icon-chat icon-cutlery icon-dumbbell user count-calories menu Search

- 5 kg till 24 december 2012

Veteran
1732 inlägg
10 september 2012 15:42

Jag har gått upp 4 kg på min honeymoon ( 9 veckor ) och ska nu ta dessa innan jul. Är någon med och känner sig peppad att ta några kilon till jul så haka på så sporrar vi varandra. Vägdag tänkte jag att vi har på onsdagar och då skriver ni in er vikt här så noterar jag dagsformen. Jag kör PF / periodisk fasta ) och LCHF kost och tränar en hel del och nu j-klar ska jag ta de sista envisa kilon som sitter som berg! Deltagare:Nuvarande vikt: Förra veckans vikt: Målvikt 24/12: Viktförändring: Flodis67.... 61,1kg ............61,5kg...................61kg.............-0,1kg (- 11 kg ) Ilinis..........56,2kg...............56,5kg..................53,5kg..............-0,3kg ( -2,2kg ) Karanna.....61kg............60,6kg....................57,0kg.............+0,4kg (+0.1 kg ) CamillaQ....76kg............76,2kg....................65,0 kg............-0,2kg (-1,7kg) NikkiLee...77,1kg............78,2kg...................70,0kg...............-1,1kg ( -5,6kg) Hemine94..65,7kg.............65,3kg....................58,9 kg..........+0,4 kg (+1,2kg) Ianne........60,2kg.............61,5kg..........................................-1,3kg Neleh........68kg.............67,5kg...................63,5kg..............+0,5kg ( -0,6kg ) Anza..........74kg............73,4kg.....................69,7kg..............-+0,6kg ( -1,4kg) :)..............69,4kg............69,6kg.....................66kg...............-0,2kg (-1,6kg) Zicka.........77,1kg.............77,2kg........................................-0,4 kg (-2,1kg ) Camrut......75,4kg.............77,3kg..........70kg............-1,9 kg(-5,4kg) Madde65....62,6kg...........63kg...............................-0,4kg(-4kg) Afosini.......88,1kg...........98,1kg...............68kg.........-1,0kg(-1,5kg) Lisa69...... 63,5 kg...........65.2 kg............... 59 kg.....-1,7kg(-2,5kg ) Veckans utmaning: 2 minuter planka per dag och 10 burpees per dag! Planka och burpees are the shit!!!!! Veckans matutmaning: Ät så ren mat som möjligt, undvik allt som är processat och allt som är halvfabrikat. Undvik socker och vetemjöl och känn efter hur kroppen mår. Drick en grön smoothies om dagen, använd er av spenat, broccoli, banan, kiwi, brysselkål, gurka m.m mums! Månadens utmaning! Tänk på att handla ekologiskt när du är i affären! Carpe Diem!

• Veteran
    1732 inlägg
    13 oktober 2012 08:00

Att ha ett bra mellanmål i "backfickan" - alltså något du hyfsat lätt kan blanda ihop är alltid bra. Problemet är att det kan vara svårt att hitta något som både är nyttigt, mättande och går lätt att göra. Här har jag blandat ihop en god och mättande proteindrink med Whey-80 sötad med Stevia. Protein är bra för dig som tränar och/eller för att ge ökad mättnad. För att fylla på med bra och nyttigt fett tillsätter jag en matsked kokosolja och för att få både god smak och lite extra vitaminer "kryddar" jag med blåbär. Whey-80 Stevia är ett proteinpulver för dig som vill undvika artificiella tillsatser. Det blandas lätt med vatten eller mjölk och finns i smakerna vanilj, choklad och jordgubb. Jag använder vaniljsmaken då jag lätt kan variera och kombinera den med andra smaker. Det här är ett jättebra alternativ till andra proteinpulver som ofta är sötade med artificiella sötningsmedel. Personligen är jag inte jätteförtjust i proteindrycker överlag då de tenderar att bli "välling-lika". Den här varianten blev dock riktigt god och den kommer jag att göra fler gånger då jag behöver snabb energi och ibland kanske till och med som en helt ok måltidsersättning. Det här hade jag i min proteindrink: 0,8 dl Whey-80 Stevia 1,7 dl havremjölk 1 msk kokosolja 1 dl frysta blåbär. Häll alla ingredienser i en mixer och blanda ihop. Servera direkt. Smakar som en läskande milkshake.

• Engagerad
    65 inlägg
    13 oktober 2012 08:30

Har ej tränat nu på 4 dagar och lyckades gå ner ett kg ändå, lite förvånad, haft så fullt upp med plugget att jag helt enkelt inte hunnit. Tänkte ta en joggingtur idag. Grejen är dom dagar det inte blir träning får jag lite skuldkänslor och äter inte lika mycket, eftersom jag kommer inte behöva det då jag inte förbränner en massa vid träning. Hoppas alla haft en bra vecka :D

• Veteran
    1732 inlägg
    13 oktober 2012 08:39

Härligt Esme, maten betyder mer än vad man tror, hela 80% faktiskt på viktnedgången beror på maten. Trodde ni det eller? Jag kör PF idag, periodisk fasta, och ska träna ett plankset idag på 15 minuter samt ta en powerwalk på en timme. Jag fick order igår av min PT att jag måste träna plankan varje dag för jag är svag i min core muskulatur så jag svankar när jag blir trött tex vid pushups. Så min läxa nästa vecka är planka varje dag 15 min =) Vi åker ju på semester i morgon till Turkiet där jag får träffa min härliga familj som kommer ner från Sverige. Vi ska bo på ett 5 stjärnigt all inclusive hotell och nu ska jag ta och baka ett bröd som jag ska ha med mig dit. Inte alla som tar med sig egen mat till ett all inclusive hotell. Detta recept ska jag baka; Ingredienser: 12 stora ägg 50g smält smör 1,5 dl kokosnötsmjöl 2 msk fiberhusk 1 msk bakpulver 1 tsk salt 1 dl fibrex flingor 1 dl solroskärnor 1 msk hel fänkål Gör så här Vispa äggen poröst med elvisp och häll i det smälta smöret. Stöt fänkålen i en mortel och blanda de torra ingredienserna, blanda sedan väl i smeten. Lägg degen svälla ca 10 min. Stjälp upp degen på bakbord, se till att fukta underlaget med vatten. Blöt händerna riktigt med vatten och forma degen till ett bröd. Lägg brödet på plåt med bakplåtspapper och strö över solroskärnor. Grädda i mitten av ugnen i 175 grader i 40-45 minuter. Ha en skön lördag alla! Carpe Diem!

• Veteran
    1732 inlägg
    13 oktober 2012 10:39

Människor vill gå ner i vikt och tittar man på deras träningserfarenhet så ser man dans, jogging, klasser och sällan styrka. Och bland redskapen folk nämner att de äger så ser man ofta hantlar 1-3 kg. Dessa moment går inte ihop med RESULTAT. Folk har testat – det har inte funkat. Det har säkert KÄNTS bra men det blev inga resultat och resultat är något jag vill att mins kunder ska få. Att man ska följa mina råd är något jag utgår ifrån. Att man ska som kund som testat allt och lite till, bara ta och lita på att jag kan min grej är också ett önskemål, eller ok- ett krav från min sida. Inte trixa, inte fixa, inte lägga till något extra. Men det är ett helt annat inlägg en annan gång. Tillbaka till min filosofi . Vi alla har stora önskemål men vi också har lite tid att lägga ut på att få det vi vill. Är inte det det vanligaste? Vi vägrar köpa att just DÅ så måste vi satsa optimalt – på det som ger bäst resultat. Nu måste vi tänka kallt här. Återigen: vi vill ha RESULTAT och vi har mål. Vad vill du betala för det? Jag säger på en gång här- börja med att sluta göra det du gjort innan, det har ju inte funkat. Har du dansat så sluta dansa, har du joggat så sluta jogga, har du använd 2 kg vikter- sluta med det. Ja, det MÅ kännas bra, det MÅ vara att du känner dig si eller så efter du dansat. Men resultaten du vill åt – är inte de viktiga för dig? Ibland får man faktiskt kill sina darlings, kliva över sig själv och kliva år sidan och göra jobbet som krävs. Det är som i affärer- ibland måste man sluta vara emotionell och bara göra det man ska fast det är så otroligt tråkigt. Men- det ger ju resultat! Och visst , man ”får” dansa men se det som bonus, något du ”förtjänat dig av”, dvs först efter du gjort huvuduppgiften.

• Veteran
    1732 inlägg
    13 oktober 2012 12:09

Nu i dessa förkylningstider så gäller det verkligen att äta så man håller sig frisk. Det betyder att man måste få i sig massor av antiinflammatorisk mat och man ska undvika allt som triggar inflammationer i kroppen. Kolhydrater är bränsle för inflammationer i kroppen, omega 6 är ett inflammatoriskt, minskade depåer av D-vitamin i kroppen på grund av minskad exponering av solljus under hösten ökar risken för inflammationer. Så vad man ska göra är att ökat intag av mat som innehåller omega 3 som är antiinflammatorisk, äta D3 vitamintillskott, mer närigstäta grönsaker, mer fett och mer proteiner minska på snabba och näringsfattiga kolhydrater. Vill du vara riktigt på den säkra sidan så tycker jag att du ska gå ner på 40-50g kolhydrater om dagen och se till att öka intaget av fett och då fett från djurriket för om du väljare fett från växtriket är risken stor att du också ökar nivån av omega 6 i kroppen. Så mer grönskaer som växer ovanjord, mer smör, ägg och kött. Ni som fortfarande tror att kött är lika med blodiga stekar så säger jag det en gång till, – kött är allt kött från alla djur som lever i havet, på land och flyger. Kött är kött, man kan inte säga kött, fisk och fågel. Utan kött är kött. Så vill du hålla dig frisk i höst träna regelbundet, sov mycket minst 8 timmar per natt, drick massor av vatten, ät riktig mat och glöm inte bort omega 3 och d-vitaminerna.

• Veteran
    1732 inlägg
    13 oktober 2012 12:12

Varje morgon så vaknar man med en viss mängd fri vilja att förändra dagen, en viss mängd som används till att bestämma hur dagen skall vara. Den fria vilja är det som avgör när du vaknar, vad du äter, hur du jobbar, pluggar, hur mycket tid du lägger på dina vänner och vilken kvalité det är på tiden du lägger på din familj, men framför allt vad du gör när du är ledig. Om nu den fria vilja att förändra är en viss mängd på morgonen, hur ser den då ut på kvällen. Hur mycket fri vilja har du kvar att lägga på effektiv träning? Hur mycket fri vilja har du kvar att stoppa sötsuget på kvällen? Om du nu inte behöver använda den fria vilja att bestämma vad du ska äta varje dag, om du inte behöver använda den fria vilja att hela tiden ta små beslut löpande under dagen, då skulle du ha mer fri vilja att bestämma hur din träning skal se ut. Eller hur!? Men hur gör man för att få mer fri vilja? Ett sätt är att börja planera vardagen mer. Sätt klara och tydliga regel för hur dagen ska fortlöpa. Om du kan sätt klara och tydliga regler vad du ska göra under arbetsdagen eller när du pluggar. Ta bort så många som möjligt av de små besluten under dagen som tär på den fria vilja som du vill använda till att träna så effektivt som möjligt. Varför tror du att elitidrottare åker på träningsläger. Jo för att kunna bara lägga hela sin fria vilja på att träna så effektivt som möjligt. Andra sköter schemaläggning, mat, sovtider, transporter, vila, träningsupplägg etc. Ett annat exempel som jag läste om den fria vilja är varför en amerikansk fånge är mycket mer vältränad än en motsvarande person utan för murarna. Fången har ingen fri vilja att bestämma vad han ska äta, när han ska vakna, sova, arbeta etc. Men han har all fri vilja att bestämma hur hans 60minuter av fritid varje dag ska se ut. Han kan alltså lägga hela sin fria vilja på att träna så effektivt som möjligt. Nu tror jag inte för den skull att hamna i fängelse är ett bra sätt att komma i form. Men jag hoppas ni förstår tanken med hur man förvaltar den fria vilja i vardagen. Andra sätt att skapa mer fri vilja att träna är att ta bort alla beslut om vad man ska äta. Man planerar och lagar alla veckans mat en dag i veckan. Sen har man matlådor för lunch och middag resten av veckan, alltså inga beslut att ta, på vad man ska äta. Samma sak gör man med resten av måltiderna, man skriver ett kostschema med exakt vad man ska äta varje dag i veckan. Plötsligt så har man lite mer fri vilja att lägga på träningen. Men slutligen det absolut enklaste sättet att använda den begränsade mängden fri vilja att förändra dagen är att använda den till något positivt så tidigt på dagen som möjligt. Helt enkelt man använder fria viljan till att vakna tidigt och träna tidigt. Då har man max med fri vilja för dessa två beslut, att vakna tidigt och att träna effektivt. Sen spelar det ingen roll hur resten av dagen blir, du har ju faktiskt redan tränat, du behöver inte ha en träningsångest under dagen att så fort jag kommer hem så ska jag först fixa det ena och sen det andra, och sen ska jag hinna med familjen och vännerna och sen ska jag ta den lilla droppe fri vilja jag har kvar efter dagen att lägga det på ett träningspass alldeles för sent och alldeles helt utan fri vilja att förändra något!

• Veteran
    1732 inlägg
    13 oktober 2012 12:15

Ska man träna hårt så måste man äta rätt. Det funkar inte att äta skit och tro att man ändå fixar träningen. Vist det funkar säkert ett tag, men resultatet du strävar efter blir nog inte som du vill. För fyller du på med skit i en motor så går motorn skit dåligt. Fyller du på med skit i kroppen så fungerar kroppen skit dåligt. Så ät riktigt, ät rent och träna hårt så händer det grejer. Ät 100% rätt 80% av tiden så funkar kroppen 100% rätt 100% av tiden!

• Engagerad
    80 inlägg
    13 oktober 2012 15:04

Idag har jag köpt en nu vinterjacka och en snygg tröja, båda i storleken small :) Jag är faktiskt nöjd med min mage, men inte benen... Jag har faktiskt ett streck i mitten, magrutor på G! vad är ni onöjda/ nöjda med? Ikväll ska jag på bio med en vän men jag ska bra dricka lite pepsi Max. Jag vill väga exakt 63 på onsdag!!

• Veteran
    1732 inlägg
    13 oktober 2012 15:50

Jag är nöjd med mina armar som börjar bli tonade =) Äntligen, mycket tuff träning står bakom, jag har platt mage nedanför bysten och där ser jag mina mina rutor och nu är det nedre magen som ska få sig en match =) Mina ben kan också bli snyggare men det får jag så småningom med min träning. Nej nu ska jag packa, Turkiet väntar! Peppkram från ett 29° Cypern!

• Engagerad
    55 inlägg
    13 oktober 2012 16:03

Jag har ju inte direkt några magrutor eller muskler, men men. Jag är rätt onöjd med att det inte lossnat mycket fett ifrån magen, och istället har mina bröst nästan försvunnit, haha. Men jag gillar att mina axlar och hals har blivit "smalare" eller hur man ska säga. Men mest av allt är jag faktiskt väldigt glad att jag fortfarande har en stor rumpa trots att jag har gått ner 17 kg hittils. Var så rädd när jag började min viktminskning att mina kurvor skulle försvinna och jag skulle bli helt platt. Trivs väldigt mycket med att ha mycket att ta i endå. :)