Vill du vara med? I denna tråd är det fokus på hälsosam mat & träning och viktminskning så klart. Jag delar med mig av mina erfarenheter och smarriga hälsosamma recept. Jag hoppas att medlemmarna i denna tråd också kommer vara aktiva här inne och dela med sig av sina tips & trix. Vägdag blir fredagar. God ton är ett måste i denna tråd för här vill vi trivas. Ni som bara tänkte rapportera in er vikt på fredagarna kan söka er till andra trådar tack, här är vi engagerade.
Deltagare:Startvikt/Målvikt:Nuvarande vikt: Viktförändring:
Flodis@60kg .........................58kg
Madde65@/60kg...................67kg..........60,8kg......-6,2kg
Wimsy@................................62,7kg.........55,4kg.......-7,2kg
Mittsätt@...............................67kg...........62,9kg.........-4,1kg
Cannes@..............................62,4kg..........61,4...........-1,0 kg
Molnz@................................92,5 kg............93 kg........+0.5 kg
Naihina@.............................71kg
Camilla7@..........................92,3kg.............91,2kg.....-1,1 kg
Mums CamillaQ, jag älskar gojibär. Underbart att du har kommit igång med din fettförbränning, you rock. Tror det eller ej men jag har börjat springa jag med ha ha ha och så kör jag den jävligaste träningsformen någonsin "Insanity workout". Googla så får ni se. 9 pass i veckan tränar jag numera, kalla mig inte galen...jag ska bara formtoppa kroppen så jag verkligen får mina 6 pack :) dags att slänga sig i poolen, vi har 34° och det är hett!!! Pepp från Cypern!
Kort om Chia: Chiafrön är en av de rikaste vegetabiliska källorna till Omega-3. Fröet man får från Chiaväxten, så kallade chiafrön, är ett litet frö med unika egenskaper. Det kan användas av de som vill gå ner i vikt, diabetiker som vill ha en naturlig metod för att ha kontroll över blodsockernivån eller idrottare som strävar efter större uthållighet. Chia används såklart även av människor med det enkla målet att bara hålla sig frisk, vital och stark! Chiafröts ursprung och upptäckt Chiafrön har sedan urminnes tider använts av aztekerna i södra och västra Mexico. Där användes detta lilla mirakelfrö som baslivsmedel och energitillskott, men även ibland som en dyrbar offergåva till gudarna. Chiafrön användes i hundratals år och blev sedan bortglömt. Man har nu återigen fått upp ögonen för detta nyttiga frö som med tiden bara blir alltmer vanligt. Själva ordet "Chia" kommer från ett ord som ursprungligen betyder "oljig", och detta beror att man sedan en lång tid tillbaka traditionellt lagt chiafrön i blöt. Det bildas då en geléaktig, aningen oljig hinna runt fröna. Detta var tidigt ett populärt sätt att "tillaga" chiafröet och än idag är det mycket vanligt att man gör detta i stora delar av Sydamerika. Chiafröts effekter och näringsinnehåll Rika på på protein och kolhydrater Hög mängd antioxidanter och omega-3 fettsyror samt kostfiber, vilket gör det till ett av de mest näringsrika livsmedel som finns. Fördelar: Omega-3 fettsyror är essentiella oljor som behövs för att kroppen ska kunna tillgodogöra sig de fettlösliga vitaminerna A, D, E och K. Dessa fleromättade fettsyror förser huden med näring och gör den mjuk och följsam samtidigt som de ser till att slemhinnor, membran och nerver fungerar normalt. Fettsyrorna har även en betydande roll för syresättningen av kroppens organ. Dessa underlättar nämligen transporten av syre genom blodet till alla celler, vävnader och organ. Chia är bra för både hjärnan och näringsupptagningen i mage och tarmar. Fröet innehåller bor som stärker skelettet och ALA, Alfa-linolensyra, som är en livsnödvändig fettsyra som efter behov omvandlas i kroppen till Omega-3. Brist på Omega-3 fettsyrorna EPA, DHA i hjärnan kan leda till inlärningssvårigheter, nedstämdhet och depression. Fler fördelar... Chiafrön bidrar till att kolhydraterna bryts ner i en långsammare takt. Detta ger en jämnare blodsockernivå, vilket är till stor fördel för diabetiker. Att kolhydraterna bryts ner långsammare innebär också att den energigivande effekten räcker längre vilket resulterar i ökad uthållighet, något som är viktigt för exempelvis idrottare. Chiafröet innehåller dessutom en hel del nyttiga mineral- och spårämnen såsom fosfor, kalcium och kalium. Fröet binder även vatten upp till 12 gånger sin egen vikt, vilket ger ett bättre näringsupptag samtidigt som det underlättar både matsmältningen och förbättrar kroppens vätskebalans. Chia underlättar det alltså för magen och är därför ett bra alternativ till Aloe Vera. Användning av chiafrön: Chiafrön kan ätas som de är eller krossas för att maximera tillgången till hälsosamma fetter i fröna. Lägg hela chiafrön i dina frukostflingor, i din gröt eller blanda i dem i yoghurten tillsammans med andra nötter och frön för en god och nyttig start på dagen. Det går också bra att strö över fröna över salladen, pastan eller använda i andra maträtter. Fröna kan även användas i bakverk, t ex till att göra nyttiga chokladbollar och muffins.
72kg blankt idag! Jag kommer att åka på semester ute i skogen med dålig täckning, så ni lär inte höra av mig förrän v.31 Ha det gött!
Vikt 72,3
Vikt idag: 86,7 kg. CamillaQ: Ha det så bra!
Wow vilka resultat. Grattis!!!!! Jag har uppnått resultat jag med! Idag på träningen gjorde jag 3x10 pullups och 10x10 inverted launches med 24kg. Min PT blev så lycklig att jag kunde fixa non assisted pullups så han sprang fram och kramade och tjoade. Sedan fick jag skrika - Jag är stark!!!! Flera ggr! Ha ha ha! Igår var jag och sprang, 5km och det gick hur lätt som helst. Jag har verkligen förbättrat min kondis och styrka det sista året. Snacka om att jag kommer att vara en fit 50 åring om några år!!! Idag testade jag mitt PH värde också via lackmus papper på tungan. Jag låg på PH 7,0 vilket är kanon. Då är jag alkalisk vilket man ska vara! Så idag ska jag börja juica i 5 dagar. Och jag mår så underbart gott under tiden. Jag juicar ju annars hela dagarna men jag ska även juica på kvällen, skönt! 35° i skuggan, 31° i poolen, jag njuter av livet och boken är snart klar, whiiiiiiii!!! Pepp från Cypern!
Tack, jennyc! Grattis Flodis! Du är så hurtig att du nästan växt ur oss! Du toppar oss alla i alla dagar! Men vi hänger med dig för du är så snäll & gullig! & vi andra jobbar & håller SVERIGE levande, det är kanske en av skillnaderna. Dom flesta av oss har barn som bor hemma i ganska ung ålder. Fantastiskt vad många skillnader jag kunde hitta bara för att det känns bättre för oss dödliga då! Ta inte illa upp nu det var mkt skämt med i bilden. Jag tycker du är SUPER duktig & du inspirerar oss alla jätte mkt. Jag tror heller inte du berättar allt du gör inom träning för det hade gjort oss andra gråa! Lite så känner jag i andra grupper, att man skäms & berätta allt! Jag tycker du är fantastiskt duktig! Grattis än en gång!
Oj Camilla vilka ord. Tack tack tack! Men självklart har jag inte vuxit ur er, jag kommer alltid att finnas här som en sporrande tränings och hälso entusiast!!! Vet du vad jag har börjat med CamillaQ, springa 5km på kvällarna. Underbart skönt att rensa hjärnan efter en dag med min bok! Fattar varför du älskar att springa! Soliga heta kramar från Cypern!
Många kvinnor behöver en annan strategi än ”bara” träna eller äta på ett visst sätt. När det gäller ”kvinnlig” fettförbränning så finns det vissa saker att ta hänsyn till, jag har redan pratat om det tidigare men nu kör vi det igen lite mer konkret. 1. Matsmältning 2. Ämnesomsättning (metabolism) 3. Hormoner Många kvinnor har en lång historia av ätstörningar, jag räknar hit för lite mat (för få kalorier), överkonsumtion av socker men även underkonsumtion av proteiner och bra fetter. Även jojobantning tillhör dit, ni vet- ner och upp igen, ner och upp igen under flera år. Ätstörningar leder ofta till magsmältningsproblem, inklusive läckande tarm: Orsaker till det: ”Läckande tarm syndromet” är i utgångspunkt förorsakat av en inflammation i tarmslemhinnan, denna inflammation förorsakas vanligtvis förorsakad av följande: * Stress (största orsaken) * Antibiotika (eftersom det ger en rubbad balans av den naturliga tarmfloran av bakterier, parasiter, Candida, svamp). * Alkohol & koffein * Mat och dryck förorenat av parasiter som Giardia lamblia, Cryptosporidium, blastocystis hominis och annan mat och dryck förorenad av bakterier som Helicobacter pylori, Klebsiella pneumoniae, citrobacter, pseudomonas och andra kemikalier i jäst och behandlad mat (färgämnen, konserveringsmedel, oxiderat fett). * Enzymbrister (t.ex. celiaki, laktasbrist som förorsakar laktosintolerans) * NSAIDS (Non-Steroida AntiInflammatoriska läkemedel) som ASA, ibuprofen, etc). * Kortikosteroider (Kortisonpreparat t.ex prednisolon). * Diet med högt intag av raffinerade kolhydrater – (t.ex. godis, kex, kakor, läskedrycker, vitt bröd). * Receptförskrivna hormoner som p-piller. * Mögel, svamp mykotoxiner från lagrad säd, frukt och raffinerade kolhydrater. Det är ett faktum att många människor lider av mycotoxicosis (giftig svampförgiftning). Källa: Biotekdetox.com Ämnesomsättning är ofta nedsatt på grund av lite mat och för mycket av långvariga cardiopass, tillsammans med brist på styrketräning (som påverkar ämnesomsättning positivt) Hormoner: en del kvinnor lider av överskott av östrogen, vilket i sin tur leder till en ond cirkel (för mycket östrogen orsakar fettdepåer och mer fett ger mer östrogen), låga progesteronnivåer på grund av stress (privat eller på jobbet eller som resultat av bantning och för mycket cardioträning) , insulinresistens och kroniskt förhöjda kortisolnivåer (stresshormonet) Det låter inget vidare, eller hur? Deprimerande, illa, hopplöst. MEN! Vi kan vi förbättra och påverka kroppens sammansättning och hälsan om vi tar tag i det. Svaren finns bland förklaringarna till problemen, om ni tittar närmare. Gör helt enkelt tvärtom det jag beskrev. Ät mer, mer protein, ät regelbundet, träna styrka, undvik långa cardiopass, hoppa snabba kolhydrater, sluta stressa. Ät bättre, inte mindre. I ärlighetens namn: hur många gånger väljer du att ta en powerwalk eller hoppa på bandet i stället för att öka intensiteten i ditt styrkepass och genom det förbättra ämnesomsättningen? Som sagt: se över din kost och dina vanor mer grundligt, du hittar många svar till hur du ska göra! Pepp!
Flodis: skönt att höra din röst igen, trodde kanske du blev stött över mina ord! Springa har jag ALDRIG tyckt om förrän för 2-3år sedan! Super najs!