icon-chat icon-cutlery icon-dumbbell user count-calories menu Search

Minus 5 kg till Midsommar!!!

Veteran
1732 inlägg
17 december 2012 12:33

Vill du vara med? I denna tråd är det fokus på hälsosam mat & träning och viktminskning så klart. Jag delar med mig av mina erfarenheter och smarriga hälsosamma recept. Jag hoppas att medlemmarna i denna tråd också kommer vara aktiva här inne och dela med sig av sina tips & trix. Vägdag blir fredagar. God ton är ett måste i denna tråd för här vill vi trivas. Ni som bara tänkte rapportera in er vikt på fredagarna kan söka er till andra trådar tack, här är vi engagerade.

Deltagare:Startvikt/Målvikt:Nuvarande vikt: Viktförändring:

Flodis@60kg .........................58kg

Madde65@/60kg...................67kg..........60,8kg......-6,2kg 

Wimsy@................................62,7kg.........55,4kg.......-7,2kg

Mittsätt@...............................67kg...........62,9kg.........-4,1kg 

Cannes@..............................62,4kg..........61,4...........-1,0 kg

Molnz@................................92,5 kg............93 kg........+0.5 kg

Naihina@.............................71kg

Camilla7@..........................92,3kg.............91,2kg.....-1,1 kg

• Veteran
    1732 inlägg
    21 april 2014 12:50

Härligt att läsa Madde, du der ju att de hjälper att springa det hela handlar egentligenom kalorier eller hur, hur mycket man stoppar i sig och hur mycket man gör av med, egentligen en enkel ekvation.....men i praktiken ack så svår ha ha ha pepp pepp!

• Veteran
    1732 inlägg
    22 april 2014 09:40

Visste du att man kan förbränna fett och få massa goda hälsoeffekter med endast 10 minuters träning om dagen? Den allra vanligaste orsaken till att människor inte tränar är brist på tid. För som vi vet så tar det inte bara tid att utföra själva träningen utan också resan fram och tillbaka. Tyvärr kan det vara tidskrävande för många att resa till gymmet, passa tider till gruppträningar som bara hålls vissa tidpunkter på dagarna bara för att få till ett träningspass. En studie som gjordes på Pennington Biomedical Research Center i Baton Rouge Louisiana visade att med endast 10 minuters träning om dagen kunde du få förbättrad hjärthälsa, kondition och styrka. Du behöver alltså inte träna 60, 45 eller 30 minuter för att uppnå resultat. Vad kan du göra på 10 minuter som gör att du ökar din fettförbränning? 1. Hoppa hopprep - Hoppa så många hopp du kan på 30 sekunder, vila 30 sek. Upprepa 10 gånger. 2. Höga knän - Utför så många höga knän du kan på 30 sekunder, vila 30 sekunder. Upprepa 10 gånger. 3. Slå på boxningssäck - Slå 30 sekunder, vila 30 sekunder. Upprepa 10 gånger. 4. Mountain climbers - 20 sek arbete, 40 sekunders vila. Upprepa 10 gånger 5. Cirkelträning - Börja på övning A och utför den 30 sekunder, vila 30 sekunder och gå sedan till övning B. Utför B på samma sätt som övning A. Upprepa tills du nått övning E. Vila 1 minut och upprepa cikeln en gång till. A. Knäböj 30 sek Vila 30 sek B. Armhävningar 30 sek Vila 30 sek C. Utfall 30 sek Vila 30 sek D. Ryggresningar 30 sek Vila 30 sek E. Raka crunches 30 sek Vila 1 minut och upprepa cirkeln en gång till

• Veteran
    1732 inlägg
    22 april 2014 18:17

Hej tjejer! Om det har varit för mycket av det goda i påskas- oavsett om det har varit genom medvetna val eller ”av misstag” -här kommer mina tips på hur du kan snabbt återställa kroppen: - drick mycket vatten, vi pratar om uppåt 3 l. - satsa på proteinrika måltider (som vanligt) och långsamma kolhydrater(som vanligt) för att stabilisera blodsockret efter långvariga upp och ner. Och mycket grönt- som vanligt. Hjälp levern att göra sitt jobb på bästa sätt. - satsa både idag och imorgon på intensiva pass där du svettas ut all vätska du samlat och även för att ”nollställa” glykogennivån i levern och musklerna - och framförallt- det som hänt har hänt- ingen ångest, inget dåligt samvete efter påsken. Ta ansvar för valen du gjorde, bara genom att erkänna att man bär allt ansvar för sina handlingar gör att man inte så gärna gör om dem dåliga valen.

• Mycket engagerad
    498 inlägg
    22 april 2014 20:07

Får jag vara med denna omgång också även om mitt mål inte är så högt satt som att tappa 5 kg till midsommar?

• Veteran
    1732 inlägg
    23 april 2014 08:21

Självklart du är självskriven jennyc!!! Vilken vikt ska jag skriva in dig på?

• Utmärkt medlem
    635 inlägg
    23 april 2014 12:46

Härligt Jenny! Jag är inte heller säker på att jag fixar 5 kg till midsommar men ska kämpa på:) Pepp!!

• Veteran
    1732 inlägg
    24 april 2014 07:55

Socker eller fett – vilket är värst? Vetenskapens värld har en hel del intressanta inslag, och nu senast har vissa av dem rört motion, mat och hälsa. För någon dag sedan visades ett avsnitt om socker och fett – och vilket som är ”värst” för hälsan. Fett utmålas sedan tidigare som en riktig hälsobov, men har på senare tid upplevt en renässans i form av olika dieter. Socker utmålas nu som den stora boven – och i vissa fall som rent gift – och orsaken till ohälsa och fetma. vetenskapens värld fett socker kopia I ett program lät man två enäggstvillingar under en månad följa varsin diet: en helt sockerbaserad och den andra helt fettbaserad. Tester tog på blodsockernivå, kolesterol, insulinnivåer, kroppsfett, vikt och lite andra värden. Resultatet visade bland annat att: - båda bröderna förlorade vikt och fettmassa – 50 % fett och 50 % muskler per man. Lite större viktnedgång för fettdieten. - mannen som gick på fett hade mycket tungt vid fysisk prestation under sin diet – de skulle cykla uppför en backe. - den som åt fettdieten fick förhöjda halter blodsocker – han verkade ha reglerat ned sin insulinproduktion (vilket inte är speciellt positivt) - han som åt sockerdiet hade blivit bättre på att producera insulin (vilket inte är speciellt positivt). Det här är så klart bara en fingervisning. En studie på endast två personer kan knappt kallas studie, men det kan vara intressant. Så man behöver så klart göra större studier med flera tusen deltagare. Därefter följde en diskussion om andra studier där man jämfört olika dieter och inte sett någon större skillnad i viktnedgång oavsett det är socker, fett, fibrer eller något annat enstaka ämne man tittat på. I stället verkar det vara KOMBINATIONEN av socker och fett som triggar vårt belöningscentrum och därmed slår ut vår normala mekanism som håller oss i form och håller någorlunda balans i kroppen. Kombinationen fett och socker finns inte någonstans naturligt i naturen. Precis det jag föreläser om sedan många många år. Jag tror inte på någon enstaka diet. Det hela handlar om något mycket större än att titta på ett enda ämne i taget. Det är helheten som räknas och hur olika livsmedel påverkar oss tillsammans. Så kombinationen fett och socker sätter belöningscentrumet i spinn – precis som jag brukar prata om. Till detta tror jag personligen att alla kemikalier vi får i oss också påverkar oss på ett sätt som vi inte riktigt vet någon om. Vill du se hela avsnittet hittar du det på SVT Play. Sevärt!

• Utmärkt medlem
    635 inlägg
    24 april 2014 14:51

Jag missade det programmet men ska se det tänkte jag.

• Veteran
    1732 inlägg
    25 april 2014 08:49

Källa Anna Hallén Visste du att kolhydrater fungerar som ångestdämpande"? Det går att självmedicinera på dessa. de fungerar. Kortsiktigt. Och när kroppens tålighet ökar och ökar så är det bara att öka kolhydraterna. Biverkning: Många blir tjocka eller eviga bantade. Visste du att ketonkropparna är ångestdämpande? Det går att självmedicinera på dessa. De fungerar nästan ännu bättre. Kortsiktigt. Och när kroppens tålighet ökar och ökar så kan kroppen till slut inte hänga med. Du behöver till slut mer medicin än kroppen kan/får bygga. Biverkningar: Många går ner i vikt och sen upp igen när "tröstätandet" tar över igen. Visste du att endorfiner är ångestdämpande? Det går att självmedicinera på hård träning. Det fungerar och i mindre dos är det riktigt bra val. Och när tåligheten ökar och ökar så är det bara att träna hårdare och mer. Till slut tar timmarna eller kroppen slut och du kan inte bygga den mängd "medicin" du behöver. Biverkningar: Snygg kropp, stark kropp och till slut kanske en överbelastad trasig kropp med ständiga förkylningar. Visste du att det går att sätta ihop alla dessa? Det går att skapa en coctaileffekt. Noll kolhydrater, fasta och hård tuff träning… och när du inte orkar så faller du igenom på kolhydrater (det kan vara mandelbröd och yoghurt)… för att börja om på måndag. Biverkningar: Fixerat ätbeteende, stort kontrollbehov, ökad oro, jojobantning, periodvis håglöshet, upplevelse av misslyckande och en stor irritation på alla som minsta lilla hotar eller ifrågasätter denna tillvaro och detta livsstilsval. Om det är ångest och oro som skapar din viktkamp så är det svårt att lyckas med denna i bakfickan hela livet. Att leva med en tidsinställd bomb i fickan är oerhört stressande. Är du sen sockerberoende på detta och minsta lilla fall skapar en kaskad av belöning - ja, då är det ännu viktigare att ångesten och oron arbetas bort? Jag valde terapi. Tog mig många år. Hade tur att göra det när jag var 25-35 år. Jag har räknat ut att det kostar mig 10 öre per dag att må bra idag, om jag lever tills jag är 80 år. (Annars blir det lite dyrare.) Alla lösningar finns kanske inte på tallriken, även om vi är många som gärna vill det och letar där.

• Mycket engagerad
    242 inlägg
    25 april 2014 08:54

Hej på er! Trodde att denna veckan skulle bli lite lugnare och att jag skulle få lite mer tid, men så blev det inte. Vågen står still och jag har inte heller rört på mig något sedan i måndags. Har inte några planer inför helgen, så då blir det till att ta igen lite motion :)