Vill du vara med? I denna tråd är det fokus på hälsosam mat & träning och viktminskning så klart. Jag delar med mig av mina erfarenheter och smarriga hälsosamma recept. Jag hoppas att medlemmarna i denna tråd också kommer vara aktiva här inne och dela med sig av sina tips & trix. Vägdag blir fredagar. God ton är ett måste i denna tråd för här vill vi trivas. Ni som bara tänkte rapportera in er vikt på fredagarna kan söka er till andra trådar tack, här är vi engagerade.
Deltagare:Startvikt/Målvikt:Nuvarande vikt: Viktförändring:
Flodis@60kg .........................58kg
Madde65@/60kg...................67kg..........60,8kg......-6,2kg
Wimsy@................................62,7kg.........55,4kg.......-7,2kg
Mittsätt@...............................67kg...........62,9kg.........-4,1kg
Cannes@..............................62,4kg..........61,4...........-1,0 kg
Molnz@................................92,5 kg............93 kg........+0.5 kg
Naihina@.............................71kg
Camilla7@..........................92,3kg.............91,2kg.....-1,1 kg
Vikt idag 72,8
Ligger kvar på samma vikt denna vecka, 61,1 kg. Ha det gott!
Kyckling i vitlöksvinägergräddsås 4 port 600 g kycklingfilé 1 msk kycklingfond 1 dl vatten 2 stora vitlöksklyftor 2½ dl grädde 2 dl crème fraiche 1-2 msk rödvinsvinäger 2-3 msk fransk senap 2 tsk torkad dragon 100 g mjuk vitlöksost hackad persilja Strimla kycklingen, stek färdiga i en stekpanna, ta upp och håll varma. Koka upp fond och vatten, tillsätt pressad vitlök, senap, vinäger, dragon och grädde. Låt det puttra en stund innan ost och crème fraiche vispas ner. Smaka av, det kan behövas mer senap eller vinäger beroende på hur du tycker det smakar/ska smaka. Lägg ner kycklingen och låt det puttra till köttet är genomvarmt, ca 5 minuter. Strö till sist i hackad persilja och servera med pressad potatis (mest för att det sugen upp såsen så bra:))
8 portioner Pajdeg: 3,5 dl mandelmjöl (jag använder sellton) 50 gram smör 1 msk fiberhusk ev ca 1 msk sötning – dvs sötningsmängden motsvarar 1 msk riktigt socker ** 1 krm salt 2 äggulor 2 msk grädde Fyllning: 1 liter färska jordgubbar 1 dl vispgrädde 1 ägg ev vaniljessens motsvarande 1 tsk vaniljsocker (vaniljpulver färgar fyllningen brun) Valfri sötning motsvarande 1/2 dl strösocker * 1 msk potatismjöl (potatismjöl binder vätskan, 1 msk innehåller 9 kolhydrater vilket innebär att det blir ca 1 gram kh per portion. Går att utesluta men pajen blir vattnigare. Gör först pajdegen. I en matberedare med knivar, blanda mandelmjöl med smör och lägg sedan i övriga ingredienser och kör tills du fått en deg. Stjälp upp i en skål och ställ kallt i minst 30 minuter. Sätt ugnen på 175 grader. Tryck ut degen i formarna och förgrädda pajen i ca 7-8 minuter. Skölj, snoppa och skiva jordgubbarna och fördela i pajskalet. Vispa grädde, ägg, sötning och ev potatismjöl tills det tjocknat lite. Häll sedan över jordgubbarna. Grädda i mitten av ugnen i ca 45 minuter. Servera med vaniljgrädde eller sockerfri vaniljglass.
65,1 idag
Hej, Har sovit dåligt en vecka, varit på läger med barnen, och vips var vi på 70,3 kg, men jag är i alla fall en glad en!
Som sagt, jag var uppe & vände på 76kg i söndags & är nu nere på 73kg, så väldigt nöjd!!
Grattis Camilla
35° varmt och det ska komma in en värmebölja vilken dag som helst som gör att vi kommer att ha över 40°-PHUUU! Tränar 6 dagar i veckan och det är svettigt, måste ta resorb för att återställa vätskebalansen. Vi badar som aldrig förr och försöker svalka oss så gott det går. Imorgon kommer barnen, tjohoooo! Nu ska jag fortsätta skriva på min bok som snart är klar, whiiiiiiii!!! Men först recept på nyttiga ostkex! 2 dl mandelmjöl 1 dl pumpafrön 1 dl solroskärnor ½ dl gula linfrön 2 msk fiberhusk 1 msk Pastramikrydda 3 krm bakpulver 5 äggvitor från stora ekologiska ägg, ungefär 1,5 dl 1 stort ekologiskt ägg Blanda alla torra ingredienser i en bunke. Vispa ihop äggvitor och det hela ägget lätt, och blanda ned det. Rör om till en jämn och fast smet. Låt stå och svälla 5 minuter. Rulla bollar av degen, lite större än normalstora köttbullar, och lägg på bakpapprad plåt. Ta lite olivolja på fingrarna och platta ut tunt, tunt. Grädda strax nedanför mitten i 170 graders ugnsvärme. Jag tog ut mina efter 22 minuter. Låt svalna på plåten, och förvara sedan kexen torrt och lufttätt. Pepp från Cypern!
Tack Rogann!