Vill du vara med? I denna tråd är det fokus på hälsosam mat & träning och viktminskning så klart. Jag delar med mig av mina erfarenheter och smarriga hälsosamma recept. Jag hoppas att medlemmarna i denna tråd också kommer vara aktiva här inne och dela med sig av sina tips & trix. Vägdag blir fredagar. God ton är ett måste i denna tråd för här vill vi trivas. Ni som bara tänkte rapportera in er vikt på fredagarna kan söka er till andra trådar tack, här är vi engagerade.
Deltagare:Startvikt/Målvikt:Nuvarande vikt: Viktförändring:
Flodis@60kg .........................58kg
Madde65@/60kg...................67kg..........60,8kg......-6,2kg
Wimsy@................................62,7kg.........55,4kg.......-7,2kg
Mittsätt@...............................67kg...........62,9kg.........-4,1kg
Cannes@..............................62,4kg..........61,4...........-1,0 kg
Molnz@................................92,5 kg............93 kg........+0.5 kg
Naihina@.............................71kg
Camilla7@..........................92,3kg.............91,2kg.....-1,1 kg
LCHF är kanon, jag själv föredrar mejerifri LCHF eller Paleo :)
VIll du ha tips på vägen läs www.56kilo.se och botanisera lite i hennes blogg. Lycka till Wimsy!
Här kommer ett stalltips på frukostförslag som är Paleo baserat och en av mina favoriter, nyttigt och såå härligt!
Kokosyoghurt bas (ca 1-2 port.)
* 1/2 avokado
* ca 1-2 dl kokosmjölk alt kokosgrädde
* ca 1-2 dl ett fryst inslag i form av bär, banan, grönkål, spenat
Beroende på mixerns kraft, grädde eller mjölk samt konsistensen av de frysa inslaget så skriver jag ca 1-2 dl. Här kan du behöva laborera lite för att hitta bästa yoghurtliknande konsistens och den kan variera från morgon till morgon om du väljer lite olika ingredienser.
Sedan vill man ha balansen i ett smakrikare inslag då avokado, spenat, grönkål är ganska neutrala i sin smak. Nedan har ni exempel på några kombinationer som jag tycker är goda att blanda. Jag har även en skvätt citron eller lime samt riven ingefära i mina som tillägg till basen ovan.
Oftast behöver man stanna mixern och med sked skjuta ned ingredienser som åker upp på kanterna. Det kan vara trögt att mixa men med risk för att den blir för lös om du häller på för mycket mjölk/grädde så portionera det lite i taget.
Kokosyoghurt hallon
* bas enligt ovan
* fryst inslag hallon
* 1 krm vaniljpulver (kan uteslutas)
* 1 tsk lime eller citronjuice
Kokosyoghurt spenat/banan
* bas enligt ovan
* fryst inslag ca 1/2 skivad fryst banan
* 1 näve färsk bladspenat
* lite riven ingefära (efter tycke och smak men kan uteslutas)
Kokosyoghurt grönkål/banan
* bas enligt ovan
* fryst inslag 1 dl fryst hackad grönkål (brukar komma i ganska platta frysta bitar lätta att mixa)
* 1/2 banan behlver inte vara fryst
* lite riven ingefära
Bananglass med ingefära och citron
Krämig raw food bananglass med lite mer vuxen smak av ingefära och citron. Glassen är naturligt fri från laktos, mejeriprodukter, socker, ägg och är helt vegansk.
Ingredienser:
Gör så här: Kör allt i matberedaren till en slät konsistens, smaka av med citron zest och ingefära. Lägg över i bytta och lägg i frysen alternativt servera på en gång. Dekorera med citronzest.
Här kommer ett annnorlunda recept på en smarrig frukost :)
Jag hade verkligen glömt bort hur gott det är med ugnsbakad gröt och körde en favorit i repris idag igen. Det här kan vara den godaste. En fin balans mellan krämighet, sött och salt. Ugnsbakad jordnötsgröt med päron och kokos. Men idag ändrade jag om lite bland ingredienserna och dagens receptet hittar du här nedan
Ingredienser:
1 dl havregryn
1/2 mosad banan
1/2 päron hackat i bitar
1/2 dl äggvita
2 msk mjölk
1 msk jordnötssmör
1 krsm bakpulver
Kokosflingor (till topping)
Sätt ugnen på 200 grader. Blanda ihop alla ingredienser och häll upp i en ugnssäker portionsform. Strö över kokos och grädda i 15-20 minuter. Servera med keso.
Det här är det perfekta mellanmållet att ha med sig i väskan eller ha hemma i skåpet. Ofta hamnar man i situationer där hungern sätter in och sämre alternativ lockar, då är det viktigt att vara rustad med bra näringsrika treats som inte innehåller raffinerar socker. Jag valde att göra dessa bollar något större i storleken, då jag ville ha dem lite matigare. Vill man, kan man göra dem mindre.
Ingredienser:
7-9 urkärnade medjool dadlar
1,5 – 2 dl glutenfri havre / quinoaflingor
1 dl aktiverade mandlar – krossade
1 msk chiafrön
1 msk Hampaprotein
1 stor msk Raw kakao
1 tsk carob pulver
1/2 tsk kanel
1 msk kokosflingor
1 msk ekologiskt kaffe (valfritt)
2-4 msk mandelmjölk
1 stor msk kallpressad kokosolja
1 krm äkta vaniljpulver
Garnering:
Kakaonibs
Krossade cashewnötter
Chiafrön
Gör så här:
Kärna ur dadlarna och blanda sedan alla dem torra ingredienserna i en bunke. Ha sedan i dem blöta och se till att allt blandas samman riktigt ordentligt. Välj garnering och rulla sedan bollar tills dem är täcka av allt det goda. Förvara i glasburkar och ta med dig till jobbet, ha hemma eller alltid redo i väskan! Enjoy!
Helgen gick bra utan en massa onödigt skräp. Har även bestämt mig för att inte dricka någon alkohol på 1 månad. Inte någon storkonsument men tycker om något glas vin till maten på helgen.
Har inte gått upp något i helgen och känns skönt att inte starta i uppförbacke på måndagen. Har fastedag i dag och än så länge känns det ok
Pepp!!
wow vad duktig du är Madde!!! Jag är inne på min andra dag av juice fasta och mår super. Ska precis iväg och köra ett body combat pass, full av energi här ;)
Pepp!
Godmorgon godmorgon!
Dags för vägning, 61,8 blev det för mig idag. Det är ju nästan ett kilo ner och det är ju ganska bra tycker jag. Jag följer Kickstart LCHF, äter exakt vad jag ska, men följer inte alltid menyerna utan tar bort de menyer jag inte gillar och ersätter med en som jag tycker är godare.
Annars har det gått mycket bra denna första vecka i resten av mitt liv. Jag har faktiskt inte varit sugen, jag som annars är en SÅN gottegris. Jag hade nog trott att jag skulle gå ner lite till med tanke på att jag annars äter ganska mycket vitt bröd och godis varje dag i stort sett, och detta har jag skippat nu. Men det tar väl lite tid för kroppen att ställa in sig kanske.
Hoppas det har gått bra för er andra den gångna veckan.
Ha en skön helg!
Hälsar Ingrid
Hejja hejja Wimsy, galet bra gjort, - 0,9 kg på en vecka!! Du ser att det går om man vill
Jag står stadigt på mina 60kg och är nöjd med det, det är nog min idealvikt då jag tränar så pass mycket som jag gör. Imorse blev det 1 timme yoga på gymmet sedan crossfit och jag är i ett luckorus - jag älskar nämligen crossfit och har tränat det de senaste 3 åren MEN i juni fick jag en kraftig muskelinflammation som gjorde att jag behövde ta ett break men nu är jag tillbaka igen fast på mitt nya gym :) Ikväll ska jag träna body combat och TRX...4 pass på en dag jag vet...men så kommer mina fredagar att se ut fortsättningsvis, perfekt inför fredagsmyset ha ha ha
Pepp på er alla!
Flodis, tack! Oh vad roligt det låter med ditt nya gym. Jag pendlar så många timmar (3,5 timmar) om dagen så jag har inte så mycket fritid. Men jag hoppas det ändras snart, då ska jag också börja träna.
I morgon ska jag träffa några väninnor och vi ska gå och äta lunch. Det blir en utmaning att hitta något som kan passa in på LCHF, men i annat fall får jag väl göra ett undantag på lunchen och sedan bara fortsätta. Men jag ska försöka hitta något som kan passa.
Ha en härlig helg på er allihopa, och kör hårt!