Jag har gått upp 4 kg på min honeymoon ( 9 veckor ) och ska nu ta dessa innan jul. Är någon med och känner sig peppad att ta några kilon till jul så haka på så sporrar vi varandra. Vägdag tänkte jag att vi har på onsdagar och då skriver ni in er vikt här så noterar jag dagsformen. Jag kör PF / periodisk fasta ) och LCHF kost och tränar en hel del och nu j-klar ska jag ta de sista envisa kilon som sitter som berg! Deltagare:Nuvarande vikt: Förra veckans vikt: Målvikt 24/12: Viktförändring: Flodis67.... 61,1kg ............61,5kg...................61kg.............-0,1kg (- 11 kg ) Ilinis..........56,2kg...............56,5kg..................53,5kg..............-0,3kg ( -2,2kg ) Karanna.....61kg............60,6kg....................57,0kg.............+0,4kg (+0.1 kg ) CamillaQ....76kg............76,2kg....................65,0 kg............-0,2kg (-1,7kg) NikkiLee...77,1kg............78,2kg...................70,0kg...............-1,1kg ( -5,6kg) Hemine94..65,7kg.............65,3kg....................58,9 kg..........+0,4 kg (+1,2kg) Ianne........60,2kg.............61,5kg..........................................-1,3kg Neleh........68kg.............67,5kg...................63,5kg..............+0,5kg ( -0,6kg ) Anza..........74kg............73,4kg.....................69,7kg..............-+0,6kg ( -1,4kg) :)..............69,4kg............69,6kg.....................66kg...............-0,2kg (-1,6kg) Zicka.........77,1kg.............77,2kg........................................-0,4 kg (-2,1kg ) Camrut......75,4kg.............77,3kg..........70kg............-1,9 kg(-5,4kg) Madde65....62,6kg...........63kg...............................-0,4kg(-4kg) Afosini.......88,1kg...........98,1kg...............68kg.........-1,0kg(-1,5kg) Lisa69...... 63,5 kg...........65.2 kg............... 59 kg.....-1,7kg(-2,5kg ) Veckans utmaning: 2 minuter planka per dag och 10 burpees per dag! Planka och burpees are the shit!!!!! Veckans matutmaning: Ät så ren mat som möjligt, undvik allt som är processat och allt som är halvfabrikat. Undvik socker och vetemjöl och känn efter hur kroppen mår. Drick en grön smoothies om dagen, använd er av spenat, broccoli, banan, kiwi, brysselkål, gurka m.m mums! Månadens utmaning! Tänk på att handla ekologiskt när du är i affären! Carpe Diem!
Veteran
1732 inlägg
jag har massor av bra brödrecept, jag bakar alltid dessa till min Man och de är gudomligt goda! Dinkelbullar: Ingredienser 35 g färsk jäst (3/4 pkt) 1 tsk kummin 1 tsk anis 50 g smör 2 msk honung 3 dl kallt vatten 1 dl solroskärnor 1 dl pumpafrön 2 rivna morötter 1 tsk salt 1 dl dinkelfullkornsmjöl 1 dl grahamsmjöl 2 dl siktat dinkelmjöl 3 dl vetemjöl special Ekologiskt ägg till pensling Flingsalt och extra solroskärnor och pumpafrön att strö över bullarna innan gräddning. Gör så här Smula jästen i en bunke. Krossa kummin och anis i en stenmortel. Lägg smöret i en kastrull och koka upp det med kummin, anis och honung. Tillsätt kallt vatten och häll vätskan över jästen. Rör om så att jästen löser sig. Rosta solroskärnor och pumpafrön med flingsaltet i en torr kastrull. Tillsätt dem i degvätskan och rör om. Blanda i mjölet lite i taget, börja med dinkelfullkorn sen graham och siktat dinkel och till sist vetemjöl special. Degen ska släppa i kanterna men fortfarande vara lite kladdig. Arbeta degen i bakmaskin. Den här degen kräver lite längre tid än vanligt, cirka 20 minuter. Jäs degen under bakduk till dubbel storlek i rumstemperatur, cirka 30 minuter. Sätt ugnen på 200 grader, varmluft. Häll degen på mjölat bakbord och dela den i 14 bitar. Rulla till bullar och jäs dem under bakduk på en plåt, cirka 60 minuter. Pensla bullarna med uppvispat ägg, strö flingsalt och orostade solrosfrön och pumpakärnor över bullarna. Grädda bullarna tills de fått en gyllenbrun färg, cirka 10 minuter. Och detta är också smarrigt 1 st rågkrossbröd blir ett bröd 5 dl rågbröd 2 dl grahamsmjöl 3 dl rågsikt 2 1/2 dl rågkross 1 dl vetegroddar 1 tsk havssalt 4 tsk bikarbonat 3/4 msk malen anis 1/2 dl krossade linfrön 1 liter filmjölk, fetthalt >3% 2 dl creme fraiche 1/2 dl brödsirap Blanda alla torra ingredienser i en stor bunke. Tillsätt filmjölk, creme fraiche och sirapen och rör så att allt blandas. Degen skall vara riktigt kletig. Fördela degen i två smorda brödformar och grädda i 175 grader i 90-100 minuter. Låt bröden svalna och förvara sedan i plastpåse i rumstemperatur eller frys in. Du kan även byta ur linfröna mot solrosfrön eller pumpafrön. och testa gärna några filmjölksbröd Filmjölksbröd med aprikoser Detta är ett bröd som inte skall knådas, det skall endas blandas ihop till en kletig deg som hälls i en form och gräddas i ugnen. Det blir väldigt saftigt och håller länge. Brödet är gjort på filmjölk och jag har märkt att brödet blir saftigare om man tar filmjölk med 3% fetthalt än om man tar bara 1%. 4 1/2 dl vetemjöl 4 1/2 dl grahamsmjöl 2 1/2 dl rågkross 1 1/2 dl vetekli 1 dl hela linfrön 1 1/2 dl solrosfrön 1 dl pumpafrön 2 msk bikarbonat 1 tsk salt 1 dl farinsocker 1 dl hackade aprikoser 1 liter filmjölk Blanda allt utom filmjölken, blanda väl. Tillsätt filmjölken i de torra ingredienserna och blanda. Fördela degen i två smörjda brödformar. Grädda på nedersta falsen i 200 grader i 46 minuter. Sänk värmen till 175 grader och grädda ytterligare 30 minuter. och här kommer ett till, 7 dl vetemjöl 3 dl grahamsmjöl 3 dl grovt rågmjöl + lite extra ovanpå brödet 1 1/2 dl solrosfrön 1 dl hela linfrön 4 tsk anisfrön 1 1/2 tsk bikarbonat 1 tsk bakpulver 2 tsk salt 1 liter filmjölk 1 3/4 dl brödsirap 1 dl russin 1 dl torkade blåbär 1 1/2 dl torkade aprikoser, delade i små bitar 2 dl hela hasselnötter Blanda alla torra ingredienser och blanda sedan i filmjölken och sirapen. Tillsätt sedan nötterna och de torkade frukterna. Fördela degen i två smorda och mjölade formar. Strö lite rågmjöl över bröden. Grädda i 175 grader i 1 timme och 15 minuter. och detta är också gott Du behöver 5 dl vatten 50 gram jäst (ev. för söta degar) 2 tsk krossad fänkål 2 tsk malen anis 1/2 dl rapsolja 1/2 dl mörk sirap 2 tsk salt 200 gram grovt rågmjöl 550 gram vetemjöl, gärna med hög proteinhalt Gör så här: 4 hålkakor. Lös jästen i det kalla vattnet. Tillsätt olja, sirap, kryddor och salt. Knåda i rågmjölet och tillsätt vetemjölet under knådning (med matberedare/ degblandare). Låt degen knåda i 12 minuter med maskin. Låt nu degen jäsa i bunken i 40-60 minuter. Den ska jäsa upp ordentligt. Ta upp degen på ett mjölat bakbord och dela i fyra lika stora delar. Forma till runda limpor, låt vila i fem minuter. Platta eller knåda ut till drygt centimetertjocka kakor. Lägg glest på plåt med bakplåtspapper och nagga. Ta ut ett hål i mitten med ett mått eller ett litet glas. Pensla kakorna med vispat ägg eller mjölk. Låt nu rågkakorna jäsa till minst dubbla höjden, cirka 40-60 minuter. Sätt in plåten i 250 graders värme och sänk till 200 efter fem minuter. Kakorna gräddas i mitten av ugnen i cirka 18 minuter. Låt svalna på galler under bakduk. Ett bröd som passar fint att frysa! när jag bakar tekakor bakar jag dessa 0,5 liter vatten 2,5 dl havregryn 50 gram margarin 50 gram jäst 2 msk socker 1 tsk salt 0,5 tsk hjorthornssalt, kan hoppas över 10 dl vetemjöl, ca Gör så här Koka upp vattnet. Lägg havregryn i degbunken och slå det kokande vattnet över. Klicka i margarinet. Låt svalna i rumstemperatur till ca 37 grader. Smula jästen i havregrynsblandningen. Tillsätt socker och salt. Blanda väl och tillsätt det mesta av vetemjölet. Arbeta till en smidig deg. Strö över lite mjöl. Täck degen och låt den jäsa ca 30 minuter, eller baka ut direkt utan jäsning. Sätt ugnen på 225 grader. Knåda degen smidig på mjölat bakbord. Dela degen i 2 längder. Skär varje längd i tio bitar och rulla till släta bullar. Platta ut dem med handen till ca 10 cm i diameter. Lägg tekakorna på plåt med bakplåtspapper. Nagga och jäs dem övertäckta i ca 30 minuter. Grädda i mitten av ugnen ca 5-6 minuter. Hoppas det smakar!!! Peppkarm
Karanna, du är ju bäst, fiberhusk är såå bra jag använder det till så mycket! Hoppas du hittar något gott brödrecept!
här kommer ett smarrigt recept på en ugnspannkaka som jag brukar göra, Bananpannkaka Detta behöver du (räcker till 2 personer): 6 ägg 1 banan 1 stor klick mandelsmör eller kokosolja Kanel Havsalt (om du använder kokosolja) Ev. grovhackad mandel Så här gör du: Sätt ugnen på 200 grader (om du ska göra en ugnspannkaka). Lägg alla ingredienser i en bunke. Kör med stavmixer tills det blandat sig väl. Häll i en ugnssäker form. Strö på den grovhackade mandeln. Grädda i ugnen i 20 minuter.
igår bakade jag detta bröd och jag hade redan förberett sötpotatisen innan, perfekt om man ändå ska göra något annat i ugnen och det blev sååå saftigt och gott Här kommer receptet på ett smarrigt bröd: 4 ägg 1.5 dl kokosmjöl, 0.5 dl mandelmjöl 1msk brödkrydda 1 tsk bikarbonat 1 tsk bakpulver 1 tsk fiberhusk 2 nypor havssalt 1 msk kanel 3 dl mosad sötpotatis (1-2 medel stora ca) 0.5 dl kallpressad kokosolja Sätt ugnen på 175 grader Dela sötpotatisarna i mitten på längden och lägg med skärsidan nedåt i en form Stick hål med en gaffel några gånger så att skinnet inte spricker Baka sötpotatisarna under ca 20-30 min, Låt svalna och dra bort skinnet, mosa sedan med en gaffel Blanda de torra ingredienserna noga i en stor skål Vispa upp äggen med en ballongvisp och vispa ner sötpotatisen RÖR ner de torra ingredienserna försiktigt tills allt har blandats Ta en brödform och klä med bakplåtspapper Häll över smeten i formen och sätt in i ugnen på 175 grader ca 30-40 min eller tills brödet har en fin yta! Lite olika från ugn till ugn, kan ta kortare tid också.
Rocky Road har ju alla hört atlas om sedan Leila klev in i vårt kök genom TV-rutan. Men har ni testat att göra dem av vit choklad??? Det som är så bra är att man kan variera efter sin egen smak, fantasin sätter endast stopp, så pröva ni också. Min Ljusa Rocky Road 400 g vit choklad 1 burk (397 g) kondenserad mjölk 20 g smör 1 tsk vaniljsocker (eller ½ urskrapad vaniljstång) 2½ dl mini marshmallows gärna färgade såsom rosa/grön/gul 2½ dl salta jordnötter 1½-2 dl salta pistagenötter ca 15 dumlekolor ca 2 dl sura, torkade körsbär (eller tranbär om du inte hittar "sura körsbär") Fodra en liten långpanna med bakplåtspapper. Smält samman choklad, smör och kondenserad mjölk i en kastrull eller över vattenbad. Rör då och då tills det blir en jämn, slät smet. Ta av från värmen och låt det svalna lite grann. Ta undan lite av nötterna, marshmallowsen, dumle och körsbär för att strö ovan på godiset. Dela dumlekolorna i tre-fyra bitar. Rör ner nötterna och körsbären i blandningen. Tillsätt sist dumlen och marshmallows och blanda samman allt väldigt försiktigt så det inte börjar smälta. Häll upp i den klädda formen, strö över resterande nötter, godis och frukt. Tryck ner det lite i smeten så att det fastnar och låt stelna i kylen. Skär sedan upp i bitar. Förvara i kyl.
Tack för inspirationen. Har sparat ner massor av dina recept nu, ska skriva ut dem imorgon! Jag får alltid lust att baka och laga mat när jag är ledig ( varit hemma idag då det är höstlov för barnen) men nu blir det jobb resten an veckan! Hoppas baklusten kommer tillbax i helgen. Måste helt klart köpa hem lite utav dessa nyttiga, trendiga livsmedel. Mandelmjöl, kokosolja, fiberhusk, mandelsmör, torkade bär, nötter av alla dess slag, frön mm mm Blir lite lättare att experimentera då. Här hemma finns ju för det mesta vetemjöl, socker, smör och ägg. Det kommer man långt på när barnen älskar pannkakor mm men nu ska jag göra lite nyttigare mellanmål till dem. Börjar med kokosplättarna nu till veckan :-)
Guuuuuuuuuuuuuuuuuuud jag älskar rocky road. Världens godaste julgodis! Bitarna bara försvinner ur frysen, några varje dag.......vi har i flera år fått göra ny rocky road då dem konstigt nog alltid tar slut innan julafton!?? I år ska vi göra allt julgodis söndag 23 december haha! För vår egen skull :-D
Jag var och handlade idag och letade efter mjölsorterna till morotsbiffarna men de fanns ej. Skulle köpa vanlig potatis och letade då efter sötpotatis då jag sett många som äter det nu, i bloggar, tidningar överallt är det recept med sötpotatis. Men det fanns inte heller. Måndag förmiddag och butiken hade väl antagligen inte fått in nya varor efter helgen kändes det som......
Blåbär är ett litet super bär fullt av antioxidanter och vitaminer som är speciellt bra för ögonen och synen, men kan även hjälpa en trött och förkyld frusen kropp :-) . Citron är frukten med lever renande effekt, för att förebygga bakterier i kroppen samt ger den kroppen en rejäl vitamin boost full av vitamin A och C! Vill du rena kroppen så drick citronjuice blandat med kallt vatten och honung det första du gör på morgonen innan frukost :-). Choklad med rätt mängd kakao alltså raw choklad och choklad utan mjölk och kakaohalt över 70% är full av antioxidanter och gör en glad och lycklig :-) A blueberry romance vegan style : 4½ dl glutenfritt mjöl (det går bra med ekologiskt vetemjöl om ni äter gluten) 1½ tsk bikarbonat ½ tsk salt 2 tsk äkta vaniljpulver 3 dl ris/soja eller mandelmjölk (kanske behövs lite mer beroende på hur tjock smeten blir) 1,2 dl lönnsirap/agave nektar 1 tsk saft av citron saften och skalet från 2 citroner 1,2 dl vegetabilisk olja ex: sesam olja eller mandelolja ekologisk 3- 3½ dl frysta eller färska stora blåbär 100g mörk raw eller 70%-ig choklad Gör så här: Häll upp ris/soja eller mandelmjölken i ett glas. Häll i 1 tsk citronjuice och låt stå. Blanda samman mjölet, saltet, bikarbonaten och vaniljen i en bunke I en annan bunke blanda samman lönnsirap/agave med olja och citronjuice och citronskal. Häll oljeblandningen i mjölblandningen och häll på mjölken. Vispa allt samman med en elvisp på lägsta nivå så att allt blandas men inte blir övervispat. Hacka chokladen och blanda i den tillsammans med blåbären med hjälp av en slickepott i smeten. Skeda upp smeten i muffins formar och grädda på 175grader tills muffinsen är gyllenbruna. Pudra med sötin stevia flor eller vanligt florsocker när muffinsen svalnat :-)
karanna,mandelmjöl m.m finns på nätet att handla bla www.bodystore.se eller www.lchfbutiken.se kul att jag inspirerade dig.``Imorgon bjuder jag på mitt julgodis,alltså receptet :) Kramen