Gamla som nya är välkomna, kom igen och gör detta till det bästa året nånsin med oss!!! Vad vi vill uppnå: Bästa möjliga resultat i både viktminskning, träning, bygga/forma kroppen. Hur ska vi uppnå detta: Äta sunt, rätt och med en varierad kost. Välj ut EN ätardag i veckan, spelar ingen roll vilken, att föredra mörk choklad minimum 70% och möjligtvis popcorn. Ät med sunt förnuft! :) Kost: Drick rikligt med vatten, för att hålla sig fräsch och sund ska du helst dricka upp till 2liter per dag. Minimum 1liter per dag. Tänk på VAD du äter och HUR mkt., ditt mål och varför. Protein ska intas i minimum 1g/kg/dag, gärna 2g. Kolhydrater max 150g/dag. Fett minimum 1g/kg/dag. Varierad kost: Fågel, fisk, nöt, ägg, frukt, nötter och mkt grönt. Tänk på mängden av: Spagetti, ris, potatis m.m. du stoppar i dig - allt med snabba kolhydrater ska du undvika. Ät hellre fullkorn, långsamma kolhydrater! Vi ska hålla ett jämt blodsocker, väldigt viktigt! En dag i veckan är det rensning av kroppen, lev på smoothies/grönsaker/bär, välj själv vilken dag som passar bäst! Träning: Minst 3dgr/vecka. Hinner vi inte till gymmet är löparskorna/promenadskorna nära till hands. Styrketräning minst 3ggr/vecka, 40min/gång, är ett måste. Varierad och utmanande träning med ett nytt redskap/en ny övning varannan vecka. Innan eller efter styrketräningen,- alltid kondition. Vi satsar på att bli bra på allt, inte bäst på en sak. Löpning, cykel, crosstrainer, pw INTERVALLER - vad än önskar i 15-30min. Veckans utmaning: Tänk nyttig lyx! Redskap/Övning 1: Backlöpning, intervaller eller vanligt, du bestämmer. 10-15min. Redskap/Övning 2: Stretcha minst 10min efter varje pass! Vi vill inte ha några skador. Och tänk alltid på att värma upp innan varje styrkepass! I svåra stunder: Ta ett bad, varva ner. Drick te, ta en näve nötter, påminn dig om varför du gör detta. Se till att ha fasta mål och realistiska mål. Drick mkt vatten, ta en promenad, skriv ner känslor och tankar. Skriv här på MD. Det finns alltid ett sätt att ta sig igenom det. ~Viljan är stark, det är du som bestämmer över ditt liv~ ~Ta kontrollen nu~ Skriv gärna vad du lyckas med, dela med dig och var stolt. Varje månadsslut kommer vi rapportera in vikter, kanske cm och hur grymma vi är! För vi är ett gäng som vägrar ge oss!!!
Veteran
2381 inlägg
För att du har valt att sätta 500 kcal som kaloriunderskott, men du har ju inte ätit för mycket förrän du passerat 1672 kcal. Allt under kommer göra att du går ner i vikt. Du har ju dessutom tidigare ätit för lite, så det finns god marginal! :-) Själv har jag övertrasserat idag, men det finns marginal sedan innan. Lite mer någon gång är ingen fara. Man kan inte stirra sig blind på siffrorna heller... Fett 81, Protein 118, Kolhydrater 100 g. 1671 kcal
Du har så rätt, tack för att du fick upp ögonen! :) Jag ser blint på de där 1172 och att om det är över detta kommer jag gå upp i vikt, men det är ju FEL!! Men ditt ser ju fint ut! Vad ska vi ha för ny utmaning? Hur klara ni den som var? Jag har inte ätit nåt alls :D *stolt* Förutom alkohol i fredags... Men det var inte inräknat och sker kanske 3ggr/år. ;)
Nästa veckas utmaning för min del är att bli frisk så jag kan träna igen. Tänk vad lite halsont och nästäppa kan göra. Suck. (Men efter att ha haft en arbetskollega som höll på att dö efter att ha jobbat med en förkylning (halsont) för att det kröp ner i hjärta och lungor så vågar jag inte riskera något). Jag känner mig faktiskt piggare nu ikväll, men har bestämt mig för att lägga mig tidigt så att kroppen kan lägga krutet på att bekämpa de där virusarna. Men annars så är väl godisförbud en bra utmaning.
Ja, det ska du definitivt fokusera på. En veckans utmaning behöver inte vara nåt direkt fysiskt ansträngande, det har vi gott om ändå i denna utmaning. ;) Men då fortsätter vi med noll tolerans på godis till nästa helg också. Bara att ladda "nej tack till socker" tankarna! ;)
Måste fråga er en sak, Nu när jag äter bra mat och har koll på vad jag stoppar i mig och vill gärna att den ska vara näringsrik etc. Alltså ingen snabbmat och sådant MEN när jag väl kanske en dag smakar på pasta, vilket jag unnar mig då o då, så blir jag så jäkla hungrig några timmar efter. Det känns som ett tomt hål i magen, och medans jag äter det blir jag heller inte belåten, eller direkt mätt på ett "bra sätt". Har jag skämt bort min kropp tro? Kan ni uppleva det?
Troxii. Så kan jag känna med bröd. Det är min stora svaghet. Jag bakade en massa gott bröd sent i går kväll (att ge bort). En liten mängd var så klart planerat till familjen som frukost i morse och jag tänkte jag skulle hållt mig till EN smörgås, men det blev både en ljus (dinkel och linfrö) och en mörkt(rågsurdegsbröd) skiva, och det var SÅÅ GOTT. Jag hade lätt kunnat tappa fattningen och äta några (läs: många) till. Och då gärna med en massa gott pålägg såklart. Men jag känner inte så med pasta, ris, potatis eller andra kolhydrater som jag äter. Kanske för att jag äter det regelbundet fast i liten mängd? Jag har inte tänkt så mycket på det. Fast bröd äter jag ju också regelbundet (till helgen) i liten mängd. Det handlar väl vad man tycker om helt enkelt.
Kan också känna så med bröd, om jag äter ljust bröd. Mina fullkornsbröd är helt ok dock. Det är ju verkligen gott, med en massa pålägg på! För några veckor sen åt jag vitt rostat bröd till frukost och det var som om att ge magen luft, det fanns ingen mättnad alls i det. Och hungern kom aggressivt 1timme senare. Det får mig att bli mindre än nöjd men det är ju bra, kanske jag kan hålla mig borta från det på ett starkare sätt ;)
Jo visst är ljust "luftbröd" ännu värre. Det mättar ju inte alls utan har bara en massa tomma kcal. Sånt bröd har vi väldigt sällan. Det kan hända att maken köper hem (mot min vilja:-)) för att barnen ska ha till toast (med ost och skinka emellan som mellanmål "på vägen" till träning el.dyl.). Men det lockar inte mig. Men trots att jag äter bra fullkornsbröd så kan jag känna att det triggar igång suget lite mer under dagen (mer sugen på söndagar dåd jag startat med bröd, helt enkelt),.
Min make köper gärna hem limpor och ljust rostbröd, min son äter dock hellre mina bröd med fullkorn men dottern tvärvägrar och tjurar ;) Jag älskar toasts... Eller varma mackor.. Jisses, en av mina stora laster! Men det mättar verkligen inte längre!
Förut åt vi alla mycket smörgås, både som frukost och som mellanmål, men nu går det knappt åt när jag har bakat, och det beror inte bara på mig. Familjen har vant sig av med bröd och t.o.m. barnen väljer ofta hellre knäckebröd. Så när vi väl har nybakat så får jag nästan gömma undan allt annat och uppmana till att äta medan det är färskt så de inte glömmer att det finns :-)