icon-chat icon-cutlery icon-dumbbell user count-calories menu Search

~ GET FIT ~ 2012 ~ Fit for life!

Veteran
2381 inlägg
1 januari 2012 17:13

Gamla som nya är välkomna, kom igen och gör detta till det bästa året nånsin med oss!!! Vad vi vill uppnå: Bästa möjliga resultat i både viktminskning, träning, bygga/forma kroppen. Hur ska vi uppnå detta: Äta sunt, rätt och med en varierad kost. Välj ut EN ätardag i veckan, spelar ingen roll vilken, att föredra mörk choklad minimum 70% och möjligtvis popcorn. Ät med sunt förnuft! :) Kost: Drick rikligt med vatten, för att hålla sig fräsch och sund ska du helst dricka upp till 2liter per dag. Minimum 1liter per dag. Tänk på VAD du äter och HUR mkt., ditt mål och varför. Protein ska intas i minimum 1g/kg/dag, gärna 2g. Kolhydrater max 150g/dag. Fett minimum 1g/kg/dag. Varierad kost: Fågel, fisk, nöt, ägg, frukt, nötter och mkt grönt. Tänk på mängden av: Spagetti, ris, potatis m.m. du stoppar i dig - allt med snabba kolhydrater ska du undvika. Ät hellre fullkorn, långsamma kolhydrater! Vi ska hålla ett jämt blodsocker, väldigt viktigt! En dag i veckan är det rensning av kroppen, lev på smoothies/grönsaker/bär, välj själv vilken dag som passar bäst! Träning: Minst 3dgr/vecka. Hinner vi inte till gymmet är löparskorna/promenadskorna nära till hands. Styrketräning minst 3ggr/vecka, 40min/gång, är ett måste. Varierad och utmanande träning med ett nytt redskap/en ny övning varannan vecka. Innan eller efter styrketräningen,- alltid kondition. Vi satsar på att bli bra på allt, inte bäst på en sak. Löpning, cykel, crosstrainer, pw INTERVALLER - vad än önskar i 15-30min. Veckans utmaning: Tänk nyttig lyx! Redskap/Övning 1: Backlöpning, intervaller eller vanligt, du bestämmer. 10-15min. Redskap/Övning 2: Stretcha minst 10min efter varje pass! Vi vill inte ha några skador. Och tänk alltid på att värma upp innan varje styrkepass! I svåra stunder: Ta ett bad, varva ner. Drick te, ta en näve nötter, påminn dig om varför du gör detta. Se till att ha fasta mål och realistiska mål. Drick mkt vatten, ta en promenad, skriv ner känslor och tankar. Skriv här på MD. Det finns alltid ett sätt att ta sig igenom det. ~Viljan är stark, det är du som bestämmer över ditt liv~ ~Ta kontrollen nu~ Skriv gärna vad du lyckas med, dela med dig och var stolt. Varje månadsslut kommer vi rapportera in vikter, kanske cm och hur grymma vi är! För vi är ett gäng som vägrar ge oss!!!

• På gång
    27 inlägg
    10 februari 2012 09:20

Hej hopp! Detta verkar vara en "tråd" även för mig! Fick inspiration av inlägget ovan om extra vikt på konditionstrippen som jag ska ut på strax. Men shit en Bulgarian T B på en sån tur !!!! Där är jag inte än =) Denna vecka har iaf bjudit på Bodypump och Mixpass styrka + mina andra rena dagar av ben, armar axlar . "vilodagen" blev det en uppmjukande bungypump promenad på 7 km. Idag har jag tagit ledigt och har planerat 2 pass ett konditionspass och senare skall mage och boobs få sig en genomkörare. Underbart att få komma ut och ta ett pass ute i friska luften i DAGSLJUS!! Ha en härlig fredag!

• Veteran
    2381 inlägg
    10 februari 2012 09:35

Hej Kicki! Roligt att du har hittat hit, vad roligt att vi blir fler! :D Jag ska ta mig an promenader sen, ska bara baka in det i vardagen så tiden finns. Den ska finnas, det ska jag se till!! Friska luften, minst sagt, här har vi -20 (sthlm) satan vad kallt! Näshåren fryser till is, haha. ;) Idag väntar mig ännu ett konditionspass och styrka ben + biceps.

• På gång
    27 inlägg
    10 februari 2012 10:07

Tack Troxii! Jaa fan vad kallt det är att vara ute i kylan när det närmar sig -20! Här på östgötaslätten har vi ca 8-9 grader kallt "bara" =) Men pratade med syrran i helgen och där hade de -37...då hoppar man nästan promenaderna =)) Är från norrland, men flyttade neråt för ganska många år sedan. Ja ibland är det styrigt att få tiden att räcka till, familjen är ju viktig oxå! Men de mår oxå bra av en glad mamma!! Så det blir att trolla tidsmässigt ibland... Hoppas du får ett gott pass idag! Pepp!

• På gång
    38 inlägg
    10 februari 2012 15:46

Var ute i solskenet på den skånska slätten i ca 7 minusgrader, ingen blåst för ovanlighetens skull, powewalk på 9,27km med min kaära BTB på axlarna, det tog 94 minuter, 6 minuter snabbare än igår (mindre vind idag) väl hemma greppade jag min älskade KBs o gjorde 100 squats, 80 goodmornigs o 80 LH swings, lite fler än igår, ett antal situps o plankor, tid 20 minuter Kör hårt all!!!

• På gång
    27 inlägg
    10 februari 2012 16:46

Hej skydude! Hur gör du med BTB? Fäster du den på något sätt eller håller du fast den, dum fråga kanske men jag är impad av bedriften!! Själv tog jag bungypump stavarna och vikter runt fötterna och spatserade i rask takt 11,5 km. Underbart i dagsljus =) Och snart så skall mage och boobs få sig en omgång. Jag har en gammal nackskada som behöver stärkas upp och därtill en något sned kropp med kortare muskler på höger sida. Tips ?! Verkar vara bra redskap både BTB och Kettlebell. Jobbar på för att stärka upp och hitta sovande muskler. Och förstås tappa en del bomull....=/ Nu till spisen, kycklingen väntar!

• På gång
    38 inlägg
    10 februari 2012 17:42

Halloj Kicki. Den är ju formad som en falukorv så den ligger ganska stabilt över axlarna, dessutom är där två öglor att hålla i. kolla på tuben på olika övningar med BTB, jag tycker den är helt fantastisk, och att träna utomhus känns helt rätt,

• Veteran
    2381 inlägg
    10 februari 2012 21:17

Dagens: Fett: 70 g Protein: 142 g Kolhydrater: 67 g 1505 kcal Tittar in snabbt... Har inte hunnit träna idag. Har haft för mkt "jobb" att göra. Jäkla hektisk dag! Hopas på att få ta igen det imorn :)

• På gång
    27 inlägg
    10 februari 2012 22:28

Ah det skall jag göra! Utomhus är perfekt!! Gillar att ha friska luften som kompis=)) Jobbade tidigare på en fotbollsförening och det var ju toppen!! fri träning på arbetstid och ute mest hela dagarna. Nu som inredningssnickare, saknar jag friheten att vara ute. Och måste använda mer fritid till kroppsstärkande övningar! Typiskt med hektiska dagar Troxii....hoppas på bättre dag imorgon för dig! Själv lyckades jag få till 3 timmars träning denna underbart lediga dag=)))

• Veteran
    2381 inlägg
    11 februari 2012 11:03

Sådärja, nu ska jag kunna slappna av :) Ska se om jag kan träna idag eller om maken skriker i protest ;) Mitt "jobb" kan nu beskådas i min blogg om det är någon som är nyfiken.:) Jag blir så peppad av att läsa hur ni tränar! Härligt! Om inte annat får jag ta mig en 30min jogg i snön ikväll, om kylan håller sig borta, idag är det bara -7 !

• På gång
    27 inlägg
    11 februari 2012 19:32

Idag satte jag rekord.....148 km och med 18/sek per km =))) Runkeeper hade fått fnatt!! Men ja det blev iaf 45 min löpning varav 8 intervaller i backe. Resten av löpningen blev lättare och i ganska lugnt tempo. Men det kändes helt ok efter IV nästan mjukare i benen och det var skönt med en bits lugnare tempo för att bli av med mjölksyra. Avslutar lördagen med god middag/ (fläskfile och wokade grönsaker) med maken. Och tillsist en skön vedbastu....lyckan är gjord för denna lördag=)