icon-chat icon-cutlery icon-dumbbell user count-calories menu Search

Minus 5 kg till Midsommar!!!

Veteran
1732 inlägg
17 december 2012 12:33

Vill du vara med? I denna tråd är det fokus på hälsosam mat & träning och viktminskning så klart. Jag delar med mig av mina erfarenheter och smarriga hälsosamma recept. Jag hoppas att medlemmarna i denna tråd också kommer vara aktiva här inne och dela med sig av sina tips & trix. Vägdag blir fredagar. God ton är ett måste i denna tråd för här vill vi trivas. Ni som bara tänkte rapportera in er vikt på fredagarna kan söka er till andra trådar tack, här är vi engagerade.

Deltagare:Startvikt/Målvikt:Nuvarande vikt: Viktförändring:

Flodis@60kg .........................58kg

Madde65@/60kg...................67kg..........60,8kg......-6,2kg 

Wimsy@................................62,7kg.........55,4kg.......-7,2kg

Mittsätt@...............................67kg...........62,9kg.........-4,1kg 

Cannes@..............................62,4kg..........61,4...........-1,0 kg

Molnz@................................92,5 kg............93 kg........+0.5 kg

Naihina@.............................71kg

Camilla7@..........................92,3kg.............91,2kg.....-1,1 kg

• Utmärkt medlem
    635 inlägg
    4 april 2013 10:01

God morgon! Nu är det tredje dagen med PF.och det flyter på utan komplikationer. Idag ska jag äta min första måltid någon gång mellan 10-11.00..då blir det 100g Keso (ekologisk) blandat med 50g ekologisk turkisk youghurt toppad med kanel och till det äter jag ett kokt ägg med lite majonnäs på. Resten av dagens måltider har jag inte planerat ännu, få se om jag är sugen på något speciellt vartefter tiden går..smaklökarna är ju bedövade just nu så ingenting smakar någonting. I morse skickade jag yngsta sonen med pengar till ICA för att införskaffa färsk ingefära till mig, men inte hittade han detta, så nu får jag ha tålamod till ikväll tills gubben kommer hem och jag kan koka till mig lite ingefärste, jag tänkte boosta den med lite citron...få se om det hjälper mig med snorandet.. Här kommer en länk om lite olika kryddor och dess effekter i kroppen..http://www.halsosidorna.se/Kryddorochorter.htm Ha det gott allihopa, njut av dagen idag!

• Veteran
    1732 inlägg
    4 april 2013 10:51

salsasyrran, krya på dig! Bra att du fortfarande kör PF :) Jag har boxas en timme i morse och för en stund sedan hade jag fastat 16 timmar och då åt jag en Raw Pad Thai och drack hemmagjord juice ( älskar min nya Philips hr1869 ) gjord på massor av morötter och ingefära. Sedan mixade jag 2 hela apelsiner med valnötter i min mixer, tillsatte juicen och mixade allt, mums så gott! Nu står jag mig heeeeeela dagen! Inatt hade vi ett ruskigt oväder, det regnade, blåste och blixtrade. När jag gick upp i morse låg ena vår loungesoffa i poolen, tack och lov oförstörd! Ja ingefära och citron är bra. Manuka honung är också bra och kanel :) Ha en skön dag allihopa!

• Veteran
    1732 inlägg
    4 april 2013 14:07

I och med att du ber så snäll *ler* så får du vara med. Vi hade egentligen bestämt att gruppen är full MEn nu är den definitivt det. Här inne är vi alla engagerade och har en härlig ton, hoppas du kan delge oss av dina tips & råd. Jag behöver din startvikt idag och så vill jag veta vad du kommer att väga på Midsommarafton. Vi kommer att ha 3 delmål och den sista är Nyårsafton i år. Välkommen Johanna!

• Veteran
    1732 inlägg
    4 april 2013 16:56

Lätt men ändå så svårt. Åtgärd nr 1 : ta bort allt som är processat: korvar, vitt pasta, vitt bröd, läsk, allt sött, kaviar, ketchup, olika sorts färdiglagade rätter typ Wasa sandwich eller lådor från Vikt väktarna och Felix. Dessa innehåller mycket salt, socker, fett – tomma kalorier mao. För att få snabba resultat så gör många det extrema- undviker ett helt näringsämne (visst pratar jag om kolhydrater) , men ju mer striktare du är desto högre risk för att du kommer ”falla dit” och börja frossa istället. Ju striktare du är – desto högre risk att det skiter sig. Det finns bra kolhydrater som kommer bara bidra till din framgång, låt ingen annan påstå något annat. Friska vuxna kvinnor som tränar behöver sin kolhydratsdos- för att orka träna, leva, ta hand om familjen, amma. Proteinintaget ska vara högt, räkna med ca 1, 5-1,8 g per kg av din vikt. Proteinet behövs för att reparera dina muskler efter styrkepassen, bidrar till större mättnadskänsla än ngt annat ämne och stimulerar fettförbränning. Så turkisk yoghurt med musli är inte det du ska äta- snarare havregröt, bär och ägg. Fettet behöver inte komma från baconet eller feta mejeriprodukter, baconet är inget fett kroppen behöver- däremot behöver vi fisk, nötter, frön, kokosfett, avokados- där hittar du nyttiga fetter, bl a omega 3- fettet som måste tillföras för kroppen kan inte producera det på egen hand. Grönt: minst 2 ggr /dag, till lunch och middag. Frukter: begränsa, se inte det som godis. Och aldrig en frukt för sig, utan se till att ta proteiner till. Följ gärna regeln 90/10: äter bra i 90% av tiden och mindre bra i 10% av tiden. På en vecka blir det ca 42 måltider (utgår ifrån 6 ggr/dag) så 4 av dessa kan innehålla det du är sugen på, men självklart inga mängder. Ta ett glas vin, en sushi tallrik, lite choklad – bara ett par förslag. Minska på stressen, stressen kan bidra till att man står still i vikt. Återigen: sträva efter balans, det är det vi är ute efter. Källa Olga Rönnberg

• Veteran
    1732 inlägg
    4 april 2013 16:58
  • Veteran
    1732 inlägg
    4 april 2013 18:13

Varje förändring, varje "vill ha, ska ha!" har ett pris. Är du villig att betala det priset? I form av vad? Var konkret. Vad gör du när du känner dig nere och motivationen är lika med noll? Lägger av? Ha en plan för dessa tillfällen. Vad händer då du upptäcker att "ren" mat smakar inte som du är van vid? Lägger av? Vad gör du när du måste träna det du inte tycker om eller van vid? Lägger av? Eller accepterar att vissa saker måste göras för att få resultat? Eller går tillbaka till det som inte funkar men som är ändå "bättre än inget"? Är du redo att planera och (om)prioritera, ta dig tid att satsa på det du vill? Om inte- hur ska förändringen då gå till? Allt har sitt pris... Källa Olga Rönnberg

• Mycket engagerad
    199 inlägg
    5 april 2013 06:12

Hallå gänget. Någon som vet om man väger mer vid träningsvärk? Samlar man mer vätska i kroppen då? Jag har börjat styrketräna och min nya vikt imorse är 61,2 med andra ord + 0,3 sedan förra veckan. Och jag har sån sjuk träningsvärk i hela överkroppen. Jag får inte av mig mina ringar och känner mig svullen? Vad händer? Har ej ätit kolhydrater på 2 veckor.

• Mycket engagerad
    242 inlägg
    5 april 2013 06:31

Godmorgon! Här är det varken mer eller mindre på vågen, 63,7 kg idag också. Nu under veckan har det bara blivit en promenad och en springtur, lite för lite, får bli extra i helgen! Och äntligen är det fredag igen :) denna alltid lika efterlängtade dag. Hoppas ni får en bra helg allihop!

• Veteran
    1310 inlägg
    5 april 2013 06:53

Fredagens vikt:74,2kg. Det var länge sedan!!

• Utmärkt medlem
    635 inlägg
    5 april 2013 07:22

Ny vikt: 105,2kg. -0.4 kg. Karanna: man kan samla på vätska just vid styrke träning, så det kan ju vara en anledning.