad när jag kom hem och slippa ut igen. Cissi83, Jag säger som Troxii – försök få i dig mer proteiner. För det första så gör det då inte lika mycket om du får i dig mycket kolhydrater, för det andra kommer du automatiskt att komma ner i mängd kolhydrater eftersom proteiner mättar betydligt mer. Vill du ha tips så kommer jag gärna med det. Min dagsrapport: F: 50 g, P: 113 g och K: 94g

• Veteran
    2381 inlägg
    16 januari 2012 22:28

Jag tränar oftast runt 19.00-19.30, efter middagen och låtit maken hunnit landa hemma innan jag går. Jag har varit ner runt 20.00 men det är nästan så det är för sent nu när det är mörkt ute. Sommartid så går det hur bra som helst, men det här mörkret gör sitt! Igår joggade jag mellan 15-16 och det var underbart, det finns en annan energi då. Mait, hehehe... :>

• Veteran
    2381 inlägg
    17 januari 2012 09:59

Cissi, kesella måste ju du tycka om? Med funlight och bär smakar det som en lyxig yoghurt. Sen finns det kyckling, tonfisk (all fisk) skaldjur, pumpafrön innehåller mkt proteiner, nöt, keso, ost, skinka, kalkon. Finns en hel del. Men är du så kräsen funkar också protein pulver. :) Mait nämnde nåt om veckans utmaning, och det tyckte jag var en kanon idé! Och nu blir det detta till veckans men sen ska vi komma överens om vad vi vill ha, vad vi vill blir bättre på och lägga in det. Veckans utmaning står ovan redskap, också lagt till redskap 2 nu! :)