Vill du vara med? I denna tråd är det fokus på hälsosam mat & träning och viktminskning så klart. Jag delar med mig av mina erfarenheter och smarriga hälsosamma recept. Jag hoppas att medlemmarna i denna tråd också kommer vara aktiva här inne och dela med sig av sina tips & trix. Vägdag blir fredagar. God ton är ett måste i denna tråd för här vill vi trivas. Ni som bara tänkte rapportera in er vikt på fredagarna kan söka er till andra trådar tack, här är vi engagerade.
Deltagare:Startvikt/Målvikt:Nuvarande vikt: Viktförändring:
Flodis@60kg .........................58kg
Madde65@/60kg...................67kg..........60,8kg......-6,2kg
Wimsy@................................62,7kg.........55,4kg.......-7,2kg
Mittsätt@...............................67kg...........62,9kg.........-4,1kg
Cannes@..............................62,4kg..........61,4...........-1,0 kg
Molnz@................................92,5 kg............93 kg........+0.5 kg
Naihina@.............................71kg
Camilla7@..........................92,3kg.............91,2kg.....-1,1 kg
Härligt med minus Cannes! Trist med sjuka barn men det är ju sådana tider nu. Krya på er!
Här stod vågen på 64,4 kg i morse så jag står och stampar lite upp och ner men samtidigt kan jag säga att jag gör inte mycket för det. Får väl ha lite så fram itll jul och se om inspirationen kommer tillbaka efter jul Huvudsaken det inte blir mera upp!
Hej hopp alla, här har vi lika soligt och skönt. Min man har varit förkyld och efter räningspassen i morse kände jag av halsen och nu under dage har den blivit sämre...buuuuuu. Gurglar saltvatten och äter sockerfria strepsils och dricker te med manuka honung så får vi hoppas att det inte blir så långvarigt. Vi har haft besök från Sverige ett par dagar och det är ju alltid trevligt. God mat lite vin, besök på vingårdar och olika hamnar och långa sköna promenader på stränderna ( 25 gr i skuggan och 22 gr i havet ). Jag har fuskat lite men har lyckats gå ner 1 kg iallafall. Nuär det bara att ta tag i maten igen.
Vad duktiga ni är som orkar hänga kvar här i mörka december. Önskar er alla en trevlig helg. Kram från Cypern
Det är samma inställning som mig Madde, vill först och främst se till att jag inte skuttar upp kilon bara för att det är jul, är ju lätt hänt. Står jag still till efter nyår är jag supernöjd:).
Härligt Cannes då kör vi på det! Efter jul blir det andra bullar
Här står vikten stilla i alla fall 64,2 kg i morse. Känns ändå lite som det har blivit en ganska stadig vikt runt 64 kg för mig. Kanske ska ge mig och stanna på det? Men samtidigt vill jag gärna gå ner ett par kg till
Ha en skön helg! Pepp på er.
Andra bullar, det blir det :)! Jag glömde faktiskt att väga mig i morse, men känslan är att står ganska still från förra veckan. Ha en skön helg!
Jag tycker ni är superduktiga som har målet att hålla vikten iallafall över helgerna :) Vi tar nya tag efter Nyår och då jäklar ska det bli året då vi alla blir/är nöjda, eller vad säger ni???
1 kg minus idag på mig och imorgon börjar jag en juicefasta på en vecka. Skönt att avlasta kroppen liiiiite. 25 grader i skuggan idag här på Cypern men blåsigt....hörde att det vankas storm i Sverige- håll i hatten tjejer!!
Pepp från Cypern
Ha ha eller hur Flodis, nya tag efter jul! Du har sådan fokus att jag är jätteimponerad över dig:) Skicka lite hit!
Låter så himla skönt med värme och sol! Här verkar det inte bli någon storm i alla fall.
Veckans vikt: 82,2kg. Går så himla sakta tycker jag men det går iaf neråt. Jag kör 16:8 nu igen och glutenfritt och hoppas att det ska göra susen. Jobbar mycket och tenta period nu hela december och fram till mitten av januari men minst tre dagar/v ska kag bannimej ta mej till gymmet eller powewalka ändå!
Bra jobbat flodis, jätte imponerad av att du tappat ett helt kilo, speciellt eftersom du redan är smal - då är det ju ännu svårare! Jag tror att mitt slutmåt ska vara 70 kg till mina 173 cm och ja flodis - det målet ska uppnås nästa år
Nu har jag vägt ungefär detsamma i ett års tid så nu är det dags för förändring!
Hej hopp tjejer, trevlig tredje advent på er. Vi har strålande solsken och det är 20° i
skuggan. Vi överlever he he he skämt och sido men det är ljuvligt att ha sol och klarblå himmel, det gör så dan otrolig skillnad på livskvalitén plus att livet blir enklare att leva. Vi behöver inte så mycket kläder då det är bikini och tunna klänningar som gäller de flesta månader om året och nu nr vi har "vinter" är det en kofta som gäller som jacka och ett par ballerina skor som gäller som vinterkängor men fortfarande barfota så ni hör ju...enkelt liv.
Juicafastan går såå bra och jag har tappat 1 kg till men jag skriver inte upp det då jag vet att jag kommer att gå upp när jag väl börjar äta igen. MEN vet ni vad min melodi ska bli efter fastan är över? Äta som vanligt varannan dag dock inte svulla och självklart äta nyttigt som jag redan gör ( glutenfritt mejerifritt till 90%, sockerfritt och bra kolhydratskällor) och sedan juica varannan dag. Jag tror att det är min melodi för då vet jag att jag kan äta varannan dag och då blir det inte så jobbigt mentalt att bara juica varannan dag. Jag tror det kommer vara susen för min kropp. Jag ska testa och se om hur min kropp reagerar på det med träningen men jag tror inte att det ska vara några problem då jag får i mig massor av proteiner via grönsakerna i juicen + att ag kan ta till proteinpulver vid behov. Ett litet expriment helt enkelt som jag tror är bra för matsmältningen också. Vad tror ni tjejer???
Ni vet att jag har skrivit en kriminalroman det här året och nu är den helt klar, även omslaget!!! Boken heter Blå blå ögon och utspelar sig mycket här på Cypern men huvudkaraktären bor i Göteborg. Nästa vecka åker den på tryck och jag hoppas den är ute i ahndeln till Påsk, visst är det coolt??? Jag som inte alls är någon författare utan egentligen en tjej som jag jobbat inom Telekom världen med massor av teknik ha ha ha. Nu har jag en dröm till och det är att öppna en juicebar eller rättare sagt en juicekedja....vi får se vad som händer nästa år och om jag får ihop det då jag redan skriver på bok nr 2 som kommer att heta Grön Avund.
Här kommer ett smarrigt recept på en kola som jag tycker är super, kram påer och trevlig söndag. Glömde, tack för alla hejjarop- de värmer!!!
Kola!
Ingredienser :
1 dl vispgrädde
25g smör
1-2 msk Ica sötströ
2 stora rutor valfri mörk choklad
liten knivsudd salt
1 äggula
Ev.hackade salta eller naturella nötter
Tillagning :
Koka upp grädde/smör/sötströ
Sänk till 3an/4 an och låt sjuda
Rör lite då och då.
Sjud ca 15 min till det börjar bli lite klistrigt
Ta av från plattan och rör i chokladen+ nötter
Bli inte ledsen om det skär sej..Det fixar sej!
Rör i en äggula. Då tjocknar alltihop och blir härligt krämigt...
Använd 2 tsk och placera i knäckformar
In i frysen minst 30 min
Förvaras kallt!!
Varning för strykande åtgång😯
Pepparkakor med frön och kokos
2 dl vatten
50 g smör
1 dl sesamfrön
1 dl linfrön
1 dl blå vallmofrön
½ dl kokosflingor
2 msk fiberhusk
2 msk pepparkakskryddor
1 msk honung
ca ½ tsk salt
Smält smöret i en kastrull och bland i kryddorna. Låt koka upp. Tillsätt vatten och honung och ta från värmen.
Blanda alla torra ingredienser i en bunke. Häll över smörblandningen och rör om väl. Smaka av om du vill ha mer sälta.
Bred ut degen över ett smörat bakplåtspapper till en jämntjock kaka.
Lägg över ett nytt bakplåtspapper och kavla tunt till en storlek som passar din plåt. Min plåt är ca 35×35 cm.
Antingen gräddar du kakan som den är och skär i fyrkanter eller stansar ut figurer. Ta bort överflödig deg och kavla ut på nytt.
Grädda på 150º i ca 15 minuter. Titta efter så de inte får för mycket färg, det är olika på hur snabba ugnar är.
Gräddar du en stor kaka över hela plåten så ta ut plåten och markera fyrkanter med en kniv eller bakskrapa av metall.
Sänk värmen till 50º och grädda en timme till. Känn efter om kakorna torkat, det beror lite på hur tunt du kavlat.
Är de fortfarande mjuka så grädda en stund till. Stäng av värmen och låt pepparkakorna torka klart på eftervärmen. Förvara i lufttät burk.
Den här satsen gav en plåt fyrkantiga kex och 5 mellanstora hjärtan.
GRÄDDKOLA
Portioner: 24 bitar
INGREDIENSER
INSTRUKTIONER
62,5 visade vågen i morse. Har blivit alldeles för lite motion en tid för mig, något som ska tas igen när allt som hör innan-jul till har lugnat ner sig. Ha det gott!