Vill du vara med? I denna tråd är det fokus på hälsosam mat & träning och viktminskning så klart. Jag delar med mig av mina erfarenheter och smarriga hälsosamma recept. Jag hoppas att medlemmarna i denna tråd också kommer vara aktiva här inne och dela med sig av sina tips & trix. Vägdag blir fredagar. God ton är ett måste i denna tråd för här vill vi trivas. Ni som bara tänkte rapportera in er vikt på fredagarna kan söka er till andra trådar tack, här är vi engagerade.
Deltagare:Startvikt/Målvikt:Nuvarande vikt: Viktförändring:
Flodis@60kg .........................58kg
Madde65@/60kg...................67kg..........60,8kg......-6,2kg
Wimsy@................................62,7kg.........55,4kg.......-7,2kg
Mittsätt@...............................67kg...........62,9kg.........-4,1kg
Cannes@..............................62,4kg..........61,4...........-1,0 kg
Molnz@................................92,5 kg............93 kg........+0.5 kg
Naihina@.............................71kg
Camilla7@..........................92,3kg.............91,2kg.....-1,1 kg
Per person behöver du i alla fall ungefär: portionsbitar av fin torskrygg, à ca 150 g - färsk eller fryst och tinad portugisisk fiskkrydda eller annan valfri fiskkryddeblandning 1 - 2 skivor bacon 3 - 4 romanticatomater eller körsbärstomater lite flingsalt olivolja Krydda fiskbitarna och linda in dem i bacon. Lägg i olivoljesmord ugnsfast form. Halvera tomaterna, smula över lite flingsalt, och baka alltsammans i ugnen på 125 graders ugnsvärme tills fiskens innertemperatur är ca 52 grader. Moset gjorde jag av ungefär 3/4-delar potatis och 1/4-del jordärtskockor. Kokade i vatten + buljongpulver, och stompade det sedan med lite gammaldags mjölk, en aning grädde och lite riven parmesan. Jättegott blev det! Och vet ni vad, när jag ändå skulle göra moset kokade jag en rejäl sats och gjorde bara mos av hälften. Resten av potatisen och jordärtskockorna grovrev jag dagen därpå, blandade med ägg, hackad persilja, ganska mycket Kunglig Salladskrydda och lite finhackad skinka och stekte sedan bullar av smeten. Sommaren består ju trots allt även av alldeles vanliga vardagar, och det behövs rejäl och billig vardagsmat också.
Kakan är både gluten- och laktosfri, men passar för alla - under förutsättning att man tål mandel och kokos. Vill man göra den helt mjölkfri tar man förstås mjölkfritt margarin och någon mjölkersättning som man tål. Mandelmjölet och kokosnötsmjölet som jag använde den här gången är väldigt finmalt och kommer från Low Carb Shop, men det går säkert bra med vilken sorts mandelmjöl och kokosnötsmjöl som helst. Supermumsigt med glass eller gräddig hemgjord vaniljsås till! 175 g LF smör 1½ dl LF mjölk 5 stora ekologiska ägg 3 dl ljust rårörssocker 3 dl mandelmjöl 2 dl kokosnötsmjöl 1 msk bakpulver 250 g ansad späd rabarber 1 msk potatismjöl 1 msk kanel 1 msk äkta vaniljsocker Ansa rabarbern och skär i mindre bitar. Du får själv avgöra om den behöver skalas, jag gjorde det inte. Blanda ihop potatismjöl, kanel och vaniljsocker och blanda runt med rabarbern så det kommer åt överallt runtom. Smält smöret och häll i mjölken. Ställ åt sidan att svalna ytterligare medan du gör resten. Vispa ägg och socker riktigt pösigt och fluffigt. Blanda ihop mandelmjöl, kokosnötsmjöl och bakpulver och rör ned det i äggfluffet. Tillsätt smör/mjölken och blanda om väl till en jämn smet. Häll i smord långpanna, och fördela rabarbern över. Får du kanelsmul över så strö på det också. Grädda i 175 graders ugnsvärme strax nedanför mitten ca 25 minuter.
40 g havregryn 1,5 msk osötat äppelmos (eller mosad banan) 2 äggvitor 1 msk kokosmjöl 1 msk stevia strö 2 tsk kakao 1 tsk bakpulver 2 msk lättmjölk Frosting: 150 g lättkesella 10 färska körsbär 2 tsk stevia strö 1 krm vaniljpulver 1. Mixa ihop alla ingredienserna till muggkakan med en stavmixer. Häll i en smörjd stor mugg eller skål. Laga i micron på högsta effekt i 1-1,5 minut. Lägg upp på en tallrik och låt svalna något. 2. Mixa ihop alla ingredienser till frostingen och bred på muggkakan. Njut! Näringsvärde per portion för bara muggkakan: 250 kcal, 16 g protein, 32 g kolhydrater, 5 g fett med frosting: 384 kcal, 36 g protein, 43 g kolhydrater, 7 g fett
Du kommer med så mycket goda recept Skulle vilja veta vad smakar jordärtskocka Hur man bäst tillagar den Har aldrig smakat men nu är jag så nyfiken
De här kokosbiskvierna hör nämligen till det mest ljuvliga man kan sätta tänderna i! I alla fall om man tycker om kokos. Och det gör man ju! Jag gjorde vanliga chokladbiskvier häromsistens, och då fick jag plötsligt lust och inspiration att även göra en kokosvariant med vit choklad och citron. De blev vansinnigt goda och föll smakpanelen på läppen! Bottnarna är ju både glutenfria och mjölkfria, och om du vill göra en laktosfri variant väljer du förstås laktosfritt smör, laktosfri färskost (joodå det finns) och en mjölkfri vit choklad, som finns av flera märken. Kokosbottnarna är också goda precis som de är, eventuellt med ett fotbad av mörk choklad. Bottnar: 4 dl kokosflingor, vikt ca 150 g - jag valde Kung Markattas ekologiska 3/4 dl ljust rårörssocker 2 msk kokosnötsmjöl 1 helt ägg 2 äggvitor - jag hade stora ekologiska ägg Kräm: 50 g rumsvarmt smör ½ dl ljust rårörssocker 50 g rumsvarm Philadelphia 1 rumsvarm äggula 55 g vit choklad rivet skal av 1 ekologisk citron Glasyr: ca 75 g vit choklad + 1 tsk kokosolja, ev lite krossat torkat citronskal eller annat pynt Blanda ihop kokosflingor, socker och kokosnötsmjöl i en skål, och rör ned ägg och äggvitor. Blanda ihop väl och låt smeten stå en kvart, innan du rullar/klämmer ihop bollar och lägger på bakpapprad plåt. Jag gjorde 14 kakor. Platta till dem lite. Grädda i 180 graders ugnsvärme ca 18 - 20 minuter tills de fått lite färg. Låt svalna på plåten och lossa dem sedan försiktigt. Smält den vita chokladen i vattenbad och låt den svalna lite. Rör ihop alla ingredienser till krämen och ställ kallt en stund så blir det lättare att bre. Bred krämen på undersidan på kokoskakorna och ställ kallt att stelna. Smält chokladen till glasyren i vattenbad och pensla på biskvierna. Garnera eventuellt med något pynt.
De här kokosbiskvierna hör nämligen till det mest ljuvliga man kan sätta tänderna i! I alla fall om man tycker om kokos. Och det gör man ju! Jag gjorde vanliga chokladbiskvier häromsistens, och då fick jag plötsligt lust och inspiration att även göra en kokosvariant med vit choklad och citron. De blev vansinnigt goda och föll smakpanelen på läppen! Bottnarna är ju både glutenfria och mjölkfria, och om du vill göra en laktosfri variant väljer du förstås laktosfritt smör, laktosfri färskost (joodå det finns) och en mjölkfri vit choklad, som finns av flera märken. Kokosbottnarna är också goda precis som de är, eventuellt med ett fotbad av mörk choklad. Bottnar: 4 dl kokosflingor, vikt ca 150 g - jag valde Kung Markattas ekologiska 3/4 dl ljust rårörssocker 2 msk kokosnötsmjöl 1 helt ägg 2 äggvitor - jag hade stora ekologiska ägg Kräm: 50 g rumsvarmt smör ½ dl ljust rårörssocker 50 g rumsvarm Philadelphia 1 rumsvarm äggula 55 g vit choklad rivet skal av 1 ekologisk citron Glasyr: ca 75 g vit choklad + 1 tsk kokosolja, ev lite krossat torkat citronskal eller annat pynt Blanda ihop kokosflingor, socker och kokosnötsmjöl i en skål, och rör ned ägg och äggvitor. Blanda ihop väl och låt smeten stå en kvart, innan du rullar/klämmer ihop bollar och lägger på bakpapprad plåt. Jag gjorde 14 kakor. Platta till dem lite. Grädda i 180 graders ugnsvärme ca 18 - 20 minuter tills de fått lite färg. Låt svalna på plåten och lossa dem sedan försiktigt. Smält den vita chokladen i vattenbad och låt den svalna lite. Rör ihop alla ingredienser till krämen och ställ kallt en stund så blir det lättare att bre. Bred krämen på undersidan på kokoskakorna och ställ kallt att stelna. Smält chokladen till glasyren i vattenbad och pensla på biskvierna. Garnera eventuellt med något pynt.
Oj då har du missat himmelriket Rogann. Jordärtskocka är underbart. Testa den här receptet :) Soppa!!! Ingredienser 4 port. Så här gör du 500 g jordärtskockor 3 potatisar 2 vitlöksklyftor 1 msk smör 1 1/2 dl vitt vin 1/2 l vatten 2 hönsbuljongtärningar 3 dl vispgrädde salt svartpeppar 8-10 timjankvistar till garnering, eller välj färsk krydda efter säsong och smak Parmachips 4 skivor parmaskinka Detta är ett recept från Buffé nr 2 2006 Skala jordärtskockorna och potatisen. Skär i bitar. Finhacka vitlöken. Fräs ingredienserna med smör i en tjockbottnad kastrull. Häll över vinet och låt det koka ihop i en minut. Tillsätt vatten och lägg i buljongtärningarna. Rör om. Låt detta koka i 15 minuter, tills allt är mjukt. Mixa soppan i en matberedare eller med en mixerstav. Rör i grädden och värm. Smaka av med salt och peppar. Garnera med parmachips, timjan och ett par varv med svartpeppar. Parmachips: Gör gärna parmachipsen i förväg. Om de går sönder kan du bryta dem i bitar och dekorera soppan med dessa. Lägg skivor av parmaskinka på en bakplåtspapperklädd plåt och torka i ugnen, 150°C, i ca 5 minuter. Låt svalna på papper. För alla Fri från ägg, men kontrollera innehållet i buljongtärningen. Gör mjölkfri: byt smöret mot olja eller mjölkfritt margarin. Kontrollera innehållet i buljongtärningen. Ersätt vispgrädden med mjölkfritt alternativ, t ex Beneviva eller Imat från Oatly. Parmachips: Gluten-, mjölk- och äggfri. Näringsvärde ENERGI: FETT: 1860 kJ / 440 kcal 34 g
Ni måste testa detta nyttiga snackset, sötpotatischips. Verkligen vrålgott! 2 medelstora sötpotatisar kokosolja havssalt chilipulver Sätt ugnen på 175 grader. Lägg ett bakplåtspapper på en plåt och smörj med kokosolja. Lägg ut skivorna på bakplåtspappret och pensla även lite på ovansidan av skivorna. Strö över havssalt och chilipulver. Sätt in i nedre delen av ugnen ca 20 min. Eftersom det kan vara svårt att skära alla skivorna exakt lika tunna, så behövs vissa skivor kanske tas ut tidigare än andra så att de inte bränns vid! Jag tog ut mina första efter 20 min och de sista efter 25 min.
Skiva sötpotatisen tunnt och lägg på en tallrik. Krydda med havssalt och chilipulver. Ställ in i micron ca 5 min. Antal minuter varierar med microvågsugn. Kolla av efter någon minut! Knapriga och goda!
Jättegod:) Kycklinggratäng med röda såser och oregano (3-4 portioner) 3 kycklingfiléer 6-7 st färska champinjoner 1 stor röd paprika 2 dl matlagningsgrädde 4 msk tacosås (Hot) 1 msk Heinz chilisås 1+2 tsk röd pesto ½-1 tsk sambal oelek 2-3 msk hackad färsk oregano salt svartpeppar riven ost Skär kycklingen i ganska stora bitar, krydda med salt och peppar och bryn i en stekpanna tills de är nästintill gensomstekta. Lägg filéerna i en ugnsform. Fräs champinjoner och paprika i lite olja och tillsätt även 1 tesked av peston. Lägg sedan champinjonerna och paprikan över kycklingen. Häll upp grädden i en skål och tillsätt tacosås, chilisås, pesto, sambal oelek och oregano, blanda runt. Häll gräddblandningen över klycklingen och strö riven ost ovanpå. Sätt in i ugnen på 200° i ca 15 minuter eller tills osten fått färg. Servera med LCHF pasta.