icon-chat icon-cutlery icon-dumbbell user count-calories menu Search

~ GET FIT ~ 2012 ~ Fit for life!

Veteran
2381 inlägg
1 januari 2012 17:13

Gamla som nya är välkomna, kom igen och gör detta till det bästa året nånsin med oss!!! Vad vi vill uppnå: Bästa möjliga resultat i både viktminskning, träning, bygga/forma kroppen. Hur ska vi uppnå detta: Äta sunt, rätt och med en varierad kost. Välj ut EN ätardag i veckan, spelar ingen roll vilken, att föredra mörk choklad minimum 70% och möjligtvis popcorn. Ät med sunt förnuft! :) Kost: Drick rikligt med vatten, för att hålla sig fräsch och sund ska du helst dricka upp till 2liter per dag. Minimum 1liter per dag. Tänk på VAD du äter och HUR mkt., ditt mål och varför. Protein ska intas i minimum 1g/kg/dag, gärna 2g. Kolhydrater max 150g/dag. Fett minimum 1g/kg/dag. Varierad kost: Fågel, fisk, nöt, ägg, frukt, nötter och mkt grönt. Tänk på mängden av: Spagetti, ris, potatis m.m. du stoppar i dig - allt med snabba kolhydrater ska du undvika. Ät hellre fullkorn, långsamma kolhydrater! Vi ska hålla ett jämt blodsocker, väldigt viktigt! En dag i veckan är det rensning av kroppen, lev på smoothies/grönsaker/bär, välj själv vilken dag som passar bäst! Träning: Minst 3dgr/vecka. Hinner vi inte till gymmet är löparskorna/promenadskorna nära till hands. Styrketräning minst 3ggr/vecka, 40min/gång, är ett måste. Varierad och utmanande träning med ett nytt redskap/en ny övning varannan vecka. Innan eller efter styrketräningen,- alltid kondition. Vi satsar på att bli bra på allt, inte bäst på en sak. Löpning, cykel, crosstrainer, pw INTERVALLER - vad än önskar i 15-30min. Veckans utmaning: Tänk nyttig lyx! Redskap/Övning 1: Backlöpning, intervaller eller vanligt, du bestämmer. 10-15min. Redskap/Övning 2: Stretcha minst 10min efter varje pass! Vi vill inte ha några skador. Och tänk alltid på att värma upp innan varje styrkepass! I svåra stunder: Ta ett bad, varva ner. Drick te, ta en näve nötter, påminn dig om varför du gör detta. Se till att ha fasta mål och realistiska mål. Drick mkt vatten, ta en promenad, skriv ner känslor och tankar. Skriv här på MD. Det finns alltid ett sätt att ta sig igenom det. ~Viljan är stark, det är du som bestämmer över ditt liv~ ~Ta kontrollen nu~ Skriv gärna vad du lyckas med, dela med dig och var stolt. Varje månadsslut kommer vi rapportera in vikter, kanske cm och hur grymma vi är! För vi är ett gäng som vägrar ge oss!!!

• Veteran
    2381 inlägg
    30 januari 2012 13:45

Lemontea, låt inte dig själv försummas pga någon annan! Pepp kram! Jag mår bättre idag, funderar på om jag ska ta mig ner till gymmet idag för att bara köra lite lätt styrka. Får se hur jag mår ikväll. Nu är min hjärna mörbultad av 3tim plugg... Men mer ska det blir, paus. :) Jag orkar inte heller skriva in i MD vad jag äter, orkar knappt sitta vid datorn när jag är sjuk. Men imorn är det start igen, eftersom jag mår så bra idag ;)

• Veteran
    3541 inlägg
    30 januari 2012 21:46

Har ni hört talas om varannandagsförkylning? Inte jag heller men vet ungefär hur det känns... Vaknade pigg och utvilad i morse och började tankemässigt planera inför kvällens pass. Det varade fram till lunch - lite mer - men sen slog huvudvärken och tröttheten till. Inget halsont tack och lov. Men jag valde att låta bli kvällens träningspass till förmån för tillfrisknande, för nu känner jag ju att det är på god väg. Det känns bättre redan nu i kväll. Dagens siffror: Fett 69, Protein 105, Kolhydrater 74 g, 1397 kcal Lite mycket fett. Berodde nog på att jag tog lite extra nötter och solrosfrön i kväll (brukar ju behöva det för att få upp fetthalten) trots att jag ätit korv mitt på dagen (som ju innehåller en del fett).

• Veteran
    2381 inlägg
    31 januari 2012 21:23

Dagens: Fett: 64 g Protein: 75 g Kolhydrater: 58 g 1149 kcal 23kcal kvar att äta för. Jag tycker jag har ätit MASSOR idag. Men men. :) Fortfarande frisk, blir träning imorn också, lätt styrka. :) Med gåendet! Veckans utmaning? Kör fortf på en helg fri från snask, tänk såhär: Det är EN helg i HELA mitt liv somjag avstår från goda saker, kan jag inte klara det? Jo det KAN du! ;) Pepp pepp

• Veteran
    2381 inlägg
    31 januari 2012 21:24

Ps, jag har verkligen fått med min man på detta. Han är så underbar. :) Vi ser båda fram emot att om 3helger får vi köpa en pizza om vi vill ;)

• Veteran
    3541 inlägg
    31 januari 2012 22:26

Idag har jag varit frisk (så vi får väl se hur jag mår imorgon, suck...). En timmes spinning, men jag glömde ta pulsklockan så jag får uppskatta värdet till motionsdagboken. Dagens siffror: Fett 48, Protein 132, Kolhydrater 79 g (trots en liten bit nybakat bröd i morse och en liten bit nybakad scones till kvällens soppa). Ja, jag tycker vi fortsätter med godisfritt. Jag var nära att köpa en god mörk choklad förra helgen men kom på mig själv med att inte köpa hem nåt sånt ens.

• Veteran
    2381 inlägg
    1 februari 2012 07:45

Jag undrar, Mait, du som är så bra på surdegsbröd. Hur är det med det vita surdegsbrödet, är det verkligen så nyttigt? Vad är det som gör det nyttigare? Är det bara det att jag kan äta en minimal bit o bli mätt? Eller är det egentligen bättre att äta mörkt bröd med massor av frön i? :) Lät gott det du åt igår! Hoppas att spinningen är skitkul och att du inte blir sjuk!!! Godisfritt it is! Undrar dock hur många som klarar den? Ingen säger nåt... ;))) Idag blir det lätt styrketräning :)

• Veteran
    2381 inlägg
    1 februari 2012 07:51

Så hur är det med era mått? :) Vikt: 59,3kg Midja: 72cm Ballerina: 87cm Höft: 92,5cm Det är de viktiga måtten för mig och jag har iaf tappat 1cm på midjan denna månaden, alltid nåt. Plus sammanlagt -2,7kg. (Mkt vatten o julmat dock ;)) Får vi se om en månad, om det hänt nåt :)

• Veteran
    2381 inlägg
    1 februari 2012 22:09

Fett: 76 g Protein: 105 g Kolhydrater: 56 g 1361 kcal Kolla vad mkt jag har ätit idag, om jag inte hade tränat hade det varit för mkt. Men det har varit en del intag av kaffe med mjölk också..... :P Har varit hungrig hela dagen.. Hatar sådana dagar. Men å andra sidan har jag blivit mätt fort. Hm. 60min styrketräning - axlar och rygg. 25min Crosstrainer 30min Stretching

• Veteran
    3541 inlägg
    1 februari 2012 22:17

Oj jag har glömt mäta mig. Får göra det senare. Och badrumsvågen har fortfarande inte fått nya batterier. Troxii. Surdegsbröd är alltid nyttigare än den "snabbjästa" varianten, alltså vanligt vitt bröd. Men om det är nyttigt kan man ju diskutera :-) Surdeg har flera fördelar. Förutom att det är godare - aromen har längre tid på sig att utvecklas så blir brödet mer hållbart. Det beror på att det är surare dvs lägre pH-värde vilket gör att det ger lägre GI, vilket bl.a. mättar mer och håller blodsockernivån stabilare. Syran gör också att fytinsyra bryts ner, genom att enzymet fytas aktiveras i surdegen. Det gör att fler näringsämnen frigörs och att kroppen lättare kan ta till sig vitaminer och mineraler som finns i brödet. Ja, jag kan nog skriva en massa om surdeg, men jag vill inte ta upp mer plats om det här så tipset är att du söker själv och läser så får du veta mer om surdegens alla fördelar. :-)

• Veteran
    3541 inlägg
    1 februari 2012 22:20

Jo just det. Dagens siffror: Fett 34, Proteiner 114, Kolhydrater 80 g. För lite fett, men det brukar som sagt jämna ut sig över veckan... När det gäller godisfritt så funkar det utmärkt här (än så länge). Att ha "slagit vad" (som jag säger till barnen som tidigare försökt bjuda mig på sitt godis) gör att jag skärper mig och det inhandlas inte ens den allra mörkaste, mest tillåtna, choklad. Men visst blev jag lite sugen när resten av familjen åt glass...