icon-chat icon-cutlery icon-dumbbell user count-calories menu Search

Minus 5 kg till Midsommar!!!

Veteran
1732 inlägg
17 december 2012 12:33

Vill du vara med? I denna tråd är det fokus på hälsosam mat & träning och viktminskning så klart. Jag delar med mig av mina erfarenheter och smarriga hälsosamma recept. Jag hoppas att medlemmarna i denna tråd också kommer vara aktiva här inne och dela med sig av sina tips & trix. Vägdag blir fredagar. God ton är ett måste i denna tråd för här vill vi trivas. Ni som bara tänkte rapportera in er vikt på fredagarna kan söka er till andra trådar tack, här är vi engagerade.

Deltagare:Startvikt/Målvikt:Nuvarande vikt: Viktförändring:

Flodis@60kg .........................58kg

Madde65@/60kg...................67kg..........60,8kg......-6,2kg 

Wimsy@................................62,7kg.........55,4kg.......-7,2kg

Mittsätt@...............................67kg...........62,9kg.........-4,1kg 

Cannes@..............................62,4kg..........61,4...........-1,0 kg

Molnz@................................92,5 kg............93 kg........+0.5 kg

Naihina@.............................71kg

Camilla7@..........................92,3kg.............91,2kg.....-1,1 kg

• Veteran
    1732 inlägg
    4 juni 2013 12:37

CamillaQ, lyckos dig som bor där!!!! NJUT!!! Ha en härlig resa och skönt att du slipper oroligheterna i Turkiet! Pepp!

• Engagerad
    60 inlägg
    4 juni 2013 19:56

Åh äntligen! Jag har bytt min dator en PC mot en Mac. Det blir nog bra med tiden, men den krånglade med min inloggning och vägrade acceptera alla mina lösenordsförsök. Dessvärre sorterade den också alla mina försök till att beställa nya lösenord i spam, och innan jag kom på det gick det ju en halv vecka, suck!!! I alla fall, jag har kommit igång bättre nu och har lyckats vara "perfekt" i två dagar nu. Har inte vägt än men hoppas på en glad överraskning på fredag. Förra fredagens vikt var 69 kg. Just nu är det strikt LCHF som gäller för mig. Jag måste bryta sockerberoendet! Ägg, kött, fisk och fett blir det. Vid två tillfällen har jag tagit lite gröna ärtor och hallon. Tränade på gymet igår. Körde 3 x 6 rep med 2 sek vila mellan, alltså tempo. Max 10 sek vila mellan övningarna. Körde så tunga vikter som möjligt. Hoppas på resultat!

• Nykomling
    8 inlägg
    4 juni 2013 20:02

Å, småfrallorna lät ju gott, Flodis!! Jag älskar ju mejerihyllan är det värsta...men jag ska tänka på vad du säger! Igår blev det Easyline och Spinning actitvio, kände mig stark, orkade hänga på fast det var fyra månader sedan sist! Imorgon blir det stavarna igen innan sonens flickväns student. Kanske jag ska våga testa periodisk fasta nån gång, men semestern är så nära nu så jag kör på som vanligt, hoppas att det ska gå bra i husvagnslivet! Det är ju enkelt när man grillar mkt. Nu ska jag umgås med snabeldraken en sväng innan Biggest Loser;) Ha det gott, alla!! Kram kram Mad

• Veteran
    1310 inlägg
    5 juni 2013 06:29

Flodis, jag njuter av livet vid havet & nu kan jag även njuta av livet i skogen med ridturer ett par gånger i veckan, vilken lyx! Låter du min vikt stå kvar till efter resan. Min vikt är den samma idag som i fredags! Tbx igen måndagen den 17 juni, see you!

• Mycket engagerad
    242 inlägg
    7 juni 2013 08:11

Hejsan, här är det typ lika sen förra veckan, 61,7 kg. Känns bra efter några dagar på resande fot! Jag är så glad att jag gick med i denna grupp i vintras, det har gett mig mycket inspiration att höra hur det går för er andra och hur ni tänker kring hälsa/mat/motion. Och såklart har fredagsrapporteringen gjort så att man tänkt efter mer än en gång inför val man står inför. Det är väl inte slut efter midsommar? Vill inte att vikten ska smyga sig uppåt under sommaren.. Ha en fin fredag allihop!

• Veteran
    1732 inlägg
    7 juni 2013 09:15

Cannes, vi kör på hela året ut och jag startar en ny utmaning den 1 jan 2014 igen :) Det har ju blivit en vana att vara här inne på MD :) Idag körde jag ett apjobbigt pass, tabataintervaller 20 sek jobb 10 sek vila. 8 varv på samma övning innan jag bytte. Armhävningar, hoppande knäböj, inverted rows, hoppande split squats och burpees. Sedan gjorde jag 50 nya burpees för jag gick med i burpees klubben idag vilket innebär att man ska göra 50 burpees på toppen på sin träning VARJE DAG! Jag kör på min periodiska fasta och ÄLSKAR livet med det! Juicar hela dagarna och äter en lättare middag med maken på kvällen eller så tar jag en smarrig smoothie beroende på vad jag är sugen på. Vi har goda vänner här och det blir mycket restaurangbesök MEN jag väljer alltid vatten och en god sallad. Igår överraskade min underbara MAN mig med en resa. Vi flyger iväg mellan torsdag och måndag nästa vecka, vart vet jag inte ännu men någonstans i Medelhavet skulle jag tro. Vi har 1 årig bröllopsdag den 15 juni så här ska det tydligen firas! Underbart ML med kalas och studentfirande! Klart du inte har gått upp i vikt vännen :) Min helg kommer att gå i skrivandes tecken, massor av träning, mingel med alla BodyShapare ( träningskompisar ), middag på kvällarna med goda vänner. Bikinin är på och nu måste jag hoppa in i min deckares värld. Kämpa på alla och glöm inte att ni alla har ett val att göra. Gör ett bra val så du inte använder din kropp som en papperskorg. Du vill väl leva länge?! Peppkram till alla! Soliga kramar från Cypern!

• Veteran
    1732 inlägg
    7 juni 2013 09:20

Här är en variant på den klassiska rulltårtan - självklart utan vetemjöl, socker eller mjölk. Snabbakad och trevlig att bjuda på. Själva "tårtbotten" baseras på ägg och mandelmjöl, vilket gör att rulltårtan blir både mättsam och proteinrik. Räcker till ungefär 14 bitar som vardera på ett GB-värde på 2, vilket är väldigt bra för dig som vill minska på kolhydraterna. Du behöver: Tårtan: 3 ägg 1 dl mandelmjöl 1 msk fiberhusk 1 msk kakao 1 tsk vaniljpulver 30 droppar Stevia Sweet Leaf vanilj Fyllning: 10 ekologiska torkade aprikoser 3 msk kokosolja 1 dl kokosflingor 1 dl hasselnötter 1 tsk vaniljpulver lite vatten Gör så här: Blanda ingredienserna till tårtan. Bred ut smeten på en bakplåtspappersklädd ugnsplåt i en rektangulär form ungefär 30 x 20 cm. Grädda ca 10 minuter i 200 grader. Mixa ihop samtliga ingredienser till fyllningen. Blanda med vatten till en lagom konsistens så att smeten går lätt att fördela på tårtbotten. Låt tårtbotten svalna något och fördela sedan fyllningen jämnt över den. Rulla sedan ihop till en fin rulle.

• Veteran
    1732 inlägg
    7 juni 2013 09:21

Sedan jag slutade helt med att köpa nybakt bröd i affären, att äta bröd och spannmål över huvudtaget så har jag på något sätt längtat efter att kunna bryta och dela bröd med min familj och kära vänner. Jag har länge klurat på hur det ska bli enkelt gott och nyttigt . Nu har jag äntligen skapat ett bröd som inte innehåller spannmål är lätt som en plätt att göra och så klart är nyttigt med andra ord bra för kroppen. Det är viktigt för mig att det jag stoppar in mig gör gott för min kropp bygger upp i stället för bryter ner och tar energi. Jag vill nämligen behålla all energi jag bara kan för att orka med att leva mitt liv på bästa sätt med allt vad det innebär. Recept till tre runda bröd: 3 dl bovetemjöl 3 ägg 4-5 dl solhavre mjölk 1/5 dl linfrö 1 dl solrosfrön 1 dl pumpafrön 1 tsk bikarbonat Smör och olivolja för att steka i Använda med fördel obhnordica eco-kitchen Gör så här: Häll ner alla ingredienser i en bunke och vispa om ordentligt till en fin smet. Om du gillar brödet åt det mer torra hållet kan du prova med mindre solhavre mjölk. Använd grader 6 av 9 när du steker. Lägg i lite smör och lite olivolja, häll sedan ner 1 tredjedel av smeten, se till att hela pannan är täckt. Stek i ca 3 minuter på varje sida. Vips har du ett gott bröd som du kan dela med dina när och kära eller varför inte njuta av helt själv.

• Veteran
    1732 inlägg
    7 juni 2013 09:25

Sega Kola Kardemumma Kakor ca 10 st 5 dl mandelmjöl 3/4 tsk bikarbonat 1/2 tsk havssalt / Himalaya pink salt 3/4 dl äkta lönnsirap 1 msk mandelsmör 2 tsk kardemumma, malen 100 g smör Gör så här Sätt ugnen på 175 grader. Blanda mandelmjöl, salt och bikarbonat i en skål noga. Smält smöret i en kastrull på låg värme. Rör ner mandelsmör, kardemumma och lönnsirap så allt blandas. Mixa samman allt i en matberedare eller med en stavmixer. Rulla till bollar med ca 2.5 cm i diameter och lägg på en bakplåt med bakplåtspapper. Tryck till bollarna lätt med handen och baka dem i ugnen ca 10 min eller tills de ser fina ut. Låt kallna på ett galler och ät sedan med ett kallt glas hemmagjord mandelmjölk eller en kopp kaffe / te.

• Veteran
    1732 inlägg
    7 juni 2013 09:46

Det behövs en springform och helst en vitamixer för att göra krämen extra len men det funkar med en vanlig mixer, ta bara lite mer vätska, lite i taget. Mango cheese cake med citron Botten: 3 dl riven kokos 2 dl mandel 3 msk honung En nypa salt Rivet skal från tre citroner Fyllning: 7 dl cashew, blötlagda 2 timmar 1 näve torkad mango, blötlagda cirka 4 timmar ( ta mer för mer mango smak) En nypa vaniljpulver 1 dl kokosolja, flytande i ett ljummet vattenbad 2 msk soja lecitin Saften från 2 citroner 3 msk honung ( mer om du vill ha det sötare) 1-3 dl vatten ( ta lite i taget och använd gärna vattnet från mangon) Kör mandel och kokos grov hackad i matberedaren. Tillsätt övriga ingredienser till bottnen och kör tills det blandat sig. Tryck ut i formen. Mixa cashewnötterna. Tillsätt övriga ingredienser och mixa igen tills det blir en len kräm. Bred ut över bottnen. Ställ in i frysen cirka 2-3 timmar för att få cheese cake känslan eller ställ in den i frysen låt den frysa helt. Det tar cirka 40 minuter att Tina den. Garnera med färska mynta eller citronmeliss blad.