Vill du vara med? I denna tråd är det fokus på hälsosam mat & träning och viktminskning så klart. Jag delar med mig av mina erfarenheter och smarriga hälsosamma recept. Jag hoppas att medlemmarna i denna tråd också kommer vara aktiva här inne och dela med sig av sina tips & trix. Vägdag blir fredagar. God ton är ett måste i denna tråd för här vill vi trivas. Ni som bara tänkte rapportera in er vikt på fredagarna kan söka er till andra trådar tack, här är vi engagerade.
Deltagare:Startvikt/Målvikt:Nuvarande vikt: Viktförändring:
Flodis@60kg .........................58kg
Madde65@/60kg...................67kg..........60,8kg......-6,2kg
Wimsy@................................62,7kg.........55,4kg.......-7,2kg
Mittsätt@...............................67kg...........62,9kg.........-4,1kg
Cannes@..............................62,4kg..........61,4...........-1,0 kg
Molnz@................................92,5 kg............93 kg........+0.5 kg
Naihina@.............................71kg
Camilla7@..........................92,3kg.............91,2kg.....-1,1 kg
Paleokladdis 4-6 port 2 stora ägg 2 dl mandelmjöl 1 dl riven kokos 5 msk rostad kakao eller mer om du kör raw 1 tsk bikarbonat 1 tsk äkta vaniljpulver En nypa havssalt 7 stora kletiga dadlar 0.75 dl lönnsirap 0.5 dl kallpressad kokosolja eller smör Gör så här Sätt ugnen på 175 grader Mixa mandelmjöl, salt, kakao, bakpulver och vaniljpulver i en matberedare. Häv ner dadlar och riven kokos - kör igen. Knäck i äggen och den smälta kokosoljan eller smöret. Smaka av och häll över i en smord springform på ca 24 cm. Häll i smeten och grädda i ugnen ca 10 min - inte mer! Den ska vara riktigt kletig när du tar ut den, bara som en hinna över kakan, för den kommer stelna när den svalnat. Ställ in hela formen i kylen minst 1h, sedan petar du med en kniv runt kladdkakan så den inte går sönder när du lossar på kanten. Spritsa på valfritt nötsmör (jag tog hemmagjort cashew-mandel nötsmör) och toppa med hasselnötter.
70Madde: välkommen! Idag har jag lyckats springa 2 rundor, en i morse & en nu ikväll! Jag är hemma med min febriga dotter & missar då en del av hästridningen, så tar igen det med fler rundor jogging, nu ska jag vara ner på 72kg tills på fredag, banne mig!!
Hej hopp 70Madde o välkommen, Idag är jag deppig... I helgen cyklade jag 7 mil och allt kändes fantastiskt. Körde en löprunda på 1,5km i lugn jobb + bra tempo i 5km. Igår kväll var jag på min löparklubb som vanligt o vi körde backträning = 8 backar skulle avverkas med långsam jogg emellan. Efter 6:e backen kändes det lite konstigt i vaden, gjorde inte ont, men kändes lite som kramp. Hann stretcha vaden lite innan det var dags att satsa på 7:e backen och mitt i den sa det pang i vaden. Hade helt enkelt fått en bristning i vaden o fick lägga mig ner direkt och linda om. Det är ju inte hela världen såklart men skitsurt att inte kunna få springa (när man nu plötsligt har motivationen) och dessutom är jag livrädd att inte kunna köra tjejvättern om 3 veckor. Ska till naprapat imorgon och få tips o råd hur jag bäst hanterar detta. Lite glädje finns det dock; det är första gången i hela mitt liv som jag har fått en "idrottsskada"...:-)... det kommer jag skryta om länge he he.
MallanK, stackare nu när du var på G :) Krya på dig och "kul att du kan stoltsera med en idrottsskada" :) Liiite ironisk är jag för jag önskade att du vore skadefri. Kram och krya på dig!
Tack Flodis, det är bara att köra på. Det var länge sen jag mådde så här bra fysiskt så jag är otroligt motiverad att komma igång snarast möjligt igen. ...men under tiden ska jag nog avstå de där allra godaste recepten som du slänger dig med...:-)
He he he sorry du får backa bandet och spana in de andra recepten istället :)
I boken "It starts with food" så kan du lära dig allt du behöver veta för att leva hälsosamt resten av ditt liv. Boken går igenom nutrition, vad som händer med kroppen när vi äter olika livsmedel så som mjölkprodukter, baljväxter, gryner och socker. m.m. Detta på ett väldigt enkelt sätt. Det finns också flera berättelser från människor som har provat deras program och hur de har lyckats omvända flera sjukdomar så som diabetes, hjärt och kärlsjukdomar m.m. Melissa och Dallas Hartwig tror på att äta ren och riktig mat. Inga konstigheter. Deras rekommendationer är baserade på Paleokost (stenålderskost), med fokus på hälsa och inte historia. De vill förmedla en positiv attityd med deras kost upplägg och med fokus på alla de saker vi kan äta (istället för på dem vi inte kan äta). Nedan så kan ni läsa om Whole9 och Whole 30 så att ni vet vad det är. Jag har översatt från deras hemsida från engelska till svenska så att alla kan förstå! :) Om ni föredrar att läsa det på engelska så kan ni läsa det här. Whole9`s näringslära på 60 sek Vi äter riktig mat - kött, fisk, ägg, grönsaker, frukt, hälsosamma oljor, nötter och frön. Vi väljer mat som är uppfödda, matade och uppväxta den naturliga vägen, och mat som är näringstät, med massor av naturliga vitaminer och mineraler. Det här är ingen "diet" - utan vi äter så mycket som vi behöver för att bibehålla en aktiv nivå, styrka, energi och en hälsosam kroppsvikt. Vi förespråkar en välbalanserad kost, så vi äter olika köttprodukter och en stor mängd olika grönsaker och växter. Att äta så här har hjälpt oss att se, känna, leva och prestera vårt bästa, och det minskar våran risk att drabbas av en rad olika livsstils relaterade sjukdomar och diagnoser. För att läsa hela artikeln läs här: Nutrition på 60 sekunder. Food Should Make You Healthy Kött, fisk och skaldjur, ägg, grönsaker och frukt; och hälsosamma fetter så som kokos, avokado och olivolja är alla råvaror som gör dig hälsosammare. Socker, alkohol, gryner, baljväxter och dagens processade mjölkprodukter är alla matgrupper som har betydande dåliga sidor, och som inte kommer bidra positivt till din hälsa. Ju mer du sorterar bort dessa "mindre hälsosamma" matgrupper från din vardagliga kosthållning, desto hälsosammare kommer du att bli. Hur som helst, du behöver inte äta perfekt 100 % hela tiden för att ha och behålla en utmärkt hälsa. Att hjälpa dig finna den rätta balansen - och bibehålla den balansen under en lång tid - råkar vara våran specialitet. Att hitta just din individuella balans börjar med vårat Whole30 program. What is the Whole30? Grundad i April 2009, Whole30 är Whole9`s ursprungliga kostprogram som är utformat för att ändra ditt liv på 30 dagar. De fysiska fördelarna med Whole30 inkluderar förbättrad kroppssammansättning, energinivå, sömn kvalitet, koncentrationsförmåga, mental inställning och idrottsprestation. De psykologiska fördelarna av Whole30 inkluderar ändring av långvariga, ohälsosamma mönster relaterade till mat, ätande och din kroppsuppfattning, och en dramatisk minskning eller elminering av sug efter socker och kolhydrater. Vittnesmål från våra deltagare som har gjort Whole30 säger att de har förbättrat eller botat sjukdomar och symptom så som: Högt blodtryck Högt kolesterol Typ 1-diabetes Typ 2-diabetes Astma, Allergier Hudproblem PSOC Infertilitet (ofrivillig barnlöshet) Migrän Depression Bipolärt syndrom (manodepressiv) Halsbränna GERD (Gastroesofageal refluxsjukdom - Läckage av surt matsäcksinnehåll upp i matstrupen ger sura uppstötningar och halsbränna) Ledvärk ADD/ ADHD Sköldkörtel dysfunktion Borrelia Fibromylagi (kronisk värk i hela kroppen som främst sätter sig på muskler, vävnader och leder) Läckande tarm Crohns disease IBS Celiac Divertikulit (infekterade tarmfickor) Ulcerös kolit (blödande tjocktarmsinflammation) Dessa resultat har blivit dokumenterade och bekräftade av hundratals Whole30 deltagare - dessa är exempel ur det verkliga livet, och inte teoretiska exempel eller möjligheter till att besegra dessa tillstånd. För att läsa mer om historier från det verkliga livet, klicka här. Vi erbjuder också en Whole30 Success Guide på 85 sidor som är strukturerad för att ta dig igenom varje steg av programmet, inklusive en åter introduktions schema för Dag 31. För detaljer klicka här. Livet efter din Whole30 Whole30 är ingen ny diet, en kortsiktig snabbfix eller en tillfällig lösning. Det är heller inte en Whole365. Vi vill att du ska använda Whole30 som ett verktyg för att lära dig och bli mer medveten om hur maten som du brukade äta faktiskt påverkade dig i ditt utseende, känsla och prestation. Sedan vill vi att du för den medvetenheten framåt och använder din erfarenhet från din Whole30 upplevelse till att förändra ditt sätt att äta och ditt förhållande till mat för resten av ditt liv. Vi uppmanar dig att göra övervägda och kloka val för när, hur ofta och i vilka mängder du vill inkludera mindre hälsosamma råvaror i din kost. Vi har skrivit en samling artiklar om hur att baka ihop detta i ett sätt som är humant, hållbart och hälsosamt. Vi har också en hel sektion av olika källhänvisningar som du kan läsa för att göra din Whole30 upplevelse till en livslång, hållbar och hälsosam livsstil.
Key Lime Pie Ala Paleo Pajbotten: 2 dl hasselnötsmjöl 1 dl mandelmjöl 10 urkärnade dadlar 1 tsk vaniljpulver 1 msk honung Fyllning: Saften från en lime 1 skivad banan 1 avocado 1 dl kokosolja 0,5 dl honung 0,5 tsk vaniljpulver. Börja med att mixa alla botteningredienser och tryck ut i en pajform. Mixa ihop fyllningens ingredienser och bred ut över botten. Ställ in i frysen i ca 1 timma. Skiva gärna en lime som dekoration. Ät och njut!!! Kram
Tacopaj ala Paleo Detta behöver du till en paj Pajdeg 3 dl mandelmjöl ½ dl skalade sesamfrön 1 msk psyllium (eller fiberhusk) 1 tsk havssalt 40 g kokosolja 1 ägg Fyllning 400 g nötfärs Tacokrydda 1 dl vatten Äggstanning 3 ägg 2 dl kokosmjölk 3-4 dl het salsa (förbered i förväg) Dekoration Paprika Så här gör du Sätt ugnen på 175 grader Börja med pajdegen och mixa mandelmjöl och de skalade sesamfröna i en mixer Tillsätt de övriga ingredienserna och mixa till en deg Tryck ut degen i en pajform och nagga med en gaffel Förgrädda pajskalet i ca 10 minuter tills det fått lite färg Börja med fyllningen Bryn nötfärsen i lite kokosolja Blanda till en sats med vår tacokrydda Häll på tacokryddan över nötfärsen och rör om Häll på vattnet och rör om igen så att kryddorna riktigt går in i nötfärsen Låt vattnet koka in i nötfärsen. Fyll pajskalet med nötfärsen Vispa samman äggen och kokosmjölken och tillsätt den heta salsan, ta salsa efter tycke och smak. Häll äggstanningen över nötfärsen Dekorera med lite paprika Grädda pajen mitt i ugnen i ca 25 minuter eller tills äggstanningen stelnat och fått fin färg Nu är tacopajen klar att avnjutas! Servera gärna pajen tillsammans med en fräsch sallad :)
Starkt jobbat MallanK & så himla synd med "idrottskadan" Har lyckats jogga 2 rundor i dag med. Mycket stolt, men vågen är inte riktigt med mig. Imorgon ska jag träna hoppning med den nya hästen, ska bli så kul & så hoppas jag orka springa en runda imorgon, det är nog vad jag mäktar med!! Fortfarande hemma med dottern som har feber, by the way! Peppisar på er alla!