icon-chat icon-cutlery icon-dumbbell user count-calories menu Search

Nu kör vi så det ryker!

Veteran
1063 inlägg
19 maj 2014 10:03

Efter en period med pollenallergi och sjukdomar är jag äntligen tillbaka på banan och känner att nu är det dags att komma ner ytterliggare lite till i vikt. Under dem senaste veckorna har jag inte haft något viktminskningstänk och heller inte kunnat träna, men vägen har legat stabilt vilket jag är tacksam över. Men nu är det dags för nya hårdare tag!

Är här fler som vill kämpa ihop? Vi peppar och stöttar varandra i med och motgångar! Detta är ingen tävlig, mer än mot sig själv. Var och en sätter själv upp sina mål och sin plan. Däremot får ni gärna rapportera in er vikt så ska jag försöka lägga in den här.

_________Startvikt___Nuvarande vikt___Förändring_____Målvikt_____Längd

Yatzy_____97,6 kg_____92,8kg_______-4,8kg________70kg______178cm

Liinage____76.4kg_____68,8kg_______-7,6kg________57kg______160kg

Throw_____98,0kg_____80,5kg_______-17,5kg_________70kg______174cm

Rejeel ____86,7kg______70,9kg_______-15,8kg________55kg______159cm

SuperK____78,3kg_____73,9kg________-4,4kg________ca 60kg__________?

Soltimme__87,4kg_____84,5kg________-2,9kg________70kg______169cm

Nathalia___71,1kg_____72,6kg________+1,5kg_________68kg______170cm

Havet______92,1kg_____96,8kg________+4,7kg_________74kg______173cm

Dooky______117,0kg____116,6kg_______-0,4kg_________65kg______170cm

Ericam83___110,2______101,8kg________-8,4kg_________65kg______165cm

Neleh________70,8 kg___70,0kg_______-0,8kg___________60 kg_____158 cm

Keighlee______67,7kg______67,7kg______-0,0kg________56kg_______165cm

• Nykomling
    8 inlägg
    15 oktober 2014 21:11

keighlee det finns hjälp att få, om du vet du är smal men ser ett fetto i spegeln. Ibland kan man behövs professionell hjälp för att lösa ett problem (ätstörning). Exempelvis kan en psykolog hjälpa dig, förutsatt motivation finns hos dig :) du kan söka via sjukvården och berätta om hur din relation till mat ser ut samt hur du ser på dig själv (elefantlår trots jeansstorlek 24). Det är inte skamligt att söka hjälp. Det innebär bara att man skaffar sig själv verktygen till att må bra (och alla förtjänar att må bra!) 

• Mycket engagerad
    141 inlägg
    15 oktober 2014 21:30

Nahina, Tack för ditt svar =) Jag pratar med en psykolog så jag arbetar med detta. Det är otroligt svårt eftersom jag varit överviktig, enligt läkare alltså, men samtidigt så är jag som sagt nere på en storlek 24/25 i jeans.. mina hjärnspöken blir helt knasiga.. Viktnedgång och hälsa är verkligen så mycket mer än siffor på vågen osv, den viktigaste förändringen man kan göra är på insidan.. smiley Vad djupt det blev i detta inglägget haha! Hoppas det går bra för er med eran resa.

• Mycket engagerad
    277 inlägg
    16 oktober 2014 11:26

Lite frånvaro från mitt håll här också. Tappat balansen igen efter en ny period av väldigt lågt kaloriintag kombinerat med mycket träning. Började se svarta prickar och få overklighetskänslor på gymmet förra veckan, det tog en halvtimme med huvudet mellan benen innan jag kunde resa mig utan att hålla på att svimma. Det är inte bra, det förstår jag ju. Har brist på B-vitaminer, kalium och järn och konstant lågt blodsocker fortfarande efter senaste provsvaren. Torr och grå i hyn, tappar hår som bara tusan. Det här går inte mer! 

Tänkte öka kalorierna till 1300, äta mer normalt - och hej svejs har jag nu istället haft en vecka av totalt frosseri. Vissa dagar definitivt hetsätning. Jag blir galen på det här! Hur kunde det börja gå åt det här hållet? Min psykolog vill remittera mig till ÄS-klinik men det tycker jag är att ta i lite väl mycket. 

Jag vette tusan hur jag ska göra nu. Jag försökte ju börja väga mig igen, men det triggade igång mig på direkten. Nu vågar jag inte väga mig alls. Om det fortsätter så här kommer allt mitt hårda arbete vara förstört och jag kommer gå upp allt igen :( 

Deppigt inlägg deluxe. Hoppas det går bra för er alla andra! :) 

• Engagerad
    79 inlägg
    16 oktober 2014 17:47

Keighlee och throw. Det är ledsamt och lite otäckt att läsa om era bekymmer med kroppsuppfattning och självsvält/hetsätning och jag önskar att jag kunde hjälpa er på något sätt. Jag kan bara hålla med nahina att det på inget sätt är fel att söka hjälp när det går överstyr. Att inte kunna äta 1300 kcal (som ändå är ett ganska ordentlig underskott för de allra flesta) utan att hamna i hetsätning är inte någon bra signal. Kanske har viktminskningen gått för fort? Har kroppen fått återhämta sig mellan varven? Var inne och såg att du thow hade gått ner 40 kg vilket är en jättebedrift! Men det viktiga är ändå att du mår bra psykiskt och fysiskt, inte vad vågen visar, särskilt om det rör sig om en vikt som klassas som normalvikt till lätt övervikt. Kanske är det dags att bearbeta och behandla dig själv nu och inte sträva stenhårt på att nå din målvikt?

Jag är sockerberoende och har jättelätt för att hamna i en ond cirkel av mer och mer socker i olika former. Det kan räcka med ett glas vin (som jag drack förra helgen) och så är suget där igen och ihållande så in i den. Slarvade med mörk choklad i början av veckan (kunde varit värre i alla fall, inget rent socker) men suget fortsätter envist att bita sig fast. Handlade efter jobbet idag och var nära på att handla hem sött men stod emot och kom hem utan godis. YES!

För min del blir det nu viktigt att fortsätta hålla mig borta från vin, choklad och bär. Jag äter numera utan att registrera i Matdagboken, märkte att mina kcal-intag också sjönk ju mer jag registrerade och jag vill INTE svälta mig själv. Bra mat i lagom mängd utan hunger, så vill jag gå ner i vikt.

Peppkramar till er alla!

• Mycket engagerad
    277 inlägg
    17 oktober 2014 06:36

Tack för stödet Rejeel :) Känner verkligen igen mig i att ju mer jag skriver upp allt i MD, desto mer vill jag pusha ner kcal-intaget. 

Visst vet jag att jag ligger precis på gränsen nu till normalvikt. Inte många kilon kvar så är jag officiellt inte längre överviktig. Men det är ju det där med kroppsuppfattningen, som du säger. Ser mig själv fortfarande som jättetjock. Speciellt nu när jag är uppblåst och svullen efter den senaste veckans frosseri. Och jag är också väldigt sockerberoende. För varje dag jag fortsätter så här, desto svårare blir det att komma tillbaka.

Vanligtvis när jag ska komma tillbaka efter att ha ätit kolhydrater så måste jag äta extra mycket fett. Ska prova med det idag. 

• Utmärkt medlem
    880 inlägg
    17 oktober 2014 09:33

Hej på er. Det var länge sen sist får jag erkänna. 

Sedan jag slutade med p-pillren går jag enbart upp i vikt. Är nu upp i +4 kg sen "all time low" och det suger. Jag mår jättedåligt över det, och väger nu mer än på 1,5 år. Jag ser på kroppen att jag blivit större, men glädjer mig tills vidare åt att det inte verkar synas så mycket i klädstorlekarna - än. Men, som sagt, det här är något jag vill få bukt med, samtidigt som jag är innerligt trött på att värdesätta mig själv enligt vågens värde. För bara en vecka sedan var jag på en punkt då jag var beredd att sluta "banta". Bara liksom inse att jag har en bra kondition, jag är lagom stark och i kläder ser jag hyfsat bra ut. Jag tänkte att det är dags att vara nöjd och att jag kommit till en punkt där jag hellre ser ut som jag gör och ändå kan äta lite onyttigt ibland och så. Nu vet jag inte längre. När vågen idag stannade på 74,9 så känner jag att jag inte längre vill vara med, det har för länge sedan gått över min bekvämlighetszon. Samtidigt verkar det inte hjälpa fastän jag äter väldigt lite vissa dagar - jag går inte ner. Jag skulle vilja vara stark, stänga ner matdagboken och kasta bort vågen, samtidigt är jag livrädd. VAD händer? Är det bara hormoner? Hur länge tänker detta hålla på? Tillfälligt? Vad kan jag göra... åååh det känns så himla hopplöst. Vips kan det säga och så är jag tillbaka på 100+kg. :(

• Engagerad
    76 inlägg
    17 oktober 2014 12:03

Velade imorse om huruvida jag skulle väga mig eller inte. Tant röd kom på besök inatt å jag kände mig svullen som attans. Tänkte att det kommer bara vara nedslående när det inte visar minus. Men samtidigt så ville jag se hur tant röd påverkar så jag ställde mig på den. Å den blev min bästa kompis för dagen :-).

Jag har nu nått mitt första mål, att komma under 100 och väga 2 siffrigt. Vågen stannade på 99,8 kg. Jag har nu gått ner 10,4 kg å de känns toppen.  En lång väg kvar å de kommer ta tid att komma i mål men det här ör första gången jag känner att jag kommer lyckas! Verkligen lyckas, på ett hållbart sätt. Inte som på högstadiet när jag svälte mig själv å till slut blev inlagd.  Å inte som när jag var med i xtra vaganzas pilotgrupp och gick ner 17 kg på 7 veckor ren kur för att sen börja hetsäta igen.

Jag vet att min ämnesomsättning tagit stryk av mitt jojjo bantande och svältperioder och vill aldrig hamna där igen.

Jag har 2 barn som behöver sin mamma.  Å jag vill vara en glad och lycklig mamma! 

• Veteran
    6814 inlägg
    17 oktober 2014 17:32

Vikt står någorlunda still ibland upp och ner! 

97,4 kg   Har tappat motivation för mat och träning helt och hållet. I onsdag så slappade jag framför tv med popcorn och sen för att få lite sött så blev det lingon med socker på. 

• Veteran
    1063 inlägg
    18 oktober 2014 12:43

Heja Heja Heja!!! Hejar på er alla!!!! 

Jag vet att jag just nu är världens sämsta viktkompis! Men är fruktansvärt mycket. Har ju bara snabbt skrivit att jag har svårt just nu att finna tiden till att hänga här inne på MD! Tänkte bara lite snabbt förklara varför.. Jag går brevid på ett nytt jobb, där allt är nytt! Har dock inte bestämt mig ännu för om jag ska fortsätta vara kvar där eller inte. Samtidigt har jag en annan jobbintervju denna veckan som kommer. All denna stressen som är just nu över min jobbsituation i kombo med livet, långväga gäster med mera. Tiden finns inte till att hänga här inne tyvärr. Och viktminskningen står stilla! Ligger stadigt på 94kg. Känns okej. Sålänge vågen inte går upp är jag nöjd. På jobbet där jag går brevid måste man äta maten som serveras, inte så bra för mig som vill gå ner i vikt, ingen koll alls på vad man stoppar i sig. Jag hoppas att allt snart ska lugna ner sig lite så jag får tid här inne och hitta lite ork till att få minus på min egen våg. Kommande vecka lär vara fullt upp. Men nu ska veta att jag hejar på er alla! Och jag har inte glömt er eller gett upp!!!! 

• Mycket engagerad
    426 inlägg
    19 oktober 2014 00:00

Har en ledig helj och den andvänder jag till att måla om i dotterns blivande rum. Rosa och svarta väggar har hon beställt. det blir läckert.

Har inte följt någon diet och stoppar i mig det jag känner för. ska ta tag i vikten snart. är inte motiverad just nu.