Vill du vara med? I denna tråd är det fokus på hälsosam mat & träning och viktminskning så klart. Jag delar med mig av mina erfarenheter och smarriga hälsosamma recept. Jag hoppas att medlemmarna i denna tråd också kommer vara aktiva här inne och dela med sig av sina tips & trix. Vägdag blir fredagar. God ton är ett måste i denna tråd för här vill vi trivas. Ni som bara tänkte rapportera in er vikt på fredagarna kan söka er till andra trådar tack, här är vi engagerade.
Deltagare:Startvikt/Målvikt:Nuvarande vikt: Viktförändring:
Flodis@60kg .........................58kg
Madde65@/60kg...................67kg..........60,8kg......-6,2kg
Wimsy@................................62,7kg.........55,4kg.......-7,2kg
Mittsätt@...............................67kg...........62,9kg.........-4,1kg
Cannes@..............................62,4kg..........61,4...........-1,0 kg
Molnz@................................92,5 kg............93 kg........+0.5 kg
Naihina@.............................71kg
Camilla7@..........................92,3kg.............91,2kg.....-1,1 kg
Å vad gott det låter Flodis:) Ska ta och baka någon dag på påsklovet också om jag hinner. Fast jag är inte så duktigt som du som kan låta bli det. Fick i alla fall med mig ungdomarna att springa och det blev 8,5 km. känns i benen nu efteråt kan jag säga. I morgon får det bli vilodag, endast promenad med hunden.
8.5 km.wow!! Impad...jag hade aldrig fixat det. Men måste börja. ..
Flodis: känner så väl igen mej i det du skriver, jag är en riktig socker junkie.... Höll upp helt i 5 v från socker men förra veckan bestämde jag mej för att jag varit duktig nog och började unna mej igen och nu har jag unnat mej varje dag i 1 hel vecka... usch kan det vara så illa att man inte kan unna sej alls?
Vad är Vitamin D och vilka effekter har den? D vitamin är ett hett ämne inom kosttillskottsindustrin just nu. Det sägs att brist på vitamin d kan vara orsaken till flertalet sjukdomar så som benskörhet, övervikt, fibromyalgi, cancer, depression etc. Jag anser dock att det fortfarande finns en del att bevisa i den bemärkelsen. D vitamin bildar vi i hudceller med hjälp av solen men problemet i Sverige är ju att vi har väldigt lite sol under stora delar av året. Det har visat sig genom tester att nästan 80% har brist på vitamin D i Sverige på grund av för lite solljus, speciellt under vinterhalvåret. Då är det ju inte så konstigt att det talas om höst eller vinterdepressionen. Symptom vid brist Vanliga symptom vid vitamin d brist är: Benskörhet Ledvärk Eventuell muskelsmärta Bendeformation Vissa kvinnor har visat sig få ryggsmärta av att gå brist på vitaminen Vilka effekter har vitamin D? Vitamin D har genom studier visat sig ha flera goda hälsoegenskaper, här är en sammanfattning av dessa: Den är viktig för att upprätthålla ett starkt skelett Den upprätthåller mineralbalansen Den har visat sig ge bättre humör Ökat immunförsvar Man lever ett längre liv. De som lever under mest sol lever längst har visats i flera studier. Minskat besvär i form av värk Ökad förbränning och fysisk prestation Ger en god insulinkänslighet Hur mycket behöver du ta för att få eventuell effekt? Ett regelbundet intag av 10 mikrogram d vitamin om dagen har visat sig ge goda hälsoeffekter. Vad gäller biverkningar vid överkonsumtion hittar jag inget om men eftersom vi som läser här är vettiga människor så vet vi att balans är det vi strävar efter. Andra källor som visat sig innehålla goda mängder vitamin d är fet fisk, smör och äggula. Men eftersom mängden är väldigt liten är det bra att garantera sig rätt mängd genom att ta tillskott på det.
Väger mig idag istället för i morgon, vi ska ha lite påskmat med barnen i kväll för sen jobbar jag hela påsken. Så vågen stannade på 61,8 kg. Känner mig nöjd över det och hoppas att jag kan gå ner resten till midsommar, för vi fortsätter väl till det? Flodis vi kanske ska öppna gruppen igen och se om några flera vill vara med till midsommar? Vi är ju inte så många just nu och skulle kanske vara kul om det kom in några flera. Ha en riktigt skön påsk och njut ni som är lediga:) Pepp!!
Grattis madde, va du kämpar på! :) MIn våg visade 62,3 kg, så lite ner hur det nu gick till. Det har nämligen varit födelsedagsfirande var och varannan dag denna vecka och ingen motion sedan helgen, hela kroppen skriker att den vill röra på sig, tur att det är några lediga dagar nu! Ha en skön påsk!
Vikt idag 73,8 Glad påsk!
Hejja tjejer, wow Madde och Cannes ni är verkligen motiverade!!! Vilken skillnad på dig Madde vad har hänt? Är det fågelkvittret och solen måntro? Det är ju alltid lättare när vi har ljuset och nu blir det ju ljusare och ljusare till vårt nästa delmål, Midsommar. 2 månader kvar och visst kommer ni att klara ert mål tills dess. Nu kavlar vi upp armarna, gör bra val och tränar minst 3-4 pass per vecka. Räknar ni kalorier? Skriver ni in i Matdagboken vad ni äter? Idag börjar jag med en vattenfasta sedan ska jag gå över på en kickstart av olika varianter, allt från Ulrika Davidssons bok "Kickstarter", wow vilken bok och vilka smarriga recept. Pepp från Cypern!
ur många av oss känner inte att nu blir det lite stramare tyglar ett tag? Dagar med god mat och kanske har vi t.o.m fått i oss en hel del socker. Kanske är det även så att det vackra vädret gav dig en spark i häcken och du känner lite småpanik över att sommarkläderna sitter åt och den där bikinin känns inte så rolig att snart skutta i. Jag funderade lite i morse på det där med hur vi människor fungerar och att vi så gärna vill ha fasta ramar. Vi hakar gärna på metoder och vill följa fasta mallar. Jag läser det ofta: ”Får man äta det på LCHF?” ”Kan man äta det när..” och det enda svaret där är ju: ”Kan DU äta det för att få de resultat du vill ha?” Jag har helt andra svar, som gäller för mig – än någon som är sockerberoende, eller kraftigt överviktig, eller någon som tränar 7 dagar i veckan. Jag vet vad mina svar är, med det har tagit mig många år att finna svaren. Vad jag vill att du funderar på, om du nu är en av de som vill ta tag i oönskade kilon är: Hur äter jag i dag för att se ut så här? Om du redan äter lågkolhydratkost och ändå inte får de resultat du önskar ja då måste du ju ändra på något. Kanske se över varför du gör vissa val (stress, känsloätande) och försöka arbeta på orsaken. Om du äter kolhydratlåga livsmedel som du inte behöver, bara för att det är gott – ja då ska ju de bort! Lågkolhydratkost är ingen mirakelmetod, du behöver alltid ett energiunderskott för att viktminska! Att småäta ost, nötter, frökex, äta skålar med yoghurt och bär – är oftast de största viktfällorna, det tillsammans med för stora portioner. LCHF kost är energität men samtidigt så mättar den bättre och många äter naturligt mindre energi på LCHF, men inte alla! Jag kan tycka att det läggs väldigt stort fokus på VAD man kan äta istället för HUR man ska äta. Om du äter en kost rik på stärkelse, ja då lär du få snabba resultat genom att ta bort den stora mängden stärkelse (kolhydrater) som du äter. Men jag anser inte att alla måste äta strikt LCHF för att gå ner i vikt eller få bukt med sockersug/överätning. För många så räcker det med att minimera spannmål och socker och givetvis sluta med lättprodukter! Hellre äta naturligt feta produkter i mindre mängd än äta lågfettsprodukter i större mängder som inte mättar något. Vad behöver jag förändra för att nå mina mål? Jag vet att de flesta som vill förändra sin vikt börjar dra i för många trådar samtidigt, jag kan känna att man ofta går ut så hårt och är väldigt duktig på att förbjuda sig saker. Och ibland ser man inte skogen för alla träden, man fortsätter att unna sig saker som man hade gjort bäst i att ta bort, sedan är man snabb med att ta bort saker som kanske hade gjort viktresan enklare och smidigare. Försök att pinpointa dåliga vanor, men fokusera även på att behålla dina bra vanor om det så gäller kosten eller träningen. Öka upp de goda vanorna och skala av de dåliga – i ditt fall handlar det kanske bara om att du äter lite för mycket mörk choklad? Eller så har du för många andra dåliga vanor som du måste arbeta med. Jag har ju varit viktstabil i så många år nu men även jag behöver ibland lite stramare tyglar, tex nu efter påsk! I mitt fall så ändrar jag inte så mycket på kosten, utan jag drar in på en del dåliga vanor, äter lite striktare och så är jag lite mer noga med att göra avbrott i mitt ätande. Jag älskar ju mat och skulle kunna äta mat – alltid! ;) Så för mig så fungerar EAT STOP EAT perfekt för både formtoppning men även matfokus. Jag har skrivit om metoden under min kategori periodisk fasta, men HÄR finns en bra summering. Eat Stop Eat är originalkunskapen bakom 5:2. Men Brad Pilons ESE handlar inte om HUR MYCKET du får äta när du fastar (som jag tycker att 5:2 blivit fokus på) utan handlar om ATT och NÄR du ska ta ett avbrott från ätandet. YIN och YANG. Träningen gör ju också mycket för mig med tanke på att jag inte har så mycket att ta av, då hjälper ökad muskelmassa till för att höja min ämnesomsättning. Så lite påskpepp från mig! Fundera på vilka val just DU behöver göra för att just DU ska nå dina mål! ♥ (Jag har många fler sådana här typ av inlägg under kategorin Värt att läsa, den hittar du alltid i ovanmenyn under Kostrådgivning & Böcker) Källa 56kilo.se, klicka på länken här om ni vill läsa hela inlägget. http://56kilo.se/nya-tag-efter-pasken/
Hopps ni haft en skön påsk! Själv har jag jobbat 3 nätter och är äntligen ledig i dag och fram till onsdag. Kan vara en anledning att jag jobbat som påsken inte kändes så svår i år. Annars brukar det nog bli både mer godis, mat och dryck. Du undrar Flodis vad som hänt? Det är nog att jag börjat springa som jag ändrat mig lite, kan ju bara hoppas att det håller i sig:) Funderar på att se om jag kan få med någon kompis att springa tjejmilen, tror det är i september och då har man ju hela sommaren på sig att fortsätta träna. Men nu är det bara 2 veckor kvar till kanallöpet och vem vet jag kanske säger att jag aldrig mer kommer springa efter det:) Jag är jätteslarvig på att räkna kalorier och skriva upp allt jag äter, försöker att hålla nere allt sött. Men vill kunna äta allt men i mindre mängd och inte varje dag. Tror nog att det funkar bäst för mig i stället för en massa förbud. Alla är olika och måste hitta sin egen väg! Nej nu ska jag passa på att ta en långpromenad i solen med hunden och i kväll ska jag ut och springa. Hoppas att flera hänger på här! Pepp!!