Jag har gått upp 4 kg på min honeymoon ( 9 veckor ) och ska nu ta dessa innan jul. Är någon med och känner sig peppad att ta några kilon till jul så haka på så sporrar vi varandra. Vägdag tänkte jag att vi har på onsdagar och då skriver ni in er vikt här så noterar jag dagsformen. Jag kör PF / periodisk fasta ) och LCHF kost och tränar en hel del och nu j-klar ska jag ta de sista envisa kilon som sitter som berg! Deltagare:Nuvarande vikt: Förra veckans vikt: Målvikt 24/12: Viktförändring: Flodis67.... 61,1kg ............61,5kg...................61kg.............-0,1kg (- 11 kg ) Ilinis..........56,2kg...............56,5kg..................53,5kg..............-0,3kg ( -2,2kg ) Karanna.....61kg............60,6kg....................57,0kg.............+0,4kg (+0.1 kg ) CamillaQ....76kg............76,2kg....................65,0 kg............-0,2kg (-1,7kg) NikkiLee...77,1kg............78,2kg...................70,0kg...............-1,1kg ( -5,6kg) Hemine94..65,7kg.............65,3kg....................58,9 kg..........+0,4 kg (+1,2kg) Ianne........60,2kg.............61,5kg..........................................-1,3kg Neleh........68kg.............67,5kg...................63,5kg..............+0,5kg ( -0,6kg ) Anza..........74kg............73,4kg.....................69,7kg..............-+0,6kg ( -1,4kg) :)..............69,4kg............69,6kg.....................66kg...............-0,2kg (-1,6kg) Zicka.........77,1kg.............77,2kg........................................-0,4 kg (-2,1kg ) Camrut......75,4kg.............77,3kg..........70kg............-1,9 kg(-5,4kg) Madde65....62,6kg...........63kg...............................-0,4kg(-4kg) Afosini.......88,1kg...........98,1kg...............68kg.........-1,0kg(-1,5kg) Lisa69...... 63,5 kg...........65.2 kg............... 59 kg.....-1,7kg(-2,5kg ) Veckans utmaning: 2 minuter planka per dag och 10 burpees per dag! Planka och burpees are the shit!!!!! Veckans matutmaning: Ät så ren mat som möjligt, undvik allt som är processat och allt som är halvfabrikat. Undvik socker och vetemjöl och känn efter hur kroppen mår. Drick en grön smoothies om dagen, använd er av spenat, broccoli, banan, kiwi, brysselkål, gurka m.m mums! Månadens utmaning! Tänk på att handla ekologiskt när du är i affären! Carpe Diem!
Veteran
1732 inlägg
Att ta hand om sig själv! Satsa hellre på KVALITET (alltså det du tycker om) än på kvantitet. Var KRÄSEN- ta reda på vad du verkligen uppskattar. Att visa dig själv att du tycker att du är värdefull kan du göra på väldigt många olika sätt - beroende på vem du är, vad du uppskattar och vilka dina möjligheter är. Här är några förslag, bara för att visa på att det inte alls behöver vara svårt, dyrt eller märkvärdigt: Äta frukost med tända ljus. Bejaka dig dig själv genom att säga/tänka något positivt så fort det finns anledning. Ha en fräsch blomma på ditt skrivbord. Älta det som är positivt istället för negativt. En halsduk i "DIN" färg gör dig glad. Köp så bra och hälsosam mat du bara kan. Om du undviker att köpa massa skräpmat kommer du att få pengar över till att satsa mer på bra, nyttig och god mat. Sötsugen? Satsa hellre på något litet av god kvalitet och njuuuuut i fulla drag - mycket mer värdefullt än att hetsäta en påse smågodis som ger dig både illamående och dåligt samvete. Nu är det din tur att fundera på hur du kan visa dig själv uppskattning och att du är värdefull - i tanke, tal och handling. Vad behöver du TÄNKA för att stärka dig? På vilket sätt behöver du PRATA för att visa dig och andra att du är värdefull? Vilka handlingar i vardagen kan du göra för att visa dig själv omsorg och uppskattning?
HUR VILL DU ATT DIN HÖST SKA SE UT? Ännu kan vi få njuta av härliga (sen)sommardagar och kvällar, och de är verkligen njutningsfulla, tycker jag. Oavsett vad vi tycker om sommaren som har varit - vädermässigt då, närmar vi oss nu hösten. Varje årstid medför förändringar på olika sätt. Hösten kommer efter sommar och semester. Vi har varit lediga, varit ute mycket och förhoppningsvis fått både sola och bada till viss del. Med hösten kommer mörker, jobb och en vilja att vara hemma mer och "kura". Dessa typer av förändringar gör också ofta att vi börjar fundera på hur vi vill ha det och hur vi vill leva våra liv under den kommande årstiden. Det blir liksom en möjlighet till en nystart, nya fokus och nya möjligheter. Så nu frågar jag DIG: - Hur vill du att din höst ska se ut? - Hur vill du må (fysiskt och psykiskt)? - Vad vill du göra mer av? - Vad vill du göra mindre av? NU är det läge att planera för hur du vill att din kommande höst ska bli. Och NEJ, det räcker inte bara med att tänka på lite lätt och ledigt hur du skulle vilja ha det. Det har du med stor sannolikhet gjort förut, och hur bra brukar det gå? Når du dit du vill? Alltid? Tänkte väl att det inte riktigt var så lätt. Du behöver ta dig tid och göra en riktigt plan. En plan som gör att du känner dig peppad och där du bestämmer redan nu hur du ska göra för att det ska bli som du önskar. Hur göra då? Jo, ta fram papper och penna och svara på frågorna ovan. Du behöver inte känna några krav på att du ska skriva på något speciellt sätt. Du skriver för dig och det är det viktigaste. Fundera också på om det är fler frågor som du behöver svara på. Vad är viktigt för dig? När du har skrivit ner dina funderingar är det dags för själva planen. Skriv då ner dina tankar kring dessa frågeställningar: Har jag ett eller flera mål? Ett eller flera områden? Dela upp så att det blir tydligt. Är det rimligt att jag efter min situation och mina möjligheter kan uppnå det jag önskar? Är det på en rimlig nivå? Om dina mål är för svåra att uppnå finns risken du inte orkar och känner dig misslyckad. Då är det bättre att lägga ribban på en lägre nivå. Anpassa dig efter just DINA förutsättningar och jämför dig inte med personer som har helt andra förutsättningar. Vad kan du sätta upp för delmål? När ska de vara uppnådda? Plan B. Se till att ha en plan B redo om det visar sig att det inte i alla lägen går som du har planerat och tänkt dig. Vad ska du göra om du blir sjuk, om du måste jobba över eller om något annat inträffar som du inte har räknat med? Hur ska du hantera situationen då? Genom att ha tänkt på det innan det eventuellt inträffar så riskerar du inte att stå där och känna dig misslyckad. Vad kan du börja med att göra redan idag? Gör det! Se nu till att denna höst blir den bästa möjliga för dig! Det är du väl värd. Det behöver heller inte vara stora planer och förändringar för att det ska bli något positivt för din del. Ibland kan det bara vara småsaker som får väldigt stor och positiv betydelse.
Flodis du skriver så mkt nyttiga tips och tankar så jag borde skriva ut alla dina inlägg. Loggar in och läser allt som oftast på telefonen och hinner bara skumma igenom det. Knappt jag minns efter 5 minuter vad jag läst! Tack för alla tips! Kör hårtnu allihop, snart är det jul!
Tack Karanna, det är meningen att ni ska reflektera och suga åt er det som passar er! Ta julen eller en helg och läs igenom inläggen och njut av er förändring, både tankemässigt och kroppmässigt.
Hemmagjord Curd! Lemon curd – Citronkräm är gott till rostat bröd, fyllning i tårtor och bakverk eller tillsammans med färska bär och grädde. Till ca 3 dl curd 2 ekologiska citroner, finrivet skal och saft (ca 1 dl) eller ca 4 st lime eller 1 st ekologisk apelsin eller 3 dl frysta hallon eller blåbär tinade mosade och passerade i trådsil 100 gram mjukt osaltat smör 2 ägg 2 äggulor 2 msk Bakery+ sötning Gör så här: Vispa samman ägg, socker, skal och saft från citronerna/lime/apelsin eller saften från hallon/blåbär i en kastrull, låt detta nästan koka upp under vispning, men absolut inte koka. Sjud krämen tjock , ta från värmen och rör sedan ner smöret. Häll upp i glasburk, krämen håller sig ett par dagar i kylskåp, går däremot utmärkt att frysa i portioner.
LCHF, eller lågkolhydratkost med naturliga fetter som jag hellre säger, är ju en hormonell kost och vad som menas med det är att genom att välja protein och fett framför kolhydrater så kommer våra hormoner som styr vårt ätbeteende i bättre balans och många av oss får ett bättre ätbeteende. http://http://mydailywellnesstip.typepad.com/my_daily_wellness_tip/2010/07/carbs-overeating-cck.html artikeln var intressant och berättar på ett enkelt sätt kärnan i lågkolhydratkost. Det förklarar enkelt det faktumet som många av oss så väl vet, att man lätt överäter kolhydrater. Nej alla kolhydrater är inte av ondo! Många kolhydrater bär med sig viktiga näringsämnen, tex grönsaker och nötter. Kolhydrater, Matmissbruk & CCK Hormonet CCK fungerar som en väktare höger om ytterdörren av en byggnad. Den utsöndras från tunntarmsväggen och signalerar hjärnan att mat är på väg från proteiner eller fetter som kommer i dess territorium. Det är det hormon som signalerar hjärnan att den ska vara mätt och sluta äta. CCK (Kolecystokinin) har också en försvarsmekanism för att äta för mycket protein och fett, ett av dess andra jobb är att signalera till din gallblåsa att utsöndra galla för att absorbera fettet. (Om du äter för mycket fett så kommer du att må illa och t.o.m kräkas) Men detta är inte fallet för kolhydrater. Folk gillar ofta att äta kolhydrater eftersom det ger dem en känsla av en lätt måltid (som fettfri yoghurt till frukost). Den lätta känslan beror på det faktumet att kolhydrater är som Ninjas som smyger förbi vakten, de går snabbt genom magen och in i tarmväggen utan att ens fångas. Kolhydrater smyger sig in. De går snabbt in i blodbanan där insulin utsöndras, serotonin produceras och socker lämnar levern och till slut får hjärnan ett meddelande, ”Mat är här, måste börja ge mättnadskänsla” och vid den tiden har du redan ätit ett helt gäng med kakor. Tänk på det, hur många hårdkokta ägg äter du till frukost? Och hur många flingor eller spannmål kan du äta? Så när det gäller hunger och sug, se till att äta mat med protein och fett och inte bara kolhydrater. Detta med CCK är intressant för det är inte ovanligt att en del överäter även på LCHF och inte går ner i vikt (finns andra orsaker också till utebliven viktminskning såklart). Många kan sätta i sig en hel del fett utan att må illa och givetvis innebär detta att man får ett kraftigt energiöverskott. Är man överviktig så har man ofta obalans i mättnads och hungerssignalerna/hormonet (Ghrelin, Leptin och CCK) och det kan vara av vikt att man förstår detta när man vill viktminska, att även om man får rådet ”Ät dig mätt!” så är det inte alltid så enkelt för dina signaler kring mättnad kanske inte fungerar som de ska.
I en nypublicerad randomiserad studie visade det sig att om man äter ägg till frukost istället för snabba kolhydrater i form av till exempel vitt bröd eller flingor minskar man kaloriintaget under dagen med hela 18 %. 21 män fick en proteinrik frukost med ägg och en och halv bit vitt rostat bröd. På en annan testdag fick de en mer kolhydratbetonad frukost med en bagel med en halv matsked lågfett mjukost som pålägg, och 168 gram lågfett yoghurt. Det är viktigt att notera att båda dessa frukostar innehöll precis lika mycket kalorier vardera! Männen åt i genomsnitt 112 kalorier mindre på den efterföljande (buffé) lunchen när de hade ätit ägg-frukosten. Mättnadskänslan från frukosten höll alltså i sig bättre för ägg-ätarna. De åt i genomsnitt cirka 400 kalorier mindre under efterföljande 24 timmar efter att de fått ägg till frukost. Undersökningar visade dessutom att ghrelin, ett ämne som stimulerar hunger, utsöndrades i kroppen i mycket större utsträckning efter att man fått en kolhydratrik frukost! Det verkar alltså som att den första måltiden för dagen påverkar ämnesomsättningen för resten av dagen.
Jag gjorde de ugnsbakade äpplena idag och de var härligt goda! Kommer nog att göra de som lördagsmys på lördag, jag ska ju inte äta godis tills februari... Ska även skippa alla andra sötsaker,men ta lite vid speciella tillfällen :)
Karius och Baktus är oskyldiga den här gången. Det nya hotet mot tandhälsan finns på ditt frukostbord, på gymmet och i ditt kylskåp. Det handlar om dental erosion, hur den allt större mängden sura drycker vi konsumerar fräter bort tandytan, lager efter lager. Sura drycker med ett pH under 5,5 löser upp tandemalj. Det gäller drycker som Coca-Cola, men även smaksatt vitamindryck och vanlig frukostjuice.
Härligt Hemine94, nyttigt godis är ju bäst =)