Vill du vara med? I denna tråd är det fokus på hälsosam mat & träning och viktminskning så klart. Jag delar med mig av mina erfarenheter och smarriga hälsosamma recept. Jag hoppas att medlemmarna i denna tråd också kommer vara aktiva här inne och dela med sig av sina tips & trix. Vägdag blir fredagar. God ton är ett måste i denna tråd för här vill vi trivas. Ni som bara tänkte rapportera in er vikt på fredagarna kan söka er till andra trådar tack, här är vi engagerade.
Deltagare:Startvikt/Målvikt:Nuvarande vikt: Viktförändring:
Flodis@60kg .........................58kg
Madde65@/60kg...................67kg..........60,8kg......-6,2kg
Wimsy@................................62,7kg.........55,4kg.......-7,2kg
Mittsätt@...............................67kg...........62,9kg.........-4,1kg
Cannes@..............................62,4kg..........61,4...........-1,0 kg
Molnz@................................92,5 kg............93 kg........+0.5 kg
Naihina@.............................71kg
Camilla7@..........................92,3kg.............91,2kg.....-1,1 kg
Tips angående saker att se, affärer/restauranger/fik att besöka, ställe att bo på i Rom mottages tacksamt även här. Planen är att det ska bli en weekendresa under sensommaren, eller rättare sagt tidiga hösten. Vad många hästkunniga det visade sig finnas här, tyärr kan jag inte räkna in mig själv där, vet knappt vad som är fram och bak :) Det närmar sig lite ledighet.. en liten stund till att jobba sen ledig några dagar, underbara helg!
MallanK tack för tipset, vilken tur att vi sk abo precis vid Fontana De Trevi :) Detta tips fick jag av en kvinna som bor i Rom :) da augusto` in trastevere piazza de` renzi they MUST go there, it`s my favourite restaurant, they cook only few dishes but really really good, it`s not so romantic because it`s a trattoria but everybody loves it and it`s so cheap, they are nice and they don`t cheat with tourist asking an higher price. - `l`antica pesa` also in trastevere just tell them that it`s very expensive and they have to dress quite elegant but it`s considered the best one, i don`t like it so much just because it`s full of celebrities but the food it`s super. -F.I.S.H. in via dei serpenti, best sushi in rome, nice situation (they must reserve the table, it`s very small) - Green Tea in via piè di marmo, it`s a famous chinese restaurant (very expensive very good) - `Ipanema` in via dei capocci, it`s a romantic place to eat super good fish mediterranean way. - `Il toscano` (i don`t remember exactly the street name but it`s close to piazza risorgimento), there you eat big fiorentina steak but it`s not romantic at all. actually i don`t know too many romantic places beacuse i`m not romantic when i eat!! anyway the best way for them it`s to have a walk around piazza navona and piazza campo dei fiori, if they`ll spend in roma more than few days tell them to go to calcata, it`s a medieval city 45 minutes by car from roma now very popular for artigianato and it`s full of beautiful places to eat and drink. i hope i`ve been helpfull, ciao ciao giovi
Ny vikt för idag blir 104,2 kg...-0.4 kg...sakta men säkert neråt:) Mallan: verkligen jobbigt när man inte kan göra sig förstådd och ligger i sjukhus, det är lite samma för många av våra utländska patienter här hemma..Då får man ta till både händer och fötter för att försöka få till en någonlunda kommunikation. Skönt att hans operation har ändå gott hyfsat bra trots alla svårigheter under tiden. Camilla: vad mysigt det låter med ridning, jag red som mycket ung tös, men idag vågar jag inte ens närma mig en häst, än mindre kliva upp i hästryggen..Jag har funderat länge om man skulle försöka ta sig till stallet för att prova, men först måste jag ju ner i vikt..annars är det synd om den hästkraken som får släpa mitt fläsk på sitt rygg:) Hoppas din dotter krya på sig snart från kräkningarna. Flodis: kul med lite resor på gång kan jag tro..Vart ska din son åka någonstans i Australien? Våra två yngsta var i Darwin förra sommaren och innan deras resa läste jag allt jag kunde hitta på nätet, så det kändes som om det var jag som skulle dit:) Fick en liten blodad tand att själv åka dit en dag, få se om jag lyckas med det..det enda som stör mig med resan dit är den långa restiden härifrån samt alla möjliga giftiga djur som finns där..jag är inte direkt någon fan av spindlar och kryp, om man uttrycker sig milt:) Det där med Tabata är intressant, jag har letat på nätet efter övningar men dem flesta verkar vara nere på golvet som jag hittar förutom då knäböj och utfall. Jag har ju svårt att komma upp ur golvet pga knäna, neråt kommer man ju alltid men sen ligger jag där som en padda. Ja jag får väl leta vidare, vill gärna ha några övningar med i kappsäcken inför sommarens 3 veckors resa till Grekland, då jag hotellen vi har bokat inte har någon gym och jag vill ju fortsätta med träningen även då. Idag på morgonen fanns det lite Tabata även på Malous program Efter 10..då körde dem just knäböj och armhävningar. Jag har varit idag och fyllt på lite förråden inför helgen samt varit på gym för veckans sista träning. Resten av helgen blir det jobb i nätterna 3 så då vet jag vad jag gör i helgen..sover, äter och jobbar..med stegmätaren på:) Hoppas ni alla får en riktigt trevlig helg och att vädret blir något bättre för er som är lediga, annars är det ju en perfekt sovväder för oss som jobbar natt. Pepp till er alla!
Min vikt idag är 73,8
Sonen ska först vara i Sydney sedan får vi se om han stannar eller flyttar på sig. Jag kollade på resor idag och jag blev förvånad för jag hittade en billig resa med Emerates och det var bara EN mellanladning i Dubai, 26 timmars flygresa men helt okej med bara en mellanlandning. Vi har bestämt att vi ska resa en gång i månaden och varje vinter sk avi ut och uppleva världen ett par månader. Att bara träna och sitta framför datorn och skriva blir långtråkigt i längden så lite variation måste jag ha i livet ;) När det gäller tabataintervaller så rekommenderar jag att du kör de övningar så du klarar av, typ utfall, knäböj, plankan, mountainclimbers, sumohighpull, powersnatch, armhävningar m.m Hitta 8 övningar som funkar för just dig, kör 20 sek jobb och 10 sek vila. Kör åtta varv på varje övning INNAN du byter övning. Vila 1 minut efter du har kört 8 varv, på´t igen. Ladda ner en tabataapp till din dator, mobil eller surfplatta så är det enklare för dig att träna. http://www.beach-fitness.com/tabata/ http://www.youtube.com/watch?v=w3CexWwwBIM Dags att ta fredag och njuta av livet, pepp på er alla!
Salsyrra Det är bättre med mindre vikt då du oxå får bättre balans om du nu inte ridit på väldigt, väldigt länge! Ja, för ett år sedan hoppade jag av min häst i farten & "råkade" landa i ett träd, vilket medförde ambulans med massa morfin & spricka i bäckenet, bla. Då, i ambulansen bestämde jag mig för att aldrig, aldrig rida igen. En vecka senare följde jag med min 4åring till hennes ridlektion, på kryckor...doften av häst &galopperande hovar...sen var det kört, det är en livsstil att vara ryttare. Vad som händer är samma sak som när man föder barn...efteråt avsöndrar kroppen ett glömma hormon, så att man föder fler barn! Samma sak med mig som både mamma & ryttare. Häftigt! Jag önskar bara att man kunde få ett glömma hormon åt hjärnan i vissa ridsekvenser! Trevlig helg!
God kväll alla, jag har legat sjuk hela veckan. Har tydligen en inflammation i brosket mellan revbenen sa doktorn, tietzes syndrom heter det, och det gör skitont. En riktigt elak virusinfektion på toppen av det med jobbig huvudvärk, hosta och riktigt ont i halsen har gjort att jag varit avdäckad. Tydligen kunde man få detta syndrom som jag drabbats av om man lyfter tungt sa läkaren och jag gör ju det på gymmet så jag har helt enkelt fått tyngdlyftarsjukan! Ingen träning på 3 veckor - hur 17 ska jag klara det?! Ja ja får väl hålla till godo med promenader när orken kommer tillbaks. Veckans vikt iaf ; 91,0 kg. Känns som att musklerna bara rinner av mej men inte mycket att göra åt tyvärr. Kämpa på alla ni duktiga!
CamillaQ, häftigt att vara så inbiten hästtokig :) Jag red förr i tiden men mina knän satte stopp för det. Jag älskar att hitta goda,nyttiga och enkla recept. Speciellt inspirerad är jag nu att hitta bland annat recept inför sommaren och dess glass säsong. Jag själv är laktosintolerant och känslig för socker. Dessa två kombinationer gör att jag helt enkelt får hitta på egna recept för att få min egen glass. För vem vill inte ha en god och läskande glass en varm sommar dag eller en varm vårdag? Till 4 glasspinnar Recept: 2 stora päron 1 stor mogen banan 2 msk riven ingefära 2 msk kakao (ekologisk) Skala, hacka och mixa alltsammans till en fin smet. Fyll upp dina glasspinnar och ställ in i frysen. Pepp om en skön dag!
Choklad och hallonkaka så här en lördag ca 8-10 bitar Ingredienser: 150 gram smält osaltat smör 5 ägg 2 msk Bakery+ sötning 2 dl creme fraiche eller smetana 1 msk kardemumma 1/4 tsk vaniljpulver 1 dl kokosnötsmjöl 1 dl hasselnötsmjöl ( kan bytas ut mot 0,5 dl kokosnötsmjöl eller 1 dl mandelmjöl) 2 tsk bakpulver Topping: 100 gram hallon 50 gram grovt hackad 70% mörk choklad lite flagad eller hackade hasselnötter ( kan uteslutas) Gör så här: 1. Vispa ägg och sötning fluffigt och vispa ner Creme Fraiche eller smetana och vanilj och kardemumman, häll i det smälta smöret och vispa. 2. Blanda de övriga torra ingredienserna och blanda ner dem väl i smeten. 3. Smöra och pofiberbröa en rund 22 cm diameter springform och häll i smeten, strö hallon och chokladen över och strössla till sist med hackad/flagade hasselnötter. 4. Grädda i 175 grader i ca 40 min. Låt svalna. Ev pudra över lite Bakery+ . Kan serveras med lite lättvispad grädde om man vill.
Ni kanske har lite tid att baka i helgen, testa detta smarriga recept om ni vill :) Solrosbröd ala LCHF 12 skivor 0,5 dl sesamfrön 1 dl rostade solroskärnor 1/2 dl kruskakli 2 msk linfrön 1 dl riven lagrad ost (jag hade västerbottensost) 4 ägg 2 tsk fiberhusk 1/2 tsk salt 1 tsk bakpulver Sätt ugnen på 200 grader. Rosta solroskärnorna i het panna. Mal sesamfrön och solroskärnor i en mixer eller blender. Vispa äggen riktigt pösiga och blanda under tiden övriga ingredienser. Blanda sedan ner fröer och osten i äggen och låt stå en stund. Häll i liten bakpappersklädd form och toppa med solroskärnor. Grädda i ca 20 minuter.