Vill du vara med? I denna tråd är det fokus på hälsosam mat & träning och viktminskning så klart. Jag delar med mig av mina erfarenheter och smarriga hälsosamma recept. Jag hoppas att medlemmarna i denna tråd också kommer vara aktiva här inne och dela med sig av sina tips & trix. Vägdag blir fredagar. God ton är ett måste i denna tråd för här vill vi trivas. Ni som bara tänkte rapportera in er vikt på fredagarna kan söka er till andra trådar tack, här är vi engagerade.
Deltagare:Startvikt/Målvikt:Nuvarande vikt: Viktförändring:
Flodis@60kg .........................58kg
Madde65@/60kg...................67kg..........60,8kg......-6,2kg
Wimsy@................................62,7kg.........55,4kg.......-7,2kg
Mittsätt@...............................67kg...........62,9kg.........-4,1kg
Cannes@..............................62,4kg..........61,4...........-1,0 kg
Molnz@................................92,5 kg............93 kg........+0.5 kg
Naihina@.............................71kg
Camilla7@..........................92,3kg.............91,2kg.....-1,1 kg
Rödbetor och träning: Rödbetor har många positiva egenskaper, forskning visar att nitrat från t.ex. rödbetor och spenat kan förbättra prestationsförmågan med upp till 20 procent. Nitrat har tidigare beskyllts för att vara farligt för både miljö och människor. Ny forskning visar dock att livsmedel som innehåller mycket nitrat t.ex. rödbetor, spenat, broccoli, stjälkselleri, kål och jordgubbar fungerar som mirakelmedel när man tränar. I en undersökning från University of Exeter fick åtta män dricka en halv liter rödbetsjuice dagligen i sex dagar. Forskarna konstaterade att männen förbättrade sin prestationsförmåga med 5–10 procent då de tränade med låg intensitet och hela 15–20 procent vid högintensiv träning. Rödbeta är en supernyttig rotfrukt som innehåller även mycket antioxidanter. Rödbetor är ett bra alternativ till en god kyckling/fisk/kött bit. Rödbetor är även gott att lägga i en smoothie Rödbetor tar lika lång tid att koka som potatis, ca 15-20 min kokas de. GB värdet för en normal portion på 100 gram för rödbetor ligger på 4.
God morgon! Har precis varit ute på min dagliga morgonpromenad, en ny rutin som blivit som ett måste för mig - skönt. Vikten står mest still, ibland lite upp, men jag märker att kroppen ändrats!!! Ny vecka, nya tag, ny energi. Pepp!
Vikten fortsätter att sakta gå neråt, medans snoret rinner dessto fortare!! Sjukt tråkigt att vara förkyld & ha ont i halsen. Inget smakar något & det är inte gott att äta då! Aha, det är kanske det som är lösningen...om man tar bort smaklökarna & inget smakar eller luktar något, så äter man inte en massa onödigt som smakar & luktar gott! Men å andra sidan, GUD vad tråkigt livet skulle vara att inte kunna njuta av en god middag med lammracks, kryddat med vitlök & rosmarin, fetaostkräm & ett glas rött vin till! Nä, då kämpar jag hellre på som jag gör nu & får många tillfällen att njuta av det goda i livet!! Ha en bra dag & Flodis, jag vill inte veta hur varmt & soligt du har det!!
salsasyrra: bra där tack för att du påminner mej om omelett så gott och går att variera i oändlighet. Idag har nästan kört periodisk fasta: 14 timmar utan att äta. Det kändes faktiskt helt okej men oj vad hungrig jag vart när jag väl åt! Jag kände efter i morse och märkte att jag inte var speciellt hungrig så varför äta då tänkte jag jag nöjde mej med en kopp te. Ni har helt klart inspirerat mej att nästan våga testa detta nu =) Kör ni så här alla dagar i veckan? Jag brukar ju äta 500 kcal var 3e timme i vanliga fall men på det här sättet så blir det ju ett mål mindre om dagen med mat och då kommer jag hamna på ett totalt kaloriintag per dag på 1200 kcal - är det för lite tycker ni? Kommer jag orka träna på ordentligt då tro? Kanske ska jag äta lite större portioner de dagarna jag tränar? Hur gör ni andra?? Jag har ju fortfarande mycket att gå ned: 16 kg och jag har inget emot att få lite snabbare resultat på viktnedgången...
jennyc, jag kör periodisk fasta ( PF ) varje dag. Fastar 16 timmar, vissa dagar knorrar magen mer än andra men det är bara att ta en kopp te till eller ett stort glas vatten. Du får känna efter själv vad som passar dig när det gäller ditt kaloriintag, när du har testat ett par dagar så kommer du ha hittat din grej. Jag tränar ALLTID på fastande mage och jag kört stentuffa morgonpass 6 dagar i veckan. Idag körde vi 4 olika övningar i 4 varv, 40 sek jobb och 20 sek vila, aptufft och tuuung styrka. Jennyc, vad mina PT:ar har lärt mig är du max får äta 2 frukter varje dag och de ska intas EFTER middagen! Inga kolhydrater om du inte har tränat och har du tränat så ska kolhydraterna iform av sötpotatis, palsternacka, frukt intas på kvällen, ditt sista mål innan du börjar din fasta. Idag köpte jag BCAA, som är en aminosyra , som jag kommer att ta 1 tablett INNAN min träning och 2 tabletter direkt efter träningen. Sedan kommer jag fortsätta fasta 16 timmar som vanligt. Idag bröt jag min fasta med en halloumisallad och en egenpressad juice av rödbetor, selleri, morötter, spenat och vetegräspulver, mums! Tjolahopp! CamillaQ, vi har lite sämre väder idag, endast 22° i skuggan. Kanske en regnskur i eftermiddag. Shorts och T-shirt på. Glömde att jag har en underbar Stifado på spisen som ska koka lääääänge till min man. Jag kommer att grilla en hel fisk i ugnen till mig med massor av grönläppade musslor som är stooooora! MUMS!
Saknar vikter från några......meddela mig tack
NI som är intresserade av periodisk fasta, följ denna blogg http://sockertjocken.se/2013/04/04/varfor-fastar-du/
Tips till vårtrötta, testa Blutsaft
flodis: hur många kalorier/dag äter du?
Hej på er! Nu är det full rulle igen..eller ja alla fall nästan..Jag har varit och tränat idag på gymmet, men hoppade över själva konditionsträningen i slutet, ca 55 min tränade jag idag:) Jenny: jag fastar varje dag 16 timmar utom dem dagarna jag jobbar natt. då blir det mellan 14-15 timmar för annars får jag inte tillräckligt med sömn mellan passen. När det gäller kalorier och fördelningen..så har jag svårt att råda dig där, du får helt enkelt göra som du känner passar dig bäst. Jag äter ju enl LCHF och då räknar jag inte kalorier på samma sätt. Men jag tränar än så länge inte fastande utan äter lite ca 40-60 min innan träning, mitt största mål äter jag efter träningen..och innan jag börjar fastan så äter jag kanske en fjärdel av min mat..(25 % innan träning, 50% efter träningen och 25% innan fastan). Jag försöker lägga mer protein inför fastan tillsammans med fettet för att öka mättnaden. Dock har jag hittintills inte känt av mig speciellt hungrig en enda gång trots att det har gått 16 sedan senaste måltiden. Hoppas du hittar ditt sätt, det är bara prova sig fram! Flodis: den dar jag kan lägga ner mitt arbete helt så får du komma och vara min privata kock... Stifado, snålvattnet rinner här nu:) Själv gjorde jag nyss tonfisklasagne av LCHF pasta..och det blev gudomligt god. Igår gjorde jag egen musli av solroskärnor, pumpafrön, sesamfrön och kokosflingor..t o m familjens kolhydratnarkomaner godkännde detta:)