Vill du vara med? I denna tråd är det fokus på hälsosam mat & träning och viktminskning så klart. Jag delar med mig av mina erfarenheter och smarriga hälsosamma recept. Jag hoppas att medlemmarna i denna tråd också kommer vara aktiva här inne och dela med sig av sina tips & trix. Vägdag blir fredagar. God ton är ett måste i denna tråd för här vill vi trivas. Ni som bara tänkte rapportera in er vikt på fredagarna kan söka er till andra trådar tack, här är vi engagerade.
Deltagare:Startvikt/Målvikt:Nuvarande vikt: Viktförändring:
Flodis@60kg .........................58kg
Madde65@/60kg...................67kg..........60,8kg......-6,2kg
Wimsy@................................62,7kg.........55,4kg.......-7,2kg
Mittsätt@...............................67kg...........62,9kg.........-4,1kg
Cannes@..............................62,4kg..........61,4...........-1,0 kg
Molnz@................................92,5 kg............93 kg........+0.5 kg
Naihina@.............................71kg
Camilla7@..........................92,3kg.............91,2kg.....-1,1 kg
Låter ljuvligt CamillaQ- skönt att bli lättare i både kropp och sinne! 9 kg är mycket!!! Väg upp 9kg och bär omkring på det så känner du vilken hg belastning det är för kroppen, tror inte du vill ha tillbaka dem ha ha ha. Vi ligger i en ljuvlig liten pittorisk hamn, Bozburun, det här är äkta Turkiet och hit åker turkarna själv på semester. Inte stort utan en liten byhåla vid havet. Den inhemska lilla brandbilen var precis här i hamnen och vattnade blommorna och träden- underbart att se ha ha ha. Här är vi inblåsta fastän det är vindstilla och havet är spegelblankt. Men lite längre ut blåser det 20m/s och nordliga vindar och de vill vi inte ha i fören så därför stannar vi här. Jag valde at börja min fasta lite tidigare igår så kl 15.00 har jag fastat i 24 timmar. Jag ska träna en sväng på kvällen och sedan ska vi gå ut och äta på en av restaurangerna som är här vid kajkanten, sååå romantiskt och mysigt. Idag SKA jag ha en hel skrivardag, ska skriva klart slutet på boken som jag ändrar hela tiden men nu får det här slutet gälla. Sedan ska jag läsa igenom boken ännu en gång. 20 sept släpper jag ifrån mig den till min testgrupp och i sista sept ska den skickas in. Ha alla en underbar skön dag. Vi har fortfarande en enorm värme men närmare 40° varje dag. Skönt tycker jag. Som tur är har vi en sandstrand mitt emot oss så det blir en hel del svalkande bad mitt i allt skrivande också, och kattkel.....finns massa fina söta katter här i Bozburun! Peppkram!
Frökex: 1dl pumpafrö 1dl sesamfrö 1/2 dl linfrö 2 dl ljus såsredning 1/2 dl olja 2 1/2 dl kokande vatten Bred ut tunt på bakplåtspapper strö salt på. In i ugnen ca 1h i 150gr. Men kolla det så det inte bränner, ska bli knaprigt & brytbart. Super gott!
Älskar det receptet och har gjort det ofta- underbart !
Denna pajen har blivit omåttligt populär! Den finns i min bok och bl.a. Johanna Toftby gör den ofta och bloggar om den <3 Blir så glad när jag hör att ni tycker om min mat! Att skänka matglädje med nyttigare alternativ är det bästa som finns! Åses populära Tacopaj 6 portioner Pajdeg: 3 dl mandelmjöl 0,5 dl skalade sesamfrön 40 gram smör 1 msk fiberhusk 1 tsk salt 1 ägg Mixa mandelmjöl och sesamfrön i mixer/blender – lägg i resterande ingredienser och kör till en deg. Lägg degen att vila i kylskåp ca 30 min – 1 timme Tryck ut i form (jag har en 20 cm form med löstagbar botten), det kan kräva lite tålamod, men går! Använd smörkniv för att platta ut det sista. Förgrädda skalet i 8-10 minuter i 175 grader. Tacofärs: 600 g nötfärs 1 gul lök 2 vitlöksklyftor 1 msk tacokrydda utan socker 1 dl vatten 2 tomater jalapenos smör att steka i salt Oströra: 3 dl lagrad ost 3 dl creme fraiche Tacokrydda: ( ca 0,5-1 msk per 400 g färs): Förvara i burk 2 tsk chilipulver 2 tsk torkad oregano 2 tsk mald spiskummin 1 tsk paprikapulver 1 tsk vitlökspulver 1 tsk lökpulver 1,5 tsk salt 2 krm cayennepeppar Höj ugnen till 225 gr efter pajdegen är gräddad. Finhacka lök och vitlök och stek tillsammans med nötfärsen i lite smör. Blanda ner tacokrydda och vatten och låt det småputtra i 5 minuter. Smaka av med salt. Fyll sedan skalet med färsen och skiva tomaterna och lägg ovanpå tillsammans med jalapenos, blanda ihop oströran och bred över färsen. Grädda mitt i ugnen i ca 20 minuter och servera med en blandad sallad och min goda guacamole. - See more at: http://56kilo.se/blogg/page/5/#sthash.16OUhfpx.dpuf
Ja, Flodis! Den pajen låter jätte god! Skulle vilja ha paj till dotterns släktkalas ihelgen, men det vill ju inte hon! & det är ju hennes kalas, så den gick inte! Det blir grillade förkokta kamben med idaho potatis & coleslow sallad! Men det går inte av för hackor det heller! Vikten står kvar på 72kg nu, men ska träna med en häst ikväll & trimma en annan på fältet, så 71kg imorgen borde inte vara några problem!
Hej alla! Jag har inte orkat vara aktiv här på väldigt länge men jag "tjuvläser" här nästan varenda dag! Har haft bakslag med maten, gått upp 8 kilo under sommaren, men känner mig nu såpass stark att jag orkar ta tag i vikten och kämpandet igen! Flodis jag blir så inspirerad utav!
Jag har fortfarande jobbigt med fastan, tänker på mat hela dagen känns det som. I går var första dagen den här veckan och det gick bra i alla fall. Inte speciellt hungrig fast jag jobbade natten först. Så åt ingen från kl. 19 på söndagen till kl. 2 på måndagen. Nu blir det onsdag den här veckan också för torsdagen ska jag på kurs och då ska vi ut och äta lunch. Nu ska jag ut och gå en långpromenad med hunden, är lite kallt nu på morgonen men ser ut och bli en fin dag i alla fall. Låter härligt hos dig Flodis:) Längtar till vi åker!
Karanna, välkomen tillbaka! Kul att höra ifrån dig :) Har du satt en för låg normalvikt? Är du för hård mot dig själv? Du vet ibland kan man ju ha en drömvikt som man aldrig kan uppnå för då måste man leva på svältgränsen. Fundera och rannsaka :) Idag känns det som vi har slungats tillbaka till 50-talet i vår lilla by. Morgonen började med en marknad och bara den var en upplevelse ha ha ha. Sedan när vi kom ner till hamnen stod byns traktor med släp och fyllde upp vatten till en av båtarna. Det känns som vi är liiite för moderna med vår egna water maker. Igår kom brandbilen och vattnade alla blommor och träd i byn, och det var så underbart att se ha ha ha. Nu ska jag skriva 30 sidor om Gotland- och det kommer bara handla om hemskheter och små barn.....sedan är min bok klar. Imorse skrev jag klart "Om mig" som jag ska ha på min hemsida. Madde65, vad duktig du är som kämpar på med fastan- du ska se att hungern släpper ju fler ggr du har fastat. På måndag har vi bokat upptagning av vår båt i Marmaris och på tisdag flyger vi hem till Cypern igen. Känns helt okej, vi har haft 3 härliga veckor här i Turkiet och nu väntar 2 veckor med gäster där hemma. Längtar efter att få juica igen så jag ska på jakt efter en bra liten juicer som jag ska ha med mig i början på maj nästa år när vi sjösätter båten :) Pepp från ett hett Turkiet!
Här kommer ett grymt recept från Åse på 56kilo Äppelpaj 4-5 äpplen 3 dl mandelmjöl Sötning med sötma motsvarande 1-1,5 dl socker 125 gram smör 1 tsk vaniljpulver 1 tsk kanel 1 tsk bakpulver Sätt ugnen på 200 grader. Skär äpplena i tunna skivor och lägg i en liten pajform. Pudra lite sötning över om äpplena är väldigt sura. I en matberedare med knivar blanda övriga ingredienser till en deg. Platta ut degen ovanpå äpplena som ett täcke. Jag använde en matsked och händerna som hjälp. Grädda i 30 minuter. Jag lät sedan min paj stå kvar i ugnen på efetrvärme (folie på!) så allt gottade till sig riktigt ordentligt! Min pajform var lite för stor så degen täckte inte helt, försök att använda en form som är ca 20 cm.
I dag har jag gjort 2 dagen av fastan för den här veckan. En jobbig dag då det var personalmöte på jobbet och det bjöds på smörgåstårta. Men jag drack bara kaffe och hoppade över tårtan. I morgon ska jag på kurs hela dagen så då blir det lunch ute. Nu ska jag ta en kopp te och sen krypa i säng så jag slipper tänka på att jag är hungrig, för det är jag!