icon-chat icon-cutlery icon-dumbbell user count-calories menu Search

Minus 5 kg till Midsommar!!!

Veteran
1732 inlägg
17 december 2012 12:33

Vill du vara med? I denna tråd är det fokus på hälsosam mat & träning och viktminskning så klart. Jag delar med mig av mina erfarenheter och smarriga hälsosamma recept. Jag hoppas att medlemmarna i denna tråd också kommer vara aktiva här inne och dela med sig av sina tips & trix. Vägdag blir fredagar. God ton är ett måste i denna tråd för här vill vi trivas. Ni som bara tänkte rapportera in er vikt på fredagarna kan söka er till andra trådar tack, här är vi engagerade.

Deltagare:Startvikt/Målvikt:Nuvarande vikt: Viktförändring:

Flodis@60kg .........................58kg

Madde65@/60kg...................67kg..........60,8kg......-6,2kg 

Wimsy@................................62,7kg.........55,4kg.......-7,2kg

Mittsätt@...............................67kg...........62,9kg.........-4,1kg 

Cannes@..............................62,4kg..........61,4...........-1,0 kg

Molnz@................................92,5 kg............93 kg........+0.5 kg

Naihina@.............................71kg

Camilla7@..........................92,3kg.............91,2kg.....-1,1 kg

• Veteran
    1682 inlägg
    11 juni 2013 20:45

Flodis tack för receptet, men går det inte att göra något som det inte ska vara vitlök i Skulle vara kul att testa något ENKELT

• Veteran
    1732 inlägg
    11 juni 2013 22:09

Gör utan vitlök ;) Ugnsrosta dem i ugnen med rapsolja och lite havssalt :)

• Veteran
    1732 inlägg
    12 juni 2013 09:07

Detta behöver du till ca 4 dl Lemon Curd 3 ägg 60-80 ml honung Rivet skal från 1 citron 120 ml nypressad citronsaft 6 msk kokosolja Så här gör du Knäck äggen i en kastrull och häll i honungen Tillsätt rivet citronskal Vispa samman Tillsätt kokosoljan och den pressade citronsaften Sätt på medelvärme och vispa lätt tills kokosoljan smält Fortsätt vispa tills Lemon Curden tjocknat och det börjar komma upp små kokbubblor på ytan Dra bort kastrullen från spisen Sila Lemon Curden genom en sil ner i en glasburk med lock När Curden svalnat något sätter du på locket och låter den stå över natten för att kylas ner och tjockna ytterligare. Njut av Härlig Paleo Lemon Curd :)

• Veteran
    1732 inlägg
    12 juni 2013 09:13

Frukosttips! Smaken går att variera i oändlighet men igår valde jag en äpple & vanilj-variant och jag hade även i lite Sukrin Gold som gav det en nästan lite knäckig smak. Jag hade i lite proteinpulver för att få upp proteinhalten men det går absolut att utesluta om du inte har proteinpulver hemma. Jag gillar att få i mig grönsaker till frukost (behöver jag ens förklara hälsofördelarna med grönsaker?) så jag rev även lite zucchini och hade i, som inte ger något smak överhuvudtaget, utan endast en krämig och fyllig konsistens (det går självklart att utesluta detta också). Testa, det är sååå gott! OIAJ - Overnight oats med äpple & vaniljsmak 1 port 1 dl (35g) havregryn 2/3 äpple (ca 75g), i bitar 1/2 skopa (10g) whey complete vanilj** 1 msk Sukrin Gold (eller annan sötning) 50 g finriven zucchini 2 tsk chiafrön (gör konsistensen tjock och krämig och har riktigt bra hälsoeffekter, finns i vanliga livsmedelsbutiker) 150 g lättkesella ca 1,5 dl vatten (eller mjölk om du hellre känner för det) Tillbehör: 10 g (ca 1/2 msk) mandelsmör och 3 jordgubbar (mandelsmöret ger en grymt god smak!) 1. Blanda ihop alla ingredienserna med en sked. Häll upp i en burk med lock (eller en skål med plastfolie över) och ställ in i kylen över natten. Ta ut och ät med sked. Om det är för tjockt kan du späda med lite vatten eller mjölk. **Använder du inte proteinpulver behövs det mindre vatten/mjölk.

• Veteran
    1732 inlägg
    12 juni 2013 09:15

Vägdag på fredag tjejer och jag är INTE hemma. Jag har ingen aning VAR jag ÄR eller om jag har INTERNET eller INTE. Jag misstänker att vi ska till LONDON men jag har ingen aning. Det är min MAN som fixar en HEMLIG resa :) Jag uppdatera era VIKTER på TISDAG igen när vi har kommit HEM. Pepp!

• Veteran
    1732 inlägg
    12 juni 2013 09:43

Till sommaren är det gott att kunna äta god glass. Här har jag skapat en glass helt utan socker. Min dotter beställde hallonglass till sitt kalas och det blev en succé. Hoppas att detta recept även kan inspirera dig till att göra glass på ett naturligt gott sätt. Använd de frukter du älskar som bäst. Något annat som skulle vara gott i denna glass är hackade mandlar. Recept: 3,5 dl laktosfri grädde 4 äggvitor 1-2 tsk vaniljpulver ( den ekolosiska) 2 dl hallon 1 färsk mango Gör så här: Vispa äggvitorna tills det går att vända skålen upp och ner utan att det rinner ut. Vispa grädden och häll ner hallon och mango plus även vaniljpulvret. Mixa nu med en stavmixer tills frukten delar sig väl, vänd nu ner äggvitan och rör om. Häll med fördel upp i silikonformar. Själv har jag valt att använda hjärtan. Smeten räcker till 14 hjärtan. Ställ in i frysen och låt stå ca 4 timmar innan du ska servera.

• Veteran
    1732 inlägg
    12 juni 2013 11:13

Tack Marel 15 :) Jag hoppas på London, så länge sedan jag var där :) 12 brownies • 5 dl färska urkärnade dadlar • 4 msk kokosolja, rumstempererad • 2 msk lönnsirap • 6 msk kakaopulver, gärna raw kakao • ½ tsk vaniljextrakt (vaniljpulver – inte vanljsocker) • 3 påsar chai te, gärna Yogi • 2 msk krossade linfrön • 2 nypor havssalt • 1 ½ dl hasselnötter, grovt hackade 1. Kör alla ingredienser utom hasselnötterna i en matberedare eller mixer, till en slät massa. Skrapa ner smeten med en sked emellanåt. 2. Lägg ut smeten på en stor tallrik och tillsätt hackade hasselnötter. 3. Smörj in händerna med kokosolja och knåda smeten för hand. 4. Smörj en form med kokosolja eller täck den med plastfolie och tryck ner smeten i formen. Den ska vara ungefär 1,5 cm tjock. Ställ den i kylen i minst en halvtimme. 5. Skär ut dina brownies i önskad storlek. Pudra över kakao och dekorera med hasselnötter.

• Veteran
    1732 inlägg
    12 juni 2013 11:14

Cirka 20 tryfflar • 100 g mandlar, grovt hackade • 15 färska dadlar, urkärnade • 2 msk kokosolja • 1 dl kokosflingor • 4 msk kakao, gärna raw kakao • 1 msk vatten • ½ tsk kanel Topping • 1 handfull mandlar, grovt hackade • 1 handfull kokosflingor • ½ msk kakao 1. Mixa allt till tryfflarna i en matberedare till en tjock smet. Tillsätt lite mer vatten om det behövs. 2. Forma 20 små runda kulor med händerna. Rulla några av tryfflarna i mandelhack, några i kokos och resten i kakao. Låt stå i kylen ca 15 minuter före servering.

• Veteran
    1732 inlägg
    12 juni 2013 11:17

8–10 tårtbitar • ½ dl mandel, valnötter eller hasselnötter • 1 ½ dl naturella skalade solrosfrön • 2 msk skalade hampafrön eller krossade linfrön • 12 färska dadlar, urkärnade • 2 msk kokosolja • 1 tsk havssalt Fyllning • 5 msk kokosolja • 1 dl lönnsirap eller agavesirap • 5 dl naturella cashewnötter, blötlagda 3–8 timmar • 1 ekologisk citron, saft och rivet skal • 1 ekologisk apelsin, saft och rivet skal • 2 tsk mald kanel • 1 tsk mald kryddnejlika • 1 tsk mald kardemumma • ½ vaniljstång, halverad på längden och urskrapad Topping • 2 granatäpplen, eller 150 g frysta hallon • Saften av en lime FRyst gRanatäppel- och cashewtåRta en fantastisk vegantårta som också är raw. i botten, som är söt och lite knäckig, finns nötter och dadlar och fyllningen är gjord av cashewnötter med apelsin och klassiska vinterkryddor. tårtan toppas med mixade granatäpplen för en fräsch twist. Botten 1. Mixa nötter, solrosfrön och hampafrön i matberedare en halv minut, inte för finhackade. Ställ åt sidan i en skål. 2. Mixa dadlar, olja och salt i matberedaren till en smet. Tillsätt de hackade nötterna och kör på låg hastighet till en klibbig nötmassa. 3. Häll över nötmassan i en springform med löstagbar kant och platta ut den jämnt med händerna. Kyl botten medan du förbereder fyllningen. Fyllning 1. Smält olja och lönnsirap eller agave i en liten kastrull på väldigt låg värme medan du rör om. Häll upp i en blender eller matberedare. 2. Tillsätt blötlagda cashewnötter, citron- och apelsinsaft och skal, kanel, nejlika, kardemumma och vanilj. Kör på hög hastighet tills cashewnötterna har blivit en fin och slät kräm, 1–2 minuter. Häll fyllningen över den kalla bottnen och ställ in den i frysen ca 30 minuter eller tills den har börjat stelna. Förbered under tiden toppingen. Topping  1. Halvera granatäpplena. Banka kraftigt på skalet med baksidan på en sked, och låt kärnorna ramla ner i skålen. Mixa granatäppelkärnorna och limesaften i matberedare till en jämn fruktmassa. 2. Häll fruktmassan över den stelnade cashewnötkrämen. Sätt tillbaka kakan i frysen tills den är helt frusen, 1–2 timmar. Ta ut i rumstemperatur 15 minuter före servering. 3. Skölj en vass kniv under varmt vatten för att lättare skära ut tårtbitar. Tårtan kan göras några dagar i förväg, men låt den då tina en längre tid.

• Veteran
    1732 inlägg
    12 juni 2013 11:20

Vad är supermat?  Det är naturliga födoämnen med hög näringstäthet och ett brett näringsspektrum. Mat som stärker immunförsvaret och stöttar kroppens renande processer. Motsatsen till lösgodis alltså! när provade du det första gången?  Det var sju år sedan, när jag deltog i ett 16 mil långt ultralopp i Chamonix. Då provade jag ett korngräspulver som flera kända ultralöpare använder. Inför ett veckolångt ökenlopp i södra Marocko valde jag att uteslutande äta supermat. Det gjorde att jag återhämtade mig snabbare efter varje etapp och mådde bättre efteråt. hur använder man supermat i vardagen?  Det är enklast att göra en shake med grönt pulver, till exempel korngräs, nässelpulver, hampapulver eller spirulina som mixas med vatten och äppeljuice. Jag skakar snabbt ihop pulvret med juicen i ett glas med lock. Då får jag i mig dagsbehovet av näringsämnen som finns i gröna växter, exempelvis magnesium, folsyra och kalcium. Ibland gör jag en matigare smoothie när kroppen behöver återhämtning efter träningen. Då mixar jag hampaprotein, bipollen och chiafrön med frukter och yoghurt och får en proteinrik och god smoothie. Jag äter också supermat som snacks mellan måltiderna och i gröten. något som hjälper mot förkylningar? Jag hjälper kroppens motståndskraft med näringstäta födoämnen som citrusfrukter (hetta inte upp dem), vitlök och färsk, riven ingefära. Dessutom gör jag te på antioxidantrika kryddor som kanel, svartpeppar, gurkmeja, kryddnejlika och cayennepeppar. Vilka effekter har du märkt av ?  Jag blir inte sjuk lika ofta och om jag blir förkyld blir symtomen lindrigare. När andra drabbas av influensa i tio dagar brukar jag få en lättare förkylning under två till tre dagar. Min kropp återhämtar sig också snabbare efter hård träning och tävling. är det dyrare att äta supermat? Det finns enkel och billig supermat som bland annat spenat, grönkål, kakao, färsk ingefära och chili. Men det är viktigt att du ser supermaten som en investering – det är dyrt och tråkigt att vara sjuk!