Tillbaka efter alltför lång frånvaro. Inte "vågat" väga mig, insett arrangemang vikten måste vara enorm.....Nu är det gjort, jag väger idag 105,1 kg och det känns otroligt främmande. Inte för att det inte märks eller känns, inga kläder passar, funkar inte att köpa kläder i vanlig affär eller på vanlig avdelning. Konditionen är obefintlig och övrig ork och lust densamma. Fysisk smärta i ben, fötter, rygg och för att inte tala om den psykiska smärtan. Ju större jag blivit desto mer har jag minskat som person. Jag som den person jag varit den personlighet jag egentligen är, förminskas för varje dag. Livslusten liksom pyser ut ur kroppen och fylls av ett allt större tomrum, en ledsamhet och förtvivlan. Har jag kanske nått min egen gräns nu, min mentala botten? Är det nu det bara kan bli bättre? JA JA JA, så måste det vara! Vem bestämmer om inte jag själv, så det gör jag nu! Ni andra som av någon otroligt dum anledning också kommit på andra sidan 100-sträcket, nu hjälps vi åt att som första mål bli Tvåsiffrigt, eller hur? All stöd och kärlek till er som behöver, nu kämpar vi!
Utmärkt medlem
933 inlägg
Ensamt eller intimt?
Jag kvalar inte in i gruppen BMI 40, ligger just nu på BMI=36. En grupp med BMI>=30 kan jag tänka mig att gå med i
Jag platsar inte heller,
läste tidigare idag om midjemåttet som bör vara hälften av längden.
så "Jag ska ner till halva min längd" ( om midjan)
finns det någon sådan sådan grupp redan? Blir ju inte samma begränsningar med minst 30.
Babs, hur tänker du med ensqmt eller intimt? Får inte till tankarna...
Jag har lyckats ta mig under BMI+40 strecket. Efter att ha firat påsk och tre födelsedagar nu på våren med gott samvete gungar jag just nu runt detta streck igen. Men jag vill kalla det för ett tillfälligt återbesök.
Problemet är nog att nå "rätt" folk och informera dem om att det finns olika Grupper... Fler besöker nog Forumet - "reklam och annonser" där är kanske lösningen...
Jag sätter in en tysk BMI-tabell på Blogget... Den är snällare en dom gängse svenska, tycker jag.
En tanke är förstås att ändra till BMI+35... då innefattas Fetma grad två och tre men int e grad 1... jag har varit nere på grad två under mina år på MD men tittar jag på gränsen till grad ett så skulle den här 100- gruppen då bli mer aktuell för det skulle betyda allt över 104 kilo (till min längd). Ha, jag får satsa på att komma ner i underkant av fetma grad två (BMI 35-40) för att se vilken skillnad det är... och så är det en del av mitt problem att min inre bild faktiskt ligger ännu lägre, när jag ser mig på bild blir jag alltid chockad av hur fet jag faktiskt är men den bilden ersätts snart en inre bild från yngre dagar, då jag var överviktig/grad ett fet... då får jag heller inte med mitt åldrade utseende eftersom jag aldrig varit så smal sedan rynkorna började slå till
Ytterligare en fundering – att tänka i BMI-siffror blev inte riktigt rätt tror jag när jag tittar lite på olika MD-medlemmar. Dels för att längden har en väldig betydelse för var gränserna hamnar och som f d sambo med en man som var 2.06 lång vet jag ju också att hans normalvikt var min BMI 38 (jag brukade påpeka att vi upptog samma volym,, hans var bara snyggare fördelad...) Dessutom har jag sett flera BBC-program som visat att BMI kan variera mycket mellan två personer fast de har samma mått.
Men ändå känner jag ett behov av att göra en särskild grupp för dem som slåss med mer övervikt än vad som tycks gälla för "normal"-medlemmen på MD (där det verkar handla om tio-tjugo kilo när man kommer in här. Kanske "Tungviktare" hade varit bättre eller "Startvikt +25" för att ange att man börjat sin vandring mot det man anser vara sin normalvikt i rejäl uppförsbacke.
Att ni inte gör en grupp där man måste kvala in på ett BMI över 35 t.e.x, och efter hand som vikten sjunker kan ni ha grupper i gruppen. Man vill ju inte tappa stödet och vännerna efterhand som man går ner, då har ni möjlighet att prata ostört i olika grupper där ni kan ha viktklasser men ändå läsa i varandras grupper
Det är svårt att förklara, men då är det ingen risk att personer med för låg vikt kan kvala in. Utan man jobbar sig ner till undergrupperna☺
Bara en liten tanke från mig🙄
Paloma, det låter intressant. Då har man kvar sina gamla kompisar men kämpar mer med samma förutsättningar inom gruppen. Det kan vara ganska spretigt annars.
Jag har iofs också en fundering på att ingen egentligen vill vara med i en grupp där kvalet är att man är tillräckligt tjock...så man skjuter upp att gå med för man tänker ändå vara i en annan viktklass väldigt snart. Jag vet egentligen inte hur andra känner och tänker, jag brukar utgå ifrån att de flesta är ungefär som jag och jag vet att jag skulle ha ett litet motstånd mot en grupp där definitionen kändes stigmatiserande.
Samtidigt som jag tror att det kunde vara stöttande och motiverande att ha en grupp där alla brottades med mer övervikt än ex de flesta MD:are. Jag tittar på min amerikanska sajt – där heter grupperna mer som "over 50 with 50-100 pounds to lose" och liknande. Men underlaget är ju betydligt större och trots att sajten har hundratusentals medlemmar är det svårt att hålla liv i aktiviteten i de mindrre grupperna. Det ålders- och viktrelaterade team jag är med i har 870 medlemmar men det är bara tio-tjugo som är aktiva, och det beror på att teamledaren skapar utmaningar och ställer frågor och har sig... ungefär som på forumen här då.
Men teamen är inte privata och då blir det hela ganska ytligt och väldigt mycket fokus på vågsiffran istället för på strategier.
Ensamt eller intimt?
Tänkte at gruppen inte får vara för liten Intimt kan det ju vara om man inte är för många. Max 10 kanske