Vill du vara med? I denna tråd är det fokus på hälsosam mat & träning och viktminskning så klart. Jag delar med mig av mina erfarenheter och smarriga hälsosamma recept. Jag hoppas att medlemmarna i denna tråd också kommer vara aktiva här inne och dela med sig av sina tips & trix. Vägdag blir fredagar. God ton är ett måste i denna tråd för här vill vi trivas. Ni som bara tänkte rapportera in er vikt på fredagarna kan söka er till andra trådar tack, här är vi engagerade.
Deltagare:Startvikt/Målvikt:Nuvarande vikt: Viktförändring:
Flodis@60kg .........................58kg
Madde65@/60kg...................67kg..........60,8kg......-6,2kg
Wimsy@................................62,7kg.........55,4kg.......-7,2kg
Mittsätt@...............................67kg...........62,9kg.........-4,1kg
Cannes@..............................62,4kg..........61,4...........-1,0 kg
Molnz@................................92,5 kg............93 kg........+0.5 kg
Naihina@.............................71kg
Camilla7@..........................92,3kg.............91,2kg.....-1,1 kg
Socker är ju vår värsta bov och har den väl fått fäste i oss så är det svårt att bli av med suget. Det som gäller är ett jävlar anamma! AVGIFTNING!!!! Jag uteslöt ALLA livsmedel som innehöll socker och snabba kolhydrater och var stenhård. När man ska bli av med sockerberoende är det bra att ta någon månad med avgiftning och äta helt sockerfritt och skippa alla snabba kolhydrater och livsmedel som triggar igång sötsuget. Jag skippade bla.: socker, godis, läsk, sötsaker, chips, flingor, bröd, ris, potatis, pasta, musli, torkad frukt, honung, frukt, halvfabrikat och kollade innehållsförteckningen på allt och åt inget som innehöll socker. Du kan äta produkter som innehåller mindre än 5 gram kolhydrater per 100 gram. Livsmedel jag käkade mycket av var: sallad, ägg, kyckling, lax, naturella nötter, naturell yoghurt, kvarg, keso, bär, morötter, raw proteinpulver. gröna jucier. Jag åt paleo kost. Om duär osäker på vad Paleo är gå in på länken nedan . http://undervarttak.blogspot.se/p/hur-man-startar-med-paleo.html Och här hittar du massor med smarriga recept! http://undervarttak.blogspot.se/p/paleoskafferiet.html Planering kan hjälpa dig att få kontroll över sockersuget, godissug, och hjälper dig att hantera olika svåra situtioner du ställs inför dagligen om du är söt/sockerberoende Lite hjälp när du får godissug: 1. Börja med att stanna upp och känna efter ordentligt. Behöver kroppen energi eller är det bara hjärnan som vill få en kick. Om du verkligen är hungrig så ät en måltid eller ett mellanmål. Är det vanan och ord som fika, fredagsmys, som triggar dig att länkgta eller bli sugen på godsaker så prova att vänta i 10 minuter. För det mesta så går suget över utan att man behöver göra något särskilt. 2. Eller drick ett glas vatten, eller mate te, te, ört te, kaffe, vatten med citron, äppelcidervinäger eller grapefrukt, eller ät citron- eller grapefrukt. Citron är surt och grapefrukt är beskt vilket drar tillbaka matspjälkningsenzymerna och minskar suget. 3. Ät protein, ha färdiga munsbitar i kylen tex kycklingben, räkor, mm. 4. Frusna eller färska hallon, lingon, tranbär, vinbär, krusbär ger härlig syra som effektivt stoppar suget.Men även frukt av alla slag är super bra! 5. OBS! Te eller kaffe kan för vissa människor vara en signal om ”fika” och har då en sedan lång tid tillbaka, vana att äta något till. Då får det motsatt effekt... Ökar Sötsug Efter en måltid med stärkelserika kolhydrater: Bröd, socker, potatis, pasta, ris man ofta sugen på något sött - pga att hjärnan inte får rätt signaler på grund av det höga stärkelseintaget. I kroppen omvandlas stärkelse till socker: 1 potatis = ca 1 dl druvsocker. Sockerberoende: Socker/Kolhydrater och fett behövs för människors och djurs överlevnad. Speciellt hos däggdjuren krävs energi för att hålla hög kroppstemperatur och för att ge muskelbränsle för jakt och arbete. Djurförsök visar att mycket ätande av socker kan orsaka sockerberoende, pga att höga nivåer av belöningshormonet dopamin ökar. Man ha sett att typiska abstinenssymptom uppstår vid försöken, Sockerberoende uppkommer alltså genom att hjärnans belöningshormoner påverkas. Av alla födoämnen väljer hjärnan först kolhydrater = sockerarter. Nu för tiden har man en obegränsad tillgång på tex raffinerat vitt socker så hjärnan kan inte skilja mellan NYTTIGT socker utan vill ha det som går snabbt ut i blodet oc blir blodsocker. Raffinerat socker är endast socker.. Lära sig om trigger/triggers/triggare och sockersug Triggers är (OBS! minimala mängder!) av socker och stärkelse. Socker finns i mycket små mängder i tex: bacon, kryddningen på grillkyckling eller korv(OBS! finns även ofta potatismjöl o ibland vetemjöl i korv) mm. Stärkelserika kolhydraterna är de som gör att man blir ”sugen” ta bort dem och man blir inte sugen. Men även om det inte är så lätt i början så BLIR DET LÄTT när man kommit på källorna till sötsuget och kan därefter leva helt utan sötsug. Pepp och lycka till!!!
Måste försöka testa Kram Annika
Rogann: det förstår jag och jag menade inget illa med det jag skrev, dåligt ordval från min sida. Syftade mest på mej själv som gått upp trots att jag inte slutat röka
Rogann: det förstår jag och jag menade inget illa med det jag skrev, dåligt ordval från min sida. Syftade mest på mej själv som gått upp trots att jag inte slutat röka
Hej floddis! Intressant allt du skriver om socker. Och visst är det så, ofta så är vi inte hungriga utan sugen bara men ibland har jag känd att jag måste ta en kopp te för att varva ner och tillåta mig själv att sätta mig och vila och det leder att jag vill ha nå sött att tugga till, (gammal vana) Detta är en ond cirkel som jag har skapat i många år, har du nån tips om hur man bryter den? Eller vad man kan tugga till sin kopp te? Helst skulle jag vilja ta en kopp te utan nå tillbehör. Tack
Fröknäcke är ju såååå gott och perfekt till en kopp istället för något sötsliskigt! Jag gör det numera lite annorlunda. Detta receptet är inspirerat av Birgitta Höglunds knäckerecept, och är så himla gott! Perfekt i en glutenfri kosthållning och passar LCHF, Paleo etc. Så här gör jag: 0,75 dl solroskärnor 0,5 dl pumpafrön 1 dl sesamfrön ½ dl hela linfrön 0,5 dl vallmofrön (Jag tar 50/50 vallmo och chiarön 2 msk Pofiber 1 msk fiberhusk 1 msk deodoriserat kokosfett 2,5 dl kokande Vatten 1 tsk salt 1 tsk mortlar anis och fänkål (blanda 50/50) Lägg bakpapper på en plåt. Blanda alla torra ingredienserna i en bunke. Koka upp vatten och lägg i kokosfettet så det smälter. Häll därefter vätskan över fröblandningen, rör om ordentligt. Häll omedelbart upp på en plåt med bakplåtspapper, sprid ut till en tunn kaka med slickepott. Se till så det inte blir några lufthål. Grädda på 150° i ca 45-60 minuter. Ta ut och skär ut skivor med tex en pizzaskärare. Sänk temperaturen till 80 grader och låt stå och torka i 2-3 timmar, gärna med en träsked i ugnsluckan. Knäcket ska vara hårt, inte segt.
Ibland vill man ju äta glass så här på sommaren och jag älskar att göra min egna för då vet jag vad den innehåller, avskyr alla konstiga E nummer och socker. Här har ni 2 smarriga recept som är enkla att göra, good luck! Proteinglass med smak av skogsbär: 2 mogna frysta bananer 1 dl frysta hallon och blåbär 1 skopa favorit proteinpulver med smak av jordgubbar eller vanilj 4 msk mandelmjölk Gör så här: Mixa alla ingredienser i en stark mixer eller matberedare och servera med en gång. Strössla över lite nötter och eller fröer. Proteinglass med chokladsmak och saltade nötter: 2½ dl mandelmjölk 2 msk ekologiskt eller raw kakaopulver 1 skopa proteinpulver smak av vanilj eller jordgubbar 1 msk mandel eller jordnötssmör 2 tsk agave eller honung Gör så här: Blanda samman alla ingredienser och häll dem i en kyld glassmaskinsskål. Kör glassmaskinen enligt dess anvisningar. Jag körde glassen i maskin ca: 1tim. Skopa upp glassen i bägare och strö över lite hackade salta jordnötter, mandel eller solrosfrön, ät med en gång och njut, eller frys glassen i frysen.
Vänner! Pröva de här muffinsen säger jag bara! Helt utan gluten, mejerier och socker. Banan och morotsmuffins! Du behöver: 2 dl mandelmjöl 2 tsk bakpulver 0,5 tsk havssalt 1 msk kanel 1 tsk kardemumma 1 tsk vaniljpulver 3 bananer 3 ägg 3 msk smält kokosolja 3 finrivna morötter (små) 1 dl hackade nötter Sätt ugnen på 200 grader. Gärna varmluft. Blanda mandelmjöl, bakpulver, salt och kanel i en skål. Mosa bananerna och blanda i ägg och olja i en annan skål. Rör ihop båda blandningarna och blanda i morötter och nötter. Klicka i smeten i muffinsformar och grädda i ca 20-25 min. Passar perfekt som mellanmål! Kram
Bästa Mellanmålet!!! Ägg /100 gram Fett: 10 g Protein: 12,5 g Kolhydrater: 0,4 g • Ägg är fullt av vitaminer och mineraler. • Ägg är bra för hud och hår. • Ägg Innehåller bl.a aminosyran tryptofan som behövs för hormonet serotonin. Avokado /100 gram Fett: 15 g Protein: 2 g Kolhydrater: 4,5 g • Avokado innehåller många olika näringsämnen och är bra för blodet, huden och håret. • Avokado innehåller nyttiga fetter. • Avokado anses vara bra för levern, den renar bl.a. fettlösliga toxiner. • Avokado är ett mycket basiskt livsmedel, därför bra för syra/basbalansen.
Tack för tipset! Gott med avokado, ska se till att äta mer sånt, så enkel att ta med sig. Ägg äter jag varje dag jag blir super mätt av de