icon-chat icon-cutlery icon-dumbbell user count-calories menu Search

Pepp-tråd Löpning

Utmärkt medlem
670 inlägg
10 juni 2012 09:53

Jag skulle sprungit Malmö halvmara i augusti 2012. Tyvärr satte en knäskada stopp för det. Det var så tråden startade från början! Nu är det en tråd för pepp och stöd för oss som springer eller vill springa mer än vad vi kan än :) Häng med!

• Mycket engagerad
    146 inlägg
    1 oktober 2013 17:52

Loppen fylls på fortare och fortare för varje år, så sista loppet hinner knappt springas förren man får nöjet att börja boka och planera upp nästa års tävlingar! Gäller ju också att boka i tid så man får möjligheten att få en hyfsad startposition. Så här ser 2014 ut för tillfället! Premiärmilen: 30 mars, 10 km Gävle halvmara: 4 Maj, 21.1 km (eventuellt, Gävle Milen istället) Göteborgsvarvet: 17 Maj, 21.1 km Stockholm Marathon: 31 Maj, 42.2 km DN Halvmara: 13 Sep, 21.1 km Lidingöloppet: 27 Sep, 30 km New York Marathon: 2 Nov Avslutar året med att äntligen få springa NY Marathon som jag väntat ett antal år på nu ;) Någon som ska springa Vintermarathon den 9 Nov i år? Lite sugen, Men har inte riktigt bestämt...

• Veteran
    2214 inlägg
    17 oktober 2013 22:01

Nu har gruppträningen inför vårruset 2014 börjat :) Första träningen var en "flopp" Då det inte kom någon tränare och de inte meddelat att de inte hade någon tränare. GRRRR Men nu har vi haft en träning med våran tränare och det känns bra. Vi fick springa lite uppvärmning och lite så han fick se våran löpteknik. Sedan blev det 3000 meter på 200 m banan och det gick riktigt bra! Jag blev sist men jag hade en för mig bra tid så det känns ju bra. Nu ska vi köra lite intervaller, styrka mm. Men det känns skönt att ha kommit igång och nu borde jag få lite hjälp/pepp att utvecklas lite :)

• Veteran
    3541 inlägg
    6 november 2013 18:36

Hm, tänkte ventilera ett pinsamt problem... Jag har t.o.m. dragit mig för att skriva om det här... Men förhoppningen är väl att få lite medkänsla och tips om vad det kan bero på och vad jag kan göra. Senast jag var ute och sprang med ett gäng löptränare och körde lite blandat styrka och fartlek i intervaller, så läckte det lite. Jag var inte nödig och hade tömt blåsan precis innan. Så vad berodde detta på? Är jag för otränad? Börjar jag bli gammal? Kan det bero på tid i menscykeln? eller, ja? Vad kan det bero på? Jag har inte upplevt det tidigare. Men det kändes väldigt pinsamt även om ingen märkte nåt (tror och hoppas jag - det var bara lite och det var mörkt ute), och jag känner att jag drar mig lite, för att det ska hända igen.

• Veteran
    5951 inlägg
    6 november 2013 20:08

Det kan ha berott på intensiteten, om man springer tuffa intervaller t ex kan det bli så att buktrycket överstiger blåsmusklernas förmåga att hålla emot. Det kan också bli så om man springer över en brant backe och kommer över krönet, och slappnar av lite väl mycket. Ingendera är ovanligt, men väldigt få vågar erkänna att de drabbas (det krävs mod att göra det). Jag tror det finns fler situationer där man kan drabbas, men de flesta handlar ofta om att man börjat pressa sig lite extra och tar i mer än vanligt. Det man kan göra, om man inte vill springa saktare (och det vill man ju inte) är att knipträna blåsmusklerna, även de musklerna svarar på träning. För extra självförtroende undertiden kan man använda Teena eller liknande, det är tunna skydd som knappt märks. Så småningom kommer du att glömma av att använda dem eftersom de inte behövs i takt med att blåsmuskulaturen blir tuffare.

• Veteran
    3541 inlägg
    6 november 2013 22:55

Tack.

• Veteran
    3541 inlägg
    7 november 2013 21:38

Det verkar som om det var en tillfällighet, för när jag var ute och sprang idag (vanligt) så märktes ingenting av det, tack ocn lov. Så det var nog som du skrev LadyG att det var lite hårdare träning den gången, eller framför allt intervallerna som bidrog till att musklerna inte hängde med och kunde hålla tätt.

• Veteran
    5951 inlägg
    7 november 2013 22:01

Vilken tur i oturen, då är det helt och hållet träningsbart också. Det är bara att knipöva så du kan gasa på i intervallerna och känna dig trygg.

• Veteran
    3541 inlägg
    14 november 2013 20:49

Nä, det där med intervaller funkar uppenbarligen inte... Blir till att köra med Tena då :-( ...och göra knipövningar eller nåt... suck :-( (som om jag inte har nog av skoskav, håll och dålig kondition :-))

• Veteran
    5951 inlägg
    14 november 2013 22:05

Träligt och trist helt enkelt. Det tar ju sin lilla tid att komma till rätta med, om man inte tar hjälp av gyn och hoppas att de har en bra lösning. Vissa kan de ju tighta till musklerna på via en operation, ska tydligen gå jättefort och bara behövas lokalbedövning. Men det är ju fortfarande inte roligt.

• Veteran
    3541 inlägg
    15 november 2013 20:19

Men det har ju funkat innan. Jag fattar inte vad som har hänt. Det funkade ju innan jag skadade knäet och behövde börja om med löpträningen, men det kan ju knappast ha med knäet att göra. Det måste ju bero på att jag är otränad på nåt vis, eller att jag har blivit ett år äldre... Tja, inte vet jag, men jag måste göra något åt det om jag ska löpträna som jag gör nu då jag ibland löptränar i grupp där det bl.a. ingår intervaller eller fartlek.