Jag har gått upp 4 kg på min honeymoon ( 9 veckor ) och ska nu ta dessa innan jul. Är någon med och känner sig peppad att ta några kilon till jul så haka på så sporrar vi varandra. Vägdag tänkte jag att vi har på onsdagar och då skriver ni in er vikt här så noterar jag dagsformen. Jag kör PF / periodisk fasta ) och LCHF kost och tränar en hel del och nu j-klar ska jag ta de sista envisa kilon som sitter som berg! Deltagare:Nuvarande vikt: Förra veckans vikt: Målvikt 24/12: Viktförändring: Flodis67.... 61,1kg ............61,5kg...................61kg.............-0,1kg (- 11 kg ) Ilinis..........56,2kg...............56,5kg..................53,5kg..............-0,3kg ( -2,2kg ) Karanna.....61kg............60,6kg....................57,0kg.............+0,4kg (+0.1 kg ) CamillaQ....76kg............76,2kg....................65,0 kg............-0,2kg (-1,7kg) NikkiLee...77,1kg............78,2kg...................70,0kg...............-1,1kg ( -5,6kg) Hemine94..65,7kg.............65,3kg....................58,9 kg..........+0,4 kg (+1,2kg) Ianne........60,2kg.............61,5kg..........................................-1,3kg Neleh........68kg.............67,5kg...................63,5kg..............+0,5kg ( -0,6kg ) Anza..........74kg............73,4kg.....................69,7kg..............-+0,6kg ( -1,4kg) :)..............69,4kg............69,6kg.....................66kg...............-0,2kg (-1,6kg) Zicka.........77,1kg.............77,2kg........................................-0,4 kg (-2,1kg ) Camrut......75,4kg.............77,3kg..........70kg............-1,9 kg(-5,4kg) Madde65....62,6kg...........63kg...............................-0,4kg(-4kg) Afosini.......88,1kg...........98,1kg...............68kg.........-1,0kg(-1,5kg) Lisa69...... 63,5 kg...........65.2 kg............... 59 kg.....-1,7kg(-2,5kg ) Veckans utmaning: 2 minuter planka per dag och 10 burpees per dag! Planka och burpees are the shit!!!!! Veckans matutmaning: Ät så ren mat som möjligt, undvik allt som är processat och allt som är halvfabrikat. Undvik socker och vetemjöl och känn efter hur kroppen mår. Drick en grön smoothies om dagen, använd er av spenat, broccoli, banan, kiwi, brysselkål, gurka m.m mums! Månadens utmaning! Tänk på att handla ekologiskt när du är i affären! Carpe Diem!
Veteran
1732 inlägg
Madde65, nya tag och ny vecka =) eller hur?!!! Kram och peppkram!
Knäböj är onekligen en av de bästa övningarna vare sig du är superatlet eller motionär. Alla borde göra någon form av knäböj eftersom övningen faktiskt tränar hela kroppen. Samt att studier visar att knäböj även ger andra fördelar som: Bättre rörlighet och snabbare promenadsteg Starkare core-muskulatur som förebygger ländryggsmärtor Snabbare löpsteg på korta och långa distanser Du kommer bli spänstigare och ha ett bättre vertikalt hopp Du blir bättre på din specifika sport som tex. fotboll, basket, rugby, olika explosiva idrotter etc. Starkare skelett Här kommer det en mer utförlig förklaring till varför just du ska göra knäböj. Med knäböj blir du snabbare – Att bli snabbare och mer explosiv är i direkt relation med hur mycket kraft du kan pressa ner i marken. Men andra ord så måste du bli starkare i underkroppen. Genom tunga knäböj (frontböj och vanliga) tränar du inte bara quadriceps, hamstrings,gluteus och vader utan också hela coren. På detta sätt kommer de som blir starkare i knäböj få ökad funktionell styrka och snabbhet, som i sin tur gör dem mer atletiska och därmed bättre i sin sport. Träna knäböj för bättre rörlighet och minskad skaderisk – En ny studie som gjordes på äldre människor med osteoarthritis (en ledsjukdom) visade att de fick minskad smärta i knäna, bättre balans och snabbare promenadsteg. Vad vill jag säga med detta da? En starkare underkropp och coremuskulatur kommer hjälpa alla till en starkare, smärtfriare kropp med miskad skaderisk. Djupa knäböj = Högre vertikala hopp – Att utföra knäböj i full rörelse (alltså hela vägen ner där höften är under parallellt med golvet, sen hela vägen upp) kommer få dig att hoppa högre. Tyskarna gjorde en studie där det testades hur mycket gruppens vertikala hopp utvecklades med hjälp av ett väl utformat 10 veckors knäböjsprogram. Personerna var indelade i 2 grupper. En där de fick göra djupa knäböj och en där de körde fjärdedel till halva repetitioner. Den grupp som som inte utförde hela repetitioner fick ingen effekt när det kom till hopp testerna medan gruppen som gjorde djupa knäböj fick en genomsnittlig ökning på 8 procent på vertikala hopp. Frontböj för maximalt resultat – Frontböj är en övning som är perfekt för att utveckla din flexibilitet, atletism och dynamiska rörlighet. Att träna och bli starkare i frontböj är perfekt för dig som utför, olympiska lyft, kör alpin, åker skridskor, spelar rugby, basket, vollyboll eller andra explosiva och kraftfulla sporter. Frontböj kräver att att du är flexibel i höftpartiet, fotleden och axlarna. Om du inte har flexibiliteten så kommer du aldrig uppnå din fulla potential. Frontböjen tränar även quadriceps och coren mer effektivt än vanlig knäböj samtidigt som du inte kan fuska i den för då tappar du skivstången. Få starkare magmuskler – Genom tung knäböj får du starkare magmuskler och core-styrka. En studie som gjordes på amerikanska fotbollsspelare där de testade deras 1 RM, visade att deras 1 RM är i direkt relation till hur starka de är i överkroppen. För att kunna göra tunga knäböj så måste överkroppen också utvecklas och bli starkare för att orka hålla upp överkroppen i övningen. Det visade sig att även magmusklerna och coren utvecklas i knäböjen för att det är så tungt statiskt för överkroppen att ha skivstången på sig. Alltså kan du göra funktionella övningar som knäböj, marklyft och chins för att få starkare magmuskler eftersom du måste hålla kroppen stabil under hela rörelsen. Det har visat sig mer effektivt än övningar som plankan (sidoplankan) och vanliga situps.
Jag blev så sugen på morotsbiffar när jag såg ditt recept men hittade varken bovete eller soyamjöl i affären. Jag rev morötter + vitkål, blandade ner ägg och ströbröd och massa olika kryddor. Stekte biffar och åt till lunch, supergoda! Helgen var bra i träningsväg, 3 pass. Maten gick sämre då vi hade gäster i lördags och var bortbjudna på fika igår! Har ätit så mycket socker i helgen så jag borde nog läggas in på sockeravgiftning nu haha.
Låter ju smarrigt med dina hemmagjorda biffar Karanna, jag hade bytt ut ströbrödet för det är ju bara socker i det och ersatt det med fiberhusk =) Visst är det kul att experimentera i köket =) Igår stod jag hela dagen i köket och bakade massor Paleo bröd och muffins samt äggkaka till mina kärlekar med massor av socker i samt dubbelsats kanelbullar. Idag bakar jag inget, ligger vid poolen och bara njuter i solen! Jag ska koka smala tunna revben som jag sedan ska grilla ute, mums! Till det blir det klyftpotatisar till mina kärlekar och kålrabbi pommes till mig och massor av coleslaw, mums! Ingen mer träning för mig förutom golfen då!
Får man fråga var du bor Flodis67 med tanke på sol och bad? :) Här i norrland har vi fått 15 cm snö på fm.
Oj snö, jag kommer ursprungligen från Luleå men flyttade därifrån 1987 Jag och min man blev lite less på kylan i Sverige och sålde våra bolag så nu bor vi på Cypern sedan ett år tillbaka. Underbart, kommer inte flytta tebax till Sverige igen, jag älskar att bo utomlands i värmen, myyyyyys! Sonen håller på att söka jobb här, underbart!
Helgen har varit bra. Har jobbat och inte ätit nått onyttigt :) Vad smarrigt det lät med choklad. ska nog prova nått recept. Nu har jag har ju höstlov med mina barn, så jag har lovat mig själv att röra på mig ordentligt och inte gå upp i vikt som jag gjorde sist jag var ledig 6 dar. I dag var jag i simhallen med min mor, mina barn och en kusin till dom. Var så trevligt. Vi hade med fika och var där några timmar. Sen har jag gått en skogspromenad med hunden. Hu vad kallt det var. Nu vankas det middag. kokt kyckling med ris och Curry.
LCHF snickers 150 g + 150 g mörk choklad 70-90% 200g sockerfritt jordnötssmör (vi använde ekologiskt jordnötssmör från Green choice) 1 krm flingsalt 1 dl hackade nötter, naturella 1 dl hackade salta jordnötter Smält den första delen av chokladen. Själv föredrar jag att göra detta över vattenbad. Micron härhemma används bara i nödfall då jag inte helt litar på den strålning som den avger. Täck en liten ugnsform med bakplåtspapper. Den jag använde är 23×15 och det blev helt perfekt till detta recept. Häll över chokladen (den smälta) och låt svalna lite. Bred över jordnötssmöret och strö sedan över nötterna. Smält sedan den andra delen av chokladen, häll den över blandningen och ställ svalt. Skär sedan upp i små bitar och njut!!! Även den här godsaken är extreeeemt mäktig så det räcker med en ynka liten bit.
Vad härligt det låter! Älskar Cypern jag med...bästa ön i medelhavet tycker jag. Det var längesedan jag var där nu, men jag längtar varje sommar/höst :)
Glömde skriva att jag faktiskt tog hälften fiberhusk och hälften ströbröd, så jag är på rätt spår :-) Köpte massor med morötter och ska göra mer utav dessa biffar, utesluta ströbrödet och tillsätta mer vitlök. Dem blev jättesaftiga och goda! Experimenterade lite då jag inte hade något recept att följa. Oj vad gott det lät med lchf snickers, inget jag kan göra då jag skulle äta upp alltihop, vilken kaloribomb alltså! Flodis du får gärna lägga ut om du har något bra brödrecept! Ej nödvändigtvis lchf!