Vill du vara med? I denna tråd är det fokus på hälsosam mat & träning och viktminskning så klart. Jag delar med mig av mina erfarenheter och smarriga hälsosamma recept. Jag hoppas att medlemmarna i denna tråd också kommer vara aktiva här inne och dela med sig av sina tips & trix. Vägdag blir fredagar. God ton är ett måste i denna tråd för här vill vi trivas. Ni som bara tänkte rapportera in er vikt på fredagarna kan söka er till andra trådar tack, här är vi engagerade.
Deltagare:Startvikt/Målvikt:Nuvarande vikt: Viktförändring:
Flodis@60kg .........................58kg
Madde65@/60kg...................67kg..........60,8kg......-6,2kg
Wimsy@................................62,7kg.........55,4kg.......-7,2kg
Mittsätt@...............................67kg...........62,9kg.........-4,1kg
Cannes@..............................62,4kg..........61,4...........-1,0 kg
Molnz@................................92,5 kg............93 kg........+0.5 kg
Naihina@.............................71kg
Camilla7@..........................92,3kg.............91,2kg.....-1,1 kg
Jag är gärna på ett år till!! Det har varit superbra för mig det här, har hållt mig under 63 sen mitten av april, och det är just här jag vill va, max 63 :). Men mitt mål för 2014 är att vara stabil något/några kg lättare. Vad har ni för mål?
Härligt Cannes, klart vi kör på ett år till! Mitt mål är att bli mer fit och få en mer tight stark kropp, vågen skiter jag i då muskler väger mer än fett men ska hålla mig på 59-60kg till mina 167cm. Ska äta mer rawfood tänkte jag och träna några fler pass i veckan, dvs träna 2 pass per dag vissa dagar. Nu ska jag ha sofhäng med min Man, kram kram!
Vikt 74,2
Halloj. Här är ett av mina favoritrecept för fastedag. Man blir grymt mätt och det är fantastiskt gott :-) Blomkålsrisotto med räkor 4 portioner 550 kcal / 133per portion / 42kcl per 100 g Blomkål 500gr 115kcl Kokta räkor 200gr 220kcl Grönsaksbuljong 5dl 25kcal Matlagningsgrädde 15% fett ½ dl 81 Färskt riven parmesanost 20 gr 90 Paprika röd 100gr 21 3st vitlöksklyftor Salt och peppar 1 spray olja i pannan Riv blomkålen grovt och stek snabbt tillsammans med den finhackade vitlöken. Häll i buljongen lite i taget och låt blomkålen absorbera den innan du häller på mer. Slå på grädden när all buljong blivit absorberad och lägg i räkorna. Krydda efter smak. Riv i parmesanosten och rör om innan servering.
Formateringen ser lite mysko ut, men första siffran är hur mycket det ska vara av ingrediensen och den andra totala kalorivärdet för receptet som är för fyra personer. Lycka till
Mums Jeanette :) Ska verkligen testa det här receptet på måndag. Älskar blomkål och räkor :) men hoppar gärna osten.
Hej Jeanette o kul att du hänger med! Jag är gärna med ett år till, behöver stödet, alla tips o ideer och att "redovisa" vikten. Det sista är väl lite sjukt med tanke på att man snart är 50 år, men det funkar ju...:-) Mitt mål är att nå mina 63kg 2014.
Härligt du blir vi ett härligt gäng igen inför 2014, kul kul och ingen är gladare än jag. Glöm inte bort att ni verkligen har gått ner i år, jag skrev ursprungsvikten vid era namn, spana och klappa er på axeln till de kilon ni har tappat! Bra tjejer!!! Andra Advent och här på Cypern blåser det som attan idag och vi har 20°, känns kallt fast solen tittar fram. Här kan ni läsa lite om mig och min bok om ni vill. Kram från Cypern! https://www.facebook.com/notes/punctum-saliens/helena-anderson-om-sin-skrivpassion/685831344784700
Fördelar och nackdelar med 5:2 Många har fastnar för 5:2-dieten och jag har länge förespråkat renande juicer och att låta mag-tarmsystemet vila lite då och då. Men det kräver mycket kunskap och att det verkligen är bra juicer, och att man lyssnar på kroppen så att den inte stressas i onödan. Det man dock bör ha i tankarna är att det fortfarande är viktigt att maten man äter är ren, full med grönt och att man minskar ner på snabbmat, hel- och halvfabrikat, mat med tillsatser etc. Fördelen med 5:2 är självfallet den minskade inflammationen och minskade vikten, men det förutsätter givetvis att kosthållningen baseras på riktigt bra juicer och väl sammansatt, ren och näringsrik kost. Nackdelen är att det gärna blir så att de måltider som man äter, inte alls blir särskilt bra. Och att de dagar med fullt antal måltider, istället är fyllda med alla snabbmatsfavoriter, snarare än grönsaker och bär. En oerhört viktig negativ grej är dessutom att det stressar kroppen oerhört mycket att inte äta 2 dagar i veckan, och kroppen vet varken ut eller in när vi mixtrar med maten, oavsett vad trenden vi använder heter till namnet. Det Mosley egentligen menar med sin kosthållning, är att det skall vara väldigt genomtänkt och ren mat, vilket då egentligen är detsamma som alla andra diets, såsom tallriksmodellen och GI. Många missförstår konceptet och äter knappt alls under 2 dagar, medan de andra dagarna är fyllda med dålig mat, som knappast ger en frisk och stark kropp. Mosley använder dessutom inte 5:2 längre utan använder 6:1, med samma goda resultat. Denna form av fasta kan säkerligen passa de som har god kontroll på sina kroppar och sina kostval, medan de som lätt hamnar i ätstörningar och sockerberoende m.m. möjligvis kan hamna i dåliga mönster när de inte äter på ett kontrollerat sätt. Och tonåringar och barn som ser denna form av ätmönster, kanske också får en förändrad syn på mat, ur negativt perspektiv. Sammanfattningsvis, så ska självklart alla äta såsom de vill och mår bra av. Men ibland är det bättre att fundera på hur alla veckan måltider ser ut och byta bort skräp mot ren mat som rent protein, grönsaker och bär m.m., istället för att jaga trend efter trend. På så vis får man en långsiktig plan och en plan som fungerar alla dagar på året. Annars blir det en kamp med jakt efter bästa sättet att fixa kroppen utan att behöva ändra orsaken. Då kan alla olika trenden, som viktväktarna, GI, Atkins, LCHF, 5:2 m.fl avlösa varandra i oändlighet. Om du inte klarade att minska i vikt första gångerna du försökte, har du säkert samma problem ända till den dagen då du verkligen tar tag i orsaken och jobbar bort ätmönster och känslor som är kopplade till mat. När du väl börjar ta hand om kroppen på bästa sätt, och väljer det som du VERKLIGEN mår bra av och blir frisk av, inkluderat att ge den den allra allra bästa och renaste maten, så kommer du lyckas, oavsett vilken trend som det skrivs mest om just då. Lyssna på kroppen och var mer noga med vad du handlar hem, och lär dina smaklökar att älska grönt istället för socker, rör dig mer, sov mer och vila mer... och framförallt minska inflammation och gifter i kroppen, så att kroppen är i bättre balans och fungerar optimalt... ;)
Välkommen Jeanette. Starkt att gå ner så mkt på så kort tid! Grattis! Flodis: Jag längtar att få läsa din bok. Berätta när den kommer! Å eget förlag, startade du det nu? Jag vill jätte gärna vara med nästa år oxå! I fredags slog jag nästan mitt mål som jag haft några månader nu: att väga 69,9kg. I fredags vägde jag 70,0kg, såååå nära! & såååå glad för det! Till nästa period, ( som är till påsk, tror jag?), vill jag ha som mål: 69kg