icon-chat icon-cutlery icon-dumbbell user count-calories menu Search

Minus 5 kg till Midsommar!!!

Veteran
1732 inlägg
17 december 2012 12:33

Vill du vara med? I denna tråd är det fokus på hälsosam mat & träning och viktminskning så klart. Jag delar med mig av mina erfarenheter och smarriga hälsosamma recept. Jag hoppas att medlemmarna i denna tråd också kommer vara aktiva här inne och dela med sig av sina tips & trix. Vägdag blir fredagar. God ton är ett måste i denna tråd för här vill vi trivas. Ni som bara tänkte rapportera in er vikt på fredagarna kan söka er till andra trådar tack, här är vi engagerade.

Deltagare:Startvikt/Målvikt:Nuvarande vikt: Viktförändring:

Flodis@60kg .........................58kg

Madde65@/60kg...................67kg..........60,8kg......-6,2kg 

Wimsy@................................62,7kg.........55,4kg.......-7,2kg

Mittsätt@...............................67kg...........62,9kg.........-4,1kg 

Cannes@..............................62,4kg..........61,4...........-1,0 kg

Molnz@................................92,5 kg............93 kg........+0.5 kg

Naihina@.............................71kg

Camilla7@..........................92,3kg.............91,2kg.....-1,1 kg

• På gång
    22 inlägg
    6 december 2013 13:13

Halloj. Jeanette här. Dagens vikt 70,5. Nu får jag en anledning att hålla fokus :-)

• Veteran
    1732 inlägg
    6 december 2013 13:26

JennyC, självklart börjar vi med 75kg sedan tar vi det därifrån *ler* 6kg kvar bara! Jag är 167 cm och behöver inte alls väga varje liten ärta, periodisk fasta i kombination med 5:2 funkar hur enkelt som helst :) Blir perfekt att träna såsom du har tänkt, träna lugnt tills du inte längre har ont då kan du lägga på lite mer vikter. Tuff tung styrketräning är det bästa att träna om man vill gå ner i vikt! Pepp från Cypern!

• Veteran
    1732 inlägg
    6 december 2013 13:28

Välkommen Jeanette, så kul att du vill joina vår grupp! Och för alla andra så kan vi väl berätta att du har gått ner 12 kg ganska snabbt :) Peppkram från Cypern!

• På gång
    22 inlägg
    6 december 2013 14:41

Tack Helena, Kul att jag får vara med :-) Jo det har ju gått ganska snabbt. 7 veckor på pulver från God Balans.se och sedan 5:2 diet. Tufft och ibland jobbigt men passar mig som är otålig och vill se snabba resultat. Nu har jag tänkt beta av åtminstone fem kilo till fram till påsk med störst fokus på att sätta en hälsosam livsstil och försöka träna MRL men även styrketräning efter att ha chattat med Helena. Ser fram emot att följas åt på resan "neråt" :-) / J

• Mycket engagerad
    498 inlägg
    6 december 2013 14:47

Flodis: Tack! Känns tryggt att ha dej i bakfickan =) Välkommen Jeanette och bra jobbat!

• Veteran
    1732 inlägg
    6 december 2013 15:09

Den är löjligt nyttig, supergod, proteinrik, billig och enkel att göra. Linssoppa 2 matskedar olivolja 2 st gula lökar 3 dl linser (jag brukar blanda röda och gröna) 3-4 st morötter 2 tärning grönsaksbuljon 1 vitlöksklyfta (valfritt) 1 matsked spiskummin (valfritt) salt och peppar 1,5 lite vatten Finhacka löken och stek i olivoljan. Skala morötterna och hacka i bitar, lägg i tillsammans med löken och låt fräsa i några minuter. Skölj linserna och tillsätt dem. Häll på vatten, buljong och låt koka tills linserna är mjuka (ca: 10 min). Enjoy!

• Veteran
    1732 inlägg
    6 december 2013 15:32

Saffransostkaka 4 bitar = 4 portioner 250 g minikeso (eller vanlig keso) 100 g lättkesella 2 ägg 1/4 tsk bittermandelarom (valfritt) 1 tsk vaniljarom 1 paket saffran (0,5 g) 2 msk stevia strö 3 msk mandelmjöl 1 tsk fiberhusk 1. Sätt ugnen på 175 C. 2. Ha i alla ingredienser i en bunke och rör om med en sked tills allt är blandat. Häll smeten i en smord liten ugnsform, den jag använde är ca 10x10 cm. Använder du en större form behöver kakan inte lika lång tid i ugnen. Baka i mitten av ugnen i ca 45-50 minuter (eller kortare om du har en större form), kakan ska vara fast. Ta ut och låt svalna. Tips! Servera med hallonsylt (1 dl hallon som du värmer i micron. Tillsätt 1 tsk stevia strö och 0,5 tsk potatismjöl för att få den tjockare) och vaniljkesella (50 g lättkesella, 1 tsk stevia strö, 1/2 tsk vaniljarom). Näringsvärde per portion: 129 kcal 14 g protein 3 g kolhydrater 6 g fett

• Veteran
    1732 inlägg
    6 december 2013 16:16

Jeanette, du är ju grym! 5 kg fram till Påsk klarar du galant :) Vi som kör 5:2 kan väl lägga upp recept som är kaloriberäknade under "fastedagarna" ? Pepp från Cypern!

• Veteran
    1732 inlägg
    6 december 2013 16:25

Så du fort du ser orden "fat-free" eller "low-fat" tänk "chemical shit storm" och "sugar-bomb". Fettsnåla producer innehåller socker istället för fett. Ibland kan det till och med finnas 6 gånger så mycket socker i en yoghurt som är fat-free. Jag äter aldrig fettsnåla saker, för jag stoppar hellre i mig mer fett än socker. Socker är verkligen ett gift och jag blir mörkrädd när jag går i matbutiker och ska handla mat för det är ju tamefan socker i ALLTING. Jag orkar inte ens titta på innehållsförteckningarna längre eftersom att allt, allt, allt innehåller socker. Och är det sedan sockerfritt så innehåller det massa konstiga tillsatser som är VÄRRE än socker. Jag orkar inte ens handla längre så längtar tills mamma kommer hit och kan visa mig vad jag ska äta och inte eftersom att hon har lite bättre koll men blir så förbannad. Kan det bara finnas en matbutik med bra och hälsosam mat utan en massa skit som inte innehåller någon näring alls? Tycker också att det är så förbannat irriterande att produkter som inte alls är bra får kallas organiska och märkas med grönt nyckelhål och allt vad det finns då jag i varje fall automatiskt tänker att det är bra produkter och att det innehåller bra grejer. Visste ni förresten att inte ens mjöl är bra? Mjöl blir liksom som klister i magen och förstör i magen. Det är därför många är känsliga för gluten vilket alla egentligen är mer eller mindre. Välj majsmjöl och kokosmjöl istället. Inte ens mjölk är bra. Mjöl, mjölk och socker kallas för de tre vita giftena. Mjölk innehåller socker och den är så himla behandlad idag. Mjölk man drack förr i tiden var mycket bättre då man ger kor massa antibiotika och skit som sedan kommer ut i mjölken. En till grej, köp ekologiska bananer!! De andra bananerna innehåller jättemycket gifter och skit. Andra dolda sockerfällor som man kanske inte trodde innehåller socker och som man ska passa sig för är: Bröd Pasta Fruktyoghurt Juice Russin Popcorn Potatis Mjölk Billigt kött Alla flingor Knäckebröd Ketchup Risifrutti Proviva Barer Yoggi Vad ska man äta då? Broccoli Mandlar Skaldjur Fisk, lax Viltkött Avokado Nötter Fröer Quinoa Sötpotatis Baka eget bröd Gör egen muesli

• Veteran
    1732 inlägg
    6 december 2013 17:30

Frallor à la vört – 3 stycken 1 ägg 1 ½ msk olja 1 dl mandelmjöl 1 msk kokosmjöl ½ msk fiberhusk 1 msk pofiber ½ tsk sötströ 1 msk vörtmix (färdig kryddblandning) lite salt (½-1 krm) ½ msk bakpulver Värm ugnen till 175 grader. Blanda de torra ingredienserna. Vispa ägget med elvisp i ca 1 minut. Rör försiktigt ner de torra ingredienserna samtidigt som oljan (så att degen blir så luftig som möjligt). Låt degen stå i ca 10 minuter. Forma frallor av brödet och lägg på en plåt med bakplåtspapper. Grädda mitt i ugnen i ca 10 minuter. Servera med exempelvis smör och ost!