icon-chat icon-cutlery icon-dumbbell user count-calories menu Search

Minus 5 kg till Midsommar!!!

Veteran
1732 inlägg
17 december 2012 12:33

Vill du vara med? I denna tråd är det fokus på hälsosam mat & träning och viktminskning så klart. Jag delar med mig av mina erfarenheter och smarriga hälsosamma recept. Jag hoppas att medlemmarna i denna tråd också kommer vara aktiva här inne och dela med sig av sina tips & trix. Vägdag blir fredagar. God ton är ett måste i denna tråd för här vill vi trivas. Ni som bara tänkte rapportera in er vikt på fredagarna kan söka er till andra trådar tack, här är vi engagerade.

Deltagare:Startvikt/Målvikt:Nuvarande vikt: Viktförändring:

Flodis@60kg .........................58kg

Madde65@/60kg...................67kg..........60,8kg......-6,2kg 

Wimsy@................................62,7kg.........55,4kg.......-7,2kg

Mittsätt@...............................67kg...........62,9kg.........-4,1kg 

Cannes@..............................62,4kg..........61,4...........-1,0 kg

Molnz@................................92,5 kg............93 kg........+0.5 kg

Naihina@.............................71kg

Camilla7@..........................92,3kg.............91,2kg.....-1,1 kg

• Veteran
    1310 inlägg
    12 maj 2013 22:29

Jennyc: tack detsamma!

• Nykomling
    8 inlägg
    13 maj 2013 11:46

70Madde 92,8/90 Hjälp Flodis67;)

• Utmärkt medlem
    635 inlägg
    13 maj 2013 14:35

Hej på er! Nyss hemkommen från gymmet där jag hade date med min PT..jag fick beröm och en hel skock med nya övningar. Igår var vi med dottern till Ikea och planerade lite möbelinköp inför hennes flytt. Idag ska jag planera och laga mat inför veckans middagar igen för min del..det blir nog zucchinisallad, laxpudding gjord av blomkål istället för potatis och om jag orkar fortsätta så ska jag nog även laga till min tonfisklasagne..då har jag det mesta klart och behöver baa komplettera med ev lite protein, någon mer fettkälla (avokado etc). Här är det klarblå himmel, hyfsat varm kring +18 och lite blåsigt..jag gick utan jacka för första gången, så nu är det dax att dra fram sommarkläderna..måste nog inventera vilka jag kan ha och vilka har blivit för stora..sen är det väl bara att botanisera i klädaffärerna om det finns något som tilltalar. Ha det gott allihopa, pepp!

• Veteran
    1732 inlägg
    13 maj 2013 14:57

salsasyrra, jag vill gärna ha recept på allt smarrigt du ska laga :) Tjejer, jag har bjudit in 70Madde som kommer att vara aktiv i vår grupp. Hon behöver all hjälp och allt stöd så hon kan tappa sina sista 20 kilo. Hon har gått ner 10 kilo av sig själv men känner att hon behöver vårt stöd. Välkommen 70Madde! Jag har kört ett stentufft morgonpass som vanligt. Vi kör råstyrka 3 ggr i veckan och idag gjorde jag 3 olika övningar, jag stod på händer mot en vägg och körde armhävningar dvs handstand pressup, ja det är apjobbigt. Sedan blev det pullups och pistolsquats. 8 repetitioner av varje övning i 7 varv. Vi avslutade med 5 övningar, armhävningar, jumpsquats, chrunches, onelegjumpsquats och mountainclimbers. Först 10 av varje sedan 9 tills vi kom ner till 1. 5 minuter tog det för mig:) Jag har sedan suttit vid poolen under parasollet och redigerat och skrivit om min text som jag ska lämna in på torsdag innan vi åker till Sverige. Dags för ett svalkande dopp i poolen innan jag ska fortsätta skriva! Tjolahopp och gör bra val och tänk på vad ni stoppar i munnen :) Kram!

• Utmärkt medlem
    635 inlägg
    13 maj 2013 17:11

Välkommen 70Madde! Läser era inlägg varje dag och ni är jätteduktiga! Hittar inte riktigt tillbaka till mitt nyttiga och må bra liv. Vill ju så gärna men tappar motivationen hela tiden och äter en massa jag inte ska. I dag börjar jag skriva upp allt jag stoppar i mig igen och får se om det kan hjälpa mig igen. Har jobbat mycket extra eftersom vi går dubbelt på natten just nu (jobbar i vanliga fall ensam), men det är ju ingen ursäkt att inte äta bra. Nu ska jag ta en promenad med hunden. Pepp till er alla!!

• Veteran
    1732 inlägg
    13 maj 2013 17:19

Madde65 underbart att du skriver upp allt du stoppar i dig iallafall det kanske motiverar dig att äta sunt igen :) Idag har jag haft ett chokladbegär som heter duga, förmodligen hormonerna som bråkar, men då har jag gjort hemmagjord nyttig choklad :) Pepp på er alla!

• Veteran
    1732 inlägg
    13 maj 2013 17:20

Här kommer ett ONYTTIGT men underbart recept :) Snickers- och cheesecakebars Ingredienser Botten 20 st oreos 50 g smält smör Fyllning 400 g philadelphiaost 1 st ägg 1 st äggula 0.5 dl socker 100 g snickers 1 msk vaniljsocker 75 g ljus eller mörk choklad Lägg i inköpslista Måttomvandlingstabell Tillagning 45h Krossa kexen och smält smöret. Grädda i ugnen i 200 grader i 9 minuter. Ta fram en form och klä den med bakplåtspapper. Vispa sedan ihop osten, ägget, äggulan, sockret och vaniljsocker. Skär snickers i bitar och vänd i. Grädda i ugnen ca 30-35 minuter. Låt stå i kyl minst 3 timmar. Skär ut önskade bitar och ringla lite choklad. Tips från kocken "Alltså det är snickers i kakan och en krämig cheesecake. På toppen av kakan är det ringlat ljust choklad. Smakerna blir otroliga tillsammans. Choklad, oreos och salta jordnötter. Mums! Du förgräddar först kexen med smör och sedan häller du på den krämiga cheesecakefyllningen. Den ska svalna i tre timmar i kylen. Det är det jobbigaste momentet att vänta. Sen skär du ut önskade bitar och ringlar på choklad. Dem blir godast dagen efter man har bakat dem. Då smälter alla smakerna ihop och du är i himmeln. Om man vill ha det lite fint dekorerat så kan man sätta bakplåtspapper runt och linda runt ett fint snöre.

• Veteran
    1732 inlägg
    13 maj 2013 17:21

Och här kommer ett nyttigt smarrigt brödrecept la LCHF :) Fröbröd med Halloumi 3 Ekologiska Äggvitor 2½ dl riven Halloumi 1½ dl Sesamfrön ½ dl Linfrön 2 msk kallpressad Olivolja ca 1 krm Havssalt Vispa upp äggvitorna lätt. Blanda ner riven ost, frön, olivolja och salt. Eftersom osten är rätt salt, så smaka av försiktigt med havssaltet. Låt smeten svälla i en timme. Forma ovala bröd med en matsked eller slev, lägg på bakplåtspapper. 8 större eller 12 mindre blir det av den här satsen. Grädda gyllenbruna på 175° i 15-20 minuter, beroende på storleken på bullarna.

• Veteran
    1732 inlägg
    13 maj 2013 19:07

Det funkar alltså att göra denna gröt i stekpannan! 2 bananer 5 stora jordgubbar 3 ägg 1 dl mandelmjöl 1 dl mandelmjölk Mixa allt ordentligt i matberedare eller mixer och stek i ordentligt med kokosolja till bra grötkonsistens. Servera gärna med bär, russin, nötter och mandelmjölk. Supergott!

• Veteran
    1732 inlägg
    13 maj 2013 19:11

Chipotle & Garlic kyckling med mangosalsa och kryddig bulgur Recept: 4 pers 4 kycklingfiléer 250 g mango chutney saften från 1 lime ca 10 droppar Heinz Hot Sauce Chipotle & Garlic 2 dl bulgur 2 msk olivolja 1/2 tsk gurkmeja 80 g färsk spenat 2 vitlöksklyftor 1 aubergine 3 färska lökar ca 12 st minitomater olivolja till stekning salt och peppar Blanda mango chutney i en skål med limesaft och Heinz Hot Sauce Chipotle & Garlic. Skär kycklingen i tunna skivor och marinera i 1/4 av chutneyn. Spara resten som tillbehör till maträtten. Koka sedan bulgur enligt anvisningarna på paketet. Skär auberginen i mindre bitar och strö lite salt över bitarna och ställ åt sidan. Hetta upp olivoljan i en stekpanna och smula ner bulgur i pannan. Stek ”torr” och krydda med gurkmeja, salt och peppar. Blanda ner spenaten och tunt skivad vitlök mot slutet och låt den mjukna. Håll varm. Klappa auberginen torr med ett hushållspapper. Stek gyllenbrun i olivolja. Blanda ner bulgur bland auberginen och låt allt bli varmt. Grilla kycklingen på en grill eller i en grillpanna ca 2 minuter på var sida tillsammans med lök i kvartar och tomater i halvor. Servera sedan med resten av mangosåsen. Vill man hetta till maträtten mer så kan man stänka på mer av Heinz Hot Sauce Chipotle & Garlic.