icon-chat icon-cutlery icon-dumbbell user count-calories menu Search

Minus 5 kg till Midsommar!!!

Veteran
1732 inlägg
17 december 2012 12:33

Vill du vara med? I denna tråd är det fokus på hälsosam mat & träning och viktminskning så klart. Jag delar med mig av mina erfarenheter och smarriga hälsosamma recept. Jag hoppas att medlemmarna i denna tråd också kommer vara aktiva här inne och dela med sig av sina tips & trix. Vägdag blir fredagar. God ton är ett måste i denna tråd för här vill vi trivas. Ni som bara tänkte rapportera in er vikt på fredagarna kan söka er till andra trådar tack, här är vi engagerade.

Deltagare:Startvikt/Målvikt:Nuvarande vikt: Viktförändring:

Flodis@60kg .........................58kg

Madde65@/60kg...................67kg..........60,8kg......-6,2kg 

Wimsy@................................62,7kg.........55,4kg.......-7,2kg

Mittsätt@...............................67kg...........62,9kg.........-4,1kg 

Cannes@..............................62,4kg..........61,4...........-1,0 kg

Molnz@................................92,5 kg............93 kg........+0.5 kg

Naihina@.............................71kg

Camilla7@..........................92,3kg.............91,2kg.....-1,1 kg

• Veteran
    1732 inlägg
    3 april 2013 10:36
  • Veteran
    1732 inlägg
    3 april 2013 10:39
  • Veteran
    1732 inlägg
    3 april 2013 12:16
  • På gång
    23 inlägg
    3 april 2013 13:41

Mumsigt med smörgåstårta! Har tänkt på det länge, tyvärr bara jag som äter det här hemma. Men kanske gör en hos mamma i veckan:-) Ska hämta sonen strax så ska vi säga hej då till sambon och åka!

• Veteran
    1732 inlägg
    3 april 2013 14:53

Vanligt bikarbonat, även kallat natriumbikarbonat eller natriumvätekarbonat är ett av kolsyrans salter. Det är den aktiva ingrediensen i bakpulver som vi har i våra bakverk för att de ska jäsa ordentligt. Vad du kanske inte vet, och vad som har gjort mig riktigt nyfiken på bikarbonatets funktioner och förmåga är att det på olika sätt har använts för att bota och läka olika sjukdomstillstånd. Bikarbonat är en helt naturlig produkt som finns i det mesta som växer. Dess funktion är att bibehålla en bra pH-balans i blodet, vilket är livsviktigt för oss. Med den förmågan har bikarbonatet används som "läkemedel" sedan länge. Tyvärr verkar vi ha "tappat bort" den kunskapen någonstans på vägen. I dag är kraven på vad som får kallas just läkemedel väldigt höga, och det kan vara en av anledningarna till att just bikarbonatet fallit i glömska. Men det behöver inte hindra oss från att använda bikarbonat för att hålla oss friska. Studier från början av 1900-talet visar exempelvis att under ett utbrott av en allvarlig influensaepidemi klarade sig de som intagit bikarbonat undan influensan helt eller fick endast lindriga symptom. Även för att förhindra eller lindra vanliga förkylningar har bikarbonat visat sig vara något att lita på. Bikarbonatet har också en förmåga att neutralisera den sura magsaften, så en halv tesked bikarbonat i ett glas vatten kan råda bukt på magkatarr. Att ta ett bad med bikarbonat i badvattnet (1dl till halvfyllt badkar) lär var vitaliserande på flera sätt. Bikarbonatet innehåller stora mängder koldioxid och när du lägger dig i badvattnen tar huden upp koldioxiden vilket vidgar blodkärlen och cirkulation till hud och muskler ökar. Blodets pH-värde kommer också att sänkas och det i sin tur gör att mer syre kommer ut i dina vävnader. Har du problem med värk i kroppen kan ett varmt bad med bikarbonat göra susen. Andra områden där bikarbonat sägs göra stora och små underverk är: Bikarbonat påstås kunna både lokalisera och kurera cancer. Bota hosta Läka eksem och andra hudåkommor.

• Mycket engagerad
    308 inlägg
    3 april 2013 15:09

Intressant om Bikarbonat... fick mig att minnas att jag under 80-talet drack jag varm mjölk med honung, smör och bikarbonat när jag var förkyld. Funkade jättebra... undra varför jag slutade?

• Veteran
    1732 inlägg
    3 april 2013 15:10

Det är bara att ta upp det igen monosc :)

• Veteran
    1732 inlägg
    3 april 2013 15:12

Mandelbröd med ost: 1 dl mandelmjöl, 1 tsk bakpulver, 2 ägg och 2 dl riven ost. Rör ihop och klicka ut 6 klickar på bakplåtspapper. Grädda i 225 grader i 10 minuter. Lägg de som blir över i frysen och tina sedan en halvminut i micron.

• Utmärkt medlem
    635 inlägg
    3 april 2013 15:52

Ang bikarbonat så använder man det fortfarande inom sjukvåden, bland annat i samband med vissa cytostatika kurer för att föebygga skador på njurarna. Dem där fröknäckena som du la upp länken för är fruktansvärt goda, både min kolhydratnarkoman till man och son kan äta en sådan där plåt på ett nafs:) Nu har jag kört PF under 2 dagar och allt flyter på bra. Vad som inte är så bra är att jag vaknade nyss med hög feber, trots att jag tog febernedsättande läkemedel innan jag la mig i morse..så det var bara att ringa till jobbet och tala om att dem får klara sig utan mig i natt. Mest sur är jag för att träningen på fredag lär inte bli av..ingen bra kombination att träna med bonnförkylning och feber, så det bara att tugga i sig det sura äpplet:(

• Veteran
    1732 inlägg
    3 april 2013 16:05

salsasyrra krya på dig. Boosta din kropp med massor av C-vitaminer och ingefära. Har du en juicer så gör några smarriga nyttiga sådan om inte kanske du har en blender och kan mixa dig något svalkande. Hel skalad apelsin med mango, ingefära , nötter och några isbitar kanske lockar. Kul att höra iallafall att det går bra med din PF!!! Krya på dig!