Jag har gått upp 4 kg på min honeymoon ( 9 veckor ) och ska nu ta dessa innan jul. Är någon med och känner sig peppad att ta några kilon till jul så haka på så sporrar vi varandra. Vägdag tänkte jag att vi har på onsdagar och då skriver ni in er vikt här så noterar jag dagsformen. Jag kör PF / periodisk fasta ) och LCHF kost och tränar en hel del och nu j-klar ska jag ta de sista envisa kilon som sitter som berg! Deltagare:Nuvarande vikt: Förra veckans vikt: Målvikt 24/12: Viktförändring: Flodis67.... 61,1kg ............61,5kg...................61kg.............-0,1kg (- 11 kg ) Ilinis..........56,2kg...............56,5kg..................53,5kg..............-0,3kg ( -2,2kg ) Karanna.....61kg............60,6kg....................57,0kg.............+0,4kg (+0.1 kg ) CamillaQ....76kg............76,2kg....................65,0 kg............-0,2kg (-1,7kg) NikkiLee...77,1kg............78,2kg...................70,0kg...............-1,1kg ( -5,6kg) Hemine94..65,7kg.............65,3kg....................58,9 kg..........+0,4 kg (+1,2kg) Ianne........60,2kg.............61,5kg..........................................-1,3kg Neleh........68kg.............67,5kg...................63,5kg..............+0,5kg ( -0,6kg ) Anza..........74kg............73,4kg.....................69,7kg..............-+0,6kg ( -1,4kg) :)..............69,4kg............69,6kg.....................66kg...............-0,2kg (-1,6kg) Zicka.........77,1kg.............77,2kg........................................-0,4 kg (-2,1kg ) Camrut......75,4kg.............77,3kg..........70kg............-1,9 kg(-5,4kg) Madde65....62,6kg...........63kg...............................-0,4kg(-4kg) Afosini.......88,1kg...........98,1kg...............68kg.........-1,0kg(-1,5kg) Lisa69...... 63,5 kg...........65.2 kg............... 59 kg.....-1,7kg(-2,5kg ) Veckans utmaning: 2 minuter planka per dag och 10 burpees per dag! Planka och burpees are the shit!!!!! Veckans matutmaning: Ät så ren mat som möjligt, undvik allt som är processat och allt som är halvfabrikat. Undvik socker och vetemjöl och känn efter hur kroppen mår. Drick en grön smoothies om dagen, använd er av spenat, broccoli, banan, kiwi, brysselkål, gurka m.m mums! Månadens utmaning! Tänk på att handla ekologiskt när du är i affären! Carpe Diem!
Veteran
1732 inlägg
Att synda en dag kan faktiskt påskynda viktprocessen nedåt och få igång fettförbänningen, konstigt men sant. Att äta mindre kalorier varannan dag är perfekt för att skjutsa på fettförbränningen det är ju samma sak som att äta mer kalorier varannan dag, typ 1200 ena dagen och 1600 andra, och hålla på så- bra för de som har jojjobantat i hela sitt liv och som har svårt att gå ner i vikt. Nu ska jag iväg på ett stentufft PT pass sedan ska jag köpa nya blommor och plantera för mina sommarblommor har dött i värmen efter vår Honeymoon. Ikväll ska vi till Ayia Napa och äta middag med några goda vänner som är nere och semestrar, härligt! Vi kör fortfarande en vit månad men om 1 vecka då får vi ta ett glas igen, ska bli gott med ett glas skumpa i goda vänners lag =) Kämpa på där ute och hur ska ni undvika fällorna i helgen? Kommer ni träna? Peppkram på er där ute i cypervärlden! Carpe Diem!
Kalimera mina vänner! Som vanligt när det är fredag så startade jag min morgon med min PT träning och idag körde vi ett tufft crossfit pass bestående av 5 stationer efter en tuff uppvärmning med planka, sidoplanka, utfall, armhävningar på tå, höftlyft och höftstretch 1. 1 minut Burpees med armhävning på tå 2. 1 minut pullups 3. 1 minut armhävningar på tå med sidorotation 4. 1 minut utfall med en 3,5 kg medicinboll, rotation 5. 50 st kettlebells swings med 12 kg kettlebell Vila 1 minut kör 4 varv och du är död På vägen hem stannade jag och köpte blommor och 3 st basilika som jag ska plantera i krukor så de blir fint vid entrén igen Jag älskar basilika, mums!!! Solen skiner från en klar himmel och det är dryga 30° i skuggan, det blir en underbar dag idag. Bikinin är på och jag är nyduschad och snart ska jag sätta igång och plantera. Vad gör ni idag? Carpe Diem!
Börjar äntligen bli fri från förkylning o halsont. Veckans vikt blev 60.2
Vad duktig du är, 1,3 kg på en vecka! Grattis Ianne!!! Skönt att du känner dig kry igen! Ha en skön helg! Peppkram!
Vaknade vid elva-tiden idag (jobbade ju natt) och gick ut med vovven cirka 30-40 minuter. Mysigt i höstrusket. Åt 2 dl yoghurt till frukost och en timme senare stack jag ut på en runda löpning. Det blev 4 kilometer på 25 minuter idag. Kände mig seg i morse - men skam den som ger sig! Nu känns det underbart! Att försvinna på löprunda i 25-30 minuter är dessutom det perfekta för tillfället - det är precis vad lilla valpen här hemma klarar av just nu. Träning för mig - ensamhetsträning för vovven. Två flugor i en smäll! Det blir superlåga kalorier idag, ligger på 150 hittills med frukost och mellanmål. Trevlig helg och kram på er!
Härligt Ilinis!!! Vet ni vad jag har gjort??? Köpt årets första julklapp!!! Och inte vilken julklapp som helst utan jag har hittat världens bästa julklapp till min biltokiga son!!!! OCh jag är överlycklig!!!! Nu ska jag hoppa in i duschen, Ayia Napa väntar =) Ha en härlig fredagkväll!
Så då har jag joggat 45min, en runda på 6,85km & bränt 476kcal! Ätit middag med min familj & druckit 2 glas vin & mår UNDERBART!!
Underbart CamillaQ, du är en hurtig tjej =) Jag har ett stalltips till er som inte kommer iväg till ett gym. Köp träningsdvder och träna till dem och jag rekommenderar Annika Sjöös dvder som hon har gjort tillsammans med sin man Michael som är PT sedan 100 år tillbaka. Ni hittat dem här: http://bloggar.aftonbladet.se/shapeup/. Dessa är perfekta och är endast 30 min långa, finns inga ursäkter som heter "har inte tid" då och så är det funktionell träning som är såå bra för magen och bålstabiliteten! Sedan har Katarina Woxnerud, du hittar en av hennes Dvder här: http://cdon.se/b%C3%B6cker/woxnerud,_katarina/forma_kroppen_%3A_funktionell_tr%C3%A4ning_f%C3%B6r_hela_kroppen_-_tr%C3%A4na_hemma-7861493 och här http://mabra.com/etikett/tranings-dvd/ När jag är ute och reser så har jag alltid med mig dessa träningsdvder, perfekt att stoppa i datorn och köra ett pass! Kämpa på om en härlig lördag och njut av helgen! Peppkram från Cypern! 30° i skuggan, bikinin är på och efter träningen idag blir det ett plurr i det blå =)
Med hyllade zick zack-metoden äter du som vanligt, men låter kaloriintaget och kosttypen variera från dag till dag. Tricket gör att fettförbränningen går på högvarv samtidigt som överflödiga kilon försvinner effektivt. Calorie shifting eller calorie cycling är två populära diet-begrepp i USA. Metoden passar dig som inte vill göra avkall på vare sig kolhydrater eller fett i kosten, den kräver istället koll på totala kaloriintaget. En allt för kalorisnål kosthållning riskerar att försätta kroppen i svältläge, med den omedelbara reaktionen att förbränningen går på lågvarv och fettreserverna bevaras. Resultatet kan förvisso ge en önskad effekt på vågen, men resulterar allt som oftast i en viktuppgång när du återgår till normala kostvanor. Men genom att förse kroppen med olika totalmängder kalorier per dag och variera huvuddelen av kosten mellan kolhydrater, fett eller protein, går kroppens metabolism i ständigt högspinn. Dietens förespråkare förklarar att fenomenet uppstår eftersom kroppen aldrig kan bli bekväm och förvänta sig ett viss antal kalorier från en viss typ av kost. Variationen är alltså nyckeln! Du zick zackar dig genom veckans sju dagar genom att variera antalet kalorier och typ av mat. Ät så här: Måndag: Kolhydratdag Ät som vanligt, men flytta veckans eventuella pasta-, ris-, och mjölrätter till denna dag. Totala kalorimängden: 1 610 kcal Tisdag: Proteindag Ät som vanligt, men flytta veckans eventuella kött-, fisk- eller bönrätter till denna dag. Totala kalorimängden: 1 100 kcal Onsdag: Fettdag Ät som vanligt, men flytta veckans eventuella fettrika rätter som feta såser och gräddiga gratänger till denna dag. Totala kalorimängden: 1 550 kcal Torsdag: Proteindag Ät som vanligt, men flytta veckans eventuella kött-, fisk- eller bönrätter till denna dag. Totala kalorimängden: 1 000 kcal Fredag: Kolhydratdag Ät som vanligt, men flytta veckans eventuella pasta-, ris-, och mjölrätter till denna dag. Totala kalorimängden: 1 610 kcal Lördag: Fettdag Ät som vanligt, men flytta veckans eventuella fettrika rätter som feta såser och gräddiga gratänger till denna dag. Totala kalorimängden: 1 350 kcal Söndag: Proteindag Ät som vanligt, men flytta veckans eventuella kött-, fisk- eller bönrätter till denna dag. Totala kalorimängden: 1 050 kcal Vecka för vecka Vecka 2: Behåll rotationen mellan fett, kolhydrater och protien men variera den dagliga kalorimängden ytterligare genom att gå upp i kaloriantal under måndagen, för att minska med motsvarande mängd under tisdagen. Vecka 3: Behåll rotationen mellan fett, kolhydrater och protein men lägg till en ”ät vad du vill”-dag. Under denna dag behöver du inte tänka på vad du äter eller räkna kalorier. Tänk bara på att inte äta mer än vad du behöver, känner du dig obehagligt mätt efter en måltid har du ätit för mycket. I övrigt justerar du den dagliga kalorimängden som tidigare, dra bort några kalorier från en dag – och addera dem på en annan! Vecka 4: Behåll rotationen mellan fett, kolhydrater och protein men lägg till två ”ät vad du vill”-dagar. I övrigt justerar du den dagliga kalorimängden som tidigare, dra bort några kalorier från en dag – och addera dem på en annan
Jag hittade bra artiklar på nätet från Måbra tidningen, läs och begrunda! Bränn fett fort! Allt om nya vitamin D-dieten Solskensvitaminet påverkar oss mer än vi tidigare trott. D-vitamin gör dig både piggare, gladare – och smalare visar ny forskning. Solsken och mjölk är två viktiga ingredienser för att rivstarta fettförbränningen. 2008 lät forskare vid University of Minnesota 38 överviktiga personer äta enligt ett utsatt kostprogram under elva veckor. Varje dag åt deltagarna 750 kcal mindre än det rekommenderade dagliga intaget, och givetvis gick alla ner i vikt. Men de personer som hade höga halter av D-vitamin i blodet när studien inleddes, hade ett betydligt effektivare viktras - de gick nämligen ner 70 procent mer än övriga deltagare. Med bakgrund av detta har vitamin D-dieten tagits fram, en metod som kortfattat går ut på att äta livsmedel rika på vitaminet i kombination med fem andra fettbrännande katalysatorer. Genom att inkludera dessa nyckelämnen i kosten går kroppens fettförbränning ständigt på högvarv, menar författarna bakom boken The Vitamin D Diet, vilket i sin tur leder till en effektiv viktminskning. Här hittar du D-vitamin Att vistas utomhus i solen är enklaste sättet att tanka D-vitamindepåer. I kostväg är fet fisk, som vildfångad lax, ägg och berikade mejeriprodukter som mjölk bra källor. Ny svensk forskning visar att sol, eller det D-vitamin som bildas i huden när vi vistas i den, kan förebygga en rad sjukdomar. Diabetes, hjärtsjukdom, blodproppar och cancer är några av dem. Och hur märkligt det än kan låta tycks det även gälla malignt melanom: Att vara i solen då och så tycks nämligen öka överlevnaden hos personer med elakartad hudcancer. Varför solen är så bra för oss vet man inte säkert, men de flesta forskare menar att det på något sätt handlar om D-vitaminet. Det som gör vitaminet så speciellt är att det även fungerar som ett hormon. Det samverkar med andra hormoner i en komplicerad process. - Ju längre norrut man kommer, desto högre är dödligheten i cancer. Det kan bero på flera saker, till exempel att de som bor i norr får mindre sol och därför också har lägre nivåer av D-vitamin i kroppen. Andra tänkbara förklaringar är att de som får mer sol är gladare och rör på sig mer, säger Johan Malm, läkare och forskare vid Lunds universitet. Han berättar att vi har över 1000 gener som är känsliga för D-vitamin i kroppen. - Vitaminet har betydelse för mycket mer än skelettet, till exempel andningen och immunförsvaret. Man har sett att personer med höga nivåer av D-vitamin i blodet klarar vissa infektionssjukdomar bättre, säger han. Vistas man i solen i en halvtimme tillverkar kroppen 10 – 20 000 enheter av vitamin D. Det kan sedan lagras i kroppen i några veckor. - Dagens rekommendation är att vi ska få i oss minst 400 enheter per dag, säger Johan Malm. Vi behöver dock inte ligga och steka oss för att kroppen ska tillverka vitaminet. - Det räcker att vistas lättklädd i solen i 15 till 20 minuter per dag. Då är dessutom risken att bränna sig nästan obefintlig. Skulle molntäcket vara kompakt blir det svårare. Problemet är att vi inte kan ”tanka” sol och hoppas på att lagret räcker hur länge som helst. - Solen är i särklass som D-vitaminkälla. Utöver den får vi i oss en del via fet fisk som vild lax, strömming och D-vitaminberikad mjölk. Men för att få i sig dagsbehovet via mjölken skulle vi behöva dricka 3 liter om dagen… Johan Malm tror därför att extra tillskott av D-vitamin, särskilt vintertid, kan vara bra för hälsan: - Att ta tillskott är i alla fall inte farligt, eftersom det är nästintill omöjligt att bli förgiftad av D-vitamin. Runt 1000 enheter per dag är lagom. De ljusskygga sjukdomarna Cancerforskare vid Lunds universitet har följt 30 000 kvinnor i södra Sverige och jämfört deras solvanor med förekomsten av olika sjukdomar. De som hade solat, drabbades mer sällan av diabetes och blodpropp – och de tycks dessutom leva längre. Men det gäller under förutsättning att man solar sunt och lagom. Här är sjukdomarna som solen förebygger: Diabetes Fler drabbas av diabetes typ 2 på vintern. Man har också sett att diabetikers behov av medicin minskar på sommaren. Barn med höga nivåer av vitamin D löper mindre risk att få diabetes typ 1. MS och infektionssjukdomar påverkas också positivt av solljus, enligt forskning. Blodproppar Proppar i benen är dubbelt så vanliga under den mörka årstiden, enligt flera flera studier. När man tittade på solvanorna hos kvinnor i södra Sverige såg man att de som solade mycket hade färre fall av proppar. Cancer Vissa cancerceller växer sämre när de utsätts för höga nivåer D-vitamin. Det finns forskning som visar att risken att dö i bröstcancer minskar när av hög halt av vitaminet i blodet. Även dödligheten i tjocktarms- och äggstockscancer tycks minska. … och här är dietens 5 fettbrännarboosters: Kalcium Detta viktiga mineralämne är en riktig parhäst till D-vitaminet, tillsammans ser de nämligen till att vrida upp ämnesomsättningen enligt boken. Kalcium finns nämligen naturligt i fettceller, och studier visar att ju mer kalcium en cell har desto mer fett kan den släppa ifrån sig vid förbränning. Dessutom kan kalcium binda fett och på så sätt förhindra att det tas upp av kroppen över huvudtaget. Finns i: Mejeriprodukter Protein Om du äter proteinrika livsmedel säkrar du att muskelmassan hålls intakt vid en viktnedgång. Protein mättar bra och hjälper kroppen att balansera mängden fett kontra muskler på ett effektivt sätt. Muskler kräver mer energi än kroppsfett, så på lite sikt har en procentuell omvandling från fett till muskelmassa en stark inverkan på ämnesomsättningen. Kvinnor som äter protein två gånger om dagen minskade 3,9 procent mer i vikt än kvinnor som inte åt protein, visar en studie vid universitetet i Illinois. Finns i: Kött, fisk, tofu Omega-3 Denna fettsyra underlättar viktnedgång genom att trigga fettbrännande enzymer. Omega-3 har dessutom en inverkan på humöret, något som forskare menar hindrar oss från att tröstäta. Studier har också visat att omega-3 kan öka kroppens produktion av leptin, ett ämne som reglerar aptiten och vrider upp fettförbränningen. De flesta livsmedel som är rika på D-vitamin innehåller också omega-3. Finns i: Lax, nötter och frön. Enkelomättade fetter Den här fettypen har en förmåga att stabilisera blodsockernivåerna och reducera aptiten. Enkelomättade fetter tenderar dessutom att motverka den skadliga bukfetman enligt The Vitamin D Diet. En dansk undersökning pekar också på att den här typen av fett kan vrida upp förbränningen. Finns i: Olivolja, nötter, frön, avokado och choklad (!) CLA – konjugerad linolsyra CLA finns naturligt i kött och mejeriprodukter. Denna fettsyra förhindrar att kroppen att ta upp fett från maten samtidigt som den gynnas frisättningen av hormoner som gynnar fettförbränning. Finns i: Kött från nötdjur och mjölkprodukter. Rätt fett gör bukfetma mindre farligt Rätt fett kan göra bukfettet mindre skadligt, det menar svenska forskare som jämfört olika fettkällors effekt på kroppen. Rätt fett minskar risken för hälsorelaterade problem orsakade av bukfetma, enligt en svensk studie. Stora mängder socker och fett i kosten har tidigare kopplats till en ökad fetthalt kring buken. Det skadliga fettet samlas dock inte bara kring mage och midja, de inre organen – bland annat levern – får också en ökad fettmängd. Leverförfettning har i sin tur ett starkt samband med höjda blodfetter och sämre förmåga att reglera blodsocker, något som på sikt kan leda till vuxendiabetes och hjärtsjukdom. Genom att minska mängden fett i levern reduceras risken att drabbas av dessa följdsjukdomar markant. Men att gå ner i vikt är inte den enda nyckeln till hälsovinsterna, det visar en svensk studie utförd vid Uppsala universitet och Akademiska sjukhuset och Karolinska institutet. Forskarna lät 67 testpersoner äta antingen en kost rik på fleromättade fetter från solrosolja, eller en kost rik på mättade fetter från animaliska källor som smör. Samtliga deltagare, både män och kvinnor, hade konstaterad bukfetma och följde dieten under 10 veckor. Vid testperiodens slut hade båda samtliga deltagare oförändrad vikt, men gruppen som fick äta fleromättat fett hade minskat mängden leverfett med 30 procent jämfört med den andra referensgruppen. De som ätit fleromättat fett hade också bättre blodfetter, bättre insulinkänslighet och minskad mängd inflammation i kroppen. - Att gå ned i vikt minskar mängden fett i levern, men dessa nya resultat visar att även kostens sammansättning är av betydelse för att minska fettet i levern hos personer som inte går ned i vikt, säger docent Ulf Risérus i ett pressmeddelande. Forskarna menar att alla bör se över matens fettkvalitet och byta ut en del animaliskt mättat fett mot fleromättade växtfetter. Detta för att förebygga fettlever och på längre sikt möjligen även typ 2-diabetes. - De omättade fetterna som användes i denna studie var av typen omega-6, men kosten bör även innehålla omega-3-fetter som finns i fisk och rapsolja, tillägger Ulf Riserus.