icon-chat icon-cutlery icon-dumbbell user count-calories menu Search

~ GET FIT ~ 2012 ~ Fit for life!

Veteran
2381 inlägg
1 januari 2012 17:13

Gamla som nya är välkomna, kom igen och gör detta till det bästa året nånsin med oss!!! Vad vi vill uppnå: Bästa möjliga resultat i både viktminskning, träning, bygga/forma kroppen. Hur ska vi uppnå detta: Äta sunt, rätt och med en varierad kost. Välj ut EN ätardag i veckan, spelar ingen roll vilken, att föredra mörk choklad minimum 70% och möjligtvis popcorn. Ät med sunt förnuft! :) Kost: Drick rikligt med vatten, för att hålla sig fräsch och sund ska du helst dricka upp till 2liter per dag. Minimum 1liter per dag. Tänk på VAD du äter och HUR mkt., ditt mål och varför. Protein ska intas i minimum 1g/kg/dag, gärna 2g. Kolhydrater max 150g/dag. Fett minimum 1g/kg/dag. Varierad kost: Fågel, fisk, nöt, ägg, frukt, nötter och mkt grönt. Tänk på mängden av: Spagetti, ris, potatis m.m. du stoppar i dig - allt med snabba kolhydrater ska du undvika. Ät hellre fullkorn, långsamma kolhydrater! Vi ska hålla ett jämt blodsocker, väldigt viktigt! En dag i veckan är det rensning av kroppen, lev på smoothies/grönsaker/bär, välj själv vilken dag som passar bäst! Träning: Minst 3dgr/vecka. Hinner vi inte till gymmet är löparskorna/promenadskorna nära till hands. Styrketräning minst 3ggr/vecka, 40min/gång, är ett måste. Varierad och utmanande träning med ett nytt redskap/en ny övning varannan vecka. Innan eller efter styrketräningen,- alltid kondition. Vi satsar på att bli bra på allt, inte bäst på en sak. Löpning, cykel, crosstrainer, pw INTERVALLER - vad än önskar i 15-30min. Veckans utmaning: Tänk nyttig lyx! Redskap/Övning 1: Backlöpning, intervaller eller vanligt, du bestämmer. 10-15min. Redskap/Övning 2: Stretcha minst 10min efter varje pass! Vi vill inte ha några skador. Och tänk alltid på att värma upp innan varje styrkepass! I svåra stunder: Ta ett bad, varva ner. Drick te, ta en näve nötter, påminn dig om varför du gör detta. Se till att ha fasta mål och realistiska mål. Drick mkt vatten, ta en promenad, skriv ner känslor och tankar. Skriv här på MD. Det finns alltid ett sätt att ta sig igenom det. ~Viljan är stark, det är du som bestämmer över ditt liv~ ~Ta kontrollen nu~ Skriv gärna vad du lyckas med, dela med dig och var stolt. Varje månadsslut kommer vi rapportera in vikter, kanske cm och hur grymma vi är! För vi är ett gäng som vägrar ge oss!!!

• Veteran
    3541 inlägg
    5 januari 2012 16:12

Nej, jag säger inte att det inte går, bara att det är en tuff utmaning och att det går an när jag är ledig men sen när det är jobbdags igen så ... då kommer det nog spricka. Jag har slarvat med maten idag. Glömde ta mellanmålet innan jag gick och tränade (Hot Yoga), och när jag kom hem så var det ju lunchdag, även om det tog en stund i ugnen. Och ikväll är vi bortbjudna så vi får väl se vad det hamnar på.

• Mycket engagerad
    370 inlägg
    5 januari 2012 19:45

Jag är fortfarande snuvig men mår bra annars. Ingen feber och inte haft på hela tiden. När vågar jag träna igen. Har inget inbokat förrän söndag men är ju lååååångt till dess. Jag har abstinens. Hamnar under 90 g idag med men proteinet blir skralare. Runt 60 g. Ni är så duktiga. Jättekul.

• Veteran
    2381 inlägg
    5 januari 2012 20:22

Dagens: Fett: 44 g Protein: 96 g Kolhydrater: 37 g Muskel bosu blev det idag, det var ju skoj! :D

• Engagerad
    70 inlägg
    5 januari 2012 20:56

jag hänger på det låter toppen, funderar får man ha vad som helst när man har en smoothie"detox" dag?? hur mycket äter ni då? är losäker på hur man räknar ut protein osv, men kanske kan fokusera på antal kalorier?

• Veteran
    3541 inlägg
    5 januari 2012 21:29

Välkommen jennieH. Lägg in och låt matdagboken räkna ut dina värden! Troxiii, du äter för lite :-) Jag fick min ätardag idag. Bortbjuden i kväll, och jag har nog sällan skådat så lite protein. En långpanna med en halv decimeter tjockt lager ris och ovanpå lite (med betoning på lite) kyckling, broccoli och ost. Jag försökte skrapa på ytan men kunde ju inte ta all mat så. De andra skulle ju också ha :-) Och till efterrätt, fruktsallad och glass. Där sprack dagens kolhydratgräns. Så när jag kom hem var det direkt in i kylen för att leta fram lite mer att äta för att kompensera upp lite :-) Seranochips som jag gjorde en avokadodip till (avokadon sjöng på sista versen), och så lite grönsaksstavar till. Barnen fick popcorn - och jag smakade en näve. Vaddå, hade ju redan sabbat 90 g-gränsen :-) Dagens: 47 g fett, 110 g protein och 130 g kolhydrater.

• Veteran
    2381 inlägg
    5 januari 2012 21:31

Ändringar: Fett: 56 g Protein: 110 g Kolhydrater: 44 g Åt lite kesella nu på kvällen. Mait, Jag kör en fasta just nu så varannan dag blir min kost lite udda. Kolla min blogg för mer info. :) Seranochips? :) JennieH, De ska helst innehålla mest bär och frukter, med sojamjölk. Men jag slår ingen på fingrarna här inne. ;)

• Veteran
    3541 inlägg
    5 januari 2012 21:38

Seranochips är seranoskinka (eller någon annan lufttorkad skinka går bra) som man torkar i ugnen till chips. ca 180 grader i ca 10 minuter. (Sen måste man lufta ugnen lite försiktigt så inte brandlarmet går, för det osar ganska mycket.) Gott och nyttigt snacks.

• Engagerad
    70 inlägg
    6 januari 2012 12:25

vad bra ;) denna vecka har min mat varit lite halvdan, så får köra en jag börjar på måndag, eller om jag börjar redan på söndag med en detox dag. ska iallafall träna båda bodypump och Zumba idag.. så nu gäller det bara att få ordning på maten, så uppskattar riktlinjerna i detta forum, när vi har ätar dag är det att man får äta vad man vill, eller typ nötter och mörk choklad som gäller på ätar dagarna..

• Mycket engagerad
    370 inlägg
    6 januari 2012 18:12

Fett: 60 g Protein: 98 g Kolhydrater: 54 g Dagens siffror. Nöjd med dem. Ingen träning än. Vill inte riskera bakslag och väntar tills min spinningvecka börjar på söndag. Sen är det hårdkörning som gäller.

• Veteran
    3541 inlägg
    6 januari 2012 20:27

Ianne. Du äter ju också för lite :-) Kolla in era vitamin- och mineralstaplar så att ni får i er all näring eller åtminstone i närheten av RDI, så er kropp kan hålla er friska. Jag äter också för lite, ser jag, och har ikväll kompletterat upp med solros- och pumpafrön för att få i mig mer fett och få upp några av staplarna lite. Dagens siffror: F: 53 g, P: 107 g, K: 77 g, 1269 kcal