Vill du vara med? I denna tråd är det fokus på hälsosam mat & träning och viktminskning så klart. Jag delar med mig av mina erfarenheter och smarriga hälsosamma recept. Jag hoppas att medlemmarna i denna tråd också kommer vara aktiva här inne och dela med sig av sina tips & trix. Vägdag blir fredagar. God ton är ett måste i denna tråd för här vill vi trivas. Ni som bara tänkte rapportera in er vikt på fredagarna kan söka er till andra trådar tack, här är vi engagerade.
Deltagare:Startvikt/Målvikt:Nuvarande vikt: Viktförändring:
Flodis@60kg .........................58kg
Madde65@/60kg...................67kg..........60,8kg......-6,2kg
Wimsy@................................62,7kg.........55,4kg.......-7,2kg
Mittsätt@...............................67kg...........62,9kg.........-4,1kg
Cannes@..............................62,4kg..........61,4...........-1,0 kg
Molnz@................................92,5 kg............93 kg........+0.5 kg
Naihina@.............................71kg
Camilla7@..........................92,3kg.............91,2kg.....-1,1 kg
http://www.svt.se/nyheter/sverige/socker-direkt-skadligt-for-kroppen?fb_action_ids=570536376302146&fb_action_types=og.recommends&fb_source=other_multiline&action_object_map=%7B%22570536376302146%22%3A145535262291888%7D&action_type_map=%7B%22570536376302146%22%3A%22og.recommends%22%7D&action_ref_map=%5B%5D LÄS!
Glutenfritt knäckebröd. 1 plåt: 2 dl mandelmjöl ( tål du inte mandel kan du använda t.ex majsmjöl) 1 dl solroskärnor 1 dl sesamfrön 1/2 dl pumpakärnor 1/2 dl chiafrön (kan även använda linfrön) 1,5 tsk salt 1/2 dl kokosolja smält ( Kan även använda olja) 2 dl kokande vatten Häll allt i en bunke och rör om. Lägg ut smeten på en plåt med bakplåtspapper. In i ugnen på 150 g i 60 minuter. Kcal: ca 2300 kcal för hela knäckebrödet.
Varför alkohol är ett gift & hur man bäst botar bakfylla. Hej vänner, Jag tänkte prata lite om alkohol såhär efter helgen Jag brukar ju säga att alkohol är ett gift, och så är det, men ofta är metaboliterna (nedbrytningsprodukterna) av giftiga ämnen ännu giftigare! Det kan vara värt att tänka på att allting vi stoppar i munnen ska brytas ned, och väl spjälkade till mindre beståndsdelar kan de ha ännu värre effekt än ursprungsprodukten. Det är samma sak med alkohol, den bryts ned till acetaldehyd i levern vilket är extremt toxiskt för kroppen! Acetaldehyd ger så extremt negativa effekter att de till och med har använts som behandling för alkoholister, i form av läkemedlet antabus som blockerar nedbrytningen av acetaldehyd. För oss som dricker lite lagom sådär, märker vi nästan inte av acetaldehyden eftersom den tas om hand om ganska snabbt. Acetaldehyd-dehydrogenas och glutation neutraliserar acetaldehyden och skapar tillsammans ny molekyl som kallas för acetat. Den påminner om vinäger och när levern har konverterat alkoholens metaboliter till acetat, är den i princip oskadliggjord. De enda problemet som kroppen har nu är att hantera vätskebristen som sker till följd av att de anti-diuretiska hormonet vasopressin är blockerat, vilket gör att kroppens förmåga att återuppta vätska försvinner. Då går all vätska från njurarna rakt till urinblåsan istället, där den kissas ut. Effekten av blockerat vasopressin är helt otrolig, att dricka 2 dl alkoholhaltig dryck kan göra att man behöver kissa ut 8 dl vätska! Inte bara vätskebrist! Om man nu inte tänkte dricka lagom, så får man andra problem än bara vätskebrist. Det kommer då inte alls räcka med ”varannan vatten” för att undvika bakfylla. Det beror på att levern inte hinner konvertera acetaldehyden till acetat (vinäger) och den begränsande faktorn är glutation! Medan kroppen väntar på mer glutation får acetaldehyden härja fritt och orsaka illamående och annat elände. Bot mot bakfylla För att minska illamående behövs mer glutation i levern, glutation är till stora delar uppbyggt av aminosyran cystein som finns i ägg! När man kissar mycket blir man inte bara av med vätska, utan elektrolytbalansen rubbas en hel del. Man blir av med salt, men också kalium och magnesium. Om du har magnesium-tabletter hemma så kör på de, eller köp magnesium brustabletter och tillsätt salt. Banan är rikt på kalium om man vill få i sig de snabbt, annars är spenat en bättre källa – så kanske är spenatsoppa med kokta ägg i den bästa bakfyllematen, snarare än en Big Mac från Mcdonalds!
Jösses! Du är som ett uppslagsverk Helena!! Vad impad jag blir!! Min vikt var +0,5 i fredags:( Och nu har det inte gått så bra med kost och motion senaste dagarna, har fått en sträckning i ryggen på jobbet. Men idag mår jag prima inombords! Min son hämtade ut Cadillacen från garaget och jag åkte och hämtade en av de boende på mitt jobb, åkte en sväng till en jobbarkompis där han tog rökpaus. Sedan åkte vi vidare till pizzerian här i byn där vi delade en pizza (jag veeet;) och han tog även en öl. Sedan åkte vi tillbaka till boendet, behöver jag säga att han var i himlen i två timmar???!!! Såå gott att kunna glädja andra, det är en del av det goda livet! Så nu får jag bli bra i ryggen och fortsätta träna, det blir nog mest promenader framöver, bara åtta pass kvar att jobba sedan flyttar jag till husvagnen och där kommer det inte finnas någon våg el internet- endast ig o fb o funbeat. Man måste koppla bort cybervärlden lite.... Kämpa på alla! Kram Mad
Jag måste bara få skriva av mig lite,tycker det känns skönt ibland. Jag har ju alltid varit en som velat fram o tillbaka mellan olika dieter o allt vad det heter Alltså nu tror jag att jag funnit det som jag varit ute efter hela tiden där jag gillade det jag läste 17-dagars (diet ) Har skickat efter boken jag nu ska försökal leva efter utan pekpinnar från många olika håll Det går ju ut på att jag har ett liv efter detta så att säga Det kanske äntligen är slut på jojo bantningen och man lär sig leva sunt o bra Är det någon som läst om den metoden?? Tack För Ordet!!!
Spännande, nej har ingen aning om vad det är för något Rogann. Får googla lite tror jag. Dela med dig gärna om vad du äter och vad dieten går ut på. 70Madde, njut av semester, husvagnslivet och att vara utan internet!!! Peppkram!
"Jag sliter så hårt med träningen och kosten men det går så långsamt." Det är HÄR felet ligger- du TROR att du sliter, offrar, missar något. Nej, det är livsstil vi pratar om, ingen TEMPORÄR grej eller en kort period som kommer gå över. Man kommer ingenvart med den mentaliteten. Du ska inte gå och vänta tills du "lidit klart" för seeen...ja, vad händer sen? Bara en tanke!
Vi har under många års tid ätit oss till ohälsa. Den kosthållning vi har i västvärlden har (tyvärr) spridit sig även till andra delar och följden blir att fler drabbas av "Västerländska sjukan" - sjukdomar och symptom som: allergier, cancer, fetma, hjärt- och kärlsjukdomar, reumatism, MS mm. mm. De kostråden vi fick på 70-talet och framåt var att minska på fettet i kosten för att minska risken för hjärt- och kärlsjukdomar. Resultatet blev att fettet drogs ner på i kosten vilket gjorde att maten inte smakade lika gott längre. Fett är ju en väldigt "god" smakbärare. För att göra maten välsmakande tillsattes istället socker i olika former och även andra smakförstärkare och konstgjorda tillsatsämnen. Resultatet blev inte att problematiken med hjärt- och kärlsjudomar minskade. Tvärtom! Dessutom fick vi brottas med en rad andra välfärdssjukdomar dessutom. Vad ska vi äta då för att må bra och hålla oss friska? Vi vet inte fullt ut hur maten påverkar våra kroppar och vår hälsa på sikt. En människokropp är en oerhört komplicerat "fabrik" med många "kemiska processer" och vi har inte kunskap om alla delar ännu. Intresset för kost och hälsa är dock ständigt ökande och det är jättebra. Vi måste bli mer medvetna om vad vi stoppar i oss och hur det får oss att må - både på kort och lång sikt. Problematiken är att det är så SVÅRT att veta vad som är bra, mindre bra och alldeles galet. Inte ens experterna är överens om vad som är bra för oss att äta alla gånger. Hur ska vi då kunna veta? Är det besprutat? Genmaipulerat? Blir jag tjock? Är det för mycket socker? Höjer det mitt kolesterol? För en del personer skapar oron över sin hälsa och viljan att göra rätt i alla lägen en hets som i sig inte är bra. Att ständigt lyssna på "experternas" senaste rön och varningar och aldrig känna ett lugn och en tillfredsställelse över kosten och matvanorna skapar i sig en ohälsa. Tyvärr är det så att alldeles för mycket av det som kallas "livsmedel" innehåller sådant som inte borde få finnas i det vi äter. Livsmedelstillverkarna tjänar pengar på att göra billig mat med lång hållbarhet som dessutom skapar beroenden hos oss. Men vi kan inte ha full koll på precis allt vi stoppar i oss. Den som drabbas av hälso-hets har behov av att ha koll på minsta lilla molekyl som kommer in i munnen och vill vara säker på att den inte innehåller något som på minsta sätt kan vara olämpligt. Blotta tanken på att äta något som inte rakt igenom är 100-procentigt rent och nyttigt skapar ångest. Och det är bara att inse - det är i princip ett omöjligt uppdrag att ha full koll. I de bästa av världar vore allt vi åt perfekt anpassade för oss och nyttigt fullt ut. Nu är det inte så, tyvärr. Men istället för att ha ångest för att du inte har full koll och vet att du riskerar att äta något "mindre bra", kan du fokusera på att i grund och botten ha en bra kosthållning som ger dig bra med näring och energi. Då ger du kroppen de bästa förutsättningar för att själv ta hand om de eventuellt mindre bra ämnen som den kan få i sig. Våra kroppar är fantastiska och har en självrenande och självläkande förmåga som de upprätthåller när de mår bra och är i balans. Egentligen behöver du inte göra det krångligare än vad det är. Du är experten på dig själv och din hälsa. Du kan lära dig att känna hur maten du äter får dig att må. Kanske är du inte riktigt där ännu - men övning ger färdighet. Du kan ändå göra så kloka val som du förmår. Några bra hållpunkter för hälsosam mat: Laga så mycket mat du kan från grunden själv så undviker du en massa onödiga tillsatsämnen. Välj ekologiskt så ofta det bara går. Ät mycket grönsaker, frukt och bönor. Undvik socker. Undvik vetemjöl. Undvik mjölk. Undvik livsmedel med långa innehållsförteckningar - den bästa maten har ingen innehållsförteckning alls.
För dig som gillar Hallon-/lakritsskalle är det här ett betydligt hälsosammare alternativ. Chiapudding gjord på kokosmjölk och smaksatt med lakritspulver som serveras med varma hallon. En smakkombo som inte alla gillar, men är du en lakritsfantast gissar jag att den faller dig i smaken. Du behöver: 2 dl kokosmjölk 3 msk chiafrön 1 tsk lakritspulver 1 tsk vaniljpulver 5 droppar Stevia Sweetleaf vanilj 1 dl hallon Gör så här: Blanda kokosmjölk, chiafrön, lakritspulver, vaniljpulver och stevia i en skål och låt stå kallt ca 20 minuter. Värm hallonen och servera till.
Vill du överraska familjen med en smarrig frukost? Gör då dessa underbara våfflor helt utan gluten eller laktos! Du behöver: 5 ägg 3 dl mandelmjöl 2,5 dl kokosmjölk 2 tsk bakpulver 1 msk fiberhusk 3 msk smält kokosolja 2 tsk vaniljpulver 1 krm salt Blanda allt i matberedare eller mixer till en jämn smet! Grädda med rikligt med kokosolja i ett våffeljärn.