icon-chat icon-cutlery icon-dumbbell user count-calories menu Search

5:2 Jan-Mars 2014

Veteran
5155 inlägg
30 december 2013 12:46

2013 slut och 2014 startar. Då är det dags för oss att starta om igen med en ny tråd. Peppningar, matförslag och stötta i mängder !! Vilken tur att vi har varandra <3 Kom igen nu är det dags att vi tar hand om oss !!

• Veteran
    5155 inlägg
    6 januari 2014 21:53

Så har jag snart klarat av 1:a fastedagen när det hela ska gå tillbaka till det normala. Oj, det känns som om jag skulle kunna fuska resten av livet. Tack för att ni finns, det har i alla fall gått riktigt bra idag :)

• Veteran
    1356 inlägg
    6 januari 2014 22:06

Lupin, jag är nog lyckligt lottad för jag blir inte skakig. Däremot kan jag bli hungrig, men då dricker jag ... vatten och buljong. Hungern stör mig faktiskt inte så mycket. Thyndra, jaa tänk om man kunde fuskat hela livet och bara ätit allt man tycker om alltid. Men tyvärr är det ju så att man får välja. Bra jobbat med fastan idag, imorgon är det min tur. Jag tycker det ska bli riktigt skönt att få ordning på mat och dryck igen efter nästan tre veckors ledighet. Tack för att DU finns, du är en otrolig inspirationskälla.

• Utmärkt medlem
    657 inlägg
    6 januari 2014 22:13

Mika Tela....kul att du såg mej !! Hur länge höll du på med kalorier o hur många per dag ungefär....jag har tänkt frukost,lunch,middag 2mellanmål...frukt o grönt lax kyckling o ersätta potatis o tis med råris o fullkorn.....lycka till

• Mycket engagerad
    179 inlägg
    6 januari 2014 23:15

Jessand - då får vi peppa varandra i morgon. Jag kommer äta havregrynsgröt till brunch och sen på kvällen lägger jag in ett mål med sparrissoppa med kalkonbacon. Lupin -. jag dricker kaffe och kolsyrat smaksatt vatten samt håller mig sysselsatt. :)

• Mycket engagerad
    179 inlägg
    6 januari 2014 23:19

Mumma - jag har hållt på med det ca 2 månader i taget från och till i 2 års tid. Jag åt då ca 2000 minns inte i dagsläget. Brukar ställa in här på matdagboken utefter min vardagsmotion. Sen ville man äta mer motionerade jag lite hårdare. Tänk på att få in 3 stora mål och 2-3 mellanmål då får kroppen en bra förbränning. Man lär sig vad som ger bättre energi/kalorier genom att räkna vilket räddat mig bitvis. Kan även tipsa dig om matvete som är jättegott att byta ut potatis/ris/pasta till!

• Utmärkt medlem
    657 inlägg
    6 januari 2014 23:30

Mika Tela...ungefär vad gav det dej i minus på 2 månader.....har nog aldrig ätit matvete men däremot köpt kvarngryn som består av havre,vete,råg,korn såg gott ut...men tack för tipsen ;)

• Nykomling
    3 inlägg
    7 januari 2014 06:30

Hej Började min 4 dagars vattenfasta i går. Det gick bra, jobbigast/tråkigast när övriga familjen åt. Nu idag andra dagen har jag lite ont i huvudet men är inte nämnvärt hungrig. Ser fram emot fredag då ska jag äta kyckling med beasås och grönsaker mmm :-)

• Mycket engagerad
    141 inlägg
    7 januari 2014 08:51

Hej! Hade min första fastdag igår på ca en månad och det var lätt, var så skönt att fasta igen, jag känner mig så pigg när jag gör det. Ledigheten har inte varit till min fördel, +4 kg.. Och då har jag ändå tränat ungefär som vanligt, usch! Men nu kör jag igen, mitt mål är nu -9 kg fram till sommaren, och det borde jag väl kunna klara. Har ni några bra recept på lunch med avseende på 5:2? Lycka till allihopa!

• Mycket engagerad
    386 inlägg
    7 januari 2014 10:32

I dag fastar jag för första gången sedan 30 november. Så skönt att komma igång med lite mer hälsosamt leverne. Så här äter jag i dag: och lite nu och då kaffe och mineralvatten morgon: kaffe lunch: tomatsoppa 5:2 som ger 199 kcal middag: 75 gram stekt falukorv (rester från igår) 250 gram fryst broccoli 1/2 tsk smör & rapsolja 302 kcal Totalt för dagen: 502 kcal PEPP PEPP TILLL ALLA SOM FASTAR IDAG

• Veteran
    1186 inlägg
    7 januari 2014 10:55

Fastar idag istället för igår då alla var lediga och jag inte ville fasta när alla andra äter, jag brukar fasta på måndagar. Lite konstigt att vakna och inte ha fastat som jag brukar, det är bättre att fasta måndagar och torsdagar, nu blir det bara en vanlig dag emellan men det får gå det också. Dagens matintag och däremellan minst 1,5 l vatten. Frukost: 40 g K-special och 1,5 dl lättmjölk 210 kalorier. Lunch-middag: Naturdietshake med lattesmak 180 kalorier. Kväll: Soppa på buljongkokta grönsaker med smak av kyckling ca 110 kalorier. Summa: ca 500 kalorier. Lycka till alla både nya och gamla 5:2:are som hittat hit :-)