icon-chat icon-cutlery icon-dumbbell user count-calories menu Search

Minus 5 kg till Midsommar!!!

Veteran
1732 inlägg
17 december 2012 12:33

Vill du vara med? I denna tråd är det fokus på hälsosam mat & träning och viktminskning så klart. Jag delar med mig av mina erfarenheter och smarriga hälsosamma recept. Jag hoppas att medlemmarna i denna tråd också kommer vara aktiva här inne och dela med sig av sina tips & trix. Vägdag blir fredagar. God ton är ett måste i denna tråd för här vill vi trivas. Ni som bara tänkte rapportera in er vikt på fredagarna kan söka er till andra trådar tack, här är vi engagerade.

Deltagare:Startvikt/Målvikt:Nuvarande vikt: Viktförändring:

Flodis@60kg .........................58kg

Madde65@/60kg...................67kg..........60,8kg......-6,2kg 

Wimsy@................................62,7kg.........55,4kg.......-7,2kg

Mittsätt@...............................67kg...........62,9kg.........-4,1kg 

Cannes@..............................62,4kg..........61,4...........-1,0 kg

Molnz@................................92,5 kg............93 kg........+0.5 kg

Naihina@.............................71kg

Camilla7@..........................92,3kg.............91,2kg.....-1,1 kg

• Veteran
    1001 inlägg
    11 april 2014 20:34

Vikt 73,9

• Mycket engagerad
    147 inlägg
    11 april 2014 22:12

Intressanta diskussioner här på forumet! Min hållning när det gäller ben är att antingen är man född med snygga eller så är man född med vanliga.Sen kan man ha helt olika åsikter om vad som är snyggt såklart. Fy vilken gnällig människa jag blev. Men kan inte göra nåt åt det. Jag väljer byxor istället för kjol o känner mig bekväm i det. Sitter antagligen bara i huvet på mig. Kanske borde testa Flodis ben-gympa o hoppas på underverk...:-) Ligger kvar på samma vikt. Tyvärr superstressigt på jobbet så känner att det är dags för semester inom kort. Håller dock i löpklubben på måndagar o en långlöpning på helgen. Duktigt Madde att du jobbar vidare på löpningen!!

• Mycket engagerad
    242 inlägg
    11 april 2014 22:29

Madde; Ja det är dags för ett minus! Bra att du springer 5 km rundor, öka på lite nån runda framöver och tänk inte så mycket på tiden:)

• Veteran
    1732 inlägg
    12 april 2014 05:52

Lite tankar från Anna Hallén: Jag är alltid lite för hungrig och jag är aldrig riktigt mätt. Kanske därför jag blev en klassisk jojobantare och lyckades banta mig upp till 111 kilo. Jag provade alla kalorikurer som fanns på 80-90-talet. det är ju bara att ”äta mindre och träna mer”. Vet du vad som händer om jag äter mindre? Jo, jag blir ännu hungrigare. Vet du vad som händer om jag tränar mer? jo, jag blir ännu hungrigare. Och värst av allt, jag blir helt fokuserad på mat och att äta. Jag glömmer att leva livet. Men det är väl bara karaktär. Bit ihop och kom igen. Jag kämpande. Men tyvärr klarade jag inte av att vara oerhört hungrig och aldrig mätt i 10-15 år i sträck. Jag klarade ofta bara av några tuffa veckor och ibland månader av denna strikta kost. Jag började hela tiden om. Men jag gav inte upp. DET är karaktär! 20 år av misslyckande och jag gav inte upp. Jag hittade lågkolhydratkosten runt 98-99. Montignac dör upp i bok form. Lycka! Det var biffar, franska vitlöksostar och gräddsås. Äntligen en diet där jag fick äta. Äntligen fick jag äta mig mätt. Och jag gick ner i vikt. Eller mätt och mätt. Jag blev nöjd. Har fortfarande svårt att bli mätt. Och jag är fortfarande en överätare. Jag är kan äta stora mängder mat. Men nu fanns förutsättningen att hitta en lösning. Jag var tvungen att lära mig äta. Och eftersom jag i alla fall var ohungrig och någorlunda nöjd i stället för som tidigare, alltid hungrig och aldrig mätt, så var min kamp betydligt lättare nu. Men jag var tvungen att träna in rutinerna. Jag hade ju inte haft några på 20 år. Jag hade aldrig ätit på samma vis år ut och år in. Aldrig. Nu var det dags. Tråkig matvardag och trygga rutiner var mitt mål. Jag var tvungen att ha en riktlinje för min tallrik och portionsstorlek. Jag skapade handmodellen. Den gav mig en fingervisning. Tjock3Men jag är en överätare. Och har en hjärna som letar lösningar. Jag började överträna. Var uppe på 12 timmar i veckan. Ketosen ökade, hungern försvann. Endorfinerna ökade, kontrollen ökade. Ja, jag hade hitta facit. Men kroppen vänjer sig. Mitt beteende av överätning kom tillbaka trots all träning. Jag har nu tränat ner min nivå till 2 timmar per vecka samt 40 minuters träning per dag. Mer balanserat. Det var alltså inte det som var lösningen. Jag valde nu att lägga fokus på livet, mina tankar, mitt ätbeteende och att skapa acceptans. Jag kan inte följa mina signaler. Jag måste äta med förnuftet. Jag måste göra maten till en trygg rutin och leva livet, inte tugga det. Det har tagit en massa år, men nu sitter det. Nästan i alla fall. Det sitter så bra att jag inte går upp och ner i vikt, så bra att jag inte tappar greppet och ångrar mig. Lösningen fanns inte på tallriken, den fanns i livet och i min hjärna. Många fortsatte söka lösningen på tallriken. Och många fortsätter att söka lösningen på tallriken. Nollning. Ketosen skulle upp. Hur många som började med nollning 2010 är kvar där och har fått det att fungera lugnt och tryggt? Och mår strålande idag? Många av dessa sökte vidare. Fortfarande med fokus på maten. Nu var det många som ville att ketosen skulle upp ännu mer. Vi började mäta ketoner. Ändrade på sammansättningen på kosten. Mer fett, mindre proteiner, mer fett och mindre kolhydrater. Hur många som började med detta runt 2011-2012 är kvar där och har fått det att tryggt fungera? Utan att svaja i vikten och fortsätta kampen? Och mår strålande idag? Nja, jag upplever att flera har sökt sig vidare. Fortfarande med fokus på maten. Fast nu ska vi fasta. Tänk om det inte är i kosten lösningen ligger, utan i vårt ätbeteende? Tänk om den välbalanserade och varierade lågkolhydratkosten med naturliga fetter är kanon men att vårt ätbeteende är problemet? Om lösningen inte går att hitta på tallriken? Jag är en överätare. Det är jag på fet kost också. Jag äter fel på alla former av kost. Mitt ätbeteende är off. Men jag har nu valt en kost som gör mig mer nöjd och ohungrig. En kost som inte triggar mitt belöningssystem. En kost som håller mitt blodsocker balanserat och som stärker mitt immunsystem. En varierad kost med grönsaker och nötter så min hjärna fungerar på topp. Det är nog så långt jag kan komma med maten. Jag väljer en varierad kost som ger mig alla små näringsämnen och håller mig frisk i 30-40 år framöver samt enkelt kan bli en avslappnad livsstil. En kost där jag inte behöver börja om. Utan bara mala på. Som fungerar i alla sammanhang (Om jag inte blir bjuden på smörgåstårta förstås. ler stort.) Kanske fokus ska vara på helheten? Varför överäter vissa? Varför gör vi inte som vi har bestämt? Hur påverkas vi av vår hjärna? Av stress? Av våra hormoner? Kanske det är där vi ska lägga fokus.

• Veteran
    1732 inlägg
    12 april 2014 06:12

MallanK jag tror inte att man föds med snygga ben men sedan är ju förutsättningarna olika. Jag skulle aldrig kunna få lååånga smala fotomodellsben tex, bara att acceptera och göra det bästa av situationen, hellre fasta ben än sladdriga är mitt måtto så därför tränar jag ben 5-6 dagar/vecka och gör squats nästan varje dag :) Och nej jag har inte fått lååånga smala foftmodelssben förde men de är inte lika dallriga iallafall *ler* Va bra ni kämpar hörrni, bara dagar kvar tills första delmålet, hur känns det??? Jag har nu kört min njurrening i 3 veckor och det är nog det värsta jag har gjort när det gäller en detox, aaaaaldrig mer!!! Och då menar jag verkligen det. Inget fel att vara vegan men örterna som man skulle dricka i form av te 3ggr/dag gjorde både mig och min kompis såååå energilös, orkade ingeting och vi ville i stort sett bara ligga under tcäker hela dagarna, inte värt den känslan alls. Det känns nästan som att kasta bort 3 veckor av sitt liv ha ha ha. Så nope ingen mer njurrening men gärna vegan. Kommer att sakta återföra fisk och kyckling/kalkon i mitt liv igen. Hoppar rött kött och gris faktiskt som inte är bra för kropen. Ska vara vegetarisk eller vegan några dagar i veckan då min kropp mår bra av det. Fortsätter i mitt Paleo tänk och äter glutenfritt/ sockerfritt och laktosfritt. Kokosmjölken ersätter mina mejeriprodukter och jag gör mitt egna Ghee av riktigt smör. NI äter väl inte Flora och sådan skit på era mackor va? Jag hoppas ni har valt Bregott eller smör! Flora, Becel osv innehåller lösningsmedel bla och det vill man INTE äta, tro mig! Imorgon kommer goda vänner ner till oss ( de har redan ett hus här på ön ) och kvinnan i familjen har köpt Ulrika Davidssons bok "Kickstart" till mig. Det ska bli galet kul att få den då jag lästa om en man som hade lyckats gå ner 20 kg på 8 veckor via den boken. Jag guider ju några övervitiga kvinnor här på Cypern så jag ska se om denna bok kan vara ngt för dem ....ska bara läsa den och sedan får jag givetvis översätta den till engelska. Kul kul. Lördag idag, solen skiner och fåglarna kvittrar. 26 grader har vi numera om dagarna och det är så sköt att springa runt i bikini här hemma eller i klänningar / shorts och linne när man är på stan. Igår var jag på Zara och shoppade loss, underbart och många nya sommarkläder fick följa med hem. Ha en skön helg vänner och ni är grymma, kämpa på och ramla inte i godisträsket fastän Påsken knackar på dörren, gör hellre en rawfood efterrätt där ni vet att ni får i er nyttiga saker som istället smakar godis. Det tänket har mina Tjejer här på Cypern annamat och de följer mig på Pinterest så jag kan skicka dem nyttiga recept. Har ni Pinterest??? Det forumet är grymt omman är sugen på att hitta nya maträtter!!! Hojta till om ni blir medelmmar så jag kan börja skicka lite godsaker som jag gillar, här kommer ett supergott recept och ni kan bara göra chokladmoussen om ni vill, to die for! Servera den i coctailglas och njut, den är supergod fatsän den är gjord på avokado! OCh Avokadosmaken känner man inte för fem öre.... Chocolate Banana Coconut Cream Pie: makes 1 glorious pie Crust: 1 1/2 cups nuts 1 1/2 cups dates Salt and/or vanilla, if you want Chocolate Cream: 2-3 avocados 1/3 cup agave Pinch salt 1/2 t cinnamon 1/4 cup cocoa/cacao 2 Tb mesquite (optional) 2 Tb melted coconut oil Whipped Cream: 1 can chilled full fat coconut milk 3 Tb raw powdered sugar Seeds from 1/2 vanilla bean To make the crust, pulse nuts in food processor until they`re the size of crumbs. Add dates and pulse until it lumps together. Feel free to add cinnamon, salt, vanilla or more sweetener here. Press into your favorite pie pan and stick in the fridge. To make the chocolate cream, blend/process all ingredients until silky smooth. Nom. I could just eat this. Now slice 3-4 bananas and put them on the bottom of the crust. Spoon on the chocolate cream and put on another player of banana slices. Set in the fridge again. Right before serving, CAREFULLY take out coconut milk from the fridge. Spoon off the thick fat from the top - you want this. (There was about 1/2 a can left of milk when I got all the thick stuff.) Put the milk you spooned out into a mixing bowl (Kitchen Aid) with the sugar and beat until thick and fluffy! Spoon onto your pie and voila! Enjoy. För bilder osv och för fler smarriga recept klicka på länken nedan: http://www.thisrawsomeveganlife.com/2012/02/chocolate-banana-coconut-cream-pie.html#.U0i9Aa1_tv0 Pepp om en skön helg/ Helena

• Veteran
    1732 inlägg
    12 april 2014 06:14

Klicka på länken så kanske det slutar kliar i era gröna fingrar .... http://healthybodynow.net/regrow/

• Veteran
    1732 inlägg
    13 april 2014 09:59

Att intervaller är ett av de bästa sätten för att öka din fettförbränning och främja viktnedgång är inget nytt. Vanligast är att man gör det ute i löparspåret eller på gymmets konditionsmaskiner som löpbandet, crosstrainern eller cykeln. Men högintensiva intervallpass behöver inte vara så enformiga och det finns flera roliga variationer av det. Här kommer en top 5 lista på roliga intervallpass som inte involverar något av de traditionella sätten: #1 Hoppa hopprep Hur du gör det: - Hoppa en minut, vila en minut. Upprepa detta tills du är helt slut. - Alternativt: Utför så många hopp du kan på 15 min #2 Kettlebell svings Hur du gör det: - Utför så många svings du orkar på 10 min. Vila bara när du måste. - Anteckna hur många du klarade av och försök slå det nästa träning. - Ta ett break vid utförande när du börjar tappa tekniken. För fler kettlebell program: http://kettlebelltraning.se #3 Cirkelträning med egen kroppsvikt Hur du gör det: - Välj 4-6 stora övningar som t.ex. knäböj, armhävningar, utfall etc - Utför övning ett i 30 sek, vila 30 sek - Gå sedan till nästa övning och utför den 30 sek, vila 30 sek - Upprepa tills du utfört alla övningar 30 sek - Vila 2 min och upprepa cirkeln 2-4 gånger För fler cirkelprogram som ökar din fettförbränning: http://maxadinfettforbranning.se/trana-hemma #4 Slå på boxningssäck Hur du gör det: - Slå så hårt och fort du kan på säcken i 30 sekunder - Vila 30 sekunder - Upprepa tills du är helt slut #5 Skivstångs komplex Hur du gör det: Välj en vikt du klarar att utföra alla angivna övningarna nedanför utan att ställa ifrån dig vikten. - Frivändningar 4 reps - Militärpress 5 reps - Fronböj 6 reps - Skivstångsrodd 7 reps - Marklyft 8 reps - Knäböj 9 reps - Vila 2 min och upprepa mellan 7-10 ggr Trevlig söndag!

• Mycket engagerad
    242 inlägg
    13 april 2014 10:32

Härlig start på morgonen, 4 km med lite styrkeövningar är avklarade! Det här med morgon-jogg är nåt att rekommendera!

• Utmärkt medlem
    635 inlägg
    13 april 2014 11:37

Härligt Cannes! Här är det segt att komma igång:) Ska se om mina ungdomar orkar med att springa i dag! Dom sa det i går i alla fall. Har fått lite ont i baksidan av ena låret så i går var det jobbigt att springa.

• Veteran
    1732 inlägg
    13 april 2014 11:47

VAd duktiga ni är tjejer, idag är det vilodag för mig. BLir poolhäng nu efter jag har bakat masor av kanelbullar och sockerkakaor till min man, japp han är ett kaka och bullmonster ha ha ha. Jag njuter bara av dofterna istället, vet att jag trillar dit om jag tar en ynka bit av något med socker i....jag förvandlas till ett mosnter jag med då så det är bättre för mig att vara utan det. Hoppas solen skiner på er! Pepp från Cypern!