icon-chat icon-cutlery icon-dumbbell user count-calories menu Search

Minus 5 kg till Midsommar!!!

Veteran
1732 inlägg
17 december 2012 12:33

Vill du vara med? I denna tråd är det fokus på hälsosam mat & träning och viktminskning så klart. Jag delar med mig av mina erfarenheter och smarriga hälsosamma recept. Jag hoppas att medlemmarna i denna tråd också kommer vara aktiva här inne och dela med sig av sina tips & trix. Vägdag blir fredagar. God ton är ett måste i denna tråd för här vill vi trivas. Ni som bara tänkte rapportera in er vikt på fredagarna kan söka er till andra trådar tack, här är vi engagerade.

Deltagare:Startvikt/Målvikt:Nuvarande vikt: Viktförändring:

Flodis@60kg .........................58kg

Madde65@/60kg...................67kg..........60,8kg......-6,2kg 

Wimsy@................................62,7kg.........55,4kg.......-7,2kg

Mittsätt@...............................67kg...........62,9kg.........-4,1kg 

Cannes@..............................62,4kg..........61,4...........-1,0 kg

Molnz@................................92,5 kg............93 kg........+0.5 kg

Naihina@.............................71kg

Camilla7@..........................92,3kg.............91,2kg.....-1,1 kg

• Veteran
    1732 inlägg
    8 april 2014 13:19

på 5 cm...nej det köper jag inte ;) Erkänn, att äta hälsosamt varje dag kan vara tröttsamt och tråkigt ibland. Jag själv älskar nyttig mat men man vill ju att maten skall smaka bra också. Problemet blir också att man får svårt att laga nyttig mat regelbundet och att man får slut på idéer. Men som tur är finns det lösningar på allt om man är villig att leta. Jag tänkte att jag skulle ta och dela med mig utav en god proteinsmoothie (innehåller nästan 0g kolhydrater och fett) som går det snabbt och enkelt att göra samt ge dig tips på hur du kan hitta nyttiga recept som går snabbt att göra. Men en sak i taget... Proteinsmoothie Ingredienser: 1 dl Proteinpulver vanlijsmak 1/2 dl Grekisk yoghurt 1 shot espresso 1 nypa stevia 1 nypa kanel 5 stora iskuber Tillredning: Blanda allt i en mixer och drick Innehåll: Kalorier: 169 kcal Protein: 35g Kolhydrater: 3g Fett: 1g

• Mycket engagerad
    498 inlägg
    9 april 2014 09:04

Flodis: =) Men om du är 168 cm och väger 60 så antar jag att du är ganska smal...? När jag gick basketgymnasium och tränade gårt 7 dagar i veckan tyckte jag inte att jag var tjock och då vägde jag 70 kg till mina 173 cm!

• Veteran
    1732 inlägg
    9 april 2014 12:51

Jag ska inte bråka med dig JennyC ;) Du ska vara nöjd ingen annan, eller hur? Egentligen spelar vikten mindre roll, jag tycker måttband och kläder är mkt bättre måttenheter än kilon då vi alla ser olika ut. Jag får oftast frågan om hur man tränar sina ben för att få bättre volym alternativt snyggare former. Det viktigaste man bör känna till är att ben har en annan muskelfiberuppsättning och därmed inte skall tränas på samma sätt som t.ex. bröst, rygg, axlar och armar. Detta betyder inte att dina ben inte skulle utvecklas om du träna dem på samma sätt som överkroppen. Men det finns ett mer optimalt sätt att träna benen. Benen är en uthållig muskel, vilket betyder att den tål en hel del stryk! Många fitnessexperter förut språkar " högreps" för att det har gett bäst resultat när det kommer till att bygga ben. Alltså att träna på lättare vikt och utföra flera repetitioner. Men det finns flera sätt att göra detta på. Eftersom benen är en uthållig muskel så kräver den längre tid under belastning för att utvecklas och detta kan göras på flera sätt. Istället för att träna med låg vikt och många reps så kan man dela upp mängden reps i olika övningar. Här kommer exempel på både gymträningsprogram och hemprogram för att få större volym och slanka former på ben och rumpa: Benprogram för gymmet Beskrivning: Börja på övningen A1 och utför antalet angivna repetitioner, vila 10 sek och påbörja nästa övning och utför angivna reps, vila 10 sekunder och avsluta med övningen A3. Vila 2-3 min efter avslutad cirkel och börja om från övning A1 igen. Upprepa tills du utfört det 3 vändor. A1. Knäböj (axelbrett) 3 set x 6 reps, vila 10 sek A2. Benpress (brett) 3 set x 10 reps, vila 10 sek A3. Utfallsgång m. hantlar 3 set x 20 reps, vila 2-3 min och börja om från A1 igen Benprogram för hemmet Beskrivning: Samma som ovan A1. Knäböj 3 set x 10 reps, vila 10 sek A2. Step ups 3 set x 10 reps/ben, vila 10 sek A3. Alternerande utfall 3 set x 10 reps/ben, vila 2-3 min och börja om från A1 igen Detta träningssätt när man utför 3 olika övningar i streck kalla för trisets/giantsets och fördelarna är många. Dina ben är under belastning längre tid precis som dem behöver samtidigt som dem stimuleras på olika sätt som gör att du involverar flera olika muskelfibrer från olika delar av ben och rumpa.

• Mycket engagerad
    498 inlägg
    9 april 2014 20:49

Flodis: vi kan väl börja med 75 kg och take it from there ;-) Du har helt klart öppnat mina ögon för att våga testa att gå ner ytterligare och det känns faktiskt riktigt spännande! Men jag håller med dej: vågen är mindre viktig. Jag vill framförallt ha en stark och pigg kropp, jag hatar den känslan jag har nu när jag varit sjuk till och från i tre månader och jag känner mej svag i kroppen, jag känner mej ur form. Det viktigaste för mej nu är att bli vältränad och det känns segt när jag vet vilken låååång process det är innan man går i mål, måste ju räkna med att ge det minst ett år...

• Veteran
    1732 inlägg
    10 april 2014 12:10

Så sant som du skriver Jennyc, men kul att jag har öppnat dina ögon iallafall he he he :) Vänner! Häromdagen skrev min man Michael ett inlägg som jag gärna skulle vilja dela med mig av, för detta är något jag verkligen håller med om! Att stå på vågen dag ut och dag in är något som bara skapar frustration, och vet ni? Jag har inte vägt mig på flera år! Jag vet faktiskt inte om jag väger över eller under 60 kg?! Och jag bryr mig inte heller! Läs det här… Att äga sin vikt. När jag frågar min fru vad för bil hennes väninna har köpt och hon svarar: En röd bil…. Då får jag lika mycket information som när en person berättar vad han/hon väger. Alldeles för många mål sätts upp efter vilken siffra som vågen visar. Vi vet att muskler väger och att måttbandet är ett bättre mätredskap men ändå så är det så ofta som denna siffran avgör vilken form vi är i. Själv har jag varit överviktig enligt BMI sedan 19-års ålder och att man fortfarande mäter efter den metoden känns lite lustigt då det blir missvisande för många som tränar. Att äga sin vikt tycker jag är en grymt bra målsättning. Att kunna springa med, hoppa med, lyfta, pressa (osv) sin vikt är vad det handlar om. Att skala av sekunder per/KM, addera repetitioner på övningar och öka sin kroppskontroll är så mycket mer relevant och så mycket sundare än att räkna ner vikten på vågen. /Michael Hansson Sjöö

• Mycket engagerad
    242 inlägg
    11 april 2014 08:07

Igår tog jag min första joggingtur på snart 3 veckor, gissa om det var skönt att komma ut igen även om det var jobbigt. Det är en envis förkylning som jag har fått, kan inte minnas att jag har varit förkyld så länge på detta sätt. Känner mig inte helt bra än, men nu orkar jag inte vänta längre utan startar lite lugnt med korta jogging/promenad turer. Vågen står still denna fredag.

• Mycket engagerad
    498 inlägg
    11 april 2014 15:42

Veckans vikt: 78,2 kg ( att bli magsjuk har sina fördelar)...

• Utmärkt medlem
    635 inlägg
    11 april 2014 16:37

Härligt Cannes att komma igång igen:) Usch för magsjuka Jenny! Krya på dig. Här står vågen stilla 62,4 kg den här veckan också. Men jag ändå ganska nöjd att det inte var plus efter förra helgens mat och dryckintag:) I helgen är jag ledig och vi ska fira äldsta sonens flickvän som fyller 23 år. Annars ska jag försöka komma ut och springa och förhoppningsvis tittar solen fram så jag kan vara ute i trädgården lite. Pepp till er som hänger i och ha en skön helg:)

• Mycket engagerad
    242 inlägg
    11 april 2014 17:58

Ja det är så skönt att komma ut lite och få röra på sig. Tog mig en lugn 3 km tur igen alldeles nyss, och det var riktig vårkänning i skogen, härligt!! Jag är också nöjd att vågen har stått still med tanke på att jag inte har rört på mig på så pass länge. Ska försöka hålla nere på godsakerna i helgen så att det kanske kan bli ett litet minus nästa fredag :) Hur känns det för dig nu då madde när ditt lopp närmar sig?

• Utmärkt medlem
    635 inlägg
    11 april 2014 19:16

Jo tack det känns ganska tufft cannes! Försöker springa 3-5 gånger i veckan och brukar bli 5 km. Men tycker fortfarande det är jobbigt att springa:) Det är 3 veckor kvar så jag känner att jag måste försöka få upp tempot lite. I dag sprang jag 5 km på 35 minuter. Nästa fredag ska vi ha minus på vågen eller hur? Pepp!!