icon-chat icon-cutlery icon-dumbbell user count-calories menu Search

Minus 5 kg till Midsommar!!!

Veteran
1732 inlägg
17 december 2012 12:33

Vill du vara med? I denna tråd är det fokus på hälsosam mat & träning och viktminskning så klart. Jag delar med mig av mina erfarenheter och smarriga hälsosamma recept. Jag hoppas att medlemmarna i denna tråd också kommer vara aktiva här inne och dela med sig av sina tips & trix. Vägdag blir fredagar. God ton är ett måste i denna tråd för här vill vi trivas. Ni som bara tänkte rapportera in er vikt på fredagarna kan söka er till andra trådar tack, här är vi engagerade.

Deltagare:Startvikt/Målvikt:Nuvarande vikt: Viktförändring:

Flodis@60kg .........................58kg

Madde65@/60kg...................67kg..........60,8kg......-6,2kg 

Wimsy@................................62,7kg.........55,4kg.......-7,2kg

Mittsätt@...............................67kg...........62,9kg.........-4,1kg 

Cannes@..............................62,4kg..........61,4...........-1,0 kg

Molnz@................................92,5 kg............93 kg........+0.5 kg

Naihina@.............................71kg

Camilla7@..........................92,3kg.............91,2kg.....-1,1 kg

• Veteran
    1732 inlägg
    8 april 2013 14:28

jennyc, jag räknar dessvärre inte mina kalorier MEN jag kan lägga in ett par dagar för skoj skull. Jag börjar imorgon. Men min dag so far har sett ut som så att jag avbröt min fasta vid 12.00. Drack hemmagjord juice på rödbetor, morötter, selleri, gurka. Åt en avokadosallad med halloumi till. Som mellanmål tog jag en bit raw jordgubbscheesecake, bara gjord på kärlek för kroppen och kroppens alla sinnen :) Druckit en kopp te, den andra är snart på G. Middagen blir en helgrillad fisk med grönsaker och musslor. Jag äter 2st omega3 kapslar, kalktabletter, magnesiumtabletter innan sängdags och C-vitamin, oops glömde probiotikan precis INNAN jag bryter fastan, alltså INNAN dagens första mål. Dricker ca 2 liter vatten om dagen. Jag är alltid mätt. Det är min dag, vad det blir i kalorier har jag ingen aning om. Jag slutar äta mellan 19.00-20.00.

• Veteran
    1732 inlägg
    8 april 2013 14:33

Jag tjuvsmakade precis på stifadon och jag lovar att den var god. Köttet hade även fått marinerats i rödvinsvinäger, vitt vin, kanelstång, kryddpeppar och lagerblad över natten i kylskåpet, mums! Köttet föll bara isär så fort jag tittade på det, ha ha ha. Här kommer mitt bästa recept på musli, mitt och mitt, he he he Ulrika Davidsson heter skaparen; Ingredienser 1 st äpple 1 st apelsin, skalet 5 st torkade dadlar 3 msk honung 1 tsk kanel 1 dl solrosfrön 1 dl mandel 1 dl paranötter 1 dl hasselnötter 1 dl pumpafrön 0.5 dl solrosfrön 0.5 dl linfrön 0.5 msk solrosolja Gör så här 1. Sätt ugnen på 125 grader. 2. Skär äpplet i bitar. 3. Lägg äpple, rivet apelsinskal, dadlar, honung, kanel och solrosfrön i en matberedare och mixa i någon minut. 4. Lägg massan i en stor skål. 5. Lägg mandlar, paranötter och hasselnötter i matberedaren och mixa hastigt i några sekunder. Det ska vara grova bitar. 6. Blanda nöthacket, pumpafrön, solrosfrön och linfrön med massan. 7. Smörj en ugnsplåt med solrosolja. 8. Bred ut blandningen och platta till. 9. Sätt in plåten i ugnen i 1 timme. 10. Sänk temperaturen till 50 grader och låt stå 6–8 timmar och torka. 11. Ta ut plåten och bryt müslin i småbitar. 12. Förvara i en burk med lock. Din tonfisklassagne låter gudomlig. När jag väl äter pasta så lagar jag alltid min egna och det är ett LCHF recept från 56kilo. Är det den du också gör salsasyrra, 2-3 personer 4 ägg 1,25 dl (125 g) färskost som philadelphiaost 1/2 dl fiberhusk Sätt ugnen på 150 grader, vispa äggen poröst, tillsätt färskost och fiberhusk och vispa ihop. Bred ut smeten tunt på en bakplåtspappersklädd plåt. Lägg ett bakpapper över och börja kavla ut till papperskanterna. Låt papprena vara kvar under gräddningen. Kan med fördel läggas över på två plåtar så blir degen ännu tunnare! (Tack Hanna för tips!) Man kan även bara fördela så tunt man kan med en slickepott. Grädda i ca 10 minuter. Låt svalna och ta sedan bort översta pappret och skär sedan tunna strimlor av degen! Jag använde pizzaskärare! (Eller rulla ihop och klipp!) Den är sedan klar att användas! Du kan även frysa eller förvara i kylskåp i några dagar och sedan bara värma.

• Utmärkt medlem
    635 inlägg
    8 april 2013 14:44

Flodis: samma pasta recept..fast jag tar en nypa joderat salt i degen också:) lätt som en plätt att göra enl mig..och snabbt går det också! Ja du den där stifadon skulle jag nog inte har några som helst problem att moffa i mig:) Njut av er värme, här är det ömsom sol och ömsom snöstorm..vädergudarna har inte bestämt sig hur dem ska ha det!

• Veteran
    1732 inlägg
    8 april 2013 14:48

Ja jag älskar denna LCHF pasta salsasyrran MEN jag har fortfarande inte testat att göra lasagne på den, det måste snabbt åtgärdas. Tror bestämt att det blir en laxlasagne imorgon med massor av spenat :) Ja vi fick inget regn utan solen skiner från en klarblå himmel, lovely!

• Utmärkt medlem
    635 inlägg
    8 april 2013 14:56

Jenny mina barn är 10, 19 och 23 år. Den stora har flyttat hemifrån. (3 grabbar). I dag har jag börjat min första dag med 5:2 fastan. Än så länge har det gått bra. Har druckit en smoothie när jag vaknade efter nattens jobb. Ska ta en promenad här med hunden och i kväll ska jag ta och köra lite på crosstrainern för det var ett bra tag sen jag gjorde det. Fick skostav av mina nya löparskor, (fast jag har inte börjat springa än). Den här veckan är jag långledig om det inte blir något extrajobb och ska försöka hinna lite både hemma och även lite extra motion, ska prova på yoga på onsdag med jobbet. Har aldrig varit på det förut så det ska bli kul att prova.

• Veteran
    1732 inlägg
    8 april 2013 15:04

Åhh underbart Madde65, 5:2 fasta innebär att du fastar 2 dagar i veckan eller? Spännande att följa din fastaresa, håll oss uppdaterade :) Skönt med långledigt, jag njuter av min lediga dag, ha ha ha, jag som alltid är ledig men jag menar från min bok. FAST jag precis har börjat skriva igen, jag vet ju hur pressat det är i slutet innan texten ska in. Måste ju komma framåt i storyn och ligga före alla för när jag är i Sverige i maj 2 veckor vill jag inte ha pressen på mig att skriva. Då vill jag umgås med mina barn och familj och vänner. Sedan ska man ju backa bandet och redigera INNAN texten ska in på söndagen, ha ha ha, ja det tar 2 dagar iallafall. Jag klagar verkligen inte utan njuter av att jag har något att göra och så kan jag få prova på känslan att kunna unna mig ett par timmars ledighet UTAN att känna dåligt samvete. Dags att gå tebax till boken igen ;)

• Utmärkt medlem
    635 inlägg
    8 april 2013 15:06

Madde: Jag har sådana fötter som får skavsår bara jag går i närheten av en skoaffär:) Ett tips är att tejpa hälarna med ex leukoplast innan du tar på dig nya skor det gör jag numera och slipper skavsåren.. Hoppas du gillar yogan, jag har aldrig testat och lär inte testa heller..jag har lika bra koordination som en en elefant i porslinsbutik:)

• Mycket engagerad
    242 inlägg
    8 april 2013 15:44

madde65: spännande, jag tänkte också ge 2 dagars fasta en chans. Började också idag och tänkte köra måndag och onsdag några veckor framöver. Än så länge går det bra. Har ätit lite keso med kyckling och avokado hittills och ingen hunger än. Passar mig känns det som med mindre mat en dag och sen en vanlig dag emellan.

• Veteran
    1732 inlägg
    8 april 2013 15:53

Detta behöver du till 6 små frallor 3 dl mandelmjöl ½ dl solroskärnor ½ dl krossat linfrö 1- 2 tsk brödkrydda (efter tycke och smak) 2 ägg ½ dl kokosmjölk Vallmofrön till dekoration eller något annat frö du har hemma En muffinsplåt med plats för 12 småmuffins (du kommer använda sex av dessa) Lite kokosolja att olja formen med Så här gör du Sätt ugnen på 225 grader Blanda de torra ingredienserna i en bunke Vispa samman äggen och kokosmjölken och häll över de torra ingredienserna Rör samman till en deg (den blir ganska lös och kletig) Olja sex stycken av muffins formarna på muffinsplåten med kokosolja Fördela degen i de sex formarna Jämna till frallorna med hjälp av en sked som du doppar i vatten Strö på vallmofrö eller de frön som du valt att dekorera dina frallor med Grädda frallorna mitt i ugnen i 15 minuter Ta ut frallorna och lossa dem från plåten, du kan behöva dra en matkniv runt kanten för att de ska lossa Ät och njut av nybakta strikta Paleofrallor

• Veteran
    1310 inlägg
    9 april 2013 06:35

Det knåpar sig sakta neråt. Förkyld & hängig, ingen motion men heller inget direkt matintag, inget smakar något!