Utmärkt medlem
670 inlägg
Jag skulle sprungit Malmö halvmara i augusti 2012. Tyvärr satte en knäskada stopp för det. Det var så tråden startade från början! Nu är det en tråd för pepp och stöd för oss som springer eller vill springa mer än vad vi kan än :) Häng med!
Jag tror du har blivit bättre på att ta i och ta ut dig. Det är också en sådan där sak man inte kan på en gång när man börjar.
Lägesinfo :-) Det funkade bra när jag körde 800 m-intervaller förra gången (själv). Jag kände av att en droppe var på väg när jag kom över ett krön och var nästan framme på de 800 m. Slappnade väl av då (precis som du skrev LadyG). Men det blev inte mer än så. Undra om jag kör hårdare i grupp och får svårare då, eller om jag helt enkelt tränat upp mig lite, eller vad det kan bero på. När jag körde intervall i grupp nu senast så hade jag faktiskt laddat med Tena men klarade mig helt utan minsta droppe. Skönt. Så det var kanske tillfälligt. Hoppas på det. :-) Det känns i alla fall väldigt skönt att ha kommit igång med löpträningen ordentligt nu efter min knäskada. Jag känner av det ibland men det försvinner direkt vid vila, och det känns oftast helt okey. Undra hur det kommer kännas på lite längre sträckor. Jag har ju Göteborgsvarvet i sikte till våren och ev. Maraton till hösten.
Jag har inte sprungit ute på ett tag nu. Det har varit förkylning, halka, storm och sedan tror jag min hypo bråkar med mig :( Väntar på provsvar och hoppas att jag får hjälp! Men jag springer ett pass inne i veckan med en mycket inspirerande tränare. Det är riktigt kul och jag känner att jag blir bättre, även om det nu när jag inte varit fullt frisk går sakta. De har även skaffat nya löpband på gymmet. De nya löpbanden har en tränar funktion så man får köra olika träningsprogram. Men nu längtar jag tills jag orkar/vågar ut och springa ett lite längre pass!
Heja Mait, bra att du kommit igång! Resten löser sig med tid, knip och träning. N u när du vet exakt när det kan dyka upp kan du förbereda dig och motverka att det inträffar igen. SuperK, hoppas du fått hjälp och provsvar så du slipper gå och grubbla. Har du hunnit testa de nya banden, är de sköna?
Jag har fått ett av provsvaren det var inte upplyftande men det går att åtgärda :) Jag har ett provvärde som ligger mellan 65-650 gånger över vad det borde (beroende på vem man hör på). Ska ta mera medicin och sedan nya prover efter ny år. Det jobbiga är att det tar mellan 4-5 veckor innan medicineringen verkar och ändå längre innan alla symtom är borta. Men bara att jag vet vad det är och att vi arbetar på att göra något åt det gör att jag känner mig mera pigg och orkar mera :) Kommer just från ett pass på de nya löpbanden, jag har ökat min bashastighet där sedan jag började så nu är den samma som jag hade utomhus i sommar vilket känns bra. Det är så inspirerande att ha olika program som den sätter ihop. Min spring tränare tycker jag har fått mer fart på benen sedan jag fick mina provsvar och började springa "extra" på löpbandet.
Åh vad träligt SuperK, men bra att det händer något åtminstone, även om det går sakta. Vilket tålamod du måste ha! Oavsett varför du fått mer fart är det bara att tacka och ta emot, det är ju jättebra att du är tillbaka! Bra med inspirerande löpband, jag önskar att vårt gym hade det men om de inte bytt över sommaren (hoppas kan man ju) så är det bara vanliga tråkband där...
SuperK, hoppas du får ordning på dina värden. Jag tyckte det kändes tungt att ge sig ut nu måndag och tisdag. I dag tar jag vilodag och ger mig ut imorgon igen. Jag har funderat att ta löpbandet på gymmet (de har bra moderna löpband med div. program som ska efterlikkna ett omväxlande löppass med olika lutning m.m.) men det känns ändå skönast att komma ut, även om det är mörkt och kallt. Och så är ju mina skor ute-skor. Men det kommer nog tider, framförallt när det blir för halt och för kallt, då jag kommer att ta till löpbandet. Förutom en liten tur nästa vecka. Då är det nämligen musikhjälpen och här kommer Maratoninitiativtagarna att sätta upp löpband i en glasbur på torget där man kan springa in pengar till musikhjälpen. :-)
Igår blev det årets första riktiga vinterlöpning, då det har snöat här några dagar så hade det slutat och trottoarena var plogade, så det var bra underlag för att vara vinter då, inte speciellt halt, temperaturen visade på -7... Då det var lördag så kändes det som att det var dags för distanslopp, så valde 2,2 mils rundan, med vatten och energi på fyllnad efter 1,1 mil, passet gick hur bra som helst, och det var en sån dör gång man bara ville springa på, löp glädje när den e som bäst :) Hur går det för er andra, finns det bra vintervägar där ni bor?
Stockholm suger på vintern, allt bli bara slask och modd om det blir kvar alls, såvida det inte blir isgata förstås. Det blir aldrig de där mysiga vintervägarna med hårt packad snö som man kan springa nästan ljudlöst på.
LadyG, låter precis som i södra Sverige. Inget vettigt löpväder alls. Antingen slask, is eller hårpackad snö som blir som is. För mycket plogat för broddar eller för lite så man inte kommer fram. Ska försöka övervinna löpbandet i vinter, har ju gym på skolan, perfekt.