Jag har gått upp 4 kg på min honeymoon ( 9 veckor ) och ska nu ta dessa innan jul. Är någon med och känner sig peppad att ta några kilon till jul så haka på så sporrar vi varandra. Vägdag tänkte jag att vi har på onsdagar och då skriver ni in er vikt här så noterar jag dagsformen. Jag kör PF / periodisk fasta ) och LCHF kost och tränar en hel del och nu j-klar ska jag ta de sista envisa kilon som sitter som berg! Deltagare:Nuvarande vikt: Förra veckans vikt: Målvikt 24/12: Viktförändring: Flodis67.... 61,1kg ............61,5kg...................61kg.............-0,1kg (- 11 kg ) Ilinis..........56,2kg...............56,5kg..................53,5kg..............-0,3kg ( -2,2kg ) Karanna.....61kg............60,6kg....................57,0kg.............+0,4kg (+0.1 kg ) CamillaQ....76kg............76,2kg....................65,0 kg............-0,2kg (-1,7kg) NikkiLee...77,1kg............78,2kg...................70,0kg...............-1,1kg ( -5,6kg) Hemine94..65,7kg.............65,3kg....................58,9 kg..........+0,4 kg (+1,2kg) Ianne........60,2kg.............61,5kg..........................................-1,3kg Neleh........68kg.............67,5kg...................63,5kg..............+0,5kg ( -0,6kg ) Anza..........74kg............73,4kg.....................69,7kg..............-+0,6kg ( -1,4kg) :)..............69,4kg............69,6kg.....................66kg...............-0,2kg (-1,6kg) Zicka.........77,1kg.............77,2kg........................................-0,4 kg (-2,1kg ) Camrut......75,4kg.............77,3kg..........70kg............-1,9 kg(-5,4kg) Madde65....62,6kg...........63kg...............................-0,4kg(-4kg) Afosini.......88,1kg...........98,1kg...............68kg.........-1,0kg(-1,5kg) Lisa69...... 63,5 kg...........65.2 kg............... 59 kg.....-1,7kg(-2,5kg ) Veckans utmaning: 2 minuter planka per dag och 10 burpees per dag! Planka och burpees are the shit!!!!! Veckans matutmaning: Ät så ren mat som möjligt, undvik allt som är processat och allt som är halvfabrikat. Undvik socker och vetemjöl och känn efter hur kroppen mår. Drick en grön smoothies om dagen, använd er av spenat, broccoli, banan, kiwi, brysselkål, gurka m.m mums! Månadens utmaning! Tänk på att handla ekologiskt när du är i affären! Carpe Diem!
Veteran
1732 inlägg
Tjenixen :-)) Här skiner solen men snön ligger vit på marken, igår provade jag på årets första riktiga halka, det gick inte så bra med tanke på att jag hade sommardäck. Men allt gick bra inga person eller bilskador men ett lite skadat ego. Hamnade med bilen halvvägs på en neråtlutande infart och den andra halvan ute i vägen. Tog mej inte framåt och bakåt tordes jag inte för där var det en slänt. :-)) På kvällen efter jag hämtat Niklas från ett tråkigt disco så brottades vi lite hemma och mitt knä vreds sig så idag blev det ingen spinning för mitt knä värker och är lite svullet. Ja ja färdiggnällt nu, nya tag idag , ha en underbar helg allihop. Ha`re bra Zicka
Syra-basbalansen är en av kroppens absolut viktigaste jämvikter. De flesta människor är liksom våra sjöar försurade. PH mäts från en skala från 0-14, om ett ämne är helt neutralt har det PH 7. Värden över 7 är alkaliska eller basiska, de under sju är sura. Syror är ämnesföreningar som avger vätejoner och baser är sådana som tar emot. Din kropp är skapad för att fungera inom ett mycket smalt PH-omfång. Optimalt ska ditt blod vara något alkaliskt och ungefär ha PH 7,365. Orsaken till detta är att alla kemiska reaktioner i din kropp styrs av enzymer som är helt beroende av kroppens PH-värde. Dessa små arbetare gör sitt jobb bäst vid ett neutralt värde. Kroppen kan själv reglera PH-värdet genom att utsöndra överskottsyrorna genom lungor, hud och njurar men blir belastningen för stor (vilket är vanligt med vår kosthållning) kan inte kroppen själv rena sig från alla syror. Dessa syror lagras då istället i våra vävnader och organ. Även en liten förändring i blodets PH-värde åt något håll skapar stress för kroppen med obalalanser och diverse symptom som följd. Till slut kan kroppen inte längre fungera tillfredsställande och sjukdomar uppstår. Sjuka människor är nästan alltid försurade eftersom PH-balans påverkar samtliga funktioner i kroppen. Symptom kan vara allt från rinnande näsa till hudutslag, halsbränna, låg energi, inflammation, dålig cirkulation, försvagat immunförsvar, halsbränna, dålig cirkulation, kronisk utmattning. Allvarliga sjukdomar som cancer, fibromyalgi, reumatism, gikt och colon irritable kan också ha sin ursprungskälla i en sur kropp. De flesta sjukdomar blir bättre om du balanserar ditt PH-värde. En försurad kropp skapar en perfekt grogrund för bakterier och svamp. Med dagens kosthållning är det mycket lätt att bli försurad eftersom mycket av den mat vi äter är syrabildande. Stress är också något som ökar syran i kroppen, men det är väl ingen som är stressad idag ;) ? Stress frigör nämligen syrabildande hormoner som kortisol och adrenalin vilket med tiden förorenar din kropp. Även brist på motion, cigaretter, droger och ilska kan göra dig försurad. Exempel på syrabildande mat: Alkohol, kött, mejeriprodukter, salt, jäst, vinäger, kaffe, socker, vitt bröd, pasta, ris. Exempel på basbildande mat: Avokado, citron, gröna grönsaker, linser och baljväxter, mandel, paranötter, linfrön, alger, groddar http://carlg.org/nyttigmat.html - på denna adress kan du läsa mer om syra/basbalansen, här finns även en lista på mat som är syra respektive basbildande. Eftersom kroppen har svårare att göra sig av med syror än med baser rekommenderar läkaren som skapat detta begrepp (Ragnar Berg) att du äter 70% basbildande mat och 30% syrabildande. I en klassisk västerländsk diet är det oftast tvärtom. Det är också viktigt att påpeka att vi behöver en viss del syrabildande mat för att må bra. Ytterligare en sak du kan göra för att basa kroppen är att se till att du får i dig tillräckligt med kalk eftersom detta hjälper att neutralisera syrorna, tänk på hur vi gör i naturen med försurade sjöar. Clorella är ett annat bra tillskott som hjälper till att basa kroppen. Du kan själv kontrollera ditt PH-värde med hjälp av PH-stickor som du köper på hälsokostaffären, jag tror också att dessa finns på apoteket. På denna adress kan du köpa dem på nätet: http://www.ortagubben.se/phpapper-p-1386-c-178.aspx PH-värdet varierar i kroppen, blodet ska som jag redan skrivit vara nästan neutralt. Vaginan bör ha aningen surt PH-värde och i magsäcken är det mycket surt (1,6-2,4). Du kan testa PH-värdet på ditt eget saliv eller din urin. Saliven varierar mycket beroende på vad du ätit men bör vara något alkaliskt alltså 7 eller något över. Det pålitligaste sättet att testa ditt PH är att göra det i urinen. Värdet i morgonurinen bör ligga på 6,5 eller lägre. Håll stickan i urinstrålen i 1-2 sekunder och vänta därefter ca 10 sekunder till för att avläsa resultatet. Eftersom värdet kan skifta beroende på tid på dygnet och vad du ätit är det bra att göra testet varje dag under samma tid på dygnet under någon vecka för att på så sätt få ett medelvärde. Visar testen att du är försurad bör du alltså överväga att äta mer basbildande kost.
Dessa morotsbiffar blir verkligen mumsiga och är samtidigt mättande. Både mamman och sambon älskar dem. Du behöver (3-4 portioner) 12 dl rivna morötter 1.5 dl soyamjöl 1.5 dl bovetemjöl Oregano, salt och peppar Blanda ihop alla ingredienserna och forma biffar som inte är allt för tjocka. Stek i smör på medelvarmt järn ca 15 minuter. Biffarna är lätta att bränna vid så var noga med att inte ha för hög värme på. Jag brukar toppa biffarna med lite ruccola och fetaost.
En enkel favorit är chokladmousse - receptet är för 2-3 personer Du behöver: 4 st Avocado 1 msk Kokosfett (ekologiskt) 1 msk Honung 2 msk Rawkakao (och nej det går inte lika bra med ögonkakao eller oboy - som är fyllda med socker och annat skräp) Rawkakao innehåller massor av antioxidanter och magnesium, sänker blodtrycket och minskar risken för stroke och hjärtattack. Men det är också beroendeframkallande och jobbigt för lever och njurar att bryta ner om man äter i stora mängder - så njut med måtta. Stoppa allt ihop i en bunke och mixa till en slät smet med en mixer - klart, ät och njut! Jag brukar toppa med lite kokos.
Har du någon gång funderat kring hur du gör när du andas? Det hade i alla fall inte jag gjort tills för några år sedan. Det är ju liksom något man bara gör ständigt utan att lägga någon tankekraft vid. Men faktum är att rätt andningsteknik kan hjälpa dig att minska stress och förbättra hälsan. Det finns ett starkt samband mellan andning, tankar och känslor. När vi blir arga tenderar vi att hålla andan och vid stress ökar andningsfrekvensen och du andas ytligare. När vi andas fel vår vi en obalans mellan syreupptagning och koldioxidutandning. Det är därför ambulanssjukvårdarna får panikslagna människor att andas i en påse, den snabba andningsfrekvensen har gjort att dessa människor har för mycket syre i blodet och då blir yra och känner sig svaga. Vid långvarig stress (eller över huvud taget när vi andas fel) blir det dock tvärtom, vi får för mycket koldioxid kvar i blodet. Precis som när man eldar en brasa med för lite syre leder detta till dålig förbränning och giftiga ämnen bildas. Samma sak händer i kroppen - obalansen får det att bildas massa onödiga gifter i kroppen. Detta kanske inte är ett stort problem om du gör det en liten stund, men tänk på alla dem som i åratal andas ytligt och fel (jag räcker upp handen) - vad gör detta med vårt innandöme? Barn andas naturligt med buken men många vuxna mitt i vardagscirkusen har glömt bort hur man gör och går igenom livet med en ytandning. När du andas ytligt skickar du signaler till kroppen att sätta på alla stressystem. Du kan alltså skapa mer stress av att andas fel. Den goda nyheten är dock att vi själva genom att ta kontroll över andningen kan minska av stressignalerna och förhoppningsvis bli lugnare. Om vi är arga, rädda eller nervösa kan vi bli hjälpa genom att andas med magen istället för uppe i bröstet. Hur ska vi då andas? Man kan utgå från en gäspning som är djupaste andetag vi kan ta. Att gäspa balanserar vårt spänningstillstånd, det piggar upp oss om vi är trötta och lugnar ner oss om vi är stressade. Så att gäspa borde egentligen ses som väldigt fint istället för otrevligt. Djup och effektiv andning går ända ner i buken. Buken vidgar sig framåt, åt sidorna och även bak mot ryggen. Andningsrörelserna ska kännas ända ner i magen och bäckenbotten för att succesivt sprida sig upp i bröstkorgen. Andningen ska också börja genom näsan eftersom näsan, renar, fuktar och värmer upp inandningsluften. Du kan göra följande övning varje dag för att återinlära den naturliga andning du hade som barn: Tänk dig andningen som en fyrkant som du följer i tanken när du andas. Räkna till tre samtidigt som du andas in under första delen av fyrkanten. Vila på "full" lunga och räkna till tre på andra delen. Andas ut och räkna till tre på tredje delen. Till slut vilar du på tom lunga samtidigt som du räknar till tre på fjärde delen. Gör om detta mins 10 gånger. Försök att andas i lugn och jämn takt och slappna av mer för varje andetag. Detta är en enkel övning som du kan göra på en eller ett par gånger under dagen för att hitta tillbaka till din urspungliga andning. Du kan också använda dig av övningen i en stressad situation.
Raw Nutella, mums! Denna ska jag göra imorgon ;;) Ingredienser 5 dl hasselnötter 3 msk kokosolja 5 msk kakao 3 msk honung 2 tsk vaniljpulver 1 tsk himalayasalt Gör så här Mixa nötterna i matberedare till en oljig massa. Detta tar flera minuter (10-15) och du måste skrapa ner från kanterna om och om och om igen. Först blir nötterna till pulver, sedan börjar de klumpa sig, sedan börjar klumparna hänga ihop, sedan börjar oljan sippra ut. Fortsätt tills klumpen blir oljig och är lite varm. Sedan tillsätter du resten av ingredienserna och mixar allt till en slät massa. Vill du ha den rinnigare kan du tillsätta nöt- eller linfröolja. Håller sig i veckor i en burk med tättslutande lock och är perfekt till allt möjligt! Tips! Mixa 0,5 dl nutella med 1 banan, 1 näve salladsblad och lite mandelmjölk och servera med isbitar... say no more…………♥♥♥♥♥
Ljuvlig kokosfudge Ingredienser 2,5 dl torkad kokos 2,5 dl valnötter 0,5 dl rå kakao 2–3 msk agave eller honung Så här gör du Mixa valnötterna tills de börjar släppa olja och bli lite "smöriga", lägg i en skål. Mixa sedan kokosen tills den blir ett fint mjöl. Häll i kokos och kakao i skålen med valnötterna och blanda. Smaksätt med agave eller honung efter smak. Tryck ut smeten (ca 1,5 cm tjock) i en liten form och skär i lagom munsbitar. Ställ i kyl eller frys att stelna. Kan förvaras i frysen några veckor, men räcker sällan så länge... Tips En liten nypa havssalt i smeten hjälper till att förhöja kakaosmaken men är inte nödvändigt.
Ingredienser till chokladbums 1 matsked god honung 2 matskedar rå kakao 2 matskedar nypressad apelsinjos Mandel och gojibär till fyllning. Recept på chokladbums Blanda allt i en skål (kanske med vattenbad för att smälta honungen) Placera det på bakpapper Vik över bakpappret (eller lägg ett annat uppe på ) och tryck till så det blir platt Frys i frysen i tio minuter
Hallå tjejer, hur har helgen varit? Jag busade igår och åt några turkiska peppar annars har jag varit strikt, självklart har jag unnat mig ett par glas skumpa oxå. Imorse har jag kört ett stentufft pass hos min PT jag körde 900 repetitioner på 20 minuter, burpees, pressups, sqats, side splits, bicycle twist, mountain climbers, frog jump, m.m ASJOBBIGT!!!!!! Nu blir det frukost, en omelett och rökt lax på det senare i eftermiddag blir det golf för hela slanten! Vad gör ni idag? Bikinin är på och vi har 28° och strålande sol på en klarblå himmel, underbart skönt!
Låter härligt nere hos er! Här har helgen var så där. Solen har varit framme och det har varit härligt väder. Men maten har inte gått så bra i helgen. Ätit godis och inte räknat kalorier. Suck! Att man aldrig lär sig. Nu är det nya tag igen, idag har jag varit ute 1 timma med hunden och nu ska jag in på möte på jobbet. Ha en bra dag!