icon-chat icon-cutlery icon-dumbbell user count-calories menu Search

Minus 5 kg till Midsommar!!!

Veteran
1732 inlägg
17 december 2012 12:33

Vill du vara med? I denna tråd är det fokus på hälsosam mat & träning och viktminskning så klart. Jag delar med mig av mina erfarenheter och smarriga hälsosamma recept. Jag hoppas att medlemmarna i denna tråd också kommer vara aktiva här inne och dela med sig av sina tips & trix. Vägdag blir fredagar. God ton är ett måste i denna tråd för här vill vi trivas. Ni som bara tänkte rapportera in er vikt på fredagarna kan söka er till andra trådar tack, här är vi engagerade.

Deltagare:Startvikt/Målvikt:Nuvarande vikt: Viktförändring:

Flodis@60kg .........................58kg

Madde65@/60kg...................67kg..........60,8kg......-6,2kg 

Wimsy@................................62,7kg.........55,4kg.......-7,2kg

Mittsätt@...............................67kg...........62,9kg.........-4,1kg 

Cannes@..............................62,4kg..........61,4...........-1,0 kg

Molnz@................................92,5 kg............93 kg........+0.5 kg

Naihina@.............................71kg

Camilla7@..........................92,3kg.............91,2kg.....-1,1 kg

• Veteran
    1732 inlägg
    5 juli 2013 10:19

SNABBA KOLHYDRATER LIKA BEROENDEFRAMKALLANDE SOM HEROIN OCH KOKAIN Milkshake med högt GI gör dig beroende Många av oss vet det redan - snabba kolhydrater, inte minst socker och vetemjöl skapar beroende. Nu börjar forskningen hinna i kapp och nya studier bevisar förändringar i vår hjärna efter intag av snabba, raffinerade kolhydrater. Dessa livsmedel påverkar centra i hjärnan där vi känner tillfredsställelse som också lätt leder till beroende. Forskarna jämför detta beroende med det vi kan få av heroin eller kokain exempelvis. När vi tar droger eller för den delen äter en påse smågodis producerar vår hjärna dopamin. Ett ämne som gör oss "höga" och tillfreds. Ett tillstånd vi gärna vill komma tillbaka till - ju snabbare desto bättre. Där skapas beroendet. Det som skiljer denna studie från tidigare är att man i det här fallet lät deltagarna äta exakt samma antal kalorier i en milkshake. Två grupper av män fick denna milkshake och för hälften av dem innehöll den socker (glukos) och hade ett högt GI-värde medan den andra smakade sött, men var sötad med sötningsmedel och GI-värdet var lågt. Jämförelser gjordes efter fyra timmar och det var solklart att de som hade druckit milkshakes med högt GI-värde var betydligt hungrigare och dessutom hade ett betydligt starkare sug efter mer mat = mer snabba kolhydrater. Tidigare studier har kunnat påvisa samma resultat. Det som skiljer denna studie från de tidigare är att man här lyckas påvisa att du genom val av diet - en utan snabba kolhydrater som håller blodsockret på en jämn nivå och insulinet i schack, kan komma tillrätta med problematiken. Många av oss vet redan av personliga erfarenheter detta. Ändå är det inte alltid så lätt att hålla sig till den typen av mat som vi mår som bäst av, vilket är: Grönsaker Frukt Bönor Nötter, frön och mandlar Fullkornsprodukter Fiberrika livsmedel Håll dig borta så mycket du kan från sådant som innehåller en massa processade och snabba kolydrater: godis, bakverk, glass, chips, ris, pommes frites, bröd, pasta etc.

• Veteran
    1310 inlägg
    5 juli 2013 10:47

Grattis Rogann! Dagens vikt på mig 74kg, helt ok ändå med tanke på att jag vägde 76kg i söndags & haft jobbevecka! Pepp till alla!

• Veteran
    1732 inlägg
    5 juli 2013 11:31

Grattis Rogann din diet funkar :) Vad duktiga ni alla är! Jag fortsätter med min PF och dricker mina gröna juicer, underbart gott här i värmen! Idag har vi poolhäng efter gårdagens snorkling i grottor. Ikväll ska vi hem till goda vänner på BBQ fest, kul kul. På söndag åker barnen hem,,,buuuuuuuuuuuuuuu! Fast de kommer ner i augusti igen. Jag bokade precis en 3 veckors Thailands resa till dem över julen så vi funderar på om vi oxå ska åka dit....På torsdag kommer August hit , vår yngste son...mysigt! PÅ onsdag ska vi åka över till den turkiska sidan och mysa med en övernattning och vi ska oxå spana in vår nya Marina :) Vad gör ni i sommar? Peppkram till er alla!

• Veteran
    1682 inlägg
    5 juli 2013 16:43

Tack ska ni ha Carina o Flodis Äntligen har jag hittat något som funkar. Men jag är inte riktigt i mål, men kommer att gå till målsnöret Sedan gäller det att kunna behålla vikten Kram

• Utmärkt medlem
    635 inlägg
    5 juli 2013 22:08

Hälsningar från soliga och varma Grekland till er alla..jag njuter av livet för fullt och på måndag börjar vi återfärden mot Sverige med bilen...så nästa söndag kommer vi att vara på svensk mark igen. Grattis Rogann till din viktminskning, bra jobbat! Ha det gott allihopa!

• Mycket engagerad
    498 inlägg
    6 juli 2013 08:44

Bra jobbat Rogann!

• Veteran
    1732 inlägg
    6 juli 2013 11:42

Jättegott LCHF knäckebröd , 2 dl dinkelmjöl 1 dl solrosfrö 1 dl sesamfrö 1 dl hel linfrö en halv dl rappsolja 2 dl varmt vatten . Blanda torra ingredienser häll i olja o varm vatten blanda . Bred ut på plåten o grädda i 150 gr i 60 min . Så lätt o så gott

• Veteran
    1732 inlägg
    6 juli 2013 11:43

Rogann kan du inte berätta mer om din diet och lägga uy recept och vad den går ut på? Kanske fler känner för att haka på.....

• Engagerad
    60 inlägg
    6 juli 2013 22:09

Tips för inflammerade fotleder mottages tacksamt. Släpar fortfarande på elöndet sedan Romresan.

• Mycket engagerad
    147 inlägg
    6 juli 2013 22:39

hej på er, Idag har jag varit på tjejvansbro simningen. Blev stressad när de sa att det i år är ovanligt strömt i vattnet och det var 15.9 grader. Jag hade köpt en 3/4 dels kort dräkt billigt på XXL + nån eko salva som skulle vara bra mot kylan o inte lika kladdig som fårfett... jag startde 12.20 och valde att starta sist i gruppen. Kände att jag ville gå ner i vattnet i lugn o ro och starta i mitt eget tempo. När jag väl vant mig vid temperaturen (JA man kippade lite efter andan) så var det helt OK! Jag kände (till skillnad från skidor o cykling) att detta kan jag! Så jag började simma och eftersom jag startadfe sist fick jag simma långt ut mot älven där det var mest strömt för att simma förbi alla som nu låg och guppade i vattnet framför mig. Tot simmade jag nog 70% av loppet där ute för att komma förbi. Var nog mest själv förvånad men kände att det funkade jättebra. Kom i mål på 26 minuter och det är ungefär samma tid som jag normalt simmar 1000m på i vanlig bassäng så jag var supernöjd!! Jättebra ordnat arrangemang, härlig stämning och fantastiskt väder. Kunder inte ha blivit en bättre avslutning på min tjejklassiker satsning. Nu är jag helt inställt på att köra halvklassikern nästa år. Enda dilemmat denna vecka är att jag står still i vikt. Det får blir nästa veckas uppdrag att lösa....-)