Vill du vara med? I denna tråd är det fokus på hälsosam mat & träning och viktminskning så klart. Jag delar med mig av mina erfarenheter och smarriga hälsosamma recept. Jag hoppas att medlemmarna i denna tråd också kommer vara aktiva här inne och dela med sig av sina tips & trix. Vägdag blir fredagar. God ton är ett måste i denna tråd för här vill vi trivas. Ni som bara tänkte rapportera in er vikt på fredagarna kan söka er till andra trådar tack, här är vi engagerade.
Deltagare:Startvikt/Målvikt:Nuvarande vikt: Viktförändring:
Flodis@60kg .........................58kg
Madde65@/60kg...................67kg..........60,8kg......-6,2kg
Wimsy@................................62,7kg.........55,4kg.......-7,2kg
Mittsätt@...............................67kg...........62,9kg.........-4,1kg
Cannes@..............................62,4kg..........61,4...........-1,0 kg
Molnz@................................92,5 kg............93 kg........+0.5 kg
Naihina@.............................71kg
Camilla7@..........................92,3kg.............91,2kg.....-1,1 kg
Tack cannes! Jag började min morgon med att köra nercabbat till min boxning. Jag älskar boxningen, så tuff och rolig träning med massor av kombinationer av sparkar och slag. Massor av magövningar på det sedan var jag helt färdig. Jag har även fått min sista laserbehandling för mina axlar och knän så nu är det tillbaka till massagen igen, lovely! Värmen fortsätter och idag har vi 34,5°, helt sjukt varmt. Sitter i skuggan med färskpressad morots och ingefärs juice och en kopp te. Konstigt nog gillar jag att dricka varmt när det är hett ute :) Igår när vi var ute och åt fick jag en till present, en ny dator och en ny mobil, Samsung Galaxy 4. Älskar ju teknik sedan jag drev mitt telekombolag :) NU ska jag bara fundera på vilken dator jag ska välja. Idag har jag en Mac Pro så det lutar åt en Macbook Air. Behöver en liten nätt sak som jag kan släpa med mig i ur och skur iom att jag skriver min bok och kommer fortsätta skriva fler böcker. Jag avbröt min fasta med en omelett med rökt lax, mums! Skönt att vara i normala gängor igen. Jag fixar inte kolhydrater, jag blir "bakis" av dem. Någon annan som känner igen sig? Dags att pussa på kärleken, han ska åka till båten och fixa AC:N och köpa en takfläkt till sovrummet. Tycker verkligen de är apfula men vi måste ha en ny det är för varmt. Vi har AC men jag blir alltid förkyld av den så vi använder inte den. Sedan ska jag sitta i skuggan och skriva 10 sidor! Vi såg den nya danska filmen Jakten igår, bra! Pepp från härliga Cypern!
Tjejer, ni som är nyfikna på rawfood, spana in länken och njut av alla smarriga recept :) http://www.alltommat.se/Nyheter/Halsofika-med-raw-food-1.45635
Här kommer ett smarrigt sommarrecept och är lika onyttigt som det låter :) Vitchoklad och jordgubbs cheesecake Du behöver: 200 g digestivekex 100 g smör 400 g vit choklad 250 g philadelphiaost 2 1⁄2 dl vispgrädde 2 tsk florsocker 250 g mascarponeost 1⁄2 liter jordgubbar rivet skal av 1 citron Gör så här: Mixa kexen i en matberedare. om du inte har någon matberedare kan du lägga kexen i en plastpåse och krossa dem med en träslev. Smält smöret i en kastrull, häll i smulorna och blanda ordentligt. Häll blandningen i en form med löstagbar botten och platta ut den med händerna eller baksidan av en sked. täck över och låt stå i kylskåpet medan du förbereder resten. Smält chokladen i en skål över ett sjudande vattenbad. rör medan chokladen smälter. Rör ihop philadelphiaost, grädde, florsocker och mascarponeost i en stor bunke. skölj och skär jordgubbarna i fina bitar. Vänd ner jordgubbar och citronskal i smeten. Fördela blandningen i kakfor- men. bred sedan över den smälta chokladen. Ställ in i kylskåpet igen och låt kakan svalna helt innan den serveras.
Trevlig Valborg för er alla! Tack för recepten Flodis, ska nog försöka få till den där jordgubbs cheesecaken någon dag, fast utan alla dem där kolhydraterna:) Idag har vi varit och provienterat lite konserver och skafferivaror hit i stugan, jag rensade ju igår hela skafferiet och kvar blev två konservburkar ananaskross och en påse pasta. Vi tog nyss en ny inspektionsrunda här bland alla stugorna och sedan krattade vi löv tills regnet började ösa över oss. Nu är det soligt igen och om det håller i sig så ska vi ner till områdets majbrasa på kvällen och titta på fyrverkerier, innan det ska middagen avnjutas och det blir varmrökt lax med avokado, ägghalvor, stekta champinjorner med ädelost och körsbärstomater..till efterrätt blir det pannacotta gjord av kokosmjölk och jordgubbar ( helt utan sötning). Ha det gott alla, tjolahopp!
Salsasyrra låter som en skön Valborg, förutom regnet och förmodligen kylan då :) Börjar redan få ågren att vi ska till Gbg om några veckor, hua vad kallt!!!!
I dag och igår har jag lagat mat och har gjort en god smörgåstårta som jag kan rekommendera Er att göra: Först bakar du brödet enligt nedan i en långplåt Botten – 4 st 6 ägg 2 ¼ dl kesella 2,5 dl mandelmjöl 4 msk Fiberfin 4 msk fiberhusk 8 msk olivolja 4 tsk bakpulver 2 tsk salt 1 tsk vallmofrön Vispa ägget poröst. Tillsätt sedan olja och creme fraiche. Blanda de torra ingredienserna väl och vispa ner i smeten. Bred ut smeten på en långplåt och grädda i 150° i ca 15 min. När jag bakade brödet använde jag bara halva brödet till smörgåstårtan och halva som ett frukostbröd och då hade jag lite vallmo på. Dela brödet och bred på fyllning 1 och lägg på salladsblad. Lägg på den andra brödskivan och lägg på fyllning 2. Dekorera med dillkvistar, rökt lax, räkor, sikrom och gurkskivor. Fyllning 1 3 kokta ägg, hackade ½ dl majonnäs 100 g Philadelfiaost Salt och svartpeppar Fyllning 2 200 g rökt skinka, finhackad 100 g philadelfiaost ½ dl mjonnäs 2 msk hackad dill Salt och svartpeppar Lycka till!!!
Nyttigare hamburgerbröd så här inför sommaren :) Jag ändrade receptet och gjorde istället 6 st hamburgerbröd à la Paleo! Du behöver: 3 dl mandelmjöl 3 msk fiberhusk 2 tsk bakpulver 1 tsk havssalt ( gärna jodberikat) 3 ägg 3 dl kokande vatten Sätt ugnen på 175 grader. Rör ihop alla torra ingredienser. Knäck i äggen och vispa ordentligt med elvisp. Häll över det kokande vattnet och vispa igen. Grädda i nedre delen av ugnen i ca 45 min.
Bakade ljuvliga hasselnötsscones till frukost! Vill du testa? Receptet kommer här: 5 dl hasselnötsmjöl 2 tsk bakpulver 1 tsk vaniljpulver 2 ägg 1 msk honung 3 msk smält kokosolja (smakfri – jag använder Cocosas) Sätt ugnen på 175 grader (gärna varmluft om du har, men det funkar även utan). Blanda alla torra ingredienser (gärna i en matberedare). Tillsätt övriga ingredienser och mixa ihop. Klicka ut ca 7 st scones på bakplåtspapper och picka dem med gaffel. Grädda i mitten av ugnen i ca 15 min. Servera gärna med mandelsmör och skivad banan! Kram
God morgon på er alla! Här skiner solen idag, lite blåsigt är det också. Nu kan man börja ana lite musöron på några av träden, så jag har börjat min medicinering mot pollenallergi förra veckan. Det lär bli en riktig explosion av pollen när det väl sätter fart i växtriket.. Flodis tack för dina recept, jag kommer nog att pröva alla dina bakrecept fast just nu har jag bestämt mig för en "brödpaus" igen..Jag har ju bakat under dem senaste två veckorna bröd och då föredrar jag att äta bröd istället för mat..jag har alltid varit sådan där mackmänniska som lever hellre på mackor än på lagad mat och upptäckt att även LCHF bröd triggar mig att äta mer. Så nu är det dags att pausa från bakandet och brödätande igen. Om ett par timmar ska jag iväg till gymmet för första gången denna vecka, känns riktigt bra. Jag har ju kommit igång ordentligt med träningen, så promenaderna på landet räcker ju inte riktigt till att stilla mitt träningsbegär. Ha det gott allihopa och jag säger som Flodis säger gör kloka val även denna vecka, imorgon är det ju en vägningsdag. Tjolahopp!
Började min morgon med ett skittufft boxningspass, avlsutade med blodsmak i munnen efter 1 minut långa tabataintervaller, fy fan vad skönt efteråt men inte under tiden, apjobbigt!!!!! ( Sorry för min svordom ) Jag längtar efter att få stå i köket en hel dag och baka rawfood grejer. Jag måste planera min skrivtid på ett bättre sätt. Göra ett schema där jag bestämmer mig att jag bara sitter och skriver typ mellan 10.30-15.00, inget får komma emellan. Stänga av internet och bara fokusera på skrivandet. DÅ kan jag börja stå i köket igen och laga all fantastisk mat som finns där ute, speciellt rawfood som kräver mycket planering och förberedelser. Idag tog jag svängen om vår organic healthstore och köpte massor av nyttiga grejer. Jag gjorde en raw hallon cheesecake med lakrits ( använde kungmarkattas lakritspulver ). det blir desserten ikväll! Vi stoltserar fortfarande med 33 ° i skuggan, bikinin är på och nu ska jag skriva för brinnande livet. IMorgon måste jag backa och färglägga och redigera 25 sidor som ska in på söndag! Tjolajhopp och jag håller med dig salsasyrra, jag äter inte bröd längre för det triggar också min sockerstinna hjärna. Däremot älskar maken bröden, alltid något! Pepp och jag hoppas ni gör klocka val där ute!