icon-chat icon-cutlery icon-dumbbell user count-calories menu Search

~ GET FIT ~ 2012 ~ Fit for life!

Veteran
2381 inlägg
1 januari 2012 17:13

Gamla som nya är välkomna, kom igen och gör detta till det bästa året nånsin med oss!!! Vad vi vill uppnå: Bästa möjliga resultat i både viktminskning, träning, bygga/forma kroppen. Hur ska vi uppnå detta: Äta sunt, rätt och med en varierad kost. Välj ut EN ätardag i veckan, spelar ingen roll vilken, att föredra mörk choklad minimum 70% och möjligtvis popcorn. Ät med sunt förnuft! :) Kost: Drick rikligt med vatten, för att hålla sig fräsch och sund ska du helst dricka upp till 2liter per dag. Minimum 1liter per dag. Tänk på VAD du äter och HUR mkt., ditt mål och varför. Protein ska intas i minimum 1g/kg/dag, gärna 2g. Kolhydrater max 150g/dag. Fett minimum 1g/kg/dag. Varierad kost: Fågel, fisk, nöt, ägg, frukt, nötter och mkt grönt. Tänk på mängden av: Spagetti, ris, potatis m.m. du stoppar i dig - allt med snabba kolhydrater ska du undvika. Ät hellre fullkorn, långsamma kolhydrater! Vi ska hålla ett jämt blodsocker, väldigt viktigt! En dag i veckan är det rensning av kroppen, lev på smoothies/grönsaker/bär, välj själv vilken dag som passar bäst! Träning: Minst 3dgr/vecka. Hinner vi inte till gymmet är löparskorna/promenadskorna nära till hands. Styrketräning minst 3ggr/vecka, 40min/gång, är ett måste. Varierad och utmanande träning med ett nytt redskap/en ny övning varannan vecka. Innan eller efter styrketräningen,- alltid kondition. Vi satsar på att bli bra på allt, inte bäst på en sak. Löpning, cykel, crosstrainer, pw INTERVALLER - vad än önskar i 15-30min. Veckans utmaning: Tänk nyttig lyx! Redskap/Övning 1: Backlöpning, intervaller eller vanligt, du bestämmer. 10-15min. Redskap/Övning 2: Stretcha minst 10min efter varje pass! Vi vill inte ha några skador. Och tänk alltid på att värma upp innan varje styrkepass! I svåra stunder: Ta ett bad, varva ner. Drick te, ta en näve nötter, påminn dig om varför du gör detta. Se till att ha fasta mål och realistiska mål. Drick mkt vatten, ta en promenad, skriv ner känslor och tankar. Skriv här på MD. Det finns alltid ett sätt att ta sig igenom det. ~Viljan är stark, det är du som bestämmer över ditt liv~ ~Ta kontrollen nu~ Skriv gärna vad du lyckas med, dela med dig och var stolt. Varje månadsslut kommer vi rapportera in vikter, kanske cm och hur grymma vi är! För vi är ett gäng som vägrar ge oss!!!

• Veteran
    3541 inlägg
    25 januari 2012 21:30

Jaa... Jag som hoppades komma igång med träningen idag för igår mådde jag rätt bra. Men idag em. vände det igen. Huvudvärk och lite feberkänning och varit jättetrött trots att jag somnade tidigt igår. Men imorgon har jag bestämt med en vän att vi ska simma. Dagens siffror: Fett 51, Protein 104, Kolhydrater 101 g, 1367 kcal Lite högt kolhydratintag. Det beror på att jag "var tvungen" att äta upp lite rödbetor som höll på att bli gamla och tråkiga (började mjukna). Jag ugnsrostade dem tillsammans med lite morötter, fänkål m.m. Rå vikt var ju betydligt högre än när det var färdigt, så det kändes lite snöpligt att det blev så mycket kolhydrater av det. Men jag är nöjd med min energifördelning och mängd. När det gäller proteinintag så tror jag det hänger mycket på mina mellanmål.

• Veteran
    2381 inlägg
    26 januari 2012 06:54

Härligt att du är på G igen Ianne!! :) Så vad äter du till mellanmål Mait eller är det hemlighetsstämplat? ;) Nyser som en galning här på morgonkvisten... Grymma värld!! Gör mig FRISK!

• Veteran
    3541 inlägg
    26 januari 2012 23:02

Troxii. Du kan ju gå in i min matdagbok och kolla. Det är inget hemligt. Kvarg eller Keso med bär eller frukt, brukar det bli. Ibland ett ägg till. Dagens siffror: Fett 50, Protein 104, Kolhydrater 124, 1457 kcal Ja, det blev lite mycket kolhydrater idag igen... Gröt med banan i morse och så kunde jag inte låta bli att smaka på den hemlagade potatismosen ikväll efter träningen. Men inget onyttigt alltså. Godisfritt har funkat bra. Jag har tränat för första gången på över en vecka pga. förkylningen. Det blev 50 min simning.

• Veteran
    2381 inlägg
    27 januari 2012 08:05

Mait, jag är ju inte plus... Kan inte kolla din MD ;) Men jag funderar på att bli plus nästa månad, beroende på hur allt ser ut, inte så rik när man går i skolan. ;) Mår skit idag. Men ingen vila, har en tårtbeställning till imorn. Pengar!! ;)

• Veteran
    3541 inlägg
    27 januari 2012 16:33

Oh, förlåt Troxii, jag tänkte inte på det. Men jag försöker som sagt få in lite extra proteiner här och där, och framförallt är det som sagt nog mellanmålen som avgör. Simningen igår tog nog hårdare än jag trott. Visst kändes det lite segt och motigt i går men jag trodde ju inte jag skulle bli sämre igen nu när jag blivit bättre från min förkylning... Verkar vara en ovanligt seg sort! Så det blev att boka av kvällens pass. Jag som tänkt jobba hårt. Men jag har ont i halsen och det är det som fäller avgörandet. Att jag även har ont i huvudet, fryser (trots extra påpälsad), är lite täppt i näsan och har feberkänningar bekräftar bara att jag inte är frisk än. Suck. Jag som inte brukar vara sjuk. Det här är andra förkylningen det senaste året! JAG VILL kunna träna som vanligt. Blä. Känner för att tröstäta... :-( Men det ska jag inte. Kanske kan unna mig lite extra nötter och popcorn ikväll. Vi hörs.

• Veteran
    2381 inlägg
    28 januari 2012 20:38

Sååååå har ni måttat då? 1gång i månaden ska vi måtta oss.. glömt? ;p Startmått sen vid varje slut. :) Mait, stackare, jäkla skit men jag tar det som en varning och tar det väldigt lugnt, om jag skulle ha samma/liknande virus. Krya på dig!

• Veteran
    3541 inlägg
    28 januari 2012 21:04

Jag var verkligen helt slut i går kväll. Somnade en stund i soffan innan kvällsmaten och sen somnade jag faktiskt på samma ställe efter popcornen till TV:n :-) Men i morse tyckte jag att jag vaknade utvilad och UTAN halsont, så jag tog på mig och gav mig ut på en morgonpromenad. Men ack... Jag kände rätt snart att jag inte kunde hålla samma tempo som jag brukar. Så jag kortade ner rundan och tog det i ett makligare tempo. Men i e.m. har jag mått rätt bra (peppar, peppar) så om jag lägger mig i tid ikväll och mår lika bra imorgon så kanske.... Det blev lite väl mycket nötter och mandel i e.m. vid datorn (gott, gott) så fettandelen stack iväg, men men... Jag håller mig inom ramarna. Fett 69, Protein 94, Kolhydrater 93 g, 1441 kcal Men måtten har jag inte tänkt på, och vågens batterier är slut...

• Veteran
    2381 inlägg
    29 januari 2012 11:08

Tisdag blir kanon :)

• Veteran
    3541 inlägg
    29 januari 2012 20:59

Yes, nu är jag på benen igen och har kört ett långt spinningpass idag. Jag tog det givetvis hyfsat lugnt, för jag vill inte riskera nåt bakslag, och funderar nu på hur hårt jag vågat köra imorgon. Borde nog ta det lugnt, det inser jag, men jag är ju så träningssugen nu... Dagens siffror: Fett 43, Protein 105, Kolhydrater 102 g, 1302 kcal Jo, jag ser att det blev för mycket kolhydrater. Det tenderar att bli det när jag äter gröt till frukost, men jag blev själv överraskad ändå. Det måste varit mango chytneyn som jag hade i vitkålssalladen som fick det att rinna över (men mmmm, vad gott det blev). Jag ska försöka lägga mig tidigt ikväll. Jag tror att det är sömnen som bidragit till att göra mig frisk igen. Jag har sovit mer de senaste dygnen :-)

• Mycket engagerad
    129 inlägg
    30 januari 2012 10:32

Hej på er! Har inte orkat läsa i kapp men har förstått att förkylningar satt käppar i hjulet för en del, likdant är det här. Jag tappade sugen förra lördagen då min man tycker att jag tränar för mycket :-( och när jag väl hittade energin och lusten igen, ja då blev jag så klart förkyld. Vågar inte träna ännu men ska ev. försöka lite lätt i morgon. Från 1 Februari ska jag fortsätta regga maten också, jag lade ner det iom min tappade sug förra veckan.